Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst Europa Ultralicht II - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Paklijst Europa Ultralicht II

164 berichten
Hij heeft goede tips maar is mij net te minimalistisch.
Ik worstel om rond de 15 kilo te bereiken, hij is al onder de 10 !

Ongelofelijk knap
Robertjan schreef:@Pedalero: 300 gram voor een onderdak is toch niet veel? Heb ik zojuist benoemd door naar het andere topic te verwijzen.
Ach ja, even over het hoofd gezien.

Als we toch bezig zijn, de bagagedrager kan ook wel thuisblijven met de mooie zadeltassen en frametassen van Revelate Designs, Alpkit en Bikepack.eu en een dry bag met spanbandjes aan het stuur. Blijft het tassenspul ook onder de kilo.
@Han: als je wilt koken komt er al gauw een kilogram bij: brandstof (+omhulsel), pan, brander, water om te koken, etc. Maar ook zonder het kookspul zijn zijn gewichten inderdaad indrukwekkend.
Wat betreft navigatie kan ik een heel eind in zijn filosofie meegaan, ware het niet dat we in Nederland zo'n prettig netwerk van LF-routes hebben. Hier in NL gaat dus gewoon de kaart mee bij mij!

Qua onderkomen heeft hij een erg lichte tent (900 gram, in huidige termen zeg maar VAUDE Power Tokee). Daar zou hij nog op kunnen besparen door voor een 400g of 300g-onderkomen te gaan (ultralichte bivakzak met ultralichte tarp).

Bubbeltjesplastic is ook niet m'n favoriete ondergrond om op te slapen, want dan gaat m'n rug protesteren. Wel is de Thermarest Neo Air X-Lite ook lekker licht (350g). Dat bespaart dus ook lekker. Zo heb je al gauw een onderkomen (ademende bivakzak + tarp) en slaapgerei voor beiden onder een kilogram. Dat gaat lekker hard.

Verder kun je waarschijnlijk veel besparen op reparatiemateriaal en EHBO: datgene waarvan je niet weet hoe je het moet gebruiken, kan je alvast thuislaten. Qua reparatiespul neem je daarna alleen het meest basale mee waarmee je de volgende fietsenmaker kunt bereiken. Qua EHBO neem je alleen datgene mee voor de situaties waarvoor nog nét geen ambulance ter plaatse hoeft te komen (dus geen mitella's, etc.); dat scheelt ook alweer een hoop.

Tenslotte blijft de kleding over. Daar valt vaak ook veel op te besparen. enerzijds neemt het veel ruimte in beslag, anderzijds veel gewicht. Eigenlijk kun je met 4 laagjes (vooruit, je mag 2 ondershirtjes onderweg hebben voor tijdens het fietsen, dus 4 kledingstukken voor je bovenlichaam) een veelheid aan temperaturen aan: woestijn tot ca. 10ºC onder nul. Mutsje (Buff?) en handschoentjes mee indien nodig. Korte fietsbroek, beenstukken, regenbroekje, dan zijn ook de benen voorzien. 2 paar sokken (1 paar aan, 1 paar bij), 1 paar waterdichte sokken. Klaar. Voor op locatie/camping/sightseeing nog een onderbroek (zwembroek van wedstrijdzwemmers?), superlichte en sneldrogende lange outdoorbroek en een shirtje. Als het fris wordt trek je maar wat van je fietskleding aan (bijv. een donsvestje en muts).

Enfin, dit is zo'n beetje een algemeen bagage-afslankadvies geworden voor velen op de fiets, om van 6 tassen naar 3 tassen+tent te gaan... :lol: Maar ach, misschien kun je er iets mee en het past ook gelijk wel bij de paklijst.
Er is veel te leren van deze superlichte fietser al denk ik dat hij vrij uniek is in zijn benadering:

- hij is altijd op zoek naar lichte spullen
- hij gebruikt bijna nooit dezelfde uitrusting
- hij heeft super lichte en snelle fietsen
- hij kookt niet maar gebruikt zijn credit card
- hij bereid zijn reis zo goed voor dat gps en kaarten overbodig zijn
- hij heeft uithoudingsvermogen om lang te fietsen zonder eten of slaap

