Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 40 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Hallo allemaal!
Mijn naam is Wanchi en ik heb me net aangemeld op dit forum. Ik heb al eerder informatie opgedaan op dit forum en ik zoek het internet af. Mijn plan is namelijk om een fietstocht te gaan maken van Alaska naar Agentinië, beginnend volgend jaar juni. "Heb je fietservaring?" Behalve het van A naar B komen binnen een stad, niet echt. Maar, maar een wil is, is een weg. Ik ben me aan het voorbereiden en ik wil natuurlijk een goede fiets. En dit blijkt lastig/duur. En ik weet er nog niet genoeg van af, dus ik wil graag jullie hulp? Stuur me een PB als dit makkelijker is. Bij voorbaat hartelijk dank!

Hieronder mijn antwoorden op het standaard vragenlijstje:

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Reizen, het liefst wil ik de hele wereld er mee over fietsen (dus graag duurzaamheid!). Ik koop de fiets met als doel van Alaska naar Argentinië te gaan. En voordat ik daar aan ga beginnen, ga ik oefenen met korte fietsvakanties binnen Europa en de dagelijkse route van mijn huis in Den Haag naar mijn werk in Leiden.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ergens tussen in. Ik hoef niet te racen, maar ik ga ook niet te relaxed.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Ook hier ergens tussen in. Niet helemaal voorover gebukt, maar ook niet helemaal rechtop.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Het liefst niet, het liefst bereik ik mijn overnachtingsplaats voor het donker. Maar mocht ik door moeten fietsen, dan wil ik er ook wel verlichting op (of gaat deze vraag om meer dan verlichting?). Dynamo is denk ik niet noodzakelijk dan.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ik wil wel op gravel, schelpenpaadjes en zand kunnen fietsen. Maar rotsachtig is weer té. Ik geloof dat ik veelal de Panamerican Highway zal volgen, al wil ik af en toe ook wel van de main route af kunnen en misschien een bike trail af.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Europa, Noord-Amerika, Midden-Amerika, Zuid-Amerika. En het liefst steek ik daarna over naar Nieuw-Zeeland/Australië en dan door naar Azië, etc.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Tent mee, alles zo budget en zelfvoorzienend mogelijk. Wildkamperen als het kan, of op een camping.

JE LICHAAMSLENGTE
Een kleine 1.62m.

JE GEWICHT
Rond de 52 kg.

JE LICHAAMSBOUW
Ik ben wel klein gebouwd, maar volgens mij wel in proportie.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Vijf Ortlieb tassen (twee achter, twee voor en een op het stuur). Hopelijk kan ik het rond de 25kg houden.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Den Haag, ben bereid het land door te reizen om mijn perfecte fiets te kopen.

WAT IS JE BUDGET?
Hopelijk rond de 1000, maximaal 1500.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Niet heel veel. Als kind en student natuurlijk elke dag naar school (maximaal 5km per dag). In mijn volwassen leven heb ik vooral in het buitenland gewoon in Afrika en Azië, dus dan liepen we of pakte je ov of auto. In Cambodja had ik wel weer een fiets gekocht en fietste ik elke dag naar mijn werk (ook zo'n 5 km per dag).

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Helaas fiets ik niet meer, maar ik ben fanatiek, dus zodra ik mijn fiets heb ga ik elke dag van Den Haag naar Leiden en terug (meer dan 50km). Ik weet niet precies hoe hard ik ga of zal gaan. Op mijn omafiets fietste ik alle mensen voorbij, dus dat zal met een beetje sportieve fiets nog meer zijn.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Mijn laatste fiets was een omafiets, door mijn lieve opa gemaakt, maar helaas is dat niet (meer) mijn ding. Als kind een BMX, daarna een kleine omafiets en als student een citybike.
Ik heb dus geen serieuze fietsen gehad of ben nog nooit serieus bezig geweest met fietsen.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik wil graag zoveel mogelijk zelf doen. Dus ik wil de fiets ook helemaal uit elkaar halen en weer in elkaar zetten om 'm te leren kennen. Ik wil beste een cursus doen voor onderhoud en reparatie. Ik wil zoveel mogelijk zelf kunnen doen en een fiets waarbij dat niet al te problematisch is.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja, daar kijk ik vooral naar vanwege de prijskaartjes van nieuwe fietsen. Echter is dat misschien met mijn formaat wel lastiger?

