Additionally, paste this code immediately after the opening tag: velgen dilemma in combinatie met Magura HS33 - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

velgen dilemma in combinatie met Magura HS33

OmeGerrit schreef:
BertjeConti schreef:de vorig jaar aangeschafte deore XT FH-T780, deze heb ik destijds gekozen voor zijn oversized as diameter.
Ik wilde nog zeggen Brace-Brace-Brace maar ik ben al (veel) te laat.
Ik snap wat je bedoelt OmeGerrit, maar een beetje inhoudelijk reageren mag wel.

Ik zal me beperken tot een quoot van Wim, van alweer jaren geleden:
Wim schreef:De oude XT naven waren goed, maar de nieuwe hebben lichtere dikkere alu assen. Daardoor is er minder plek voor de kogeltjes, en die zijn dus kleiner en veel zwakker. LX is nu het beste wat je kunt kopen in het betaalbare segment. Wil je nog beter dan zit je nu vast aan echt dure naven als van Huegi, Phil Wood of White Industries.
Wim
Als je naar een echte wielbouwer als Marten Gerritsen was gegaan, of even gezocht had op het forum, had je gehoord dat dit een foute keus is. Het is fout voor een vakantiefiets, en al helemaal voor een tandem. Shimano heeft gekozen voor een alu as om gewicht te sparen, maar die moet dikker zijn om niet kapot te gaan. Dus is er minder ruimte voor kogeltjes. Het resultaat is er naar - ik heb er pas nog een mogen bewonderen. Verder is een gewone naaf sowieso op het randje voor een tandem. Hoe breed is die aan de achterkant -135mm, zoals mtb naven? De meeste tandems zijn achter 145 mm om een steviger wiel te krijgen. Dan heb je een echte tandemnaaf nodig. Die zijn ook degelijker - en helaas duurder. De belasting is bij tandems veel groter dan bij solo fietsen, en veel gewone onderdelen zijn daar niet of nauwelijks tegen bestand.
Wim schreef:Als je naar een echte wielbouwer als Marten Gerritsen was gegaan, of even gezocht had op het forum, had je gehoord dat dit een foute keus is. Het is fout voor een vakantiefiets, en al helemaal voor een tandem. Shimano heeft gekozen voor een alu as om gewicht te sparen, maar die moet dikker zijn om niet kapot te gaan. Dus is er minder ruimte voor kogeltjes. Het resultaat is er naar - ik heb er pas nog een mogen bewonderen. Verder is een gewone naaf sowieso op het randje voor een tandem. Hoe breed is die aan de achterkant -135mm, zoals mtb naven? De meeste tandems zijn achter 145 mm om een steviger wiel te krijgen. Dan heb je een echte tandemnaaf nodig. Die zijn ook degelijker - en helaas duurder. De belasting is bij tandems veel groter dan bij solo fietsen, en veel gewone onderdelen zijn daar niet of nauwelijks tegen bestand.
Enige nuancering is hier wel op zijn plaats. Oudere tandems, ook van vittorio hebben wel inbouwbreedte 135 of zelfs 130 mm. Die gaan heus niet om de haverklap stuk. (in onze tandem zit een 48 spaaks maxicar-naaf die alleszins geen 145 is, en waar ik zonder zorgen de wereld zou mee rond fietsen).
Ja, in de nieuwe XT naaf zijn ontwerp keuzes gemaakt die vooral het gewicht ten goede komen. Maar het is ook een mtb naaf die sowieso op heel wat belasting ontworpen is, dus de toekomst zal uitwijzen of de compromissen in de naaf een probleem vormen. Maar een doemscenario lijkt me hier wat voorbarig.
EnriceV schreef:
Wim schreef:Als je naar een echte wielbouwer als Marten Gerritsen was gegaan, of even gezocht had op het forum, had je gehoord dat dit een foute keus is. Het is fout voor een vakantiefiets, en al helemaal voor een tandem. Shimano heeft gekozen voor een alu as om gewicht te sparen, maar die moet dikker zijn om niet kapot te gaan. Dus is er minder ruimte voor kogeltjes. Het resultaat is er naar - ik heb er pas nog een mogen bewonderen. Verder is een gewone naaf sowieso op het randje voor een tandem. Hoe breed is die aan de achterkant -135mm, zoals mtb naven? De meeste tandems zijn achter 145 mm om een steviger wiel te krijgen. Dan heb je een echte tandemnaaf nodig. Die zijn ook degelijker - en helaas duurder. De belasting is bij tandems veel groter dan bij solo fietsen, en veel gewone onderdelen zijn daar niet of nauwelijks tegen bestand.
Enige nuancering is hier wel op zijn plaats. Oudere tandems, ook van vittorio hebben wel inbouwbreedte 135 of zelfs 130 mm. Die gaan heus niet om de haverklap stuk. (in onze tandem zit een 48 spaaks maxicar-naaf die alleszins geen 145 is, en waar ik zonder zorgen de wereld zou mee rond fietsen).
Ja, in de nieuwe XT naaf zijn ontwerp keuzes gemaakt die vooral het gewicht ten goede komen. Maar het is ook een mtb naaf die sowieso op heel wat belasting ontworpen is, dus de toekomst zal uitwijzen of de compromissen in de naaf een probleem vormen. Maar een doemscenario lijkt me hier wat voorbarig.
Dat zeg ik, het zal zo'n vaart niet lopen. Maar preventief zou BertjeConti de naaf even kunnen openmaken en zich ervan vergewissen dat deze tjokvol vet komt te zitten. Dat is bij Shimanonaven af-fabriek namelijk lang niet altijd het geval.
Enrice wees maar zuinig op je Maxicar. Het klopt dat tandems vooral vroeger smallere naven hadden. Dat kon, omdat de freewheels en later 7 speed cassettes smaller waren dan de huidge 8 speed en meer. Met de moderne naven/cassettes voor 8 speed en meer moet het wiel wel erg parapluie gespaakt worden. Die bredere naven van 140 en 145 mm zijn bedoeld om dat te compenseren.
Wim schreef:Enrice wees maar zuinig op je Maxicar. Het klopt dat tandems vooral vroeger smallere naven hadden. Dat kon, omdat de freewheels en later 7 speed cassettes smaller waren dan de huidge 8 speed en meer. Met de moderne naven/cassettes voor 8 speed en meer moet het wiel wel erg parapluie gespaakt worden. Die bredere naven van 140 en 145 mm zijn bedoeld om dat te compenseren.
Dat is voor sommige inderdaad het geval. Maar heb hier ook twee fietsen met de 48 gaten, HF08 naaf. Doordat die langs de linkerkant schroefdraad heeft voor de Arai sleeprem, is de flensafstand alsnog kleiner dan bij gewone naven.

