Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Ha die Patrick, wat een zaligheid hè zo'n fatbike :D
En mooi kleurtje dat blauw! Wat vonden je kids van je nieuwe bike, stoer of niet?
Hier willen de kleine buurkindjes steeds op de Pugsley, eerst kwamen ze om ballen te gooien met de honden maar nu komen ze voor de 'skogscykel' (de bosfiets). :D Alleen is de oudste pas 6 dus ik moet de fiets vasthouden en meehollen (misschien daarom wel die stijve rug).

Ik blijf me trouwens nog steeds verbazen over de fatbike z'n mogelijkheden, het fietst niet alleen anders maar je moet ook een knop in je hersens omdraaien (de fatbike-knop) want met deze fiets kun je dingen die je eerst voor onmogelijk achtte. Hij dendert overal overheen, lijkt onvermoeibaar, voelt heel stevig maar tegelijkertijd ook heel licht (heb de fiets nog niet gewogen maar denk niet dat ie zwaar is).
Ook het klimmen, had eerst gedacht dat dat wel zwaar zou zijn maar nee, het is precies andersom. Doordat ie veel minder stuitert ga je veel rustiger en sneller naar boven. Nu fiets ik wel op erg hobbelige paadjes dus misschien niet echt goed vergelijkbaar, zal op asfalt vast wel anders zijn.
Ook naar beneden is een feest; op de mtb met voorvering knal ik van links naar rechts, knijp constant de remmen in, probeer op tijd gemene keien, kuilen en geulen te ontdekken ... maar op de fatbike dender je gewoon naar beneden (nou ja het blijft oppassen maar tis wel errug cool).
De echte steile paadjes heb ik met de Pugsley nog niet gedaan, op de mtb moet ik dan achter het zadel hangen anders duikel ik voorover en denk eigenlijk dat er niet veel verschil voor de fatbike zal zijn. De hoek blijft tenslotte hetzelfde, maar hopelijk gaat het op/afstappen op zo'n steile helling wel wat makkelijker, dat is soms een hele circus stunt.

Hoe fietst ie trouwens op asfalt want dat heb ik nog niet getest, is ie met die dikke noppen nog vooruit te branden?
Vraag me ook af hoe 't op strand/duinen rijdt, dat begint toch wel ernstig te lokken. :D

En weet je zeker dat die Salsa 75cm breedte heeft? Die van mij is 71cm maar breed zat haha.
Begin nu toch weer enigszins te twijfelen aan het inkorten van het stuur, straks krijg ik nl spijt. En opgeschoven handvaten oogt wel erg lelijk dus moet toch een keer gaan beslissen.

Goed idee, testen met bagage. En ik wil natuurlijk al je ervaringen weten dus dat wordt schrijven Patrick! :wink:
Heb je al een idee hoe? Heb zelf een Surly frametas, Harness en een Terrapin, nog niet getest maar ben er zo al blij mee want tis al een genot om naar te kijken.
Hopelijk dat de Harness en Terrapin ook goed op de racer gaat, is toch makkelijker dan met spanbandjes klooien.

Fotootjes Patrick!
En ja, ik moet eigenlijk eerst maar ik ben zo suf geweest om na een logeerpartij m'n cameraatje te laten liggen en dat is 400km verderop, ff ophalen is er niet bij. Maar ik beloof dat ze eraan komen!

Veel plezier!
Slaapt schreef:Die midden rug pijntjes kan ook komen door overstrekking of stuur te laag. Als het kan zou ik het eens een 3cm omhoog zetten en even kijken hoe het dan voelt.
Zal zo kijken of 't wat hoger kan, mogelijk is dat de boosdoener. Heb een 16" frame maar ook 82cm lange benen, dus 't zadel staat lekker hoog maar kan best zijn dat daardoor 't stuur nu te laag staat. Thanks!
Hoi Yopie,

Ja, die fiets was wel voor de kinderen uit de buurt een magneet. Echter nog te groot voor mijn zoontje van 7. Heb beloofd met hem offroad te gaan met aanhangfiets - even kijken hoe dat afloopt. Gisteren en vandaag twee tochtjes van rond de 50 Km gefietst. Gisteren met een lekker zonnetje naar Zandvoort, de MTB-route daar gefietst, terug op het boulevard en daar het strand op tot Parnassia (Bloemendaal aan Zee). Vanochtend met windkracht 4-5 nog eens overgedaan maar dan met een extra lus door de Kennemerduinen. Rijdt heerlijk op de singletrack, waar anderen moeten afstappen voor het diepe zand, kan ik gewoon doorfietsen. Ik voel me ook een stuk zekerder, vooral in afdalingen met mul zand, de fatbike is hier in zijn element. 50 Km op een fatbike voel ik wel meer in mijn benen dan met mijn 29er.

