door
Revanho » ma 07 dec, 2015 01:29
nobbiomatic schreef:ik zie geen nadelen aan een symetrische lichtbundel..in de polder geeft het een ruim overzicht. met een brede lichtbundel. en een eventuele tegenligger gaat graag aan de kant als ik er aan kom...in de bebouwde kom schakel ik over op andere verlichting
Omdat het verblindend werkt voor tegenliggers. Spijtig genoeg beseffen de gebruikers van zulke verlichting dat meestal niet, waardoor ik (en met mijn waarschijnlijk vele anderen) dagelijks verblind wordt door fietsers die de nadelen niet zien.
Maar zoals ik zei, waar men geen (of nauwelijks) tegenliggers tegenkomt is dat natuurlijk geen groot probleem.
Als je een symmetrische lichtbundel zo instelt dat deze voor de gebruiker een goed bruikbare lichtbundel geeft (en deze dus verblindend werkt voor tegenliggers) zal een deel van de lichtbundel dusdanig hoog schijnen dat men er in veel gevallen niets aan heeft. (Als men in het donker in een omgeving met veel kleine heuvels fietst kan een lichtbundel die ook hoger gericht wat licht geeft wel handig zijn.)
Op ander terrein zorgt een goede (niet symmetrische) reflector in een fietslamp net voor een optimaal gebruik van het geproduceerde licht.
M.a.w. een symmetrische is niet altijd negatief en zeker niet altijd even negatief, maar er zitten ontegensprekelijk nadelen aan.
Renaat