Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn tips en ideeën over fietsvakanties op een rijtje - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Mijn tips en ideeën over fietsvakanties op een rijtje

waltertje schreef:De reden dat je met de juiste ligfiets en de juiste klimtechniek fors sneller kunt klimmen dan met een traditionele fiets, zit in de ademhaling. Het is alleen iets dat echt oefening en training vereist, omdat de techniek contra-intuïtief is. Bovendien heeft niet iedereen vanzelf het lichaam om optimaal te profiteren van een verbeterde ademhaling. Zonder getraind hart en de juiste beenspieren is het verschil er ook wel, maar niet zo spectaculair.
Het is alleen lullig voor je dat in de vele tienduizenden kilometers die ik in mijn leven hier door dit erg populaire heuvelfietsgebied heb gefietst ik bergop nog nooit ben ingehaald door een ligfietser. Dat komt heus niet door mijn superieure conditie.
Leon
Dus omdat jij nooit bent ingehaald tijdens je tienduizenden kilometers door je favoriete heuvels, is dat lullig voor Waltertje? Kom eens onder die oerconservatieve rots vandaan waar je blijkbaar al heel lang onder vast zit. Ik rij zelf geen ligfiets maar ligfietsen zijn superieur als het op snelheid aankomt vergeleken met een normale fiets. Denk je dat dat heuvel op anders is? Met ligfietsen kun je alleraardigst klimmen. Maar beter dan met een gewone fiets? Zou dat niet van de rijder afhangen denk je?
Of er zijn gewoon weinig Limburgse ligfietsers met de vereiste 'oefening en training'.
Ik heb weer genoten van de discussies tussen liggers en bukkers. De mooie site van Walter heeft me ertoe gezet om een verslag van mijn laatste grote ligfietstocht online te zetten (zie hier). Tot die tocht was ik een tevreden ligfietser, zonder drang tot evangeliseren; sindsdien behoor ik weer tot de kritische bukfietsers :wink:
Dat je zo goed kunt klimmen op een ligfiets is flauwekul. Ik heb het zelf genoeg geprobeerd om dit te weten en meer dan genoeg ligfietsers gezien die na alle prietpraat uiteindelijk toch zwetend, zuchtend en steunend op de top aankomen.
Jonathan schreef:Of er zijn gewoon weinig Limburgse ligfietsers met de vereiste 'oefening en training'.
Ze komen wekelijks met drommen uit het hele land Jonathan.
Robbert10 schreef:Kom eens onder die oerconservatieve rots vandaan waar je blijkbaar al heel lang onder vast zit. Ik rij zelf geen ligfiets ...
Spreek je jezelf niet een beetje tegen?
Leon
Leon schreef:Dat je zo goed kunt klimmen op een ligfiets is flauwekul. Ik heb het zelf genoeg geprobeerd om dit te weten en meer dan genoeg ligfietsers gezien die na alle prietpraat uiteindelijk toch zwetend, zuchtend en steunend op de top aankomen.
heb je wel voldoende getraind op de ligger? Mijn ervaring is dat het toch wel wat tijd en inspanning vereist voordat het lichaam geoptimaliseerd is voor het aandrijven van een ligfiets. Ook zijn er grote verschillen tussen de ligfiets modellen en configuraties.

Mijn eigen ervaring is dat ik regelmatig bukfieters met mijn ligger voorbij-knal tijdens klimmetjes. Of een goede klim-ligfiets ook sneller klimt dan een bukfiets durf ik niet te zeggen. Maar persoonlijk ervaar ik het klimmen op een ligger wel als aangenamer. Ik vond de voorovergebogen houding en het trekken aan het stuur tijdens een klim op mijn bukfiets onprettig. Het blijft toch een erg persoonlijke zaak.