Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Nee echt niet, gewoon smeerolie voor auto's of kettingzaagolie, ik heb een fles waar ik de oliespuit mee vul en daar gaan restjes in wat ik over houd van andere werkzaamheden.
Ik gebruik meest gewone motorolie (je hoeft niet de beste modernste te nemen, die zijn duurder en denkelijk te dun).Shadow schreef: ↑do 19 mar, 2020 09:07Nee echt niet, gewoon smeerolie voor auto's of kettingzaagolie, ik heb een fles waar ik de oliespuit mee vul en daar gaan restjes in wat ik over houd van andere werkzaamheden.
Prachtige sculptuur die duidelijk de paradox onderzoekt van de ronde vormen in het industriële product en de rechte lijnen in het natuurlijke, en daarmee iets zegt over de relatie van de mens tot de natuur!
Dankje! Ben d'r blij mee!Carl schreef: ↑do 19 mar, 2020 17:45Prachtige sculptuur die duidelijk de paradox onderzoekt van de ronde vormen in het industriële product en de rechte lijnen in het natuurlijke, en daarmee iets zegt over de relatie van de mens tot de natuur!
(Of zo. Eigenlijk had er ook nog het woord 'spanningsveld' in gemoeten, maar ik wist niet goed waar ik dat nog kwijt kon.)
Carl
Het Rohloff slijtage kaliber liegt niet...
Zelf nog niet mee kunnen experimenteren, o.a. vanwege ook andere veranderende omstandigheden en dat een ketting in gesloten systeem lang mee gaat, tussen de 20 000 en 40 000km
Die leest dus af of je ketting al op 0,75 % versleten is, voor een fiets met naafversnelling waarschijnlijk prima. Voor derailleurfietsen schijnt het beter te zijn om te meten of 0.5% al gehaald is wat slijtage betreft, ook voor het behoud van je kransjes en kettingbladen. De parktool CC3.2 en 4 meten dat iig wel.
Ik vervang de derailleurketting voordat de stand 0,1van de kaliber er in valt. Zoals je een aantal berichten terug kunt lezen met goed resultaat: 9600 km met een cassette._Peter_ schreef: ↑do 19 mar, 2020 22:09Die leest dus af of je ketting al op 0,75 % versleten is, voor een fiets met naafversnelling waarschijnlijk prima. Voor derailleurfietsen schijnt het beter te zijn om te meten of 0.5% al gehaald is wat slijtage betreft, ook voor het behoud van je kransjes en kettingbladen. De parktool CC3.2 en 4 meten dat iig wel.
Haal je nu % en mm’s door elkaar? Het Rohloff kaliber heeft 2 zijdes, A voor aluminium en titanium cassettes/tandwielen met slijtagelimiet 0,075mm/schakel, S voor stalen cassettes/tandwielen met slijtagelimiet 0,1mm/schakel._Peter_ schreef: ↑do 19 mar, 2020 22:09Die leest dus af of je ketting al op 0,75 % versleten is, voor een fiets met naafversnelling waarschijnlijk prima. Voor derailleurfietsen schijnt het beter te zijn om te meten of 0.5% al gehaald is wat slijtage betreft, ook voor het behoud van je kransjes en kettingbladen. De parktool CC3.2 en 4 meten dat iig wel.
Ja, blijkbaar hebben de duitsers en amerikanen verschil van inzicht over de meetmethode, dat is voor ons om op te blijven letten.Shadow schreef: ↑do 19 mar, 2020 22:28Haal je nu % en mm’s door elkaar? Het Rohloff kaliber heeft 2 zijdes, A voor aluminium en titanium cassettes/tandwielen met slijtagelimiet 0,075mm/schakel, S voor stalen cassettes/tandwielen met slijtagelimiet 0,1mm/schakel._Peter_ schreef: ↑do 19 mar, 2020 22:09Die leest dus af of je ketting al op 0,75 % versleten is, voor een fiets met naafversnelling waarschijnlijk prima. Voor derailleurfietsen schijnt het beter te zijn om te meten of 0.5% al gehaald is wat slijtage betreft, ook voor het behoud van je kransjes en kettingbladen. De parktool CC3.2 en 4 meten dat iig wel.
Parktool spreekt over 0,75% voor kettingen tot en met 10 speed en 0,5% voor kettingen 11 en 12 speed.