Hallo,
Ook ik ben mogelijk aan nieuwe banden toe. Voor de Koga World Traveller uit 2008 die ik voornamelijk als vakantiefiets gebruik. Er liggen nu Continental Travel Contacts op, 47x559. Die hebben er 9000 km opzitten, er lijkt nog genoeg rubber op te zitten. Het loopvlak was en is profielloos, dus lastig in te schatten hoeveel er af is. Maar loopvlak en wangen laten wel zien dat er flink wat gevraagd is van de bandjes.
Vraag 1: welke criteria houden jullie aan voor het vervangen, moet het canvas al aan het oppervlak komen ? (is nog lang niet het geval) Gaan de kalenderjaren ook meetellen of is het alleen slijtage dat telt?
Vrijwel alle vakanties worden in Wales, Schotland en Engeland verreden, veel op de paden van het Sustrans netwerk. Je komt van alles tegen: gravel, keien, split, weiland, modder, en gelukkig ook asfalt. Bij de verdeling van de bagage krijg ik de zware, mijn vrouw de lichtere stukken. Fietstassen voor en achter, tentje er bovenop. Ben zelf 90+ kg, de Koga is ook niet licht, dus de bandjes krijgen veel te verduren. Tot nu toe geen klachten, zelfs af en toe met 60 km/u naar beneden gaat met Conti's prima. Ik vind het lastig om uit de posts hier op te maken wat (eventueel) mijn nieuwe band moet worden. Het is voor mij niet altijd duidelijk of iemand die zijn/haar ervaring deelt met 26 of 28" rijdt, en onder welke condities (gewicht/terrein).
Vandaar vraag 2: Zal ik het bij de Conti's houden, of ga ik het met een ander (welk?) bandje beter treffen? Voor mij is prijs wat minder relevant, van een super lage rolweerstand ga ik nauwelijks voordeel hebben, maar voorspelbaarheid en betrouwbaarheid ook op slechtere wegen is wel belangrijk.
Groet, en vast bedankt voor de tips,
Ronald
Oh ja, ik kan er nog aan toevoegen dat het al een tijdje lastig (onmogelijk) is om de achterband er zó op te leggen dat ik geen hobbel in mijn band voel. Ik heb inmiddels wel de nodige ervaring met het omleggen en oppompen van banden (ca. 120.000 km weggetrapt), maar met dit bandje lukt het me niet (meer). Ouderdom (van het bandje)?