Wauw. Heb je in Zweden geen asfalt waar je woont? Woon je echt in 'the middle of nowhere"? Wat een luxe :!: Terecht een bosfiets. Hier is geen ontkomen aan asfalt - ik moet zeggen dat de pugsley wel lekker rijdt op asfalt - wel even op gang komen - maar als ie rijdt dan rolt ie lekker. De Surly Nate banden op asfalt moet je meer zien als een soort lichte massage-stand van je Pugsley - het trilt wel wat wat - maar geeft ook wel een kick. Mensen horen je al aan komen - kijken ook om - eigenlijk is een fietsbel overbodig. Die Surly Nate band is wel een echte offroadband - er zijn andere banden met minder profiel en noppen wat dichter bij elkaar. Voor op het strand nog niet de luchtdruk laten zakken - was toch een beetje lui om na een stuk strand meteen weer te gaan pompen.

Mooi spul inderdaad van Revelate, de harnass en terrapin. Mooi van de terrapin is dat je ook met die drybag alles droog houdt en de houder onder je zadel blijft - erg praktisch. I.p.v. de harnass heb een Airlock drybag van Alpkit met twee bandjes om aan het stuur te bevestigen.

Afbeelding
DSC_0349 by go-far, on Flickr

Afbeelding
DSC_0347 by go-far, on Flickr

Ik heb ook nog mijn stuur nagemeten, precies 75 cm breed, de medium, large en xlarge pugsley hebben een 75cm stuur. De andere maten 71 cm. Soms wel pijnlijk op die smalle paadjes met duindoornstruiken.

Afbeelding
DSC_0345 by go-far, on Flickr

Patrick
Mooie plaatjes Patrick, lekker apart die blauwe pedalen en wat moet dat heerlijk zijn om vlakbij de zee te wonen, nog wel met een Pugsley. :D
Pat schreef: Heb je in Zweden geen asfalt waar je woont? Woon je echt in 'the middle of nowhere"?
Nou dat valt wel mee hoor, er lopen wel regelmatig elanden en wilde zwijnen enzo door de tuin maar 't dichtsbijzijnde grote dorp (met maar liefst 2.000 bewoners) is toch maar slechts 15km verderop. En asfalt genoeg: kilometers lange wegen waar geen einde aankomt maarrr ... zonder stoplichten. Maar dat asfalt is voor de racer, de fatbike moet het doen met rotsen en bosgrond.
Maar ik kan inderdaad zo vanuit m'n huis dwars door Lapland over alleen maar bospaden naar de Noordkaap hobbelen, zal hier en daar wel verdwalen maar dat maakt het alleen maar spannender. :wink:
Slaapt schreef:Die midden rug pijntjes kan ook komen door overstrekking of stuur te laag. Als het kan zou ik het eens een 3cm omhoog zetten en even kijken hoe het dan voelt.
Heb de stuurhoogte toch maar gelaten zoals het is want de afstand voelt eigenlijk prima zo. Heb wel met de pijpensnijder (thanks Travelmaster!) aan elke kant 2,5 cm afgehaald, wil er eigenlijk meer af maar ga dat eerst nog testen met de nodige bagage in diepe sneeuw. Maar doordat de handvaten 4cm langer dan m'n handen breed zijn is er nog genoeg ruimte om heen en weer te wandelen dus dat helpt natuurlijk ook (mits geen handschoenen aan).
Maar ik zak niet meer door m'n schouderbladen, m'n nek plus rug voelen weer okee dus ik ben weer blij. :)

Het volgende wordt de bagage, 't bikepacking.
Kom er net achter dat een Revelate harness voor brede sturen is, moet helaas de remhendels weer terugschuiven anders past het niet. Bikepacking en fatbiken is blijkbaar voor grote kerels, belachelijk gedoe. Nou, blij dat ik het stuur niet nog korter heb gemaakt.
Had juist voor dit harnas gekozen doordat die handige opvulstukjes de drybag van je kabels houden, op de racefiets gebeurt het nl weleens dat de remkabel strakker wordt getrokken waardoor de rem heel irritant gaat aanlopen.

