door
AB » do 26 mei, 2011 17:47
eric190173 schreef:DeFietsreiziger schreef:pascoa schreef:Hmm... Die oplossing van Leo en Robert Jan ziet er goed uit. Mogelijk zou je (als je meer ruimte wilt) zijtassen aan de grote tas op de bagagedrager kunnen hangen (uiteraard een stuk kleiner dan normale tassen) voor wat gemakkelijkere te bereiken dingen en als je wat meer wilt meenemen.
Als tussen optie kan je natuurlijk ook voortassen achter hangen en kan de tent in de rackpack met ruimte over voor extra spulletjes. Dat is aerodynamisch alleen wel minder.
Wat ik zou willen is een 35 liter achtertas (en eventueel ook andere groottes) waar ook de tent in gaat, een bolle voor en achterkant dus niet zo'n plat geval, een harde onderzijde, zijgleuven om kleine dingen in te doen, straps die vast zitten aan de tas zodat je de tas goed kan vastmaken aan de drager zonder dat het schuift. Dan wordt dit concept al weer een stukje beter.
Een beetje zoals dit?:

Bedoeld voor op de motor

En dan zou ik hem een kwartslag draaien
Die extra ritsjes zijn erg handig om snel allerlei kleinere dingen uit je tas te halen.
Daarnaast moet zo'n zadeltas moet wel een beetje taps toelopen naar het zadel toe, daar waar de tas de zadel(pen) nadert, of het moet voldoende afstand houden. Je wilt immers niet met je benen tegen de zadeltas komen.
Ben geen natuurkundige, maar ben wel benieuwd wat nou beter voor het rijgevoel is (rijstabiliteit). Laag geplaatste zijtassen of hoger geplaatste bikepacking-tassen
Zijtassen maken afstand tot de middellijn van het frame en geven dus een draaiend moment dwars op die middellijn, wat voor disbalans kan zorgen als je een bocht in draait. Tassen in de middellijn van je lichaamszwaartepunt geven dat draaimoment niet als je een bocht induikt, en zou dus theoretisch gezien stabieler zijn. Tassen die dus letterlijk dichter op je huid zitten zouden dus een stabieler rijgevoel moeten geven. Zoals een rugtas dicht op je huid geplakt is, zo zouden fietstassen ook dicht op je lichaam moeten zitten. Je zou dat levend gewicht kunnen noemen.
Het idee van dood gewicht van de standaardfietstassen (vaude, ortlieb) is dat hun zwaartepunt zo laag mogelijk is en dicht op de naaf van het wiel zit, wat de stabiliteit ook ten goede moeten komen. Mijn gevoel zegt echter dat als je een bocht induikt (of met je fiets zwabbert op een slechte weg vol stenen en hobbels) dat je dan niet een zwingend moment wilt voelen als gevolg van de draaimomenten die die tassen leveren (want op afstand van middellijn van je lichaamszwaartepunt). Een massa die dus je lichaamszwaartepunt volgt en in die middellijn blijft zou dus een stabieler rijgedrag kunnen opleveren. Correct me if I'm wrong

.
Plus aanvullend natuurlijk dat bagage in lijn een stuk aerodynamischer is. Verder geldt natuurlijk ook nu weer, hoe minder bagage dat je meeneemt, hoe beter.