Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weg met de Rohloff Maffia - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Weg met de Rohloff Maffia

133 berichten
Op mijn vakantiefiets tot afgelopen zomer niets. Toen brak het SKS voorspatbord (vermoedelijk door de rijwind achterop de autodrager) en begaf een lager in de dure vierkante trapas het (dat had niet mogen gebeuren). Het lager is nu vervangen, en de nieuwe spatborden worden rvs van Gilles Berthoud.
Bij de alu Santos van mijn vrouw (mix van LX versnellingen, goede XT achternaaf, TA cranks, Magura en SON) is de zadelpenklem gebroken, en dat was inderdaad een erg slechte constructie. Verder sleten de schroefdraden toch wel snel.
thierry v schreef:Ik rijd regelmatig en al een kleine 10 jaar met een Rohloffnaaf en heb er dit jaar de helft van de great divide mee gefietst. Ik ben dat ding meer dan beu, alle voordelen van deze naaf worden teniet gedaan door de interne rolweerstand .
Ja in met een gewone cassette kun je wisselen bijvoorbeeld 11-28, 11-32 of 11-36, bovendien geloof ik die verhalen niet al zou je in Turkmenistan een kapotte Rohloff hebt de fabrikant de volgende dag een nieuwe heeft gespaakt, ingepakt, verstuurd en afgeleverd of hebben ze ook hun eigen straaljagers?
koenie schreef:
Travelmaster schreef:
koenie schreef:Moest een 3x9 versie nog bestaan, en deze zou 1000 Euro goedkoper zijn, dan zou ik dat zeker in overweging nemen.
Onderdelen voor 3x9 zijn nieuw nog steeds te bestellen hoor. En dat moet voor 1000,- minder tov een Rohloff zeker kunnen. Kon Santos je daar niet aan helpen?
Ik weet het niet, ik heb hen de vraag niet gesteld.
Via de website wordt het in elk geval niet aangeboden.
Vind dit vreemd, want ik durf gokken dat als je een enquete zou houden onder vakantiefietsers, de meerderheid toch voor een 9 speed derailleur zou gaan ipv 10 speed (maar misschien zit ik er volledig naast ?).
Imago v/d fabrikant zeker ?
Shimano levert geen Deore, LX of XT groepsets meer in 9 speed maar alle onderdelen zijn nog altijd te koop en zullen dat nog wel even blijven hoor, al is het maar voor de miljoenen mensen die met 9 speed rijden
Wim schreef:Zelf zou ik gaan voor 3x8, en dat meen ik. De cassettes zijn goedkoper en degelijker, en je hoeft niet zo veel te schakelen. Op mijn snelle fiets heb ik ook 2x8 en dat bevalt prima. Downtube en crosscommandeurs zijn nog wel te vinden, en voor flippers heb je nu 8 speed Sunrace. Marten is er erg tevreden over. Als je zo nodig een recht stuur wilt hebben wordt het wel lastiger, maar vast ook nog wel doenlijk.
Voor fietsfabrikanten is dit natuurlijk geen doen. Die kopen in het groot in, en dan zit je al snel vast aan wat Shimano voor je bedenkt. Ze kunnen 3x8 ook moeilijk verkopen aan de klant.