En probeerde net, tegen beter weten in, de dikke -40°C slaapzak in een 14L stuur/zadel drybag te proppen maar helaas .. 't paste natuurlijk niet. En heb geen bagagedrager dus dan houdt het op. Daarentegen past de -9°C slaapzak met matje, wollen onderkleding plus nog een kilo chocolade repen prima dusss .. nu maar wachten tot de nachten niet meer zo koud zijn dan kan ik een testritje maken.

Voedsel voor langere tochten is ook nog een ding want waar laat je dat? Als je al dat eten op de tafel uitspreidt is dat schrikbarend veel.

Ik zit nl voor de fatbike heel erg aan de Kungsleden te denken, tis een circa 500km lang pad dwars door een prachtig mooi, ruig en wild berglandschap. Begreep van een paar zweedse jongens dat er een paar steile hellingen zijn waar je de fiets moet dragen maar eenmaal boven schijn je dat door het prachtige uitzicht gelijk weer te vergeten, verder was het met wat wilskracht prima te fietsen en 't was een onvergetelijke mooie fietstocht en dat is natuurlijk het belangrijkst. Zij hadden atb's, 29'ers en maar eentje had vering dus lijkt mij een eitje voor een fatbike. Hier wat plaatjes.
En ik ben niet zo'n foto- en reisverslag mens maar als ik met de fatbike de Kungsleden ga doen zal ik hier wat plaatjes posten, vind ik dan toch wel weer leuk.
een fatbike-trike: http://riderungu.com/juggernaut/
ja, je zal er maar net eentje zoeken :)
weegt wel 25,4 kg

En zie net dat dit topic toch al meer dan 6700 keer is bekeken en had dit eigenlijk niet verwacht, blijkbaar is een fatbike toch wel interessant.
Er wordt op het forum van mountainbike.nl hard gespeculeerd over de 1 aprilgrap-waarde van deze Rungu. Ikzelf stel me er de vraag hoe je (zeker met die vaste vorken) een normale bocht draait, waarbij je schuin de bocht in hangt. Lijkt me niet te doen.
Travelmaster schreef:Er wordt op het forum van mountainbike.nl hard gespeculeerd over de 1 aprilgrap-waarde van deze Rungu. Ikzelf stel me er de vraag hoe je (zeker met die vaste vorken) een normale bocht draait, waarbij je schuin de bocht in hangt. Lijkt me niet te doen.
Ja, had 't ook gelezen. En 1 april of niet, vind 't zelf maar een lelijke fiets.


En hier eindelijk de beloofde plaatjes, heb een rondje met bagage gefietst (zonder tentje, sliep in schuilhutjes).

Ontelbare beekjes en altijd spannend of je droog de overkant haalt:
Afbeelding

Deze is te spannend:
Afbeelding

Had de spijkerbandjes al vervangen maar kreeg wel spijt van want het was af en toe flink glad:
Afbeelding

Het bos, niet te fietsen:
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb iets met rotsen, zie er altijd gezichten in: hier norse oude mannenhoofden (hoogstwaarschijnlijk ben ik de enige die dit ziet).
Maar wat nog erger is, is dat ik bang ben hun toorn op te roepen, dat als ik ze stoor dat ze me naar beneden laten donderen. Ja dat krijg je als eenzame solofietser: je wordt steeds gekker.
Afbeelding

een schuilhutje:
Afbeelding

kilometers en kilometers staand fietsen, hoger en hoger ..
Afbeelding

Einde van de winter: alles is grijsbruin
Afbeelding

Afbeelding
Zo, de winter is vroeg klaar dit jaar. In 2002 ging 'ie nog een maandje door, met temperaturen van -20°C in april boven de poolcirkel (Jokmokk).
Yopie schreef: Het bos, niet te fietsen:
Afbeelding
Met de fatbike niet? Lijkt me prima fietsbaar met een gewone mountainbike...
Goed bezig. Mooi hoor.