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Qua merk vind ik Santos heel mooi. Koga ook wel, al vind ik het frame van de Traveller of Randonneur niet helemaal mijn ding. Het liefst zo strak mogelijk frame, dus niet die twee stangen boven zoals bij de Koga Traveller/Randonneur, maar graag één dikke stang aan de bovenkant (mountainbike-achtig, maar dan wel met achter en voordragers en een vlinderstuur of ossekopstuur). Een mannenframe vind ik ook goed, beter zelfs, maar dan moet het wel klein genoeg zijn voor mijn 1.60m.
De Batavus Zonar vind ik qua design heel mooi, maar daarvan zeiden de reviews "niet voor de heavy stuff" en ik denk dat ik toch wel een fiets nodig heb voor de heavy stuff. Ik zou eventueel de Zonar kunnen aanpassen, maar ik weet niet of het dan wel goed genoeg wordt?

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Ik denk er aan om een powerbank mee te nemen op zonne-energie die ik op de achterdrager bind.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Het liefst zo snel mogelijk (ik wil beginnen met oefenen). Maar als het moet kan ik wel wachten. Maar dan wil ik wel weten wat het gaat worden.

Weet iemand iets wat bij me past? Of is dit een onmogelijke zoektocht? Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!
Groetjes,
Wanchi
Hallo, ik ben Tim en ben 18 jaar. Ben van plan om dit jaar voor het eerst op fiets vakantie te gaan, alleen zoek hiervoor nog een fiets. Ik heb al wel wat gezien, maar zou graag jullie hulp/advies/ervaring willen horen.

Op de fiets moeten sowieso achterdragers gemonteerd kunnen worden, en het liefst ook voor dragers.

Ik heb hier onder de standaard vragen beantwoord.

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Voor fietsvakanties en daarbuiten om naar school te fietsen (zo'n 70km in totaal per dag)

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?

Ik houd er wel van om redelijk door te trappen en er wel een beetje snelheid in te houden, maar vind het wel fijn om af en toe wat rustiger aan te doen en van de omgeving te kunnen genieten (fietsvakanties). Om naar school te fietsen houd ik wel van stevig doorfietsen.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?

Met de fiets die ik nu heb rechtop, maar heb een lig stuur dus dat is weer sportief. Ben eigenlijk ook op zoek naar een fiets met een sportieve zit.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?

Dit kan wel eens voorkomen, maar niet vaak. Maar voor verlichting zou ik eventueel ook batterij lampjes kunnen gebruiken.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?

Ja hoop op fietsvakantie ook op onverhard te kunnen fietsen zoals, bospaden grindpaden, schelpenpaden etc.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?

Ik hoop naar zoveel mogelijk verschillende landen. Van zuid-Europa naar Oost-Europa tot in Scandinavië, wellicht zelfs de VS of andere gebieden.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?

Fietsvakanties waar veel kilometers worden gemaakt door mooie routes en waar het liefst wild gekampeerd word.

JE LICHAAMSLENGTE

Mijn lichaamslengte is 1.89m (1.90m)

JE GEWICHT

80 KG (plus minus 3 KG)

JE LICHAAMSBOUW

Naar mijn idee ben ik mijn hele leven al normaal geproportioneerd haha. Heb althans nog nooit iets over te korte armen of benen gehoord.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?

Genoeg voor op lange kampeertochten met de fiets. 2 voordragers 2 achterdragers en eventueel zo'n tasje aan het stuur.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)

Flevoland en straks (op de fiets) naar school in Zwolle.

WAT IS JE BUDGET?

Ik hoop het sowieso onder de 1300 euro te kunnen houden.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?

Ik fiets normaal gesproken 40 km per dag naar school 5 dagen in de week. Niet ieder schooljaar evenveel gefietst, maar toch redelijk wat kilometers gemaakt.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?

Laatst een keer 80 km op een dag gefietst (nog voor 12 uur er op zitten) en was prima te doen. Denk dat ik zo'n maximaal 120 km kan fietsen totdat het plezier gaat afnemen.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?

Sinds groep 8 tot nu nog steeds dezelfde Giant Metro CS3 die hard aan vervanging toe is omdat deze echt te klein is voor me. En heb een Verde Prism BMX gehad.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?

