Ik ben me ook aan 't oriënteren voor een nieuwe fiets, en heb ook best wel mijn twijfels nu over de Rohloff.
Ben net terug van Leuven-Rome, hele leuke tocht. Mijn fietsmaat heeft een Idworx met Rohloff en ketting, ik een Batavus Alabama met achterop 8 tandwieltjes. Geen voor-derailleur, maar toch drie keuzes doordat er in de naaf ook drie keer kon geschakeld worden. Had dit systeem nog nooit eerder gezien (fiets was ook van die vriend).
Zeer fijne reis. Alles heel goed gegaan.
Alle problemen die er geweest zijn, kwamen door de "vreemde" schakelsystemen. Bv. moest ik steeds zelf mijn wiel eruit nemen voor klein onderhoud op een rustdag, geen enkele fietsmaker kende mijn systeem. Gelukkig ging er niks kapot en ben ik redelijk technisch.
De Rohloff maakt veel te veel lawaai vind ik. Echt storend. Mijn vriend had last van de de gripshifter die een cm speling had, in grote moderne fietswinkels in Italië konden ze hem niet helpen. Ook had hij opeens verschillende tikken als hij kracht zette op de pedalen. Hij moest twee keer zijn ketting onderweg spannen, eigenlijk hing ze nog steeds niet goed, maar niemand kon hem helpen.
Ik neig nu heel hard naar een Koga Worldtraveller29, met gewoon 3 X 10. Geen topfiets, maar Europa, VS, ...zou hij toch moeten aankunnen.