Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstas ergernissen - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

fietstas ergernissen

121 berichten
Jep, zoiets...

dus:

Dames / Heren HAN ontwerpers,

Graag een ontwerp voor een tasconstructie achter het zadel voor een aerodynamische plaatsing van de bagage met ondersteuning op het frame. Daarbij als uitgangspunt een racefiets nemen waarbij dus geen oogjes op het frame aanwezig zijn zoals in het voorbeeld van AB...

En als jullie dan toch bezig zijn:

Graag een frametas en 'stuurtas' tegen het balhoofd aan, onder stuurvoorbouw a.u.b.

Totale inhoud ongeveer 40 liter?

Lijkt me een behoorlijke uitdaging maar als je hier een set van maakt ben je volgens mij wel uniek in de markt.
pascoa schreef:Hmm... Die oplossing van Leo en Robert Jan ziet er goed uit. Mogelijk zou je (als je meer ruimte wilt) zijtassen aan de grote tas op de bagagedrager kunnen hangen (uiteraard een stuk kleiner dan normale tassen) voor wat gemakkelijkere te bereiken dingen en als je wat meer wilt meenemen.
Als tussen optie kan je natuurlijk ook voortassen achter hangen en kan de tent in de rackpack met ruimte over voor extra spulletjes. Dat is aerodynamisch alleen wel minder.

Wat ik zou willen is een 35 liter achtertas (en eventueel ook andere groottes) waar ook de tent in gaat, een bolle voor en achterkant dus niet zo'n plat geval, een harde onderzijde, zijgleuven om kleine dingen in te doen, straps die vast zitten aan de tas zodat je de tas goed kan vastmaken aan de drager zonder dat het schuift. Dan wordt dit concept al weer een stukje beter.
Van mij hoeft een vieze natte tent niet in de tas.
Wim
Wim schreef:Van mij hoeft een vieze natte tent niet in de tas.
Wim
In dat geval moet er ook een net bij zitten die je bovenop de tas kan spannen voor natte spulletjes. :wink:
DeFietsreiziger schreef:
pascoa schreef:Hmm... Die oplossing van Leo en Robert Jan ziet er goed uit. Mogelijk zou je (als je meer ruimte wilt) zijtassen aan de grote tas op de bagagedrager kunnen hangen (uiteraard een stuk kleiner dan normale tassen) voor wat gemakkelijkere te bereiken dingen en als je wat meer wilt meenemen.
Als tussen optie kan je natuurlijk ook voortassen achter hangen en kan de tent in de rackpack met ruimte over voor extra spulletjes. Dat is aerodynamisch alleen wel minder.

Wat ik zou willen is een 35 liter achtertas (en eventueel ook andere groottes) waar ook de tent in gaat, een bolle voor en achterkant dus niet zo'n plat geval, een harde onderzijde, zijgleuven om kleine dingen in te doen, straps die vast zitten aan de tas zodat je de tas goed kan vastmaken aan de drager zonder dat het schuift. Dan wordt dit concept al weer een stukje beter.
Een beetje zoals dit?: Afbeelding
Bedoeld voor op de motor
Afbeelding
En dan zou ik hem een kwartslag draaien
eric190173 schreef:
DeFietsreiziger schreef:
pascoa schreef:Hmm... Die oplossing van Leo en Robert Jan ziet er goed uit. Mogelijk zou je (als je meer ruimte wilt) zijtassen aan de grote tas op de bagagedrager kunnen hangen (uiteraard een stuk kleiner dan normale tassen) voor wat gemakkelijkere te bereiken dingen en als je wat meer wilt meenemen.
Als tussen optie kan je natuurlijk ook voortassen achter hangen en kan de tent in de rackpack met ruimte over voor extra spulletjes. Dat is aerodynamisch alleen wel minder.

Wat ik zou willen is een 35 liter achtertas (en eventueel ook andere groottes) waar ook de tent in gaat, een bolle voor en achterkant dus niet zo'n plat geval, een harde onderzijde, zijgleuven om kleine dingen in te doen, straps die vast zitten aan de tas zodat je de tas goed kan vastmaken aan de drager zonder dat het schuift. Dan wordt dit concept al weer een stukje beter.
Een beetje zoals dit?: Afbeelding
Bedoeld voor op de motor
Afbeelding
En dan zou ik hem een kwartslag draaien
Die extra ritsjes zijn erg handig om snel allerlei kleinere dingen uit je tas te halen.