Maar weinig fietsers zullen hem onderweg bijhouden! Er zijn ongetwijfeld ook nadelen aan zijn benadering waarover hij niet op zijn site praat. Zelf vind ik onder de 20 kilo blijven al een hele prestatie. Ik ben eerst begonnen met het afslanken van de fiets. Ik gebruik superlichte bagagedragers, redelijk lichte tassen en nog wat lichte accessoires. Alles bij elkaar rond 12 kilo inclusief de fiets. Vervolgens heb ik tent, slaapmat en slaapzak rond de 3 kilo gekregen. Dan de keuken van rond 1 kilo, zonder eten en drinken. Ik zoek nog een licht pannetje. En op dit moment worstel ik met kleren, reparatiekit / EHBO en gadgets.
@ Ab wat is een RX100? Ik zou wel willen investeren in een camera met minder gewicht maar wil aan kwaliteit niet inleveren. Ik heb nu een Nikon d45
@ Han. Ik heb de I-pad net een paar dagen in gebruik, deze tekst schrijf ik vanuit mijn dienstvoertuig ergens op een parkeerplaats nabij Den- Bosch (nachtdienst).
Dat ding werkt super moet ik zeggen, alles mogelijk. Maar niet voor mij in de fietstas.
Ik kan alleen nog niet slepen net als met een muis?

Han ... Die thermosfles vind ik echt overbodig hoor!

Ik wil dit jaar nog lichter gaan fietsen, leuke uitdaging. Elk jaar merk ik dat ik teveel spullen bij me heb.
Achter in mijn dagboeken maak ik aantekeningen wat het jaar er op beter en lichter kan.

Henk

Kunst en fietswerk
Als het heel licht moet zijn de telefoons tegenwoordig niet eens zo slecht meer. Traditionele compact camera's hebben daarom hun langste tijd gehad denk ik. Maar echte ambities moet je dan natuurlijk niet hebben. Aan de echt seriezue kant zijn er de full frame camera's waarvan ik de digitale Leica M zelf het mooiste vind. Die is peperduur, maar alle camera's op dit niveau zijn erg prijzig. Zelf hebben wij gekozen voor een micro four third camera. Dat is een systeemcamera die eruit ziet als een kleine spiegelreflex, en ook alles kan wat daarbij hoort. Door het ontbreken van een spiegelhuis kan het ding wel veel kleiner zijn, en kunnen de lenzen (ook al door het sensorformaat dat de helft is van full frame) ook erg klein zijn. Onze Panasonic G5 met 20 mm (=40 mm in kleinbeeld) weegt net iets meer dan 500 gram. Doe er een Olympus 45 mm (=90 mm) lens van 100 gram bij en je hebt de klassieke reportage outfit. Van alle kleine systeemcamera's heeft m43 het grootste aantal lenzen, inclusief mooie en soms ook heel lichtsterke (f=0,95) vastbrandpunt lenzen (Panasonic, Leitz. Olympus, Voigtlaender). Olympus en Panasonic hebben ook duurdere meer profesionele maar ook zwaardere bodies.
Ikzelf hou vooral van langzaam fotograferen. Mijn vrouw gebruikt hem vooral om HD te filmen met de 14-140 (=28-280) zoom. Geluid nemen we dan apart op met een kleine digitale recorder en synchroniseren we achteraf met het programma dual eyes.
Wim
Ik vind dit echt een wereld topic. Ik ben namelijk een grammenjager en ik leer hier heel veel van. Tot nog toe ben ik pas een keer op vakantie geweest met bagage. Voorheen fietste ik altijd op een racefiets en was er een standplaats of een busje met bagage.

