Dit is in deze vorm een weinig relevante observatie. Allereerst is de steekproef (hopelijk) veel te klein, en vast niet aselect: waren die fietsen verder vergelijkbaar? Tot slot is het materiaal hierbij irrelevant. Mits ontwerp en uitvoering goed zijn kun je van zowat ieder materiaal een frame maken dat het 100000 km uithoudt. Een falend frame is dus niet een kwestie van materiaal, maar van de kwaliteit van het ontwerp en de bouw.
Aluminium heeft het objectieve voordeel dat hetsoms ietsje lichter is (hoewel mijn 853 m-gineering zowat een kilo lichter is dan de alu Travelmaster van mijn vrouw), en staal dat schroefdraden minder snel beschadigen (en echt probleem op de alu Travelmaster van mijn vrouw). Alu is in de praktijk stijver, en staal wat soepeler. Wat je wilt is dan een kwestie van smaak. Er zijn mensen die geloven dat een stijf frame sneller is, en er zijn er (Jan Heine bijvoorbeeld, maar ook veel klassieke framebouwers) die geloven dat juist een minder stijf frame sneller is. Of soepeler sneller is weet ik niet, maar wel dat ik het lekkerder vind.
Wim
Aluminium heeft het objectieve voordeel dat hetsoms ietsje lichter is (hoewel mijn 853 m-gineering zowat een kilo lichter is dan de alu Travelmaster van mijn vrouw), en staal dat schroefdraden minder snel beschadigen (en echt probleem op de alu Travelmaster van mijn vrouw). Alu is in de praktijk stijver, en staal wat soepeler. Wat je wilt is dan een kwestie van smaak. Er zijn mensen die geloven dat een stijf frame sneller is, en er zijn er (Jan Heine bijvoorbeeld, maar ook veel klassieke framebouwers) die geloven dat juist een minder stijf frame sneller is. Of soepeler sneller is weet ik niet, maar wel dat ik het lekkerder vind.
Wim