Best lastig zo, denk ik, op de grens van winter en zomer en glad, volle beekjes.
lennart schreef:Best lastig zo, denk ik, op de grens van winter en zomer en glad, volle beekjes.
Ja, het is momenteel soms behoorlijk zwaar fietsen, ook met een fatbike. Sommige bospaden kun je ook vergeten want in zachte sneeuw met daaronder een laag modder zakt elke fiets weg. De bospaden met rotsbodem zijn nu de ergste, tis alleen maar reteglad ijs. Moest vaak de fatbike over rotsen tillen maar hoe doe je dat als je schoenen steeds onder je wegglijden?

Ook de modderwegen zijn nu een verschrikking: zwaar trappen en soms onmogelijk. En verbazingwekkend hoe je na een paar minuten fietsen eruit ziet, ik prop bv altijd m'n haar onder m'n muts maar op de een of andere manier wordt dat toch altijd een dikke modderbende. En als je dan later door de zon opdroogt is het helemaal lachen. :D

De fatbike is duidelijk geen mtb berggeit en het tillen van de fiets is ook geen kleinigheid want hij is toch een stuk groter/zwaarder/onhandiger. En die brede platform pedalen blijven vloekendsnel steken, heb ze even van m'n andere fiets geleend maar twijfel of dat wel zo'n goed idee is. Ze zijn heerlijk in modder en sneeuw maar om er tussen hoge keien mee te laveren is toch iets anders. En het zijn ook scheenbeen-blauwe plekken-bezorgers. Jammer dat je ze niet gewoon ff kan inklappen.
Robertjan schreef:Zo, de winter is vroeg klaar dit jaar. In 2002 ging 'ie nog een maandje door, met temperaturen van -20°C in april boven de poolcirkel (Jokmokk).
De winter was redelijk mild en kort, ook veel minder sneeuw, maar geloof niet dat iemand het erg vindt. :wink:
En voor 't wild in het bos is het helemaal fijn zo'n korte winter.
Maar wel raar ja, zo kort.
Robertjan schreef:
Yopie schreef: Het bos, niet te fietsen:
Afbeelding
Met de fatbike niet? Lijkt me prima fietsbaar met een gewone mountainbike...
Je kunt het op dat fotootje niet zien maar fietsen is daar toch echt uitgesloten: vaak is het te steil en een paar meter lager begint het ijs al te groeien. Ook lopend is dan een hele klus, als een soort Tarzan van boomstam naar boomstam slingerend en glijdend, superglad is dat ijs.
Hieronder wat plaatjes van hetzelfde pad (het 'volg de oranje streepjes en alles komt goed' pad). En langzaam verdwijnt het ijs, komen de boomwortels weer tevoorschijn en boven schijnt de zon: hoera!

img]http://i60.tinypic.com/szu801.jpg[/img]

Afbeelding

Afbeelding


En hier onder de lente want de eerste bloementjes moeten natuurlijk altijd even op de foto (had ze nog net niet met die vette banden platgereden).
Ze houden blijkbaar van mest en mocht er trouwens iemand zijn die weet welk dier dit heeft achtergelaten, ik wil het graag weten! Kom het nl vaak tegen, vooral op plekken waar dikke vogels in gangen onder de sneeuw wonen. Maar had bedacht dat een vogel nooit zoveel in een keer kan poepen? Ja ik ben een echte vogelkenner dat blijkt wel weer. :wink:
En die bruinrode plekken zijn uitgekotste lingonbär*, dat kom je ook vaak tegen, vermoedelijk van vossen? En blijkbaar heeft er eentje op die bessen gerold want ze zijn aardig geplet.

* lingonbär: krijg je bij de Ikea over de gehaktballetjes en hier eet je het bij alles. Hoezo een potje jam? dat zit toch gewoon in een emmer. :D

Afbeelding

Even nog meer offtopic dierenpraat: ijsberen en fietsende reuzekatten kom je hier ook tegen:
Afbeelding

Afbeelding
Hoi Yopie, hele mooie foto's van je tocht. Echt een fatbike in z'n natuurlijke omgeving. Zo ruig zie je het niet in NL. Echter wel genoeg offroad in NL als je zoekt.