Ik heb inmiddels al een IPad mini gekocht om alle boeken en kaarten uit de bagage te kunnen halen. En da ding (ik zit er nu mee te typen) werkt erg handig. Om reisverslagen mee te typen en om boeken mee te lezen. Misschien dat ik ook nog de camera thuis kan laten. Mijn volgende fiets gaat niet meer wegen dan 10 kg en die lijst met spullen en links is verrekte handig voor de oriëntatie voor de aanschaf van nog meer dingen.
10 kg is wel erg licht voor een nog fijne fiets waarop je wat bagage meeneemt (zelfs al is de bagage ultralight). Je wilt geen moderne racefiets met maximaal 25 mm brede bandjes. Ga minstens voor een brevetfiets met 32 mm bandjes (met dus remmen van 57 ipv 49 mm drop, en met spatborden). Met wat bredere banden heb je niet alleen veel meer comfort, maar ook veel meer keus aan onverharde paden, en juist dat maakt het fietsen zo leuk. Zelf heb ik mijn snelle fiets met 32 mm banden onlangs vervangen door een oude veldrijfiets met 35 mm banden (en cantilever remmen). Zorg voor stevige traditionele wielen met 36 spaken, en een lichter verzet.
Wim
@wim,
dit is de fiets die ik op het oog heb
http://media.cannondale.com/media/catal ... _bla_7.png

Ik wil deze nog aanpassen met een triple en 28mm bandjes. Ik heb ook geen intresse om offraod te gaan rijden. Nog een lichte tubus drager erbij en dan zit net op of boven de 10 kg
bergbeklimmer schreef:@wim,
dit is de fiets die ik op het oog heb
http://media.cannondale.com/media/catal ... _bla_7.png

Ik wil deze nog aanpassen met een triple..
Linker shifter, crankstel, voorderailleur.... Boel geld, is het nog steeds een veldrijfiets
@bergbeklimmer:
Op die Cannondale kunnen makkelijk 35 mm banden.
Ik heb iets gelijkaardigs gehad (ander merk), en geloof me. Meer dan 10 kilo wil je niet meenemen. Het rijdt niet meer leuk met zo'n fiets als je 15 kg meezeult. Daarvoor is het frame te kort. Als ik nu 15 kg op mijn vakantiefiets gooi, dan fietst die véél rustiger en stabieler dan op een crossfiets.

Ik ben ook een racefietser, maar vakantiefietsen is toch echt iets anders, en dan fietst die o zo heerlijke racefiets toch niet goed voor zo'n doeleind. En dan wordt die zwaardere vakantiefiets plots heerlijk, waarbij enkele kilo's meer of minder zo goed als niets uitmaken qua stuur- en rijgedrag.

Je bent grammenjager, maar neemt een Ipad mini mee? Dat heb je toch niet nodig onderweg? Neem een goede smartphone met een groot scherm (vb Galaxy S3) mee en je kan net hetzelfde doen als met die tablet, en je bespaart ook nog eens pakweg 750 gram*, inclusief een gsm, fototoestel en laders uit.

Ik ben niet zo'n fotografisch wonder, en gebruik enkel de 8MP camera op m'n smartphone. Dit volstaat ruimschoots, al moet je dan niet te veel willen inzoomen.

*Ipad mini + lader 350 gram
*GSM en lader 150 gram
*compactcamera en lader 250 gram
*Gewichten bij benadering.
Ik ben het met Marten en Karel eens. 28 mm blijft eigenlijk te smal. Je zegt als zovele beginners dat je geen offroad plannen hebt, maar de werkelijkheid is tegenwoordig dat je om leuk en veilig te fietsen vaak over kleine paadjes moet met slecht wegdek, of gravel. Dat is geen downhillen, maar vraagt wel om een aangepaste fiets.
Ik zou bij een wat beperkt budget eerder met een Surly Crosscheck frame beginnen, en dat laten opbouwen (of de best goede kant en klare opbouw kiezen). Of bij een groter budget zoiets op maat laten bouwen met luxe dunwandige buis. Dan kun je toch nog uitkomen op ongeveer 11 kg, met spatborden, dragertje en verlichting.
Wim
bergbeklimmer schreef:@wim,
dit is de fiets die ik op het oog heb
http://media.cannondale.com/media/catal ... _bla_7.png

Ik wil deze nog aanpassen met een triple en 28mm bandjes. Ik heb ook geen intresse om offraod te gaan rijden. Nog een lichte tubus drager erbij en dan zit net op of boven de 10 kg
Zoals m-gineering al aangeeft wordt dat geen goedkope aanpassing, ik zou dan eerder kiezen voor een double crankstel met kleinere bladen en kijken of je het bereik achter kunt vergroten dmv een mtb derailleur en een 12-32 casette.