Hoeft niet; Surly gebruikt vierkant trapstellen op de LHT en bar-end verstellers die in geen enkele groep er standaard bij zitten, het is een kleine moeite maar dat is voor Koga en Santos te veel want het levert geen 3000+ prijskaartje op
Wim schreef:Op mijn vakantiefiets tot afgelopen zomer niets. Toen brak het SKS voorspatbord (vermoedelijk door de rijwind achterop de autodrager) en begaf een lager in de dure vierkante trapas het (dat had niet mogen gebeuren). Het lager is nu vervangen, en de nieuwe spatborden worden rvs van Gilles Berthoud.
Bij de alu Santos van mijn vrouw (mix van LX versnellingen, goede XT achternaaf, TA cranks, Magura en SON) is de zadelpenklem gebroken, en dat was inderdaad een erg slechte constructie. Verder sleten de schroefdraden toch wel snel.
Ik heb nog nooit een vierkant trapas gezien van meer dan een tientje, had jij een gouden?
Goed kijken en je vindt ook dure trapassen. In alle eerlijkheid moet er over Surly wel bij dat die kunnen wat anderen veel minder makkelijk kunnen. Surly is onderdeel van QBP en dat is de grootste amerikaanse groothandel in fietsonderdelen. Dat is dus heel groot, en het betekent dat ze alles kunnen bedingen bij onderdelen fabrikanten.
Ik was een paar weken geleden op de BikeExpo in Philadelphia, en sprak daar temidden van alle custom builders ook met de vertegenwoordiger van Surly. Ik heb hem aangemoedigd meer werk te maken van de distributie in Nederland. De Long Haul Trucker en de Crosscheck zijn wat mij betreft de meest interessante vakantiefietsen in het betaalbare segment. Maar dat komt natuurlijk ook omdat ik een voorliefde heb voor wat meer klassieke stalen randonneurs met racesturen. Verder is het natuurlijk heel mooi dat ze ook maatspecifieke sturen en cranks monteren. De inkoopafdelingen van Nederlandse fabrikanten hebben daar allemaal geen zin in.
JPS schreef:Ik heb nog nooit een vierkant trapas gezien van meer dan een tientje, had jij een gouden?
Voor iemand die zo stellig zijn mening aan anderen wil opleggen, ben je weinig op de hoogte van wat er zoal op de markt is.

tune AC 38: €175
SKF maakt een mooie vierkante trapas voor ruim meer dan een tientje.
Hoe kan een lager breken, vraag ik me dan weer af. Maar die zijn eenvoudig te vervangen waarschijnlijk.
JPS schreef:
Shimano levert geen Deore, LX of XT groepsets meer in 9 speed maar alle onderdelen zijn nog altijd te koop en zullen dat nog wel even blijven hoor, al is het maar voor de miljoenen mensen die met 9 speed rijden
En juist daarom zou ik verwachten dat Santos dat nog wel zou willen leveren. Die gaan prat op hun "alles kan"-houding.
Wim schreef:Op mijn vakantiefiets tot afgelopen zomer niets. Toen brak het SKS voorspatbord (vermoedelijk door de rijwind achterop de autodrager) en begaf een lager in de dure vierkante trapas het (dat had niet mogen gebeuren). Het lager is nu vervangen, en de nieuwe spatborden worden rvs van Gilles Berthoud.
Bij de alu Santos van mijn vrouw (mix van LX versnellingen, goede XT achternaaf, TA cranks, Magura en SON) is de zadelpenklem gebroken, en dat was inderdaad een erg slechte constructie. Verder sleten de schroefdraden toch wel snel.
Verkeerde draadje, Wim? Moest dit niet in het slooptopic :wink: ?
Je kunt zeggen wat je wil, maar JPS brengt wel weer wat reuring in de tent. Het was de laatste tijd ook al wat rustig. Een uitstekende manier om de kerstgedachte vast wat te oefenen...
Alien schreef:
JPS schreef:Ik heb nog nooit een vierkant trapas gezien van meer dan een tientje, had jij een gouden?
Voor iemand die zo stellig zijn mening aan anderen wil opleggen, ben je weinig op de hoogte van wat er zoal op de markt is.

