Eerste post op dit forum en ik duik meteen maar de in slangekuil die Rohloff heet
.
Ik ben de troste bezitter van een Rohloff naaf. Ik ge/misbruik de naaf behoorlijk (MTB bikepacking), dus hij is al een paar keer stuk gegaan. No big deal, ben altijd op de bestemming aangekomen.
Ik gebruik ook regelmatig m'n singlespeed mtb, maar deze opstelling gaat eigenlijk net zo snel stuk als m'n Rohloff ivm de grotere aandrijfkrachten.
Doet nu allemaal niet ter zake, wat wel ter zake doet is de eventuele oorzaak van Rohloff lekkage.
In voorgaande posts wordt regelmatig de vergelijking gemaakt met een "normale" versnellingsbak. Dit is in mijn ogen niet correct. Iedere "normale" versnellingsbak is voorzien van een of andere ontluchting inrichting, maw overdruk in het bakhuis wordt voorkomen doordat deze altijd in open verbinding staat met atmosfeer.
Ook die Vespa.
Hoe weet ik dat? Ik rij al jaren competitie met een 4x4 (erg stout, ik weet het), daar is de ontluchting van bak en assen een veeel groter ding dan bij een Rohloff, details zal ik jullie besparen.
Een Rohloff is een "roterende versnellingsbak" en is dus veel lastiger van zo'n ontluchting inrichting te voorzien. Het gevolg is lekkage als je de naaf aan plotselinge temperatuur wisselingen blootstelt.
Lekker in de bloedhete zon fietsen en dan de fiets in de sloot dompelen om het stof er af te spoelen kan een omgekeerd effect geven, aanzuigen van water in de naaf door snelle afkoeling van de interne lucht (theorietje van mij, gebeurd nl in de 4x4 wereld regelmatig)
Is lekkage eenmaal een feit, dan zal de olie steeds eenvoudiger een weg weten te vinden langs de keerring. Is er geen slijtage van de keerring en/of aanlegvlak schade dan zou je de boel los moeten halen, schoonmaken en dan zou het goed moeten zijn. (weet niet of dit "in het veld" uit te voeren is eigenlijk...)
Mijn inbreng, voor wat het waard is.