Ik heb veel ervaring met fietsen met 28mm (duranos) op bospaden e.d. en dat gaat (itt tot wat hier beweerd wordt) best aardig, maar het is natuurlijk niet ideaal; zou zelf 35mm kojaks kiezen, want als je veel op asfalt fietst haal je het wel weer in.
Als moderator:
Weer terug ontopic. Fietsadvies in een ander topic.
Gaaf topic. Komend jaar op de Colorado Trail zal ik ook de fiets stukken lichter moeten beladen.

Inmiddels ben ik al in het bezit van een mooie op maat gemaakte Alpkit frametas, nu nog die mooie zadeltas en drybag onder het stuur. De benzinebrander + zware brandstoffles gaat niet meer mee, ik ga nu voor een klein gasbrandertje bv. de Pocket Rocket. Ook nog maar 1 pan mee. En wat minder kleren. Volgens mij ben ik dan al gauw een paar kilo lichter. Misschien zijn achtertassen niet eens meer nodig, al ben ik wel gehecht aan mijn Akto + warme slaapzak. Ik worstel ook met de gadgets, durf bv. nog niet zo goed de wildernis in zonder gps (!).

Maarten
@ M een mooie op maat gemaakte Alpkit frametas.

ben ik wel gehecht aan mijn Akto + warme slaapzak. Ik worstel ook met de gadgets, durf bv. nog niet zo goed de wildernis in zonder gps (!).
Hoe ziet die op maat gemaakte tas er uit Maarten?
Ook ik ben gehecht aan mijn Akto [geweldige tent], maar bezuinig op de slaapzak.

Ik zou wel zonder GPS kunnen hoor, jaren zonder gedaan. Een kompas kan uitkomst bieden.


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:
@ M een mooie op maat gemaakte Alpkit frametas.

ben ik wel gehecht aan mijn Akto + warme slaapzak. Ik worstel ook met de gadgets, durf bv. nog niet zo goed de wildernis in zonder gps (!).
Hoe ziet die op maat gemaakte tas er uit Maarten?
Ook ik ben gehecht aan mijn Akto [geweldige tent], maar bezuinig op de slaapzak.

Ik zou wel zonder GPS kunnen hoor, jaren zonder gedaan. Een kompas kan uitkomst bieden.


Henk

kunst en fietswerk
Je moet even wat meten: http://img.ly/rDgG

En drie weken later heb je dit: http://img.ly/scFV

:)
@Henk: ik heb tot nu toe een iPhone gebruikt als telefoon, gps, camera, eReader en voor e-mail en Internet. Ik gebruik die ook als opslag voor allerlei handige documenten en handleidingen zoals EHBO, een Wiki en adressen van campings... Dat is heel veel voor een dun apparaatje van 130 gr. Toch is het een beetje beperkt wegens accu en het kleine scherm. Ik wil nu iets groots proberen en neem het extra gewicht voor lief. Ik kom terecht bij gadgets ergens tussen laptop en iPhone in. Nexus 7 weegt 340 gr en valt op om o.a. de lage prijs, de besturing, een betere gps en de mogelijkheid om een externe harde schijf aan te sluiten. Dat zal waarschijnlijk niet echt mooi passen op het stuur zoals een iPhone of een gps maar dat hoeft ook niet. In de tas of in broekzak is ook goed.

Alleen ken ik geen fietsers die het gebruiken.
Heb je aan de Samsung Galaxy Note II gedacht? Die neem ik volgende reis mee. 5,5" scherm.
Ik heb juist geen superdeluxe smartphone aangeschaft. Gelet op de grammen wellicht de beste beslissing maar ik vind de schermpjes nog altijd te klein. De mega smartphones zijn nu zo groot dat het onhandig bellen wordt met een koelkast maar ze zijn nog steeds te klein om fatsoenlijk te kunnen typen. Smartphones hebben gewoon geen toekomst.

IK heb een ipad mini aangeschaft. Dat is met 7,9 inch nog steeds klein en licht (350 gr, lader incluis) maar wel goed werkbaar als e-reader, internet en blog typen. Bellen moet dat nog steeds met een aparte telefoon en is inderdaad een nadeel. Maar ik vind die smartphone ten eerste absurd duur en ten tweede ondingen in gebruikersgemak.