door
AB » di 19 mar, 2013 09:11
bergbeklimmer schreef:AB schreef:.......Het is natuurlijk een groot voordeel dat een vakantiefietser geen wedstrijdfietser is.
Daar snap ik niets van. Volgens mij is het juist verrekte handig als je de conditie van een wedstrijdfietser. Of je nu wedstrijden fietst of niet. Een bere conditie zal iedereen op prijs stellen.
Helemaal met je eens! Je lichaam is de echte motor, fietsen is een fysieke activiteit (vooral in de bergen). Ik had het meer over verschil in mentaliteit.
Ik associeerde in dit geval de wedstrijdrijder met een iets meer competitieve mentaliteit op gebied van snelheid, tijdswinst, gemak, etc. Als je op fietsreis gaat, kun je alle vormen van wedstrijdmentaliteit of competitie doorstrepen, dus kun je wat langer de tijd nemen om een berg te overwinnen, en kun je dus wat meer massa meenemen.
Weinig meesjouwen op een lichte fiets en ook nog afgetraind zijn is het "ideaalplaatje", je kunt sneller, lichter, comfortabeler, etc. Iemand die ervoor kiest meer mee te nemen dan deze "norm", die betaalt een prijs(je), wat met rationalisaties heel makkelijk om te buigen is in allerlei voordelen (zoals langer genieten tijdens een klim, of betere foto's kunnen nemen, of na de tijd lekker lang op je stoel voor de tent kunnen zitten).
Meeste respect heb ik voor vrouwen die goed gemutst een klim met volgesjouwde tassen bestieren. Vrouwen zijn over het algemeen kleiner, fysiek zwakker, lichter en hebben ook nog meer vet..... dus al met al relatief minder Watt/kg dan mannen. Toch fietsen ze op even zware fietsen met even zware packlijsten. Petje af dus!