door
Leon » di 20 okt, 2009 11:04
LeovanLierop schreef:Stel in theorie dat je remmen in een hoek van 45 graden op de velg zouden staan, dan zou volgens de simpelste theorie de remkracht met 50 procent moeten afnemen.
Hier wordt echter vergeten dat het oppervlak wat met elkaar in aanraking komt (rem/velg) drastisch wordt verkleind, waardoor de remkracht in werkelijkheid nog veel lager uit valt.
Als de hoek zeg maar 1 procent verschilt met het oppervlak van de velg, dan kan de remkracht al flink afnemen omdat het oppervlak wat met elkaar in aanraking komt stukken kleiner is.
Je bedoelt met de eerste zin waarschijnlijk in plaats van "je remmen in een hoek van 45 graden op de velg zouden staan" dit: "je remblokken in een hoek van 45 graden op de velg zouden aangrijpen".
Na de komma komt het. De simpelste theorie (in die term kan ik meegaan) zegt dan namelijk dat de normaalkracht van het blokje op de velg toeneemt in plaats van afneemt en de remkracht dus ook toeneemt (!).
Als ik namelijk iets met kracht=1 onder een kleine hoek ergens anders tegen aan druk werk de zaak als een wig, en is de kracht die de twee objecten op elkaar uitoefenen groter dan de kracht die ik uitoefen.
In de tweede zin zit een tweede misvatting. Volgens de basistheorie van de wrijving is de vrijvingskracht niet afhankelijk van de grootte van het oppervlak. Of de wrijving (lees remkracht) in tweede orde groter of kleiner wordt is daarna ook nog maar de vraag.
Je conclusie is daarna niet alleen verkeerd, maar je kwantitatieve inschatting van 1 procent die een groot gevolg heeft kan ik even niet volgen.
Wel snap ik de theoretische voordelen van een parallellogramconstructie dat doordat de blokjes parallel op de velg aangrijpen de remkracht gedurende de levensduur van het blokje constanter blijft, althans weer volgens de eenvoudigste theorie.
Leon