Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Hoi Eric,Eric Schuijt schreef:Een Pinion koop je niet om snel mee te fietsen (net als met een Rolls of Bentley:-))
Het is het bereik, schakelgemak en onderhoudsgemak wat je doet kiezen voor een Pinion. En natuurlijk je budget.
Haha ja die heb ik voorbij zien komen, en over gelezenEric Schuijt schreef:Uiteraard heb ik beide vergeleken. Sterker nog: op/in mijn Koga heb ik een Pinion en een Rohloff! Dus bij elkaar 252 versnellingen (wat de grootst mogelijke onzin is )
Het bereik van de Rohloff voldoet wat dat aangaat voor mij ruimschoots. Het laatste is samengevat een goed advies. Rationaliseren kan tot je een ons weegt, maar iets als emotie e.d. spelen ook een belangrijke rol.Eric Schuijt schreef:Ik vind Rohloff voor mijzelf goed genoeg. Maar ja, dat vond ik in het begin ook van een derailleursysteem t.o.v. de Rohloff. Het grootste voordeel van de Pinion is het grotere bereik. Heb je dat niet nodig, dan kun je ook een Rohloff nemen. Tenzij je van techniek en nieuwe dingen houdt. Dan is Pinion wel weer erg leuk. Dus ja, je kan rationeel bedenken wat je wilt, maar er zijn ook nog altijd persoonlijke subjectieve criteria. Kortom iedereen moet voor zichzelf beslissen wat hij of zij wilt.
Ik heb recentelijk op een niet nader te noemen forum gelezen (UK) dat Rohloff de service/ garantie strakker zou hebben aangetrokken terwijl Pinion deze heeft uitgebreid, is jou daarover iets bekend?Eric Schuijt schreef: Kijk dat is nog eens goede service! (het lijkt Rohoff wel )
De garantie van Rohloff is altijd twee jaar geweest, maar het verhaal van een levensduur van 100.000 kilometer is een eigen leven gaan leiden en gaan betekenen dat de garantie dan ook voor die duur is. Daar is Rohloff altijd coulant mee omgegaan en daar zijn ze nu strenger in geworden.Friso* schreef:Ik heb recentelijk op een niet nader te noemen forum gelezen (UK) dat Rohloff de service/ garantie strakker zou hebben aangetrokken terwijl Pinion deze heeft uitgebreid, is jou daarover iets bekend?Eric Schuijt schreef: Kijk dat is nog eens goede service! (het lijkt Rohoff wel )
Ik heb zelf ook een tweede hands Rohloff naaf, en te maken gekregen met mankementen tijdens een trip in India tijdens de feestdagen. Dat er na de garantie-periode betaald moet worden voor service is geen probleem voor mij. Wel een probleem is als service helemaal niet geleverd kan worden omdat de fabriek dicht is, en dat de importeurs waar dan naar verwezen wordt niet of niet adequaat reageren.Eric Schuijt schreef:Barbara Rohloff verteld mij dat sommige naven zo oud zijn (dertien jaar of ouder) en dat sommige naven dermate vaak van eigenaar zijn verwisseld dat ze een tikje minder coulant worden. (en terecht).
Daarom willen ze bij iedere reparatie of garantie-aanvraag tegenwoordig een kopie van de aankoopnota of de bekende oranje garantiekaart (owner-kaart). Zorg er dus voor dat je minstens een van beide hebt.
Ik heb het over de wekenlange fabriekssluitingen in vakantietijd van Rohloff. Niet geheel toevallig de tijd dat ikzelf ook wel eens op vakantie placht te zijn, met mijn Rohloff naaf.Eric Schuijt schreef:Tja, het is soms lastig. In Duitsland hebben ze feestdagen waar wij geen weet van hebben en dan ligt het hele land plat. Dan kun je naar de importeur gaan (als die er al is). Maar ook dat zijn vaak kleine bedrijven die soms op vakantie zijn.
Rohloff heeft óók uitleen materiaal. Het punt is dat hun voorraad, net als die van jou waarschijnlijk, beperkt is. Zij sturen hun spulletjes daarom niet zomaar op. Het resultaat is dat je in geval van mankementen ver weg van huis iemand via een gebrekkige verbinding moet zien te overtuigen (iets van) hun beperkte materiaal aan jou beschikbaar te stellen.Eric Schuijt schreef:Oh ja, en als het echt nodig is, dan sturen wij een leen-Rohloff-wiel op. Maar je zal snappen dat wij dat alleen doen als wij de mens op de fiets kennen:-)