Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kapot na 80 a 100 km. - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Kapot na 80 a 100 km.

PietV schreef: Fiets rustig en zonder zorgen.
Kom je er vandaag niet, dan ben je er morgen,
Hou het lijf altijd in ere.
Alleen een gek fietst zich de kolere.

Bewegen is gezond, sporten geeft ongemakken en topsport is ongezond.

Piet.
Helemaal mee eens, ik ben fietsen pas leuk gaan vinden toen ik het "presteren" overboord heb gegooid. Sporten impliceert vaak competitie. Wie heeft het nodig om beter te zijn dan iemand anders? Gewoon lekker bewegen "met elkaar" en niet "tegen elkaar". Zelfs als je maar 15km/u gaat, dan heb je na een "werkdag" 120km afgelegd zonder dat je moe bent.

Als je de neiging hebt te hard te gaan werd er hier de tip gegeven een hartslagmeter te gebruiken. Zelf gebruik ik hiervoor de "budget-versie": 10 seconden (horloge) je hartslag tellen met je vingers op je halsslagader en vermenigvuldigen met 6. Als je dit regelmatig doet dan bouw je ervaring op heb je al snel het horloge niet meer nodig om een indruk te krijgen van je inspanningsniveau. Ook leuk om tijdens pauzes te kijken hoe snel de hartslag weer zakt, een goeie indicatie van je conditie.
guusnatuur schreef:Als je de neiging hebt te hard te gaan werd er hier de tip gegeven een hartslagmeter te gebruiken. Zelf gebruik ik hiervoor de "budget-versie": 10 seconden (horloge) je hartslag tellen met je vingers op je halsslagader en vermenigvuldigen met 6. Als je dit regelmatig doet dan bouw je ervaring op heb je al snel het horloge niet meer nodig om een indruk te krijgen van je inspanningsniveau.
Klopt. Ik heb ook eens een tjidje een hartslagmeter gebruikt omdat ik geen idee had van mijn hartslag. Na een stuk of tien ritten wist ik ook wel zonder hartslagmeter in welke zone ik zat.
Bedankt voor al jullie reacties. Intussen bleek het in mijn geval toch gewoon een kwestie van befinnen in een te hoog tempo. Na een kleine 5 kilometer (net de stad uit) zat ik op zo'n 25 km/u en dat voelt dat prima. Maar zoals gezegd werd me dat na 50/70 km ineens te veel.

Afgelopen zomer heb ik een rondje Nederland gemaakt waar ik elke dag zo'n 150 km maakte met een gemiddelde van zo'n 18/20 km/u en nu hield ik na 150 km ook energie over.

Ook nam ik dagelijks zo'n 10 boterhammen mee, 2 bananen en 2 snelle jelles. Deze at ik rustig op onder het fietsen. Ook dronk ik om de 5 minuten een slokje water zodat je niet dat volle hevoel hebt van het klotsende water. Ik maakte trouwens ook zo min mogelijk stops. Ik merkte dat een stop me erg uit mijn ritme bracht en ook lichamelijk niet echt nodig had.

Dit werkt dus voor mij goed. Wellicht ook een tip waar een ander iets aan heeft.
Mark75 schreef:Bedankt voor al jullie reacties. Intussen bleek het in mijn geval toch gewoon een kwestie van beginnen in een te hoog tempo. Na een kleine 5 kilometer (net de stad uit) zat ik op zo'n 25 km/u en dat voelt dat prima. Maar zoals gezegd werd me dat na 50/70 km ineens te veel.
...
Dit werkt dus voor mij goed. Wellicht ook een tip waar een ander iets aan heeft.
Leuk dat je nog wat feedback geeft en goed om te horen dat je de oplossing gevonden hebt. Ik heb me er overigens nooit in verdiept maar als je bereid bent daar op te trainen dan is die basissnelheid waarop je probleemloos lang kan fietsen ook wel op te drijven.

Renaat
Mark, je verhaal is erg herkenbaar voor mij (opgevoed met het adagium 'Pijn is Fijn'/'Als je geen pijn voelt heb je te weinig gedaan'). Leuk om mijn eigen ervaringen bevestigd te zien. En ook leuk dat je jouw ontwikkeling in de afgelopen maanden hier terugkoppelt!
AndreM schreef:En ook leuk dat je jouw ontwikkeling in de afgelopen maanden hier terugkoppelt!
Dat zouden meer mensen moeten doen!
Ik ben duidelijk niet heel actief hier op het forum en was deze topic hier wat uit het oog verloren, vandaar de hele late reactie ;-).

Maar graag gedaan!

En Renaat,

Trainen op een hogere kruissnelheid heeft niet mijn interesse. Ik ben echt iemand van de "relaxed" en "fun" en bij het woord "trainen" krijg ik al een onaardig gevoel.

Groet,
Mark
Trainen kun je ook omschrijven als "geregeld fietsen" met als doel het makkelijker vol te houden. Volgens mij heb je dat gedaan :lol: .

Maar point taken en fijn dat het beter gaat nu!
Mark75 schreef:Bedankt voor al jullie reacties. Intussen bleek het in mijn geval toch gewoon een kwestie van befinnen in een te hoog tempo. Na een kleine 5 kilometer (net de stad uit) zat ik op zo'n 25 km/u en dat voelt dat prima. Maar zoals gezegd werd me dat na 50/70 km ineens te veel.
Van mij ook bedankt voor het melden. Misschien moet ik alsnog een goed voornemen plannen. :D
(Meer fietsen maar afwisselender en dus niet thuis bij het wegfietsen inklikken in de pedalen en twee uur later pas weer uitklikken)
Leon, misschien staan je bedalen te strak afgesteld ;-)

btw, als ik 2 uur ga fietsen dan stop ik ook niet tussendoor hoor zo kom je nooit ergens.

Maar afgelopen zomer stopte ik op 150 km meestal maar 2 keer en niet langer dan een kleine 10 minuten. Voor mij werkt dus eten onder het fietsen het best.