Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets demonteren voor coating - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

fiets demonteren voor coating

130 berichten
hier is ie dan............ mijn nieuwe oude fiets is klaar
test ritje gemaakt op zaterdag 95km pijn in mijn reed moet dus nog een ander zadel hebben. de tas(sen) set heb ik geleend en de voor drager heb ik besteld
de achterdrager moet ik nog op knappen of een nieuwe voor kopen
Rikki

Afbeelding
Afbeelding

zo zag het frame er uit.
Afbeelding
Dat is nog eens coaten: van een Gazelle Primeur in een Snel-bike.
drestar schreef:vanmiddag het achterwiel volledig opnieuw gespaakt met rvs spaken, ben precies 1,5 uur bezig geweest met 36 spaken eruit te halen en erin te zetten,en vond het erg makkelijk om te doen,

het resultaat is een zo goed als nieuw achterwiel..
Afbeelding

Afbeelding
Dat wiel is gespaakt als door een (matige) spaakmachine. Een kruis-drie wiel hoort te worden gevlochten: bij het laatste kruis gaat de onderste spaak óver de bovenste.
Alien schreef:Dat wiel is gespaakt als door een (matige) spaakmachine. Een kruis-drie wiel hoort te worden gevlochten: bij het laatste kruis gaat de onderste spaak óver de bovenste.
lul niet man! :evil: het wiel is precies hetzelfde gespaakt als uit de fabriek en alles zit zoals het daar hoort te zitten,
Ik ben het met Alien eens. Blijkbaar was het wiel dus niet goed gespaakt.
Om een sterk wiel te krijgen moet je meer "vlechten". Bij 3x kruizen zorgen voor 2 keer over de spaak en bij het laatste kruis onder de spaak door.
jumbo schreef:Ik ben het met Alien eens. Blijkbaar was het wiel dus niet goed gespaakt.
Om een sterk wiel te krijgen moet je meer "vlechten". Bij 3x kruizen zorgen voor 2 keer over de spaak en bij het laatste kruis onder de spaak door.
Wiel was wel goed gespaakt zoals ik het heb gedaan, dit is een weinman wiel en die zijn allemaal zo fabrieks gespaakt, ik heb nog een splinter nieuw Alesa wiel en die is ook zo precies hetzelfde gespaakt ,de foto van dat nieuwe wiel heb ik hier ook gepost,dus kijk er maar eens goed naar zou ik zo zeggen.overigens heb ik nog 2 weinmann wielen en die zijn ook zo gespaakt zoals ik het gedaan heb, op mijn gazelle esprit uit 2013 zijn de wielen wel zo gespaakt zoals jij zegt, maar alle oudere gazelle fietsen met weinmann en alesa wielen zijn zo gespaakt ,en ik heb jaren zo gereden ,stoepje op stoepje af en keihard over hobbels, en nog nooit geen problemen gehad, de achterwiel spaken zijn ook nog dikker dan de voorwiel spaken omdat er op het achterwiel het meeste gewicht komt,


