Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 40 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3741 berichten
Ik denk dat het blijkbaar inherent is aan een 26" frame. Ik ben dat zelf niet gewend en dan ziet het er een beetje vreemd uit. De enige 26" frames die ik wel eens tegen kom zijn (kleine) jongeren op mountainbikes. Dan valt het me nooit op dat de zadelpennen zo lang zijn.
Het oogt een beetje fragiel, maar waarschijnlijk zal dat wel meevallen als er een goede, stevige en lange zadelpen in zit...
Op mountainbikes wordt het wel vaker gedaan. Ondanks alle opdonders gaat dat vrij lang goed. Het ligt er ook aan hoe ver je de zadelpen in de zadelbuis stopt.
Toch is het eigenlijk geen goed plan, omdat je ook veel stijfheid en sterkte inlevert. Wat mij betreft zijn zulke verhoudingen toch wel een aanwijzing dat een maatframe te overwegen was.
Wim
Robertjan schreef:Op mountainbikes wordt het wel vaker gedaan. Ondanks alle opdonders gaat dat vrij lang goed. Het ligt er ook aan hoe ver je de zadelpen in de zadelbuis stopt.
Ja maar een zadelpen is geen framebuis, en is ook niet bedoelt om die te vervangen, en wat Wim al schrijft; je levert in op stijfheid.
Blijkbaar zit er toch wel iets in mijn opmerkingen? :wink:

Wellicht dat 26" fietsen dan toch gewoon niet zo geschikt zijn voor lange mensen (tenzij een maatframe.) Ik heb zelf altijd 28" fietsen gehad en ben ook niet klein (1,90) en heb gewoon confectie fietsen die prima passen.
26" slaat op de wielmaat, niet op de framemaat. Ik denk dat de vorm van het frame bepalend is of er een lange zadelpen op moet of niet. Ik heb jarenlang een 26" fiets als stadsbarrel gehad, en ik ben ook 1.90 maar ik kon daar goed mee uit de voeten. Het laatste woord is natuurlijk aan de Heren framebouwers..
Dit heeft niet echt te maken met de wielmaat. Hier spelen twee dingen tegelijk: het stuur staat flink lager dan het zadel, en de bovenbuis loopt schuin af. 26 inch fietsen staan in de mtb traditie, en daar wil je traditioneel iets meer ruimte hebben tussen je kruis en de bovenbuis (auuuuuuw). Voor een 26 inch randonneur speelt dit niet, en kun je prima een horizontale bovenbuis nemen, en zou ik het stuur ook niet al te laag zetten. Wel vind ik hele grote frames voor 26 inch wielen er wat raar uit zien, maar dat is vast alleen een kwestie van gewenning. Technisch gesproken is het wel een goed idee: lange mensen zijn meestal ook zwaarder, en dan is een sterker 26 inch wiel een goed plan.
Wim
Afbeelding

Mijn vorige winter opgebouwde Surly Long Haul Trucker in Slovenië, afgelopen zomer. De overtollige vorkbuis is inmiddels verwijderd.
Wat een mooi en klassiek gezicht. Rijdt-ie ook lekker? Er stond laatst in de Bicycle Quarterly een heel lovende bespreking.
W
Dank je. Hij heeft een pure, cleane look, al zeg ik het zelf. Komt denk ik ook omdat er geen spatborden op zitten. Ik ben ook erg blij dat ik een jaar geleden nog net deze kleur kon krijgen.

Hij rijdt heerlijk. Maar dat komt denk ik ook door de Nitto Noodlebar en de Marathon Supremes van 50 mm (i.t.t. smallere Marathon Plus-banden en een vlinderstuur op mijn oude fiets). Alleen over het zadel ben ik nog niet helemaal tevreden. Niet omdat het een racezadel is (ik ben wel gewend aan lange uren op een racezadel), maar omdat het blijkbaar niet zo'n lekker exemplaar is.

Staat die test in Bicycle Quarterly trouwens online? Ben wel benieuwd...
Geen spatborden, geen verlichting. Voor het oog heerlijk minimalistisch. En het racestuur natuurlijk. Voor een fietsreis zou ik toch liever een spatbord vóór gebruiken indien het regent of als je modder tegen komt.
Achter kun je simpel een batterijlampje van de Halfords gebruiken en voor een hoofdlampje. Heerlijk simpel!
Daarom zien baanfietsen er ook altijd zo mooi uit. Geen tierelantijnen, gewoon strak, de Platonische idee van de entiteit Fiets.

