Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Riemaandrijving, gebruikersverslag - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Riemaandrijving, gebruikersverslag

238 berichten
Wat ik wil weten is dat als je frame open moet om de riem te monteren, dit niet een verzwakking van je frame is.

mario
Ik heb er niets van gemerkt. Dus ook niet met bagage. (BN op een Santos 2.6 alu).

Van klanten die er een hebben, heb ik niet gehoord dat dit de stijfheid beinvloedde; en dat is de beste referentie :lol: .
Robertjan schreef:Daarvoor is de winkelier namelijk aansprakelijk.... :wink:
Haha Eric, daar gaat je volgende vakantie. :P
Of het item "stijfheid" wordt zorgvuldig gemeden, ik heb er ook al eens op gewezen. Ik kan me niet voorstellen dat een frame wat open moet, niet aan stijfheid verliest. Stijfheid is bij een gewoon normaal gesloten frame al een behoorlijk thema, en kom je de discussie ook in alle gradatie 's en frame soorten tegen. En hier nu plotseling niet, terwijl we hier met een frame te maken hebben wat open MOET kunnen. Dat verbaasd me enigszins. En dan heb ik het niet specifiek over Santos maar over elk frame wat geschikt is gemaakt voor riem aandrijving.
Ik weet niet of je wel gelijk hebt. Bij gebruik van bijvoorbeeld S&S koppelingen (om een deelbaar frame te maken voor transport) boet het frame ook niet aan stijfheid of sterkte in. Het wordt een klein beetje zwaarder, maar dat is het.
Wim
Ik heb net een travelmaster besteld alu 26 met belt drive over 3 weken komt deze binnen. 46-20 vertanding het zal mij benieuwen.Maar je kunt hem altijd weer om laten bouwen naar een ketting wat is dan het probleem dan .
Ik ben altijd een 28 inch gewend geweest en nu krijg ik een 26 inch , fietst deze zwaarder. De banden zijn swalbe suprime, wie weet dit???
Haike schreef:Of het item "stijfheid" wordt zorgvuldig gemeden, ik heb er ook al eens op gewezen. Ik kan me niet voorstellen dat een frame wat open moet, niet aan stijfheid verliest. Stijfheid is bij een gewoon normaal gesloten frame al een behoorlijk thema, en kom je de discussie ook in alle gradatie 's en frame soorten tegen. En hier nu plotseling niet, terwijl we hier met een frame te maken hebben wat open MOET kunnen. Dat verbaasd me enigszins. En dan heb ik het niet specifiek over Santos maar over elk frame wat geschikt is gemaakt voor riem aandrijving.
Een knooppunt in een driehoek mag je wel als een scharnier opvatten. Als je daar dus een boutje toepast ipv een klodder soldeer heeft dat op de stijfheid maar erg weinig invloed

Zo'n oude zwarte Gazelle van 40 jaar terug is trouwens al op de Gates voorbereid: de staande achtervork zit onder met een boutje vast ;)
m-gineering schreef:Zo'n oude zwarte Gazelle van 40 jaar terug is trouwens al op de Gates voorbereid: de staande achtervork zit onder met een boutje vast ;)
Niet alleen Gazelles, mijn "Nieuwe Werck" van net een jaar oud heeft dat ook.

Niet bepaald de stijfste frames, die stadsfietsen, echter...

.tsooJ
Alien schreef:
m-gineering schreef:Zo'n oude zwarte Gazelle van 40 jaar terug is trouwens al op de Gates voorbereid: de staande achtervork zit onder met een boutje vast ;)
Niet alleen Gazelles, mijn "Nieuwe Werck" van net een jaar oud heeft dat ook.

