dat bedoel je vast nietRutger schreef:Ik vind zelf dat deze titel "fietshelm heeft geen zin" (of juist wel) nader onderzoek verdient. Als ik hiermee levens kan voorkomen

Maar een goed begin om je alvast in te lezen:
http://www.cyclehelmets.org/
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:dat bedoel je vast nietRutger schreef:Ik vind zelf dat deze titel "fietshelm heeft geen zin" (of juist wel) nader onderzoek verdient. Als ik hiermee levens kan voorkomen
Volgens mij mag jij best statistische gegevens melden, maar het is altijd wel makkelijk om alles op de hoop privé te gooien.PietV schreef:Meer dan 33 jaar eerste lijn zorg, waarvan 4 jaar als technisch specialist en ongevals-analist. Rapporten en processen verbaal waarin feiten staan vermeld. Mag de feiten niet vermelden over ongehelmde fietsers, snorfietsers en passagiers bij ongevallen.
Sorry, maar jij kwam/komt alleen de (on)gevallen in ziekenhuis tegen, de niet geregistreede niet, en er wordt al helemaal geen rekening gehouden met het feit of het dragen van een helm (of niet) ongevallen juist voorkomt (of veroorzaakt) doordat het gedrag van anderen verandert.PietV schreef: Geen onderbuik gevoel maar praktijk ervaring. Twee motorhelmen en een fietshelm na ongevallen in de Kliko.
Meer dan 33 jaar eerste lijn zorg, waarvan 4 jaar als technisch specialist en ongevals-analist. Rapporten en processen verbaal waarin feiten staan vermeld. Mag de feiten niet vermelden over ongehelmde fietsers, snorfietsers en passagiers bij ongevallen.
Als je je onderbuikgevoel kwijt wilt raken, kun je je licht opsteken bij neurologen en revalidatiecentra.
Piet.
en zelfs elke oorzaak van een val is uniek. Misschien wordt de val / het ongeval wel veroorzaakt door het dragen van de helm...EnriceV schreef:Heren (en dames?), wat een redeneringen hier allemaal! Het is erg simpel: elke val is uniek, elke schedel is uniek, elke resultaat van een val is uniek.
Niet mee eens, omdat de verplichting ook invloed heeft (of in ieder geval kan hebben) op de gezondheid van mensen die daardoor niet gaan fietsen, de totale hoeveelheid fietsers in het verkeer, wat weer invloed heeft op hoe andere weggebruikers op fietsers reageren, enz. enz.De invloed van verplichte helmdracht op fietsgedrag en populariteit van het fietsen is iets heel anders en moet los van de discussie of een helm al dan niet nuttig is gezien worden.
Leon schreef:Ik stel voor de kop van deze discussie te veranderen in "Discussie over fietshelmen heeft geen zin", zijn we meteen van die spatietaalfout af.![]()
Leon
Wat een geneuzel. Hoe breed wil je een onderzoek hebben over een passief veiligheidsmiddel? Ook de kans op zweetvoeten meenemen? De kans de je eerder over de kop gaat door een circa 250 gram wegende fietshelm.Polling schreef:en zelfs elke oorzaak van een val is uniek. Misschien wordt de val / het ongeval wel veroorzaakt door het dragen van de helm...EnriceV schreef:Heren (en dames?), wat een redeneringen hier allemaal! Het is erg simpel: elke val is uniek, elke schedel is uniek, elke resultaat van een val is uniek.Niet mee eens, omdat de verplichting ook invloed heeft (of in ieder geval kan hebben) op de gezondheid van mensen die daardoor niet gaan fietsen, de totale hoeveelheid fietsers in het verkeer, wat weer invloed heeft op hoe andere weggebruikers op fietsers reageren, enz. enz.De invloed van verplichte helmdracht op fietsgedrag en populariteit van het fietsen is iets heel anders en moet los van de discussie of een helm al dan niet nuttig is gezien worden.
Allemaal van invloed op de veiligheid, en allemaal gevolg van het (al dan niet verplicht) dragen van de helm.
Het is opvallend hoe je de redenering van onderregistratie van fietsongevallen wel gebruikt als 'bewijs' voor het nut van helmdracht, terwijl het evengoed kan gebruikt worden om aan te tonen dat het nut van een helm beperkt is. Al die fietsers (men en zonder helm) die niets hebben en waarbij het dragen van de helm niet relevant was, worden ook niet geregistreerd. En bij die ongevallen waar de fietser geen hoofdletsel heeft opgelopen, zal ook wel niet geregistreerd worden of deze al dan niet een helm droeg.PietV schreef:Harde cijfers kunnen niet verkregen worden. De meeste gegevens worden verkregen van medische behandelaars. Die mogen niet alle feiten geven i.v.m medische geheimhouding en wetgeving.
Het lijkt mij sterk dat slachtoffers met hoofdletsel, met klachten na enkele dagen, nog door een huisarts als slachtoffer van een fietsongeval zal worden aangemerkt.
De politie registreert hooguit zaken waarbij meerdere partijen betrokken zijn en met aanzienlijk letsel. Eenzijdige ongevallen, waarbij het slachtoffer reeds is afgevoerd voor medisch onderzoek, blijven buiten beschouwing.
Slachtoffers van lichte fietsongevallen worden medisch niet behandeld. Daar vallen ook de helmdragers onder zonder breuken.
Wat wel geregistreerd wordt zijn de "keienkoppers" en de zware ongevallen waarbij een helm onvoldoende bescherming kon bieden.