Daarnaast moet zo'n zadeltas moet wel een beetje taps toelopen naar het zadel toe, daar waar de tas de zadel(pen) nadert, of het moet voldoende afstand houden. Je wilt immers niet met je benen tegen de zadeltas komen.

Ben geen natuurkundige, maar ben wel benieuwd wat nou beter voor het rijgevoel is (rijstabiliteit). Laag geplaatste zijtassen of hoger geplaatste bikepacking-tassen

Zijtassen maken afstand tot de middellijn van het frame en geven dus een draaiend moment dwars op die middellijn, wat voor disbalans kan zorgen als je een bocht in draait. Tassen in de middellijn van je lichaamszwaartepunt geven dat draaimoment niet als je een bocht induikt, en zou dus theoretisch gezien stabieler zijn. Tassen die dus letterlijk dichter op je huid zitten zouden dus een stabieler rijgevoel moeten geven. Zoals een rugtas dicht op je huid geplakt is, zo zouden fietstassen ook dicht op je lichaam moeten zitten. Je zou dat levend gewicht kunnen noemen.

Het idee van dood gewicht van de standaardfietstassen (vaude, ortlieb) is dat hun zwaartepunt zo laag mogelijk is en dicht op de naaf van het wiel zit, wat de stabiliteit ook ten goede moeten komen. Mijn gevoel zegt echter dat als je een bocht induikt (of met je fiets zwabbert op een slechte weg vol stenen en hobbels) dat je dan niet een zwingend moment wilt voelen als gevolg van de draaimomenten die die tassen leveren (want op afstand van middellijn van je lichaamszwaartepunt). Een massa die dus je lichaamszwaartepunt volgt en in die middellijn blijft zou dus een stabieler rijgedrag kunnen opleveren. Correct me if I'm wrong :).

Plus aanvullend natuurlijk dat bagage in lijn een stuk aerodynamischer is. Verder geldt natuurlijk ook nu weer, hoe minder bagage dat je meeneemt, hoe beter.
Best leden van de wereldfietser

Nogmaals ontzettend bedankt voor al jullie bruikbare reacties. We hebben er veel aan gehad tijds ons ontwerpproces. uiteindelijk is dit de nieuwe fietstas geworden

Afbeelding

Deze fietstas is te vouwen tot een rugtas, de tas heeft rugtasbanden achterop zitten, zodat deze gemakkelijk te dragen is. Ook is hij overzichtelijk in te delen. Hij kan in de tent ook gebruikt worden om allerlei spullen in op te bergen. Het is een flinke tas met veel inhoud geworden.

bedankt namens het ontwerpteam van de HAN
Elja schreef:uiteindelijk is dit de nieuwe fietstas geworden
Dat is toch een grapje hoop ik?
Leon
Leon schreef:
Elja schreef:uiteindelijk is dit de nieuwe fietstas geworden
Dat is toch een grapje hoop ik?
Leon
ouch....
Elja schreef:plaatje
Ah, zoiets dus.
Wie gaat er met mij samen een echte goed nieuwe fietstas ontwerpen? En wellicht brengen we hem zelf dan wel op de markt als fabrikanten het af laten weten. En dan ook Eko en vooral een eerlijk loon voor de maker. Misschien zonder tussenhandel, maar rechtstreeks van de maker. Wellicht kunnen we dat zelfs in Nederland doen. Een tas op maat naar jouw wensen dat is volgens mij net als een maatfiets.

Rutger
Elja schreef:Best leden van de wereldfietser

enzovoort
Waarin onderscheidt dit zich van andere tassen?
Rutger schreef:Wie gaat er met mij samen een echte goed nieuwe fietstas ontwerpen?
knip
Rutger
Voor welke subdoelgroep?

