Als je dat met je nieuwe mat ook doet sta je volgende week weer bij de Bever.Ahjwinth schreef:- Alle twee de banen overdag losgegaan. Waarschijnlijk doordat het warmer in de tent werd de druk hoger geworden.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Assumption is the mother of all .-ups!Felix Fietst schreef:Begrijp ik het goed?
De banen zijn overdag losgegaan, terwijl de mat 's ochtends volledig opgeblazen (met gesloten ventiel) in de tent is achtergelaten? En in augustus, dus het zal overdag zo'n 25°C zijn geweest in de schaduw?
Felix Fietst schreef:Begrijp ik het goed?
De banen zijn overdag losgegaan, terwijl de mat 's ochtends volledig opgeblazen (met gesloten ventiel) in de tent is achtergelaten? En in augustus, dus het zal overdag zo'n 25°C zijn geweest in de schaduw?
Berger schreef:Als je dat met je nieuwe mat ook doet sta je volgende week weer bij de Bever.Ahjwinth schreef:- Alle twee de banen overdag losgegaan. Waarschijnlijk doordat het warmer in de tent werd de druk hoger geworden.
De (veel voorkomende) veronderstelling dat de temperatuurverhoging van een matje in een warme tent of van een binnenband op een warme dag tot relevante drukverhogingen aanleiding geeft is fout. Natuurlijk leidt een hogere temperatuur van een gas tot een hogere druk, maar gezien de drukverhoging evenredig is met de temperatuurverhoging in Kelvin heeft enkele tientallen graden temperatuurverhoging maar een heel beperkte invloed op de druk.Ger64 schreef:Ja, de hitte zorgt wel voor opwarmen van de matjes en dus de lucht.
...
Bij mij is er dus geen sprake van te hard opgeblazen zijn, desondanks knalde het. De vorige mat werd op dezelfde manier behandeld.
Voor lage drukken in matjes klopt deze redenering echter niet. Met een slap matje begin je namelijk ook al bij 1 bar, zowel binnen als buiten het matje. Als binnenin het matje de druk door warmte stijgt en de druk stijgt (uiteraard, tenzij er hoge- of lagedrukgebiede veranderen) buiten niet, dan wordt het drukverschil onevenredig met de absolute temperatuur hoger. Daarom voelt een matje dat in de ochtendkilte slap is nadat de zon op de tent gestaan heeft echt heel wat harder aan.Revanho schreef:De (veel voorkomende) veronderstelling dat de temperatuurverhoging van een matje in een warme tent of van een binnenband op een warme dag tot relevante drukverhogingen aanleiding geeft is fout. Natuurlijk leidt een hogere temperatuur van een gas tot een hogere druk, maar gezien de drukverhoging evenredig is met de temperatuurverhoging in Kelvin heeft enkele tientallen graden temperatuurverhoging maar een heel beperkte invloed op de druk.
Nee, dat mag je niet verwachten. Dat is je verplichting als koper om jezelf te informeren. Dan blijkt dat dat niet zo is.AndreM schreef:Assumption is the mother of all .-ups!Felix Fietst schreef:Begrijp ik het goed?
Sorry, maar dat gaat me echt te snel. Zo' n mat zou echt heel wat abuse aan moeten kunnen. Sterker nog: Je mag van dit soort hi - tech verwachten dat het ventiel zodanig is 'voorgeprogrammeerd' dat de mat leegloopt als de druk te hoog wordt.
Ik snap je punt Peter, maar ik heb inderdaad niet de zin om die strijd aan te gaan. Mogelijk dat ik met een rechtszaak gelijk krijg, maar dat kost zoveel (negatieve) energie dat ik liever de €250 uitgeef voor nieuwe matjes.peter de rijk schreef: Maar die strijd moet je dan wel willen aangaan natuurlijk.
Ik heb Exped natuurlijk ook (eerst) gemailed. Dit was hun antwoord:gios schreef:Exped zelf is uiterst coulant met kapotte matjes. Ik heb al 2x een nieuwe gekregen. De nieuwe schijnen het probleem van de loslatende banen nauwelijks meer te hebben. Winkel moet het gewoon opsturen en dan krijg je een nieuwe. Dat de winkel jou liever een andere verkoopt, snap jij ook wel