Ik kan zelf wel kleine dingen qua fietsonderhoud maar niet spectaculair veel. Ben wel bereid om dingen over fietsonderhoud te leren! Fietsenmaker lijkt me onnodig als ik het zelf kan leren (ook omdat deze vaak prijzig is).

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?

Als deze gewoon nog in prima staat is wil ik het best overwegen, maar heb het liefst een nieuwe fiets.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?

Ja toevallig wel.
Heb er ondertussen 4 gezien: De trek 920 (deze is wel prijzig) http://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiets ... 32999-2016

De trek 520 http://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiets ... 520/c/B251

De trek CrossRip elite (moeten nog wel dragers op gemonteerd kunnen worden) http://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiets ... 76000-2016

De specialized awol elite https://www.specialized.com/nl/nl/bikes ... ite/106555

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Is niet noodzakelijk, als dit mogelijk is (bijv. opladen van telefoon tijdens het fietsen) zou het natuurlijk wel een leuke extra zijn. Maar zoals ik al zei, niet noodzakelijk.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Van plan om eind juli te vertrekken en voor die tijd wil ik de fiets wel meerdere malen gebruikt hebben om te wennen.


Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen, en mij kunnen helpen.
Mocht je mij kunnen helpen stuur dan een antwoord hierop of even een privé bericht.

Alvast bedankt groetjes,
Tim
Dag Tim, met zulke plannen over meerdere jaren zou ik een nieuwe kopen. De Trek die je post, ken ik niet. Ik denk in eerste instantie aan de T400 van VSF Manufactur. Die kost nu op een haar na 1500 euro. Voor iets meer kun je ook een beresterke Avaghon laten bouwen bij Bike4travel of een Santos Travelmaster kopen maar de vraag is of die voor de zomer nog af zijn. Ik was gisteren bij Bike4travel en zag dat ze wel wat VSF op voorraad hadden.
Aart Veldhuizen schreef:Dag Tim, met zulke plannen over meerdere jaren zou ik een nieuwe kopen. De Trek die je post, ken ik niet. Ik denk in eerste instantie aan de T400 van VSF Manufactur. Die kost nu op een haar na 1500 euro. Voor iets meer kun je ook een beresterke Avaghon laten bouwen bij Bike4travel of een Santos Travelmaster kopen maar de vraag is of die voor de zomer nog af zijn. Ik was gisteren bij Bike4travel en zag dat ze wel wat VSF op voorraad hadden.
Bedankt voor de reactie, alleen word het mij echt te duur als ik naar de prijzen kijk van een custom fiets. Bijna 3x het budget bedrag word dat dan. De T400 zal ik eens gaan bekijken, maar deze gaat eigenlijk ook al over mijn budget heen. Plus een racestuur lijkt mij wel fijn om te hebben.

Zou de Trek die ik poste qua specificaties wel kunnen voldoen aan mijn criteria?

Gr Tim
Tim, gisteren zag ik Bike4Travel een T400 (model vorig jaar?) staan voor naar ik meen 1399 euro, dat scheelt al weer!
Beste,
ik ben Patrick, 54 jaar en na veel rondkijken en informeren heb ik mijn gedacht gezet op de Koga Traveller (28", LX, Magura HS-11...)(Niet zo duur als de zelf samengestelde fietsen (zoals Worldtraveller S, Santos..) en toch vrij degelijk voor de prijs, denk ik).

Gisteren heb ik mij laten 'opmeten' en blijkt dat een maat 57 het beste bij mij zou passen. Bij het testen vind ik echter dat het stuur voor mij te ver naar voor ligt. Na het (maximaal) vooruitschuiven van het zadel en het kantelen van het (multigrip stuur) zit deze wel beter, maar ik maak mij zorgen over - in hoeverre dit allemaal wel goed is. Kan je de verhouding trapas - zadel zomaar veranderen omdat het stuur te ver ligt?
Het stuur (onderste handgrip) komt nu ongeveer ter hoogte van het balhoofd. Een vlinderstuur is toch bedoeld voor oa een comfortabele zithouding zowel bij het vasthouden van het onderste als het boverste gedeelte? Wanneer ik het bovenste deel wil vastnemen moet ik mij te ver uitstrekken. Mijn voorkeur gaat meer uit naar een gewoon stuur met eventueel bar-ends, maar kan je die wel bevestigen als het stuur ter hoogte van het balhoofd moet komen (in de lengte van de stuur-as)?

