Peter M schreef:Neen, want zoals ik al schreef gebruik ik bijna nooit IE.
Altijd FF laatste versie.
Peter
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Het is niet mogelijk om kaarten de updaten in de zin dat er even de wijzigingen worden doorgevoerd (fietspaden die voorheen gestippeld waren nu opeens rood maken). We zijn ook bezig met een experiment en dat betekent dat er obv feedback opeens zaken aangepast gaan worden. Dat is ook gebeurd met als gevolg een steeds betere kaart denken we. Dat betekent dat je misschien beter kunt wachten met downloaden en pas begint als de kinderziektes er uit zijn.frank bueters schreef:Dat is een hele nieuwe installatie van zo'n 750 Mb. Is het ook mogelijk om kaarten te updaten?
Ik waardeer openfietsmap enorm, maar 750 Mb voor een paar relatief kleine wijzigingen... je mag voor de server niet hopen dat openfietsmap ooit razend populair gaat worden.
Frank
Dat is het ook niet. Waar het mij om gaat, is dat de mapper deze track een 'Radweg' noemde. In Nederland worden de fietspaden, onverharde paden goed weergegeven. Als ik thuis een fietstrack uitzet zal ik niet worden terleurgesteld, omdat ik van te voren weet hoe de paden zijn in Nederland, dit i.t.t. de Onroute Fietskaart. Ik krijg de indruk dat de OFM Duitsland sommige onverharde paden ten onrechte zo aanduidt, terwijl er prima valt te fietsen. Komend seizoen wil ik dat eens uitzoeken.Michael W schreef:Het lijkt er verdacht veel op dat dat pad zelfs geen onderdeel is van die fietsrouteMattheus schreef:In bovengenoemde link heeft de mapper, Dantje, als opmerking bij de track gegeven: Radweg Westerhusen nach Gross Midlum.
http://www.achim-bartoschek.de/karten/k_de02.htm?ni1_01
Zie hier http://www.achim-bartoschek.de/details/ni1_01.htm
Ik heb tijdelijk een Mac versie van de Duitsland kaart op de OFM site gezet:LizPie schreef:dit komt (voor mij) als geroepen, nu ik net een voorjaarstochtje in Duitsland aan het plannen ben.
de download laat echter alleen een .exe zien.
heb je ook aan Mac-bezitters gedacht?
of komt dat nog?
Ik heb de mapper gevraagd wat voor soort tracks het zijn. Zijn antwoord:Mattheus schreef:Dat is het ook niet. Waar het mij om gaat, is dat de mapper deze track een 'Radweg' noemde. In Nederland worden de fietspaden, onverharde paden goed weergegeven. Als ik thuis een fietstrack uitzet zal ik niet worden terleurgesteld, omdat ik van te voren weet hoe de paden zijn in Nederland, dit i.t.t. de Onroute Fietskaart. Ik krijg de indruk dat de OFM Duitsland sommige onverharde paden ten onrechte zo aanduidt, terwijl er prima valt te fietsen. Komend seizoen wil ik dat eens uitzoeken.Michael W schreef:Het lijkt er verdacht veel op dat dat pad zelfs geen onderdeel is van die fietsrouteMattheus schreef:In bovengenoemde link heeft de mapper, Dantje, als opmerking bij de track gegeven: Radweg Westerhusen nach Gross Midlum.
http://www.achim-bartoschek.de/karten/k_de02.htm?ni1_01
Zie hier http://www.achim-bartoschek.de/details/ni1_01.htm
Het gaat mij niet om het technische gedeelte van het taggen, maar om de praktijk.De tovenaar schreef: Misschien kunnen we technische discussies over de tagging beter verplaatsen naar het OSM forum?
Nog zo'n onduidelijke: highway=roadDe tovenaar schreef:
Die discussie hou je altijd, sommige onverharde wegen blijken prima voor fietsers maar worden niet als "fietspad" weergegeven simpelweg omdat andere verkeersdeelnemers er soms ook mogen komen (landbouwvoertuigen, boswachters, paarden, voetgangers). In dergelijke gevallen heet zoiets op OSM highway=track.
Wij Nederlanders vertalen paden naar fietspaden, voetpaden en jouw kaart is daarop aangepast en dus uiterst betrouwbaar.De tovenaar schreef:Mattheus,
Ligt dat dan aan de andere Duitse wijze van mappen, of wordt de kaart daar niet goed gerenderd?
Volgens mij moet je de Duitse OFM kaart ook anders "lezen" vanwege de cultuurverschillen.
Ik, als toerfietser, heb de TYP file aangepast naar fietsmogelijkheden: fietspaden donkerblauw, halfverharde fietspaden donkerblauw gestippeld, kleine landwegen geel, de iets grotere wegen geel/bruin, onverharde wegen/paden geel/bruin gestippeld, grote wegen (niet leuk om te fietsen of verboden te fietsen) rood.De tovenaar schreef:
De Duitse kaart en de Benelux kaart gebruiken hebben exact dezelfde style definities, dwz dat de osm tags op precies dezelfde wijze worden vertaald naar de kaart. Zowel de Duitsers als de Nederlanders gebruiken dezelfde richtlijnen voor het mappen, dus daar zouden in principe geen verschillen op de kaart mogen ontstaan.
Het is precies zoals Michael het zei, veel meer onverharde veldwegen daar en meer asfalt en fietspaden hierMattheus schreef: In Nederland zie ik vele blauwe paden en gele wegen en weinig geel/bruin gestippelde wegen. In Ost-Friesland zie ik alleen fietspaden langs de grote(re) wegen. Wel zie ik veel gele wegen, maar ook vele geel/bruine gestippelde wegen, die naar Nederlandse begrippen minder geschikt zijn om te fietsen.