Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets voor woon- en werkverkeer: zucht, ja alweer ;) - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Fiets voor woon- en werkverkeer: zucht, ja alweer ;)

Leon schreef:In het voorwiel doe je ca een kwart tot eenderde minder dan achter.
Leon
Tenzij je voorvering hebt, natuurlijk. :wink:
Marko schreef:
Leon schreef:In het voorwiel doe je ca een kwart tot eenderde {luchtdrujk} minder dan achter.
Leon
Tenzij je voorvering hebt, natuurlijk. :wink:
Ik snap je idee, maar volgens mij klopt het niet. Op het voorwiel zit heel wat minder gewicht. Als je daar dezelfde druk op zet als op het achterband dan is volgens mij je achterband te zacht of je voorband te hard en zul je dat vooral merken aan het bochtgedrag op oneffenheden. Bij een auto heb je voor voorwielen ook een andere druk als voor achterwielen, ondanks de vering.
Leon
Het is een beetje off topic, maar misschien niet oninteressant. Ik heb het even voorgelegd aan de fietsenmaker vanmiddag en die vertelde het volgende:

De grootste belasting komt op de voorbanden. De krachten van het remmen worden voor 80% daar geabsobeerd. Die remkrachten zijn fors groter dan de krachten die op het achterwiel worden uitgeoefend bij het rondfietsen. De piekbelasting voor is dus erg groot, terwijl gemiddeld de meeste krachten op het achterwiel komen (dat kan je zien doordat het slijten van je banden achter sneller gaat). Als je zonder vering en met een hard voorbandje fietst komen er veel krachten op je balhoofd te staan bij het remmen.
Het is dus niet onzinnig om die energie door de band te laten absorberen door 'm wat minder hard op te pompen.
Als voorveerder kan het geen kwaad beide banden even hard op te pompen want de veer in de vork doet het remwerk. Meer lucht in de band scheelt in de rolweerstand en voor het bochtengedrag maakt het niet veel uit omdat de banden ontworpen zijn voor een bepaalde spanning, dus als je ze voor en achter 100% oppompt dan gaan de bochies eigenlijk onder alle omstandigheden gewoon goed.
Waarmee de status van de lokale fietsenboer weer eens is aangetoond. Wat een onzinverhaal over absoreren van remenergie door de banden en voorvork.
Remenergie komt in de velg en in de blokjes terecht; bij schijfremmen in de schijf en de blokjes.

Marko, "de fietsenmaker op de hoek" is in deze groep geen populair persoon. Het aantal negatieve ervaringen is daarvoor aan de grote kant. Zelf zijn er in Nederland maar een klein handjevol fietsenmakers die ik aan mijn fiets laat zitten, daarom doe ik alle werk aan mijn fietsen zelf.

Leon
en toch klinkt dit verhaal van deze fietsenboer heel geloofwaardig en logisch denk ik....als ik als niet deskundige ter zake gewoon even zou beredeneren zou ik tot dezelfde conclusie komen.....
Ik zorg er voor dat mijn voor en achterband ongeveer even ver inveren als ik op de fiets zit. Daartoe pomp ik de achterband harder op dan de voorband (iets van 1 bar verschil zonder bagage en twee bar met achtertassen). Wat het geheel doet als je remt is tamelijk irrelevant. Een voorband in een geveerde voorvork zou ik niet harder oppompen dan in een ongeveerde voorvork. Om te beginnen is het wiel nog steeds niet afgeveerd. Dus een minder harde band rolt nog steeds lichter over een hobbel (harde banden zijn alleen sneller op superglad asfalt). In de tweede plaats werken geveerde voorvorken bij andere (lagere) frequenties dan dikke banden. Dus de vork strijkt de grote hobbels glad, en de zachte band de kleine oneffenheden zoals op een klinkerweg. Hier zit ook het grote voordeel van chique luchtgeveerde vorken: die veren ook wat hogere frequenties af. Maar zachte banden blijven voordeliger voor je comfort en rolweerstand op slechte wegen.
Wim
Wim
Hoe hard pomp jij je banden dan op met en zonder bagage?
Wim kun je misschien verduidelijken hoe een lagere bandenspanning voor een lagere rolweerstand zorgt? Het lijkt me dat de rolweerstand dan juist toeneemt.
Marko schreef:Wim kun je misschien verduidelijken hoe een lagere bandenspanning voor een lagere rolweerstand zorgt? Het lijkt me dat de rolweerstand dan juist toeneemt.
Minder horizontale beweging van het niet geveerde gedeelte van de fiets bij oneffenheden (want de band vangt deze oneffenheid op), horizontale beweging die energie opslorpt van de verticale beweging. (Dit zal mogelijk wetenschappelijk geen perfecte uitleg zijn, maar daar komt het wel zo ongeveer op neer.)

