Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat maakt een fiets snel? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Wat maakt een fiets snel?

Deze link is misschien wel bekend: wat maakt een fiets langzaam.
http://media.fietsersbond.nl.s3.amazona ... anuari.pdf

Inzichtelijk verhaal, ik snap er in elk geval meer van dan van de bovenstaande formule...
Leon schreef:
Het is uiteraard altijd een verhaal van en en en en en.
Niet in volgorde:
Houding, bandtype + druk, kleding (heb je op de tourfiets echt dezelfde kleiding aan?), gewicht, drager.
Onderhoudstoestand van de aandrijving: menige toerfiets ziet er maar brak uit tegenover een mooie glimmende wielrenner. Dat is grotendeels optisch, maar een meer dan versleten en matig gesmeerde aandrijftrein kost toch wel een paar watts.
De racer heeft aerodynamischer velgen.
De racer heeft minder spaken (die deels met de dubbele snelheid tegen de wind in gaan).
Maar wellicht de beste manier om de tourfiets sneller te maken is de spatborden er af te halen. Houdt voor de grap maar eens een los spatbord met de holle kant in de wind.
Leon
Dus de spatborden er af halen en zo mogelijk het stuur wat lager zetten zou al een merkbaar verschil moeten geven?
@ThomasM
Niet dat ik zo gefixeerd ben op snelheid. Maar ik zou dit jaar graag eens een brevet proberen rijden. En ik weet niet of ik moet kiezen tussen de tragere, maar meer comfortabele randonneur of de snellere racefiets. Een snellere randonneur zou dus dé oplossing zijn!
Even over die brevetten Thomas,

Ook ik wil dit seizoen de hele serie brevetten rijden. De eerste heb ik al ik de pocket [Boekelo 200 km op 30 Dec jl].
De volgende wordt Maastricht, de tocht van Ivo Miesen.
En dan de 300-400-600 nog.

Ik fiets op een klassieke randonneur, ik kan het natuurlijk niet zo mooi in formules uitleggen als Marten maar ik heb wel ervaring.
Ik zit idd iets dieper dan op mijn vakantie randonneur.
race bocht, lange pedalen, 25 mm bandjes, lange wielbasis, en lange voorbouw van de voorvork, dit geeft een heel comfortabel rijgedrag.
mijn fiets is van RVS, weet niet wat het gewicht is maar het gaat idd om het lang kunnen doorfietsen, efficientie.

Ik zie onderweg ook mannen op een veel zwaardere fiets, ik had moeite om in het wiel te blijven van een fietsgenoot op een "zware randonneur" met 37 mm banden.
Die man fietste de dag voor de 200 km door weer en wind naar de start en is zo sterk dat menig fietser op een race fiets niet zijn wiel kan houden. :(

Voor mij is een echte Randonneur iemand die alles op eigenkracht kan volbrengen onder alle condities, ook zelf een spaak kunnen vervangen midden in de nacht. :wink:

Er zijn tijdens de laatste P-B-P enkele deelnemenr uitgevallen omdat ze hun carbon spaken gebroken hadden, je weet wel zo'n wiel met van die platte spaken. Dan is het einde oefening. :cry:

Hier mijn Randonneur, met spatbordjes.

Afbeelding
Henk

kunst en fietswerk
Jan Eleveld schreef:Deze link is misschien wel bekend: wat maakt een fiets langzaam.
http://media.fietsersbond.nl.s3.amazona ... anuari.pdf

Inzichtelijk verhaal, ik snap er in elk geval meer van dan van de bovenstaande formule...
Misschien dat spelen met kreuzotter.de helpt. Daar vindt je een rekenblad waar de formule in verstopt zit en kun je alles aanpassen. Dus hoeveel harder ga je met andere banden, 3 kilo minder, dieper op het stuur hangen etc
Zeer mooie fiets Henk!

Ja, het zal natuurlijk altijd een compromis zijn tussen comfort en efficiëntie. Ik denk dat ik mijn stuur wel nog iets lager kan zetten door de spacers er tussenuit te halen. Eens kijken wat dat geeft.

Ik heb nog nooit eerder een brevet gereden, dus ben wel benieuwd wat ik juist kan verwachten. Maar met zelfredzaamheid, wat km's in de benen en het nodige doorzettingsvermogen moet het wel lukken zeker?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
m-gineering schreef:
Jan Eleveld schreef:Deze link is misschien wel bekend: wat maakt een fiets langzaam.
http://media.fietsersbond.nl.s3.amazona ... anuari.pdf

Inzichtelijk verhaal, ik snap er in elk geval meer van dan van de bovenstaande formule...
Misschien dat spelen met kreuzotter.de helpt. Daar vindt je een rekenblad waar de formule in verstopt zit en kun je alles aanpassen. Dus hoeveel harder ga je met andere banden, 3 kilo minder, dieper op het stuur hangen etc
Interessant om zo de relatieve invloed van verschillende factoren te zien. Positie op de fiets lijkt hier ook van groter belang dan gewicht op het vlakke
@ Thomas
Ik heb nog nooit eerder een brevet gereden, dus ben wel benieuwd wat ik juist kan verwachten. Maar met zelfredzaamheid, wat km's in de benen en het nodige doorzettingsvermogen moet het wel lukken zeker?
Gaat zeker lukken Thomas, 90 % is wil en doorzettingsvermogen, als het tussen de oortjes maar goed zit!
Ik zou dat stuur niet lager zetten, je hebt ook af en toe behoefte om iets rechter op te zitten, je kunt altijd nog onder in de beugel als je wilt.
Het gaat bij brevetten om lang op de fiets te zitten en de pauzes effiecient in delen, daar win je veel tijd mee!
Het is geen race en genieten staat voorop, zelfs door de nacht fietsen is mooi en een heel bijzondere ervaring.