Afbeelding
Jullie (Alien, Jumbo, Drestar) hebben allemaal een beetje gelijk. "Vroeger" spaakten o.a. Gazelle en Batavus hun wielen op de manier van Drestar. Historisch gezien en in het licht van een restauratie heeft Drestar het dus netjes gedaan. Heden ten dage is er een soort van consensus dat spaken warm gevlochten worden (mij is ooit "warm vlechten" vs "koud vlechten" aangeleerd, moet zelf opzoeken of dit ook algemeen aanvaarde termen zijn), én worden trekkende spaken in het achterwiel met de koppen naar binnen gemonteerd (of duwende spaken met de koppen naar buiten, da's hetzelfde). Voorwielen met schijf-, trommel- of rollerrem hebben de spaken in principe omgekeerd gemonteerd.
So far.
Just Koen schreef:Heden ten dage is er een soort van consensus dat spaken warm gevlochten worden (mij is ooit "warm vlechten" vs "koud vlechten" aangeleerd, moet zelf opzoeken of dit ook algemeen aanvaarde termen zijn), én worden trekkende spaken in het achterwiel met de koppen naar binnen gemonteerd (of duwende spaken met de koppen naar buiten, da's hetzelfde). Voorwielen met schijf-, trommel- of rollerrem hebben de spaken in principe omgekeerd gemonteerd.
So far.
Ik weet niet of dat allemaal besteed zou zijn aan zo'n wiel. De combinatie van slappe velg, dikke en stijve spaken en een naaf met dunne scherpe flenzen is immers verre van ideaal. Het wiel moet het dus hebben van zijn mooie glans.
Leon
Leon schreef:
Just Koen schreef:So far.
Ik weet niet of dat allemaal besteed zou zijn aan zo'n wiel. De combinatie van slappe velg, dikke en stijve spaken en een naaf met dunne scherpe flenzen is immers verre van ideaal. Het wiel moet het dus hebben van zijn mooie glans.
Leon
gelijk zo ik het gespaakt heb is meer dan voldoende sterk voor dit wiel, en Ja als ik het zelf mag zeggen, ik vind zo de spaken ook veel mooier zitten in dit wiel,alle spaken mooi recht en niks door elkaar heen gebogen, en ik vind brede RVS wielen ook het mooist, maar dat is mijn persoonlijke smaak :P
Just Koen schreef:"Vroeger" spaakten o.a. Gazelle en Batavus hun wielen op de manier van Drestar. Historisch gezien en in het licht van een restauratie heeft Drestar het dus netjes gedaan.
So far.
bedankt voor je compliment, het was voor mij dan ook de eerste keer dat ik een wiel gespaakt heb, :D
drestar schreef:
Alien schreef:Dat wiel is gespaakt als door een (matige) spaakmachine. Een kruis-drie wiel hoort te worden gevlochten: bij het laatste kruis gaat de onderste spaak óver de bovenste.
lul niet man! :evil: het wiel is precies hetzelfde gespaakt als uit de fabriek en alles zit zoals het daar hoort te zitten,
Welja, jong! Gooi het er maar uit!

Dat wiel is af-fabriek zo gespaakt, omdat het uit een spaakmachine komt, die niet kan vlechten.

En verder: *plonk*
Laten we het positief houden: De spaken klinken toch veel mooier als ze elkaar niet raken? :wink:

Wie spant er eens een wiel zo dat er een liedje klinkt als je een biervlitje met een wasknijper op de vork zet?

Leon
drestar schreef:
Alien schreef:Dat wiel is gespaakt als door een (matige) spaakmachine. Een kruis-drie wiel hoort te worden gevlochten: bij het laatste kruis gaat de onderste spaak óver de bovenste.
lul niet man! :evil: het wiel is precies hetzelfde gespaakt als uit de fabriek en alles zit zoals het daar hoort te zitten,
Drestar, dat je het niet met een reactie eens bent is je goed recht, maar zou je op een wat normalere, beschaafdere manier kunnen reageren in het vervolg.
de fiets is af,

totale kosten 450 euro en zoeken naar onderdelen tot je een ons weegt ,maar met eindresultaat, een klassieker in geheel nieuwe staat :)

Afbeelding

Afbeelding
Plaatje.
LHTJoost schreef:Plaatje.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

8)
Best mooi, maar wmb verre van een klassieker.
gios schreef:Best mooi, maar wmb verre van een klassieker.
wat bedoel je met wmb..? en hoezo verre van een klassieker.? dit is toch een klassiek model? en de fiets is 26 jaar oud,dus een oldtimer

graag je uitleg hierover???
Wikipedia: "Een klassieker is iets dat een alomtegenwoordig en uniek symbool is van een vergane tijd, hoofdzakelijk vanwege inherente kwaliteit of representatieve status, vaak beschouwd met gevoel van nostalgie."

De fiets heeft voor jou duidelijk iets van nostalgie, geniet daar van.
Leon
Leon schreef:Wikipedia: "Een klassieker is iets dat een alomtegenwoordig en uniek symbool is van een vergane tijd, hoofdzakelijk vanwege inherente kwaliteit of representatieve status, vaak beschouwd met gevoel van nostalgie."

De fiets heeft voor jou duidelijk iets van nostalgie, geniet daar van.
Leon
Ik geniet daar zeker van, want zulke fietsen zie je heden daags steeds minder. deze fiets komt inderdaad uit een vergane tijd ,alles is nog van staal ,en om dan te zeggen dat hij niet klassiek is snap ik dan niet. ik zou ook geen reden kunnen bedenken wat gios er precies mee bedoeld dat deze fiets verre van klassiek is...maar ik ben er wel benieuwd naar waarom hij dat zegt...
Drestar,

Als je zeker weet dat de naaf nog orgineel bij deze fiets hoort,
kan je volgens mij ook beoordelen van welk jaar de fiets is, volgens mij staat er een serienummer o.i.d. op de naaf


ik heb zelf nog twee primeurs rond fietsen van rond 1990 en nog steeds niet weg geroest