Bij een mooi glad oppervlakte is een hogere rolweerstand dus wel goed, maar hoe vaak rijdt men over een perfect laagje asfalt of beton?

Wat die uitleg van de fietsenmaker betreft heb ik onvoldoende kennis om er over te oordelen, maar spreekt uit de uitleg naar mijn gevoel geen grote kennis. En de gemiddelde fietsenmaker weet spijtig genoeg bijna niets over zulke onderwerpen. Het is een minderheid die echt zinvolle uitspraken kan doen over rolweerstand, spaakspanning, staal versus aluminium, remkracht, ...

Renaat
Met mijn 50 mm banden heb ik voor iets van 3 bar en achter 4 bar zonder en 5 bar met bagage.
De weerstand van banden komt door de vervorming van de band tijdens het rollen over zelfs een vlakke weg, en door het stuiteren tegen obstakels. Dat laatste is niet alleen oncomfortabel, maar remt je ook af (probeer maar eens op een weg met wisselend wegdek). Dat stuiteren is minder als je de band niet zo hard oppompt. Dan vouwt de band zich als het ware over de oneffenheden heen.
Vervorming door het rollen verminder je door de band hard op te pompen, soepel over hobbels rollen verbeter je door de band juist niet te hard op te pompen. Kortom, je moet het juiste midden vinden. Belangrijk daarbij is hoe soepel je banden zijn. Een soepele band kun je op lage spanning rijden waarbij je soepel over hobbels kunt rollen zonder dat de vervorming door het rijden veel energie kost.
Er is goed onderzoek waaruit blijkt dat brede banden op niet al te hoge druk de minste weerstand bieden. Waar dat concreet op neerkomt hangt natuurlijk af van het gewicht van de berijder, plus fiets en bagage, de breedte van de band, de souplesse van de band, en de staat van het wegdek.
Wim
Wim en Renaat, dank voor jullie uitleg. Ik ben een beetje in de war nu voor wat betreft de voordelen van brede banden en de nadelen van een zachte band. Dat een brede band comfortabeler rijdt en ook tot vermindering van rolweerstand leidt, snap ik wel, maar ik dacht dat dat alleen gold bij een gelijke bandenspanning ten opzichte van een smallere band.
Een keiharde brede band zou volgens mij dan de beste combinatie kwa rolweerstand moeten opleveren.

Een ander puntje wat ik niet goed begrijp: waarom zou je alleen de voorband zachter doen als een lagere bandenspanning tot minder rolweerstand leidt?
Marko schreef:Wim en Renaat, dank voor jullie uitleg. Ik ben een beetje in de war nu voor wat betreft de voordelen van brede banden en de nadelen van een zachte band. Dat een brede band comfortabeler rijdt en ook tot vermindering van rolweerstand leidt, snap ik wel, maar ik dacht dat dat alleen gold bij een gelijke bandenspanning ten opzichte van een smallere band.
Een keiharde brede band zou volgens mij dan de beste combinatie kwa rolweerstand moeten opleveren.