Welke brevetten wil je gaan rijden?


Hou je ven slijk en stenen
Zit je goed in je vel

Dan vind je de Hemel
In de Hel
"de Kneet

Henk

kunst en fietswerk
Ja, je hebt misschien wel gelijk. Maar langs de andere kant, hoe hoger je snelheid hoe minder lang je ook op de fiets "moet" zitten..

Ik zou er een paar in Vlaanderen willen proberen. Ik weet nog niet juist welke. Het hangt een beetje van de agenda en de conditie af :)
http://imageshack.us/photo/my-images/638/p1120265.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/543/p1120267.jpg/

5kmh snelheidsverschil tussen beide fietsjes bij een snelheid van 30kmh in het voordeel van de cinelli? Geometrie en wielen lijken niet veel af te wijken die een snelheidsverschil van 5kmh (16%) kunnen veroorzaken (imho).Dertig kmh is per slot van rekening de snelheid van een normale rustige duurtraining. Kies eens een verkeersluw rondje van 10km, neem een hartslagmeter en ga op beide fietsen dat rondje eens rijden met gelijke gemiddelde hartslag/gelijke houding/gelijke bandendruk. Verwissel daarna bij de randonneur de wielen met de racer. Meten is weten. Als er dan nog 5kmh snelheidsverschil te meten valt dan is de discussie tussen staal en aluminium ook meteen beslecht :).
PS dan ook meteen op beide fietsen zelfde schoenen/pedalen combi kiezen.
300 of 600 km op de fiets aan éénstuk is een eind hoor Thomas. Dan wil je de rug wel eens rechten. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
ThomasM schreef:Ja, je hebt misschien wel gelijk. Maar langs de andere kant, hoe hoger je snelheid hoe minder lang je ook op de fiets "moet" zitten..
Kom ik weer met mijn formule ;) V staat daarin met een derde macht. Dus als jij 10% harder wil fietsen moet je 10% ^3 = 33 % meer vermogen gaan leveren. De truuk is dus net zo hard te fietsen dat je nog met minimale rustpauzes uitkomt.
henkfietst52 schreef: Ik zou dat stuur niet lager zetten, je hebt ook af en toe behoefte om iets rechter op te zitten, je kunt altijd nog onder in de beugel als je wilt.
Ik heb een hele oude koersfiets, en voor mijn gevoel (ik kan er natuurlijk geen electronische teller opzetten ;) ) is die best snel. Mijn verklaring is het stuur, die waren vroegah veel smaller, en dus zit je behoorlijk aerodynamisch.

Dat ding op je randonneur ziet er juist zeer breed uit: model kippen vangen :wink:
m-gineering schreef:
ThomasM schreef:Ja, je hebt misschien wel gelijk. Maar langs de andere kant, hoe hoger je snelheid hoe minder lang je ook op de fiets "moet" zitten..
Kom ik weer met mijn formule ;) V staat daarin met een derde macht. Dus als jij 10% harder wil fietsen moet je 10% ^3 = 33 % meer vermogen gaan leveren. De truuk is dus net zo hard te fietsen dat je nog met minimale rustpauzes uitkomt.

Dus het extra comfort, zelfs ten koste van extra snelheid, geeft je op de lange termijn toch het voordeel omdat je langer door kan met minder pauzes?

Ja, het stuur is zeer comfortabel, maar inderdaad wel nogal aan de brede kant. Dat zou ik misschien wel eens kunnen vervangen.
Dat ding op je randonneur ziet er juist zeer breed uit: model kippen vangen
Dat ding!!?? Race bocht Marten!! :wink:

Ik liet me altijd naar mijn schouderbreedte meten, dan kom je al snel op een breed "ding"uit. :|

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:
Dat ding op je randonneur ziet er juist zeer breed uit: model kippen vangen
Dat ding!!?? Race bocht Marten!! :wink:
Daar wordt heel verschillend over gedacht. Als je die racebocht op je koersfiets zet weet je een ding zeker: dat ze je voor in het peloton er never en nooit niet tussenlaten :D
trouwens Thomas... wat heb jij nog een enorm oude retro telefoon!! :D
[op de foto achter je fiets]

Heb je al een gehoort van mobiele telefonie?? Je weet wel, waar iedereen tegenwoordig mee bezig is?! :?

Henk

Kunst en fietswerk
Daar wordt heel verschillend over gedacht. Als je die racebocht op je koersfiets zet weet je een ding zeker: dat ze je voor in het peloton er never en nooit niet tussenlaten
Met zo'n smal ding krijg ik niet genoeg suurstof... :shock: :shock:

En dus automatisch achter in het peloton...


Henk

kunst en suurstof :wink:
henkfietst52 schreef:trouwens Thomas... wat heb jij nog een enorm oude retro telefoon!! :D
[op de foto achter je fiets]

Heb je al een gehoort van mobiele telefonie?? Je weet wel, waar iedereen tegenwoordig mee bezig is?! :?

Henk

Kunst en fietswerk
Het is wel grappig dat het meestal die mensen met de laatste nieuwe iphone zijn die mij vragen of ik die telefoon niet verkoop :)
Maar om terug te komen op het snelheidsverschil..
Ik veronderstel dat er altijd wel een verschil zal bestaan, al is het maar door het verschil in gewicht, maar een smaller stuur, diepere lichaamshouding en het slopen van spatborden zou het verschil wel kunnen doen verkleinen?
ThomasM schreef:
Het is wel grappig dat het meestal die mensen met de laatste nieuwe iphone zijn die mij vragen of ik die telefoon niet verkoop :)
ze vallen op de ringtone!

(Norm 51 rulez!)