Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gates centertrack riemaandrijving - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

gates centertrack riemaandrijving

morrisch schreef:Is het mogelijk de benodigde stijfheid (ik neem aan bracket-stijfheid de meest kritische is) zelf op te meten met huis-tuin-keuken middelen? Ik overweeg als hobbyproject een stalen trekkingframe (van Snel) om te bouwen voor een centertrack. Heb zelf het idee dat het frame redelijk stijf is, maar zou hier toch wat meer zekerheid over willen hebben.
Niet aan beginnen! Trust me, dat gaat echt niet werken. Te slap...
Daarnaast heb je in geval van Rohloff een montage-ring nodig voor het Gates tandwiel op de Rohloffnaaf en die kan je niet los kopen. Rohloff beheert de uitgave van die dingen heel strikt.

Shimano naven gaan eenvoudig stuk onder de hogere spanning van de tandriem, vooral als het frame niet stijf genoeg is. Alfine naven gaan lekken, Nexus naven gaan overslaan en bovenmatig slijten.
Het lijkt er op dat er bij Gates 2 produktlijnen blijven bestaan, de CDC en de CDX riemaandrijving.
http://www.carbondrivesystems.com/products/overview/
De centertrack-aandrijving wordt dus geen vervanger van de CDC-aandrijving.

Vreemd dat toch sommige fabrikanten de overstap hebben gemaakt naar de centertrack-aandrijving. De CDC-riem lijkt toch meer bedoeld voor de commuter / trekkingfiets. Koga is inmiddels overgestapt naar CDX en Santos is nog in test-fase.
Misschien dat Santos alleen aan het testen is voor de MTB fietsen.
Santos gaat niet over op de Centertrack. Deze blijkt minder lang mee te gaan.

Om diverse praktische redenen gaat mijn voorkeur ook nog steeds uit naar de CDC.
Toch blijven ze testen bij Santos met centertrack
http://www.santosbikes.com/santos-rijde ... t-drolenga

Prima visie van Santos hoor....eerst een nieuw produkt uitgebreid zelf testen.

Ik vraag me af of Koga ook zo uitgebreid heeft getest.
Klopt, testen bij Santos gaat nooit voorbij. Al is het maar om een goed onderdeel nog beter te krijgen. Wat mij betreft hoort het ook bij dit soort type bedrijven. Bij elke fietstocht geven we bij Santos aan wat nog beter kan. Soms kunnen ze daar weinig aan veranderen (kabels bij Rohlof!) maar vaak ook kunnen ze hun invloed aanwenden om fabrikanten betere producten te maken of om eigen producten te verbeteren. Ik koop dan ook het liefst bij bedrijven die hiermee bezig zijn. Dat zijn vaak de meer 'technische' bedrijven en wat minder de verkooporganisaties.
Op de grootste fietbeurs van Europa, Eurobike, gaan we (met camera:-) kritische vragen stellen aan fabrikanten. Een van de vragen die ik wil stellen is aan Universal Transmission, de Europese vertegenwoordiging van Gates.

Op de site van Gates staat een lijst van fietsenmerken die goedgekeurd zijn: http://www.carbondrivesystems.com/buy. Vreemd genoeg zie ik de Nederlandse merken Vittorio en Avagon hier niet bij staan.

Van een aantal fabrikanten heb ik op dit forum gezien dat het frame toch niet stijf genoeg is (staal en titanium, sorry Leo). Hoe kan het dat die merken wel op de lijst staan. Oftwel; Hoe zijn hun criteria? Is het een eenmalige keuring en mag je daarna de keuring voor ieder model/type gebruiken?

Mochten jullie verder leuke kritische vragen hebben aan leveranciers, stuur dan even een pb-tje.

Eric
Eric, zie link met de manufacturer overview. Dit is de vrijgave-lijst voor Rohloff icm Gates
( incl vittorio en avaghon )
http://www.g-boxx.com/pdf/Frame-Manufac ... view-1.pdf

Zo te zien wordt er voor elk frame-type een vrijgave afgegeven
bv bij Avaghon voor het 26" en het 28 " frame.

Verder is er veel leesvoer te vinden over de frame-stijfheidsmetingen.( mocht je dit interessant vinden )
http://www.g-boxx.com/e-carbondrive.html
Ah, die lijst verduidelijkt veel. Blijft vreemd dat niet al die merken op de site staan van Gates zelf.
En van Van Nicholas zie ik niet de Pioneer staan.