Mij bevallen de platform pedalen ook niet zo. Ze zaten er standaard op, de blauwe nylon pedalen slijten snel en zijn ook te glad. Ik stap toch over op spd-pedalen.
Ik heb nu de achterdrager van topeak binnen, ziet en voelt stevig - en dat voor 39 euro. Op de voorvork mijn twee oude anything cages van mijn salsa fargo overgezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga alleen mijn bagagedragers gebruiken voor meerdaagse tochten - voor dagtochten alleen drybag. Na de Wereldfietser offroad tocht staat ook nog een 5-daagse in de Eiffel in de planning en als het van het thuisfront nog kan een trans-schotland van Isle of Skye naar Montrose.

Patrick
Ziet er strak uit, mooi dragertje. Zijn dat trouwens Frontrollers?
Inderdaad een mooie drager, Patrick. En dat voor 39euro, een stalen Surly kost al snel 120euro. Hmm, begin nu natuurlijk gelijk weer te twijfelen.
Denk je dat er boven de drager nog ruimte is voor een drybag aan het zadel? Ziet er niet echt naar uit, maar kan het niet zo goed inschatten. Zou voor de wintermaanden wel mooi zijn: twee drybags, twee achtertassen, de tent op de drager plus nog eens een frametas.
Als het kan wil ik nl geen voordrager, lijkt me door sneeuw zwaar fietsen.

De Terrapin is trouwens erg fijn, lekker makkelijk en geen geklooi meer met dikke handschoenen en spanbandjes. Wat wel een beetje lastig is, is dat je 't zadel niet meer lekker laag kan zetten (handig als het bv spekglad is) want dan zit de drybag al snel op die hoge noppenband.
Pat schreef:.. een trans-schotland van Isle of Skye naar Montrose.
Prachtig! En zal flink trappen worden met die fatbike. Denk je dan aan andere banden, lichter/minder profiel?
Vroegâh...
Afbeelding
HAHAHA. Oude wijn in nieuwe zakken dus. Zeg maar gerust heel oude wijn :lol:
En zo kan het natuurlijk ook: http://www.youtube.com/watch?v=vGGlODF7_RY
Voor de fatbike- én Rohloffadept: https://twitter.com/Rohloff_EN/status/4 ... 86/photo/1

Het wachten is nu op de HS33 Fat Edition?
Dat worden extra stabiele wielen door de bredere hub! mooie ontwikkeling!
Travelmaster schreef:Voor de fatbike- én Rohloffadept: https://twitter.com/Rohloff_EN/status/4 ... 86/photo/1
Inderdaad heel mooi! dat lijkt me wel wat ja, vooral nu ik deze zomer een lange tocht door het Kebnekaise gebergte ga maken, ben nl toch wel een beetje benauwd voor derailleur-pech met al die rotsen en keien daar.
Maar aan die rohloff zal waarschijnlijk ook wel een mooi prijskaartje hangen.
Travelmaster schreef:Het wachten is nu op de HS33 Fat Edition?
Nee schijfremmen zijn het helemaal, dat remt vreselijk strak, prachtig!
Maar van mij mag er wel voorvering komen want die vette banden vangen heel wat klappen op maar toch niet alles. Vering en vette banden, dat moet haast wel lekker fietsen, dat kan niet anders.

En nog even over pech-onderweg: onderstaande fatbiker heeft na een rots ontmoeting nog 7km doorgefietst maar dat had ie beter niet kunnen doen want wat slijt aluminium razend rap (wist ik ook niet). Hoe groot is eigenlijk de kans op derailleur pech, iemand een idee? zit ik soms te piepen om niks?

Afbeelding

Afbeelding
Ik mountainbike toch aardig wat en heb nog nooit, maar dan ook nóóit een aanvaring met m'n derailleur tegen een rots of tak gehad ofzo. Of ik heb mazzel gehad, of het gebeurt niet vaak. Ik denk beide:). En dat aluminium snel slijt, ja, dat wist ik. Daarom zijn de meest duurzame tandwielen ook van staal.
Plus dat onderstaande foto niet van een derrieding is maar een kettingspanner van een singel speed fiets.

En HS33 voor fatbikes gaat er niet komen. Dan wordt het gewicht veel te hoog voor dergelijke velgen. Het is niet voor niets dat er al grote holes in gemaakt worden.
Dus lekker BB7(met kabel en geen olie) schijven monteren en gaan!