Graag wat advies hieromtrent,
Vriendelijke groeten,

Patrick


hieronder wat meer algemene gegevens:



WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Voor fietsvakanties en dagelijkse huis-werk verplaatsing en gebruik (10 à 20 km)

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
vnl relax fietsen (20- 25 km/uur)

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
eerder rechtop

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
dagelijks in de winter

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
ja, maar geen extreme 'wilde' toestanden

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
voorlopig vnl Europa, later misschien verder

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
om te beginnen tussen de 30 à 60 km per dag later misschien meer

JE LICHAAMSLENGTE
1.79m (benen - binnen: ongeveer 89 cm)

JE GEWICHT
59 kg

JE LICHAAMSBOUW
lange benen en armen maar kortere romp

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
2 voordragers, (2 achterdragers) en eventueel tas aan het stuur.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Oost-Vlaanderen (België).

WAT IS JE BUDGET?
rond de 2000 euro.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
dagelijkse verplaatsingen met de fiets, kleine fietsvakanties van max 5 dagen (zonder bagage).

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
60 km op oude stadsfiets.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Kettler stadfiets met nexus 7 versnellingsnaaf, lang geleden koersfiets

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
trek wel mijn plan, 1-dag fietscursus gevolgd.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Niet echt

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Koga traveller (of Koga Worldtraveller), ((soms twijfel ik nog met de aanschaf van een ICE-Trike, enkel het 'sociale' aspect weerhoudt me hier bij het samen rijden met 'gewone' fietsers: ik laag, de rest hoog...))

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
liefst, via usb

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
1 maand tijd
Hoi!

Als nieuweling hoop ik op jullie expertise. Ik wil graag een tweedehands Koga traveller (framemaat 54) kopen. Ik wil graag een fiets voor weekendjes/weekjes Nederland, woon-werkverkeer (17km) en wellicht in de dichtbije toekomst vakanties in Europa. Afgelopen weekend heb ik kilometers gemaakt op een Koga Traveller van een vriendin, en deze beviel mij. Nu heb ik meerdere topics gelezen om een juiste afweging te maken bij een tweedehands koop. Ik heb nu een fiets gezien op marktplaats, en lijkt met mijn lekenoog ok, maar nu is het voor mij een eindje rijden naar Delden. Zien jullie op deze foto's redenen om deze fiets niet te kopen?

Alvast heel erg bedankt!!
Foto's?
Net ding, paar aanpassingen en klaar 8)
Als het die is dan is hij dacht ik uit 2004.
Op de foto zie ik dat er geen nieuwe ketting cassette gemonteerd is.
Wat ze normaal altijd wel doen bij een fietsenmaker.
Wat de staat van de tandwielen nu is is niet te zien op een foto.
Dus daar moet je zelf naar kijken. Ik vermoed dat er niets mee aan de hand is.
Maar toch even opletten.

Probeer het stuur te verstellen in hoogte door de bovenste bout los te draaien.
Het komt wel is voor dat deze vast zit in het frame waardoor het stuur niet meer te draaien is. En ook niet in hoogte verstelbaar.
Dank jullie wel voor jullie advies, dat van het stuur zet ik op mijn lijstje. Het is inderdaad de juiste fiets. (link vergeten blijkbaar, gelukkig snel gevonden!)
Ik ga morgen nu eerst kijken bij deze fiets: http://link.marktplaats.nl/m1035091945
Minder informatie en foto's, dus dit zal ik zelf moeten beoordelen vrees ik. Ik heb even contact gehad en fiets komt uit 2011, en Vleuten is een stuk dichter bij.
Beste medefietsers,

Wat zijn merken en types waar je tweedehands voor zo'n 3 á 500 euro goede fietsen aan hebt? (Die nieuw dus ooit rond de 1500 of zoiets waren.)
En welke veelgeziene fietsen zijn juist misschien beter te vermijden?