Niet bepaald de stijfste frames, die stadsfietsen, echter...
Was alles maar zo eenvoudig, dan las je dat boutje toch even vast :roll:
Wim schreef:Ik weet niet of je wel gelijk hebt. Bij gebruik van bijvoorbeeld S&S koppelingen (om een deelbaar frame te maken voor transport) boet het frame ook niet aan stijfheid of sterkte in. Het wordt een klein beetje zwaarder, maar dat is het.
Wim
Ok Wim daar kan ik wel wat mee. Verder gaat het me niet om mijn gelijk of zo :wink: maar het viel mij gewoon op dat er niet of nauwelijks gesproken wordt over eventuele verlies van stijfheid omdat je frame nu op wat voor een manier dan ook doorbroken wordt. :lol: Ter wijl over stijfheid en wat dat wel of niet doet met een frame menig woordje hier is geschreven.... En dat kleine beetje zwaarder; daar kan ik persoonlijk goed mee leven, staat tegenover dat het gewicht van de ketting weer weg valt...
m-gineering schreef:
Haike schreef:Of het item "stijfheid" wordt zorgvuldig gemeden, ik heb er ook al eens op gewezen. Ik kan me niet voorstellen dat een frame wat open moet, niet aan stijfheid verliest. Stijfheid is bij een gewoon normaal gesloten frame al een behoorlijk thema, en kom je de discussie ook in alle gradatie 's en frame soorten tegen. En hier nu plotseling niet, terwijl we hier met een frame te maken hebben wat open MOET kunnen. Dat verbaasd me enigszins. En dan heb ik het niet specifiek over Santos maar over elk frame wat geschikt is gemaakt voor riem aandrijving.
Een knooppunt in een driehoek mag je wel als een scharnier opvatten. Als je daar dus een boutje toepast ipv een klodder soldeer heeft dat op de stijfheid maar erg weinig invloed

Zo'n oude zwarte Gazelle van 40 jaar terug is trouwens al op de Gates voorbereid: de staande achtervork zit onder met een boutje vast ;)
Ok das duidelijk. En dat van die Gazelle ken ik, en er zijn ook een hoop fietsen waarbij de staande achtervorken bovenaan bij het zadel met een bout zijn vast gemaakt...
Met volle tassen elke onverharde, en verharde, berg afgestormd en niets gemerkt van enig gezwabber. Als dat wel het geval zou zijn zou ik subiet de riemaandrijving afzweren. Met zwabberende fietsen heb ik vroeger te vaak gefietst. Dat wil ik niet meer.
Hier ook ervaring met riemaandrijving:

http://bobbrowncycles.blogspot.com/2009/06/snap.html
Is dat de riem waar we het hier ook over hebben? Die ome Bob daar gebroken laat zien?
idje schreef:Hier ook ervaring met riemaandrijving:

http://bobbrowncycles.blogspot.com/2009/06/snap.html
Dit filmpje in ogenschouw nemend lijkt mij Marco Meijerink w.b.t. lichaamsgewicht niet de aangewezen persoon om die riem te testen.
Er zijn veel zwaardere en destructievere personen die krachten op die riem kunnen zetten waar Marco qua gewicht en waarschijnlijk kracht nooit aan toe komt.
Ook deze mensen kunnen riemaandrijving kopen en met een beetje pech hun riempje net zo vermorzelen als Bob.

John.
johntelleman schreef:
idje schreef:Hier ook ervaring met riemaandrijving:

http://bobbrowncycles.blogspot.com/2009/06/snap.html
Dit filmpje in ogenschouw nemend lijkt mij Marco Meijerink w.b.t. lichaamsgewicht niet de aangewezen persoon om die riem te testen.
Er zijn veel zwaardere en destructievere personen die krachten op die riem kunnen zetten waar Marco qua gewicht en waarschijnlijk kracht nooit aan toe komt.
Ook deze mensen kunnen riemaandrijving kopen en met een beetje pech hun riempje net zo vermorzelen als Bob.