PS: Die maxi-car naven zijn inderdaad super. Het gebrek aan weerstand is impressionant. Enkel hopen dat ik het freewheel loskrijg als het zover is.
Weet je wat ik ga doen?

Ik ga lekker met m'n partner op onze tandem fietsen, waar we overigens heel blij mee zijn. Op dit forum voel ik mij eerlijk gezegd niet zo thuis, enig huisvlijt wordt direct grond in geboord.
Als iemand iets opgelost wil hebben en niet direct de hoofdprijs wil betalen wordt hij daar op dit forum meteen mee om de oren geslagen. Ja ook in andere topics die ik regelmatig lees. :cry: :cry:

Weet je dat ik helemaal niet zo'n hoge pet op heb van fietsenmakers en zogenaamde specialisten? hun adviezen klinken geweldig maar ze zijn er vooral op uit de geldkraan van de leken richting hun kant open te krijgen :twisted: :evil:

gelukkig ben ik nog op andere fora actief waar het een stuk gezelliger is en het nog gewaardeerd wordt als je een oplossing voor een probleem hebt dat niet meteen de hoofdprijs kost. Waar we elkaar gewoon helpen met goede adviezen.

Wij gaan lekker genieten op onze zelf samengestelde tandem die nog geen 1000 euro gekost heeft, maar wel van (naar mijn inziens) mooie onderdelen voorzien is, zoals bijvoorbeeld

complete SRAM X9 schakelgroep
Sugino XD2 cranks 175mm voor en 160mm achter (speciaal voor de korte benen van de stoker)
Respiro men en women zadels
racktime addit drager met ortlieb tassen
stronglight dural kettingwielen
achterwiel met Halo SAS velg, DTSwiss alpineIII spaken en deore XT naaf
voorwiel met ZAC 19 velg, DTSwiss alpineIII spaken en deore XT naaf
Big Apple banden
XT remmen met LX grepen
enz..

