Na rijp beraad is de fiets vandaag gekocht, voorgestelde keuze was: Avaghon s 28, Santos Travelmaster 28 of VSF tx 1000 28. alle drie met Rohloff.
Het is geworden:
Avaghon s28 met Rohloff en riem , en nog een mooie fiets ook!
Bij de keuze had ik de volgende prioriteiten( dit lijstje is ontstaan tijdens het oriëntatie proces):
1 rij gedrag
2 prijs kwaliteit verhouding
3 dealer
4 esthetiek
over 1: lag dicht bij elkaar, Avaghon iets comfortabeler/stabieler; Travelmaster iets sportiever/wendbaarder en VSF er een beetje tussen in
over 2; Avaghon duidelijk in voordeel
over 3: Santos dealers zijn betrokken , ervaren en enthousiast, Avaghon idem, iets meer jongens die na sluitingstijd naar huis fietsen, VSF gaat wat meer over snel verkopen, "aantrekkelijk aanbod ,wat wil je nog meer?" Deze ervaringen zijn natuurlijk persoonlijk en opgetekend na bezoek en proefritten bij 9 fietszaken.
over 4: in het voordeel van Avaghon
Veel heb ik gehad aan alle opmerkingen van iedereen op het forum. Van heel praktisch (puntensysteem van steem) tot puur technisch.
De discussie over het frame liep wellicht wat uit de hand
, tegelijkertijd kwam ik er hierdoor achter wat het belangrijkste is van een fiets. De laatste opmerking van Ave Gone was eigenlijk wel in de roos.
Ook ik heb me laten verleiden door de prachtige spitzenklasse onderdelen, allemaal mooi maar overal op te zetten (of niet natuurlijk).
Testen zijn zeker waardevol op om ideeën te komen en te oriënteren, maar ze verschillen erg qua benaderingswijze en een goede test van precies de 3 fietsen die ik op het oog had is er natuurlijk niet. Dank Christophorus voor test VSF en Santos, op de Avaghon test ben ik maar niet gaan wachten (ga ik zelf doen, heerlijk!), maar die komt er vast wel op je site.
Eigen proefritten waren leuk, maar ook lastig: de omstandigheden waren vaak verschillend: heerlijk vakantie weer, mooi/lelijke omgeving, en als je op een fiets zit: "fietst deze nou lichter?" o, deze heeft natuurlijk andere banden" en ga zo maar door. Zeker als rijgedrag redelijk dicht bij elkaar ligt wordt het moeilijk. Theoretisch zou je met precies de 3 fietsen van je keus met hetzelfde gewicht de Splugenpas af en op moeten rijden, en ook weer niet meteen achter elkaar
(zou ik best willen doen)
Door de vele reacties krijg je bijna de neiging om de echte merk liefhebbers (bijv.de Santos liefhebber contra de Koga freak ) karakterologisch te classificeren. Voer voor (amateur) psychologen! Gaan we niet doen, wij gaan na al deze omwegen vooral lekker zorgeloos (riem met Rohloff
) lekker fietsen.
Als ie is opgehaald uit Rotterdam zet ik wellicht een keer een mooi foto op de St.Christophorus site.
Dank aan iedereen voor jullie betrokken reacties!
en fietsze,
groet,Ber