John.
Zijn zwaardere en destructieve personen ook niet in staat om een traditionele fietsketting aan gort te rijden?
bert sitters schreef: Zijn zwaardere en destructieve personen ook niet in staat om een traditionele fietsketting aan gort te rijden?
Naar mijn idee blijft de ketting meestal heel bij de destructieve personen die ik ken. Die trappen meestal frames aan gort.
Ook is een ketting relatief eenvoudig te repareren.
Met riem wordt reparatie en stuk lastiger.
Aan elkaar breien met staalwol is geen aproved repair.
Ook drie reserve riemen meenemen lijkt me problematisch.

John.
johntelleman schreef:
idje schreef:Hier ook ervaring met riemaandrijving:

http://bobbrowncycles.blogspot.com/2009/06/snap.html
Dit filmpje in ogenschouw nemend lijkt mij Marco Meijerink w.b.t. lichaamsgewicht niet de aangewezen persoon om die riem te testen.
Er zijn veel zwaardere en destructievere personen die krachten op die riem kunnen zetten waar Marco qua gewicht en waarschijnlijk kracht nooit aan toe komt.
Ook deze mensen kunnen riemaandrijving kopen en met een beetje pech hun riempje net zo vermorzelen als Bob.

John.
Lichaamsgewicht heeft daar niks mee te maken. Of je nu 65 of 95 kg weegt maakt geen verschil uit. Het is de kracht die je op de pedalen zet. Profrenners neigen eerder naar 65 dan naar 95 kg en kijk maar eens welke wattages die aankunnen. Dat is toch nog heel wat anders dan de doorsnee wereldfietser.

Lichaamsgewicht en frames zijn een andere zaak, dan lichaamsgewicht een aandrijving.

Werd die riem zorgvuldig gemonteerd? Uit de verpakking halen dient al op de correcte manier gedaan worden.
Heeft er iemand zijn voet op de riem gezet terwijl de fiets ergens onbeheerd stond? Even kijken hoe sterk dat ding is, etc...
Zonder al deze dingen te weten kan je toch niet echt oordelen over de breuk.
Als je een ketting op die manier manipuleert kan je 'm ook aan gort stampen.
John, jij bent vanaf NU mij allerbeste vriend :lol: . Heerlijk om te weten dat mijn gewicht nog steeds laag wordt ingeschat....
Van de andere kant: Lisette is volgens mij geen destructief persoon maar heeft toch al 3 maal een gebroken ketting gehad (errug pijnlijk :twisted: zeker die keer toen ze in Noord India tegen een "heuveltje" op fietste en vol op de pedalen ging staan).

Klopt natuurlijk helemaal dat een ketting prima te repareren is en een riem niet. Zit geen woord Russisch in die stelling. Bandenplaksel zal zeker niet gaan helpen.

Ik zie mijzelf overigens niet als tester maar als ervaringsdeskundige. Een goede test van een produkt kan alleen gedaan worden door een representatieve groep van mensen die een onderdeel in een representatieve omgeving tegen een representatieve duur testen onder vergelijkbare omstandigheden. Dat lukt dus nooit in een persoon. Daar tegenover staat dat een storing ook weer niet representatief kan zijn voor het product. Ook dat is een ervaring.
Bazooka Joe schreef:Lichaamsgewicht heeft daar niks mee te maken. Of je nu 65 of 95 kg weegt maakt geen verschil uit. Het is de kracht die je op de pedalen zet. Profrenners neigen eerder naar 65 dan naar 95 kg en kijk maar eens welke wattages die aankunnen. Dat is toch nog heel wat anders dan de doorsnee wereldfietser.
Lees het hoofdstuk in het natuurkundeboek over kracht en vermogen nog eens.
Het lijkt me dat mannen (m/v) die continu met een zak vet van 30 kilo rondzeulen meer statische kracht kunnen zetten dan lichtgewichten.
Dit vermoeden wordt m.i. bevestigd als je op TV naar boomstamwerpen, vrachtautotillen en met-biervatenworstelen* kijkt.
Leon
*: volle vaten.. 8)