En over hoeveel ongevallen per jaar spreken we dan?PietV schreef: Ook bij hogere snelheden dan 20 km/h bewijst de helm zijn nut. Zeker als je in je val en de daarop volgende schuiver meerdere keren met je hoofd stuitert en botst.
Zo'n dooddoeners (anekdotische bewijsvoering is geen bewijsvoering) hoort niet thuis in een ernstige discussie. Ik kan hier evengoed een artikel tegenover zetten van een fietser die omkwam door hersenletsel en wel een helm droeg en dat als bewijs beschouwen van het niet-functioneren van een helm.PietV schreef: De keuze tussen een beschermde of onbeschermde schedel op de fiets, is een kwestie van logisch denken of toegepaste intelligentie.
http://www.telegraaf.nl/telesport/tourd ... gt___.html
De gegevens die neurologen en revalidatiecentra kunnen bieden zijn natuurlijk waardevol en interessant, maar ook heel eenzijdig en dus ongeschikt om als enige basis te gebruiken om conclusies te trekken. Individuele ervaringen zijn dat natuurlijk nog meer.PietV schreef: Geen onderbuik gevoel maar praktijk ervaring. Twee motorhelmen en een fietshelm na ongevallen in de Kliko.
Meer dan 33 jaar eerste lijn zorg, waarvan 4 jaar als technisch specialist en ongevals-analist. Rapporten en processen verbaal waarin feiten staan vermeld. Mag de feiten niet vermelden over ongehelmde fietsers, snorfietsers en passagiers bij ongevallen.
Als je je onderbuikgevoel kwijt wilt raken, kun je je licht opsteken bij neurologen en revalidatiecentra.
Een airbag blijkt relatief weinig invloed te hebben op risicocompenserend gedrag. Abs, slipcursussen, ... hebben dat wel.EnriceV schreef: Het psychologisch effect is zeker aanwezig, maar ik vraag me af of het niet verdwijnt: rijden mensen roekelozer als ze in een wagen zitten die een airbag heeft? De eerste misschien wel, inmiddels denk ik niet dat het veel verschil maakt.
Ach ja, je kan de zaak overdrijven en in het belachelijke trekken. Maar of dat een volwassen manier is om te discussiëren?PietV schreef: Wat een geneuzel. Hoe breed wil je een onderzoek hebben over een passief veiligheidsmiddel? Ook de kans op zweetvoeten meenemen? De kans de je eerder over de kop gaat door een circa 250 gram wegende fietshelm.
Het probleem van een gebrek aan beweging meenemen in een discussie over helmdracht is toch niet zo ver gezocht.PietV schreef: Het wegstrepen van kansen op vroegtijdig sterven of arbeidsongeschikt geraken door zonder fietshelm te rijden of vervetting is een scheve zaak m.b.t. het passief veiligheidsmiddel fietshelm.
Voor zover ik weet zijn er geen goede cijfers bekend van fietsongevallen. Schattingen van over de 500.000 jaar. Daar zitten de schaafwonden en builen bij. Over de registratie van fietsongevallen bij medische behandelingen weet ik te weinig. Ik denk dat die registratie ook geschat wordt. Circa 60.000 per jaar inclusief de sporters.Revanho schreef:En over hoeveel ongevallen per jaar spreken we dan?PietV schreef: Ook bij hogere snelheden dan 20 km/h bewijst de helm zijn nut. Zeker als je in je val en de daarop volgende schuiver meerdere keren met je hoofd stuitert en botst.
(Mag ik er trouwens vanuit gaan dat u ook voor een helmdracht ik de wagen bent?)Zo'n dooddoeners (anekdotische bewijsvoering is geen bewijsvoering) hoort niet thuis in een ernstige discussie. Ik kan hier evengoed een artikel tegenover zetten van een fietser die omkwam door hersenletsel en wel een helm droeg en dat als bewijs beschouwen van het niet-functioneren van een helm.PietV schreef: De keuze tussen een beschermde of onbeschermde schedel op de fiets, is een kwestie van logisch denken of toegepaste intelligentie.
http://www.telegraaf.nl/telesport/tourd ... gt___.html
Renaat
En dat is dan ook precies niet wat ik bedoel. het gaat me juist om rechtstreeks veranderend gedrag van andere weggebruikers als ze geconfronteerd worden met fietsers met of zonder helm. Dus niet over het gevolg van niet fietsen doordat een helm verplicht is.PietV schreef: Wat een geneuzel.
8<
Ook ik maak me zorgen over de vervettende medemens en het leefmilieu in de steden. Maar ik kan het scheiden en draag een helm op de ritten.
Conclusie: Alle voertuigen met verbrandingsmotoren de steden uit. Dat is wat de Fietserbond wilt.
Piet.
Toch is ook daar iets voor te zeggen. In het al dan niet kiezen voor de fiets als transportmiddel, speelt veiligheidsgevoel een grote rol (een grotere rol dan reële veiligheid). Het is zeker niet zomaar uit te sluiten dat het promoten van de fietshelm het gevoel bij mensen dat fietsen onveilig is vergroot en daarmee een invloed heeft op de keuze van mensen op te gaan fietsen.Polling schreef:Ik kan heel ver met hem meegaan, maar als hij zegt dat we de fietshelm niet moeten promoten omdat dat zorgt dat er minder mensen gaan fietsen, haak ik af. Een helmplicht zorgt daarvoor, maar het promoten van het dragen toch niet?
Een interessante conclusie uit onderzoek is dat voor de overgebleven, helmdragende fietsers het risico op ongevallen groter wordt...