tune AC 38: €175
Hoho ik was hier de underdog, mijn mening mag niet anders krijg ik de Maffia op mijn dak, of ze sturen iemand die mij ervan beschuldigd wat zij zelf doen, een Maffiamaatje? ;-)
Travelmaster schreef:
JPS schreef:
Shimano levert geen Deore, LX of XT groepsets meer in 9 speed maar alle onderdelen zijn nog altijd te koop en zullen dat nog wel even blijven hoor, al is het maar voor de miljoenen mensen die met 9 speed rijden
En juist daarom zou ik verwachten dat Santos dat nog wel zou willen leveren. Die gaan prat op hun "alles kan"-houding.
Santos is veel te duur en jij bent als Shimano klant niet interessant voor hun, ik heb het overigens laast uitgerekend, een volledige Deore groep bestellen in Duitsland bij de gunstigste leverancier vergeleken met de hele groep in losse onderdelen bij degene die daar het goedkoopst in is, wat blijkt prijs is ongeveer hetzelfde! Maar dan kun je wel mixen!
We willen graag en gretig meegaan met de tijd. Evenwel bij het verstrijken van de jaren blijkt dat het vroeger allemaal nog zo slecht niet was. Maar ja, dat was toen. Toch ben ik jl september voor de 100-Schlossen op een karretje gestapt uit 1985. Dat was 700 km plezier.
En dat, terwijl er een Koga World Traveller Rohloff in de schuur staat.
Het is dus niet om me af te zetten tegen Rohloff, want daar heb ik inmiddels met heel veel plezier plm. 25000 mee gereden.
Ik zet me ook niet af tegen Rohloff ik vind het alleen volstrekte onzin, wat mij betreft mag iedereen er op fietsen, in Engeland of America heeft bijna niemand Rohloff niet omdat ze daar arm zijn maar omdat daar een ander geloof de overhand heeft, daar tel te niet mee als je geen racestuur hebt, niemand heeft Rohloff, niemand heeft Magura en hier geloofd iedereen dat die zaken noodzakelijk zijn als je echt een doorgewinterde wereldfietser bent. De commercie speelt daar handig op in en websides als deze laten zich gewillig door de commercie inpakken.
Nu is het wel zo dat de UK technisch gezien een aartsconservatief land is, waar ze never een winning team gaan change-en.
De USA loopt, in tegenstelling tot het algemeen geloof, ook niet altijd voorop, al helemaal niet op fietsgebied.
Dus in die vergelijking zou het best kunnen zijn dat het Nederlands-Duitse gebied innovatiever is, wat weer niet betekent dat het oude niet deugt; de hele wereld is befietst door mensen op derailleur-fietsen.
Georg schreef:Nu is het wel zo dat de UK technisch gezien een aartsconservatief land is, waar ze never een winning team gaan change-en.
De USA loopt, in tegenstelling tot het algemeen geloof, ook niet altijd voorop, al helemaal niet op fietsgebied.
Dus in die vergelijking zou het best kunnen zijn dat het Nederlands-Duitse gebied innovatiever is, wat weer niet betekent dat het oude niet deugt; de hele wereld is befietst door mensen op derailleur-fietsen.
Denk dat je daar best nog wel eens bijval van Hofstede kan vinden, maar toch zie je best wel veel mooie Engelse fiets- en onderdelenbouwers daar.

Kwam laatst een stuk over Randonneurs tegen op een Amerikaanse blog waarin ze zichzelf op de borst klopten voor het laten herleven van de sport en dat Europa hen aan het volgen was. :roll:
Feit blijft dat ze daar met heel andere omstandigheden te maken hebben dan in Europa. Heel stellig vermelden dat 90% van de fietsers, in 95% van de tijd enkel bij droog weer fietsen (!). Maar wel grapjes maken over Europeanen die hen op fietsvakanties in Europa vermanend toespreken over het ontbreken van spatborden.