Ik had inderdaad een hoofdlampje bij me als zaklamp, die ik in noodgevallen om het stuur kon knopen. Aan de achtertas zie een klein rood puntje. Dat is een klein HEMA-lampje met elastiekje. Aan het begin van de vakantie moest ik in Italië door een paar tunnels en heb ik dat lampje aan de tas geknoopt en voor het gemak maar laten zitten.

Overigens passen er met deze banden ook geen spatborden meer op de fiets. Het grondzeil van de tent functioneert als achterspatbord.
Als afwisseling op de "traditionele" fietsen:

Afbeelding

We hebben onze tandem (KHS Tandemania Sport) tweedehands gekocht, er een nieuw kleurtje opgezet en opnieuw opgebouwd met betere onderdelen: Deore XT/LX, Magura remmen Tubus bagagedragers...

We zijn er tevreden mee! Zeker als eerste kennismaking met het tandemfietsen.
Pedalero, een echt achterlicht lijkt mij toch veiliger. Als zadel kun je denken aan een leren zadel. Brooks is traditioneel, maar er is nu ook de Franse concurrent Gilles Berthoud, met eigenlijk nog mooiere zadels (in 160 mm en sinds kort ook 150 mm breed). Die bespreking staat niet on line. Kritiek was er op de geometrie: BQ houdt meer van Franse stijl vakantiefietsen waar de bagage goeddeels voorop gaat (dat is een acquired taste zullen we maar zeggen). Verder kritiek op het krappe stuur en op de Tektro remmen. Maar de allesoverheersende lijn was die van heel veel lof.
Wim
Bedankt! Ik gooi mijn bagage liever achterop en heb het frame zelf opgebouwd, dus ik pik alleen de overdosis lof er maar even uit. :wink:

Wat een hoop mooie jaren zeventig en tachtig randonneurs staan er trouwens op voorgaande pagina's! En die kettingkast op de postbodefiets van Jens007: museaal!
Mooie fietsen weer!

Wat ik me wel afvroeg bij het zien van de tandem of het niet een enorm verlies is dat je maar één set fietstassen kan meenemen in tegenstelling tot twee sets als je met twee losse fietsen gaat fietsen? (En ook maar één achterdrager heb voor een tent, matjes, etc.)
[URL=http://img130.imageshack.us/i/img0264l.jpg/]Afbeelding[/URL
Met mijn Snel Safari voor een weggespoelde weg na hevige regenbuien in Sulawesi 2008
Vaak, heel vaak, brengt een Bobyak uitkomst!
JesseL schreef:Mooie fietsen weer!

Wat ik me wel afvroeg bij het zien van de tandem of het niet een enorm verlies is dat je maar één set fietstassen kan meenemen in tegenstelling tot twee sets als je met twee losse fietsen gaat fietsen? (En ook maar één achterdrager heb voor een tent, matjes, etc.)
JesseL schreef:Wat ik me wel afvroeg bij het zien van de tandem of het niet een enorm verlies is dat je maar één set fietstassen kan meenemen in tegenstelling tot twee sets als je met twee losse fietsen gaat fietsen?
Eigenlijk valt het verlies nogal mee. Toen we nog apart fietsten hadden we met 2 voortassen en 4 achtertassen genoeg, in totaal is dat 105 liter. We hadden zelfs wat overschot. Nu fietsen we met 2 voortassen, 2 achtertassen en een rackpack, samen maakt dat 96 liter. Die 9 liter verschil merken we enkel als we boodschappen hebben gedaan: het is een moeilijke puzzel om alles goed weg te bergen. We zijn daarom aan het overwegen om onze slaapzakken en slaapmatjes te vervangen door compactere (en lichtere) modellen.
Ja hoor, vanmiddag is onze nieuwe Koga-tandem met Rohloff naaf afgeleverd.
Mag nu nog wat nachtjes in de kamer staan voordat de eerste kilometers gereden worden a.s vrijdag.

foto volgt nog van onze nieuwe aanwinst.

groetjes Anneke & Peter