Natuurlijk zou een Santos met Rohloff heel mooi zijn, maar dat laat ons budget nou eenmaal niet toe :wink:
En daar is hier blijkbaar geen waardering voor.

De groeten


Afbeelding
Ride for the Roses 2013
Slotje?
Ik wil hier toch wel even op reageren. Er zijn je hier helemaal niet speciaal dure dingen aangeraden, en al helemaal geen Rohloff. Een LX naaf zou goedkoper zijn geweest dan een XT naaf, en een wiel laten bouwen door een top wielbouwer als m-gineering kost misschien 30 euro meer dan de losse onderdelen. Voor een bij een tandem zeer zwaar belast onderdeel (sterker nog, het meest belaste onderdeel - ik heb ook een tandem gehad) is dat helemaal geen gekke uitgaaf. De wielbouw blijkt immers in de praktijk het meest problematsche onderdeel aan een wiel te zijn. De fietsenmakers waar we je naar verwezen hebben zijn niet de onbekwame knoeiers war je terecht geen hoge pet van op hebt, integendeel. Ik wil best gezelig zijn, maar als je domme dingen doet/zegt moet je niet raar opkijken als we dat domme dingen noemen.
Oprecht veel fietsplezier gewenst.
Jammer, ik dacht toch dat het gros van de reacties meedenkend en adviserend was.
Travelmaster schreef:Jammer, ik dacht toch dat het gros van de reacties meedenkend en adviserend was.

+1
BertjeConti schreef:Weet je wat ik ga doen?

Ik ga lekker met m'n partner op onze tandem fietsen, waar we overigens heel blij mee zijn. Op dit forum voel ik mij eerlijk gezegd niet zo thuis, enig huisvlijt wordt direct grond in geboord.
Als iemand iets opgelost wil hebben en niet direct de hoofdprijs wil betalen wordt hij daar op dit forum meteen mee om de oren geslagen. Ja ook in andere topics die ik regelmatig lees. :cry: :cry:

Weet je dat ik helemaal niet zo'n hoge pet op heb van fietsenmakers en zogenaamde specialisten? hun adviezen klinken geweldig maar ze zijn er vooral op uit de geldkraan van de leken richting hun kant open te krijgen :twisted: :evil:

gelukkig ben ik nog op andere fora actief waar het een stuk gezelliger is en het nog gewaardeerd wordt als je een oplossing voor een probleem hebt dat niet meteen de hoofdprijs kost. Waar we elkaar gewoon helpen met goede adviezen.

Wij gaan lekker genieten op onze zelf samengestelde tandem die nog geen 1000 euro gekost heeft, maar wel van (naar mijn inziens) mooie onderdelen voorzien is, zoals bijvoorbeeld

complete SRAM X9 schakelgroep
Sugino XD2 cranks 175mm voor en 160mm achter (speciaal voor de korte benen van de stoker)
Respiro men en women zadels
racktime addit drager met ortlieb tassen
stronglight dural kettingwielen
achterwiel met Halo SAS velg, DTSwiss alpineIII spaken en deore XT naaf
voorwiel met ZAC 19 velg, DTSwiss alpineIII spaken en deore XT naaf
Big Apple banden
XT remmen met LX grepen
enz..

Natuurlijk zou een Santos met Rohloff heel mooi zijn, maar dat laat ons budget nou eenmaal niet toe :wink:
En daar is hier blijkbaar geen waardering voor.

De groeten


Afbeelding
Ride for the Roses 2013
Jammer dat je er zo over denkt. Ik heb mij niet laten horen in dit draadje maar wel gevolgd.Ik heb wel waardering hoe jij ons meeneemt in je renovatie van je fiets,niets dan lof hier voor
Dat anderen ook graag hun "kennis" willen ventileren moet je maar voor lief nemen, zo gaat het nu eenmaal op een forum met nogal wat "specificaties"nerds.
Ik zou het jammer vinden als je dit formum verlaat
Dirk
jasmon schreef:
Travelmaster schreef:Jammer, ik dacht toch dat het gros van de reacties meedenkend en adviserend was.
+1
+2