Een ander puntje wat ik niet goed begrijp: waarom zou je alleen de voorband zachter doen als een lagere bandenspanning tot minder rolweerstand leidt?
Het is niet de lagere bandenspanning welk tot een verminderde rolweerstand leidt. Het is de vervorming van de bodem in relatie tot de vervorming van de band.

Indien je perfect asfalt ter je beschikking hebt, of beter nog je rijdt op een volkomen vlakke binnenbaan, dan wil je helemaal geen zachte banden of brede banden. Dan wil je smalle, harde bandjes. En een beetje afhankelijk van waar je woont, kan het heel goed zijn dat in je regio dit is waar je het meeste baat bij zult hebben. Sommige moderne fietspaden zijn namelijk buitengewoon egaal.

Heb je banden met een lage druk op perfect asfalt, dan zal de band vervormen. Deze vervorming van de band kost energie. En gaat verloren. Juist niet wat je wilt.

Heb je echter een bospad te pakken, dan vervormt de ondergrond wel indien de band dit niet doet. Heb je smalle, harde banden? Dan zakt de band weg waarbij je veel energie overdracht hebt in het verplaatsen van de grond rondom. Heb je echter brede, zachte banden dan vervormd de band waardoor het contactoppervlak nog verder vergroot en de weerstand minder is.

Die vergroting van het contactoppervlak is in dat geval wat je wilt. En dit gebeurd deels door de druk op de band van bovenaf. Op een fiets zit je achter, de meeste bagage zal ook achter zitten. En de continue druk op je achterband zal hoger liggen dan op de voorband. Wil je met de voorband dezelfde vergroting van het contactoppervlak krijgen kun je de voorband wat minder bar geven.

Voor woon- en werkverkeer kun je dan ook overwegen juist voor hard opgepompte, smalle banden te gaan. Kom je eigenlijk van alles wel wat tegen op een fietstocht, dan is de gulden middenweg een goede keuze. Weet je bij voorbaat dat je enkel door de bossen wilt gaan, of erger nog op het strand? Dan wil je bredere banden met een lage spanning.

Interessant om verder nog te lezen indien je er een beetje in wilt verdiepen, en voor het gemak in het Nederlands:
http://www.velofilie.nl/rolweerstand.htm
http://www.fietsica.be/rollen.htm
http://www.startbit.nl/basis/theorie/rolweerstand.html



Wat betreft de grootste belasting op de voorbanden tijdens het remmen, zie ook dit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_an ... conditions

Bij standaard remmen op de fiets met de achter remmen heb je geen of slechts minimale gewichtsverplaatsing naar voren. Pas zodra je abrupt remt, en zeker bij remmen met de voorremmen, treedt dit soort gewichtsverplaatsing op en zal daarbij de meeste kracht op de voorband komen te staan.

Rem je zoals ik, op basis van langzaam uitrollen en gebruik van de achter rem, op vlak en droog terrein. Dan zal er bijna geen extra belasting op het voorwiel zijn. Rem je frequent op korte afstanden met de voorrem, dan zal er een sterke toename op de belasting zijn op je voorwiel gedurende die momenten.
stef.l schreef:Bij standaard remmen op de fiets met de achter remmen heb je geen of slechts minimale gewichtsverplaatsing naar voren. Pas zodra je abrupt remt, en zeker bij remmen met de voorremmen, treedt dit soort gewichtsverplaatsing op en zal daarbij de meeste kracht op de voorband komen te staan.
Dit is een misvatting. De 'gewchtsverplaatsing' naar het voorwiel neemt, tenzij we de lichtsnelheid naderen, lineair toe moet de remkracht, onafhankelijk met welk wiel je remt.
Dat is de reden dat bij krachtig remmen met het achterwiel, dit wiel relatief snel gaat slippen.

Ook het idee dat een harde band niet vervormt is een dergelijke: een band vervormt per definitie. De vervorming neemt toe met afnemende luchtdruk in de band en toenemend gewicht op het wiel.