Voor zover ik er verstand van heb, lijken deze me in elk geval wel goed (afgaand op recensies van vakbladen/sites en topics hier):
- Santos Travelmaster
- Giant Expedition

Bedankt!
Koga
Koga heeft het voordeel dat het meestal geen slechte fietsen zijn, maar dat er heel wat van zijn die nooit intensief gebruikt zijn en toch ingeruild worden. Zo heb ik laatst voor 50 euro een Koga stadsfiets uit 1988 gekocht waarvan de voorband nog origineel was.
Zie ook hier: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
Bedankt heren. Dat Koga erg populair was, was me hier inderdaad al opgevallen :-) Maar zijn er ook nog bepaalde types van Koga die ik voor die prijs juist wel of juist niet moet kopen, die een beetje richting ATB/MTB neigen? Waarbij je dus niet te veel rechtop zit en jasbeschermers en kettingkast etc. hebt, zoals helaas het overgrote merendeel op marktplaats is.
Als je juist meer een ATB / MTB zou willen. Koop dan een Santos SCC 01 / 02
Of de outdoor Deze worden met bosjes aangeboden op marktplaats.
Koga MTB moet je denken aan de X-sport.
M276 schreef:Als je juist meer een ATB / MTB zou willen. Koop dan een Santos SCC 01 / 02
Of de outdoor Deze worden met bosjes aangeboden op marktplaats.
Koga MTB moet je denken aan de X-sport.
Bedankt! Nou ja, geen echte MTB hoor, ik wil bijvoorbeeld geen voorvering. Gewoon graag een trekkingfiets zoals de meesten hier hebben. Spatbordjes en bagagedrager, verder geen poespas. Zoiets als de Santos Travelmaster dus.
Ik vroeg het, omdat ik nu een beetje in het luchtledige aan het zoeken ben voor m'n gevoel. Fijn als ik wat gerichter kan kijken.
De wat oudere santos zijn zonder voorvering.
Hebben wel alle bevestigingspunten voor bagagedragers ed.
Zijn vaak prima frames. En de groep die erop zit is ook prima.
Wel moet je zelf een beetje letten of hij goed onderhouden is.

Zoek anders is op santos op marktplaats :)
Hee! Lurk hier al een tijdje maar nu toch maar aangemeld voor advies.

Afgelopen drie maanden naar Iran gefietst op een racefiets, en nu terug in NL. Ben van plan om over twee maanden naar Zuid-Afrika te fietsen via de westkust maar dit keer op een mountainbike/trekking bike.

Van racefietsen heb ik enigszins verstand.
Mountainbikes niet.

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?

Reizen. Naar Afrika dus, en wie weet wel meer. Ik weet niet hoeveel km per dag, maar op de racefiets deed ik tussen de 80 en 150km per dag, 6 dagen in de week. Qua levensduur wil ik graag dat hij het tot het einddoel doet. De rest is mooi meegenomen.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?

Ligt volledig aan het weer en de omgeving.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?

Sportieve zit.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?

Liefst niet, maar ben er ondertussen al achter dat dat soms onvermijdelijk is.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?

Variërend van gravel en schelpenpaadjes tot rotsachtige mountainbikepaden. Ik weet gewoon nog niet wat ik onderweg tegen kan komen in Afrika.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?

Westkust van Afrika is dit keer het geval. Later Zuid-Amerika en Azië.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?

Kampeertochten waar ik mijn tent en alle kookspullen bij mij draag.

JE LICHAAMSLENGTE

1.90

JE GEWICHT

75 kilo

JE LICHAAMSBOUW

Ik denk normaal, afgetraind. Ik heb wel een grote neus.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?

15/22 kilo.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)

Noord-Holland, Alkmaar. Tot Utrecht ben ik wel bereid te reizen om een goede fiets te kopen, bij noodzaak misschien wel verder.

WAT IS JE BUDGET?

800/900 euro.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?

Ben t/m Iran gefietst dit jaar, hele leuke ervaring. Daarvoor was het triatlon fietsen.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?

150/160

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?

Tot nu toe alleen nog maar racefietsen en stationsfietsen ;-)
Racefietsen zijn leuk, maar het is in het buitenland heel erg oppassen met de weg. Smalle banden zijn gewoon minder leuk, iedereen die ik tegen kwam had ook mountainbikes omgebouwd tot trekkingfietsen.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?

Ik kan een band plakken en de ketting er opnieuw om zetten.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?

Ja, wat met mijn budget ook wel het geval wordt gok ik.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?

Niet echt, op marktplaats is het vaak een te klein frame of een te hoge prijs.

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... e=lr&pos=2

Deze is misschien wel het overwegen waard.

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?

Daarvoor neem ik zonnepanelen op mijn fietstassen mee.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?

Ik heb ongeveer twee maanden de tijd om een leuke te vinden. Misschien drie.