De fietsreiziger die duurzaamheid en volume wenst wordt al aardig bediend, voor de minimalist is er nog wel ruimte op de markt hoop / denk ik

Gr
Eric
Robertjan schreef:
Elja schreef:plaatje
Ah, zoiets dus.
:lol: Moest ik ook meteen aan denken.

Beetje jammer, de openingspost deed een doorwrochter ontwerpproces vermoeden. De ontwerpers lijken zich ook niet echt te hebben verdiept in wat er al is...
Leon schreef:
Elja schreef:uiteindelijk is dit de nieuwe fietstas geworden
Dat is toch een grapje hoop ik?
Leon
[nostalgiemodus] nu nog in oranje! [/nostalgiemodus]
m-gineering schreef:[nostalgiemodus] nu nog in oranje! [/nostalgiemodus]
Afbeelding
1984
Het was een ontzettend ge***** om de tas op de fiets te krijgen, want de bandjes zaten aan de onderkant. Na bevestiging raakten de losse stukjes van de bandjes steeds tussen de spaken, net als wanneer je een rugzak onder de snelbinders doet. Eenmaal op de camping was de tas een onhandig ding. Als je, op de fiets, de bovenkant leeg liet zat er helemaal geen vorm in, dus je moest altijd evenveel bagage in de bovenkant hebben. Er nog iets bovenop binden viel ook niet mee, want de spullen binnenin gaven de tas een onbetrouwbare vorm zodat alles wat bovenop zat er regelmatig vanaf ging. Onderweg iets uit de tas halen was ook niet in alle gevallen een succes. de tas was voor mijn fiets ook te breed omdat mijn drager smaller was.
P.s. de jongeman vooraan is een vriend van mij die mijn tas geleend heeft; ik fiets achteraan op de foto; degene waar de lantaarnpaal uit het hoofd komt. Het ging overigens naar Vlaanderen. De tas heeft het gehouden, de jongeman niet; hij werd in Turnhout ziek opgehaald door zijn vader.
Leon
Rutger schreef:Wie gaat er met mij samen een echte goed nieuwe fietstas ontwerpen? En wellicht brengen we hem zelf dan wel op de markt als fabrikanten het af laten weten. En dan ook Eko en vooral een eerlijk loon voor de maker. Misschien zonder tussenhandel, maar rechtstreeks van de maker. Wellicht kunnen we dat zelfs in Nederland doen. Een tas op maat naar jouw wensen dat is volgens mij net als een maatfiets.

Rutger
Mee ontwerpen is niet iets voor mij, maar als je een goede (fiets)tassenmaker zoekt, dan zou je http://www.aiguillealpine.co.uk/ in Staveley, Engeland kunnen proberen. Deze maken de tassen etc. voor de hulpdiensten in het Lake District, dus goede kwaliteit spul en ze doen ook maatwerk.

Ik heb daar pas geleden een normale rugzak laten maken voor een erg goede prijs en ze zeggen dat ze ook al eens fietstassen op maat hebben gemaakt. Superleuke zaak waar ze de tassen maken in een atelier boven de winkel. Wel denk ik dat je dan geen geplakte/waterdichte tassen kan krijgen hoewel ik dit niet zeker weet. Tot zover de promotiepraat. Ik ben overigens erg benieuwd waar een ander ontwerp fietstas op zou uitdraaien.
Elja schreef:Best leden van de wereldfietser

Nogmaals ontzettend bedankt voor al jullie bruikbare reacties. We hebben er veel aan gehad tijds ons ontwerpproces. uiteindelijk is dit de nieuwe fietstas geworden

Afbeelding

Deze fietstas is te vouwen tot een rugtas, de tas heeft rugtasbanden achterop zitten, zodat deze gemakkelijk te dragen is. Ook is hij overzichtelijk in te delen. Hij kan in de tent ook gebruikt worden om allerlei spullen in op te bergen. Het is een flinke tas met veel inhoud geworden.

bedankt namens het ontwerpteam van de HAN
Tja, je hebt een kritisch publiek uitgekozen die op een iets innovatiever model had gehoopt. Om er nog een schepje bovenop te gooien ben ik bang dat je met zo'n recht model ook snel met de hak van je schoen tegen de tas komt. Ortlieb heeft ook een draagsysteem voor de zijtassen, die kun je los kopen en aan één van de zijtassen klemmen; wellicht kan jullie ontwerp ook in delen losgekoppelt worden, anders zit je wel met een hele grote rugzak.