De stijfheidsmeting heb ik zelf wel eens gedaan (bij Koga en Santos) dus ik weet hoe het werkt.
Klopt, de lijst is volgens mij ook niet geheel compleet.
Ik zie bij Koga alleen een vrijgave voor de KS-TR 26

En Gates levert natuurlijk niet alleen riemen voor Rohloff fietsen
Tegenwoordig ook voor fietsen met Nexus, Alfine of Pinion.
De lijst met fiets-fabrikanten wordt steeds langer en langer

Gates is inmiddels een vertrouwde partner geworden voor vele fabrikanten.....succes Conti
Bill schreef:Hierbij mijn ervaring met de Gates Center Track riemaandrijving. Ik heb dit systeem op mijn fiets (Van Nicholas Amazon frame) gemonteerd sedert begin 2012 en er inmiddels een paar duizend kilometers mee gereden. Overigens in combinatie met een Nuvinci N360 naaf. Mijns inziens is de Center Track veel beter dan de "oude" gates belt drive (ik heb ook een fiets met deze aandrijving) en het is mij dan ook een raadsel waarom de Nederlandse fabrikanten de Center Track niet gebruiken. Ik wil zeker geen andere aandrijving meer. Is vrijwel geluidloos, trapt zeker niet zwaarder dan een ketting en na enige duizenden km nog geen spoor van slijtage. Uiteraard moet e.e.a. goed uitgelijnd zijn, maar een kleine afwijking is acceptabel en veroorzaakt niet dat de riem van het tandwiel afloopt. Ik heb de onderdelen wel direct bij Gates moeten kopen via familie in de USA.
Dag Bill, kun je me meer vertellen over je ervaringen met de nuvinci360? Ik overweeg de aanschaf in combinatie met een riem.....

Alvast dank

Harmen
Ik denk dat met name framematerialen als titanium en staal baat hebben bij de centretrack. Tenzij er echt flinke oversized buizen zijn gebruikt.

En centretrack onderdelen zijn in Nederland bij de betere fietsenwinkels gewoon verkrijgbaar hoor.
Hallo allemaal,


Waar ik nou benieuwd naar ben is de slijtage van de tandwielen.
lookpeter schreef:Waar ik nou benieuwd naar ben is de slijtage van de tandwielen.
Het achtertandwiel en de riem van de CenterTrack slijten twee keer zo hard als de originele CDC tandwielen en riem.
Het achtertandwiel slijt ook twee keer zo snel? Ik heb het niet gemerkt, maar ja ik ben geen mountainbiker, dus bij mij gaat alles sowieso al langer mee.
Michiel, heb jij het dan over mountainbikes of over vakantiefietsen?

Ik durf er honderd euro onder te verwedden dat idworx volgend jaar de Easy Rohler met centre track gaan leveren. (maar ja, gokken mag niet op deze site, dus zie het maar als een symbolische weddenschap :twisted: )
Ja, het is juíst het achtertandwiel dat sneller slijt en daardoor ook de riem sneller 'opvreet'. Bij Mountainbikes is deze snellere slijtage heel goed te zien, maar ook bij trekkingfietsen zie ik in de werkplaats duidelijke verschillen tussen de CenterTrack en de CDC.

Ik durf de weddenschap wel met je aan, Eric. Gerrit zou stom zijn als hij de CenterTrack gaat adopteren, want dat druist tegen alle Idworx-principes in. Wij rusten alle Idworxen met de CDC set uit. CenterTrack mijden wij bij aanschaf van een fiets zoveel mogelijk en indien gewenst en mogelijk bouwen we nieuwe fietsen om naar CDC.

CenterTrack zal in de toekomst wel beter worden, heeft Gates gezegd, maar eerst zien dan geloven.
Mocht Idworx ,de riemaandrijving zelf aan te bieden , dan kiezen ze waarschijnlijk voor Contitech. ( niet voor Gates )

De conti-riem kan door de grovere tanden met een lagere riemspanning omgaan en zorgt daarmee voor een lagere belasting op de trapaslagering.
Tevens is er geen extra beveiliging nodig tegen oversrpringen van de riem.
De maatvoering( nauwkeurigheid ) van het frame is volgens mij dik in orde.

Conti is bijna klaar met de ontwikkelingfase , om voor Rohloff een riem en tandwielen aan te kunnen bieden.
Er wordt vast op dit moment al flink getest.
Is dit kennis uit eerste hand of speculatie?
Eerste deel is een speculatie.......waarschijnlijke keuze voor conti door Idworx

Tweede deel uit eerste hand......email ontvangen van Conti dat de ontwikkelingsfase bijna is afgerond.
Christophorus schreef:Ja, het is juíst het achtertandwiel dat sneller slijt en daardoor ook de riem sneller 'opvreet'. Bij Mountainbikes is deze snellere slijtage heel goed te zien, maar ook bij trekkingfietsen zie ik in de werkplaats duidelijke verschillen tussen de CenterTrack en de CDC.

Ik durf de weddenschap wel met je aan, Eric. Gerrit zou stom zijn als hij de CenterTrack gaat adopteren, want dat druist tegen alle Idworx-principes in. Wij rusten alle Idworxen met de CDC set uit. CenterTrack mijden wij bij aanschaf van een fiets zoveel mogelijk en indien gewenst en mogelijk bouwen we nieuwe fietsen om naar CDC.

CenterTrack zal in de toekomst wel beter worden, heeft Gates gezegd, maar eerst zien dan geloven.
Het duizelt mij een beetje met al die verschillende termen en benamingen voor riemaandrijving. Ik ben benieuwd wie van jullie (Eric of Christophorus) de 'weddenschap' nu gewonnen heeft?

zie http://www.idworx-bikes.de/nl/informati ... ijving.php