Ik was deze zomer onder de indruk van de e-bikes in Japan. Blijkbaar veel meer gestandaardiseerd en daardoor zag je ze overal. Moeders met kroost x2 in volwaardige stoeltjes met elektrische aandrijving. Die fietsten aardig sportief. :shock:
jaccow schreef:
Georg schreef:Nu is het wel zo dat de UK technisch gezien een aartsconservatief land is, waar ze never een winning team gaan change-en.
De USA loopt, in tegenstelling tot het algemeen geloof, ook niet altijd voorop, al helemaal niet op fietsgebied.
Dus in die vergelijking zou het best kunnen zijn dat het Nederlands-Duitse gebied innovatiever is, wat weer niet betekent dat het oude niet deugt; de hele wereld is befietst door mensen op derailleur-fietsen.
Denk dat je daar best nog wel eens bijval van Hofstede kan vinden, maar toch zie je best wel veel mooie Engelse fiets- en onderdelenbouwers daar.

Kwam laatst een stuk over Randonneurs tegen op een Amerikaanse blog waarin ze zichzelf op de borst klopten voor het laten herleven van de sport en dat Europa hen aan het volgen was. :roll:
Feit blijft dat ze daar met heel andere omstandigheden te maken hebben dan in Europa. Heel stellig vermelden dat 90% van de fietsers, in 95% van de tijd enkel bij droog weer fietsen (!). Maar wel grapjes maken over Europeanen die hen op fietsvakanties in Europa vermanend toespreken over het ontbreken van spatborden.

Ik was deze zomer onder de indruk van de e-bikes in Japan. Blijkbaar veel meer gestandaardiseerd en daardoor zag je ze overal. Moeders met kroost x2 in volwaardige stoeltjes met elektrische aandrijving. Die fietsten aardig sportief. :shock:

Amerika koestert onze wielerhistorie waar wij geneigd zijn lichter sneller en duurder gaan zij onze fietsen uit de jaren 80 nabouwen, Engeland is er nooit mee gestopt en inmiddels is Reynolds weer helemaal terug.

http://www.dirty-pages.net/images/nieuw ... 489976.jpg
JPS schreef: Amerika koestert onze wielerhistorie waar wij geneigd zijn lichter sneller en duurder gaan zij onze fietsen uit de jaren 80 nabouwen, Engeland is er nooit mee gestopt en inmiddels is Reynolds weer helemaal terug
Ik zie zoveel oude koga's (zonder myata) peugeots; motobecanes en wat al niet meer rondrijden in.....Portland!
Deze oudjes worden hier gekoesterd en ook bijzonder veel nieuw gebouwd.
Ik moet wel toegeven het is een wel een beetje een hipster dingetje :)

Walter
Begrijp me goed; ik waardeer zeer de oude frame/fietsbouwers zoals die o.a. in Engeland te vinden zijn, daar is niets mis mee, integendeel, maar globaal gezien neigt het Neder-Duitse gebied meer naar technische vernieuwing, die zoals bekend niet per se een verbetering is in àlle opzichten.
En wat de V-brake betreft; dat remt toch meer dan uitstekend, met de juiste blokjes.
Je gaat nu steeds meer schijfremmen krijgen, maar ook dat is zoals hier vaker gememoreerd niet zonder nadelen, en natuurlijk ook een typisch voorbeeld van een commerciële trend.
Grote remkracht is fijn, speciaal in de regen, maar uiteindelijk krijg je toch met de grenzen van grip te maken van de voorband op de weg. Maar goed, ik ben geen zware zwaar bepakte fietser die met 80/h de Alpen afraast.
In de wielrennerij is er nu het electronisch schakelen, waar blijft dat eigenlijk in wereld/vakantiefietsland? Ook nergens voor nodig natuurlijk, maar goed.

Een ander opvallend verschil met de Angelsaksische fietscultuur is dat men daar 37mm banden al heel breed vindt, terwijl hier 50mm de vakantienorm is geworden.
(ik rijd overigens op 40mm en dat is mij breed zat)
Op de site van Thorn (Engelse fietsenfabrikant) las ik wel dat de eigenaar inmiddels het rechte stuur prefereert boven het aloude racestuur, dus er zijn verschuivingen waar te nemen...