Hopelijk worden jullie wel positief beoordeeld op technische uitwerking, ontwikkelingsproces en presentatie, er is meer dan innovatie en originaliteit. Succes met je studie in ieder geval.
Pedalero schreef: :lol: Moest ik ook meteen aan denken.

Beetje jammer, de openingspost deed een doorwrochter ontwerpproces vermoeden. De ontwerpers lijken zich ook niet echt te hebben verdiept in wat er al is...
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik liefst gewoon met 2 zijtassen fiets, en een rugzakje (overdwars?) bovenop. Dat idee is in feite precies wat hier weer naar voren komt.
Dat idee heeft Ortlieb ook doorverwerkt in de Bike Tourer serie: een luxere waterdichte travel set.

Het vervelendste voor de HAN-ontwerpers is misschien wel dat VAUDE op de site het over de "classic three bag pannier combo" heeft. Alsof het al tientallen jaren een beproefd concept is, en dat is het feitelijk ook.
De trunk bags van Topeak zijn ook te vinden bij Ortlieb en VAUDE en andere merken, waardoor we eigenlijk de 2 standaard concepten wel weer gehad hebben.

Dat brengt me eigenlijk tot de volgende vraag:
Is de fietstas feitelijk al uitontwikkeld? Zijn er inderdaad wel andere concepten mogelijk dan de "classic three bag pannier combo" (alles achterop, evt. stuurtasje) and het "trunk pack system" met de framebags (zonder stuurtas, aerodynamischer)?
Voor wie nog op zoek is naar waterdichte aerodynamische bagageruimte achter het zadel is dit
Afbeelding
misschien een optie. Komt van www.novosport.de
cornelese schreef:Voor wie nog op zoek is naar waterdichte aerodynamische bagageruimte achter het zadel is dit
Afbeelding
misschien een optie. Komt van http://www.novosport.de
Zoiets begint er al wat meer op te lijken..... maar hoe zit het met het aansnoeren van de bepakking in zo'n vaste bak. Je wilt nu eenmaal niet dat je inhoud begint te schuiven.
Als de onder/zijkant van zo'n ding uit kunststof wordt gemaakt (als aerodynamische schil) en de rest van cordura (of hoe dat ortliebstofje ook maar heet), wat wel aan te snoeren is dan zijn we al weer wat verder. Je zou echter die harde bak ook kunnen compartimenteren natuurlijk.

Zo'n volledig harde schil lijkt me ook een mooi uitgangspunt om een supergrote bidon te ontwikkelen, eentje waar gewoon 3 of 4 liter in kan en de onderkant van je frame-driehoek uitvult. Nu snap ik dat alle frames verschillen en zul je het flexibele waterdichte stof moeten gebruiken om dat verschil op te vangen (en om dus de framebevestingnokjes op onder en staande buis te gebruiken), maar dan heb je tenminste 3 of 4kg onderaan in de middellijn van je frame hangen.
Zoiets als bij de Cervelo P4, maar dan iets geschikts voor staal en alu en alle framematen.
Afbeelding

Wat natuurlijk ook kan is een ortlieb waterzak kopen, die in je grote frametas stoppen, plus een ortlieb-waterslang koppelen aan die waterzak. In je frametas zit een kleine opening, waardoor je tijdens het fietsen zo nu en dan een slok kan nemen. Maar ja, dan is wel je handige frametas in 1 keer vol, terwijl er nog zoveel lucht in en om de middellijn van je frame overblijft om op te vullen. Hetzelfde geldt voor de ruimte onder je stuurpen en andere loze ruimtes. Die zou je gewoon moeten kunnen opvullen..... op de achterdrager kunnen dan nog wel zijtassen, mits klein en compact te maken.

Waar denk ik ook nog wel winst valt te halen is de compressie van je kleding die je in de zijtassen stopt.... we vervoeren best nog veel lucht in de zijtassen. Tijd voor een pomp aansluiting om je tas vacuum te pompen :).
Afbeelding