Hoe kan je de onderstaande foto dan anders verklaren? Ik heb vanuit Maastricht langs het kasteel van André Rieu tevens langs de Maas naar het zuiden gefietst. Precies op de grens staat dit bord met Lanaye (Visé) met op de achtergrond een gietijzeren grenspaal. Hoog daarboven rijst een verticale rotswand boven je uit. Lanaye lijkt me Frans voor Lanaken, heb ik altijd zo gedacht. Mijn fiets stond wat onhandig tegen een paal, omdat hij op de betonweg ondanks het uitklappootje zou omvallen. Zodat ik handen vrij had om deze foto te maken. Wat verderop ligt een eiland in de Maas, totdat ik op de Pont d'Argenteau het Albertkanaal overstak naar Oupeye.Ave Gone schreef:Ja, ze hebben hier twee talen hè?Martin E. van Doornik schreef:De naam Klein Ternaaien ken ik niet, want op het plaatsnaambord stond Lanaye (Lanaken).
Ik zal je even helpen, want je bent het kennelijk niet gewend.
Lanaken ligt ten noorden van Maastricht, het is de hoofdplaats van de Vlaamse gemeente Lanaken. Een vertaling in het Frans daarvan ken ik niet.
Ternaaien ligt ten zuiden van Maastricht, in de Waalse gemeente Visé (Vlaams: Wezet). In het Frans heet dat dan Lanaye. Net over de grens, dus tussen Ternaaien en Maastricht, ligt Klein Ternaaien. In het Frans heet dat dus Petit-Lanaye.
Lastig allemaal die administratieve grenzen, taalgrenzen en vooral cultuurgrenzen. Maar ook weer heel leuk, want ik ben zo in het buitenland.
Heel toevallig dat iemand daar eens fietst is het ook niet want de route is een van de belangrijkste toeristische uitvalsfietsroutes voor de stad.
Maar ik zie op de kaart inderdaad Lanaken ten noorden van Maastricht liggen en daaronder Petit Lanaye (met bij het dorpje Kanne de grens tussen Vlaanderen en Wallonië). Voer ik de naam Ternaaien op Google Maps in en die verwees naar dat eiland. Maar Klein-Ternaaien verwijst inderdaad volgens Google Maps naar Petit-Lanaye. Wat een verwarring! Waarom niet Tournaque of zoiets?
Om in de Belgische sferen te blijven heb ik op diezelfde dag twee filmpjes gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=yZZZ0Ct0MUg
https://www.youtube.com/watch?v=ay5UWln30lU