quote="Juut"
> Ik zoek een nieuwe fiets
> Wat doe ik ... Kirgizië, India, maar ook ... Eens snel van Antwerpen naar Gent rijden bijvoorbeeld.
Je hebt een probleem. In Kirgizië wil je een degelijke fiets, die degelijk is en vooral degelijk. Tussen Antwerpen en Gent wil je vooral weinig gewicht. Dat staat haaks op elkaar. Maak een keuze.
> Meestal fiets ik op asfalt ...... maar wil wel eens bikepacken in pakweg > Schotland en daar niet steeds voor asfalt moeten kiezen.
> Ik wil er graag zowel wat dunnere als wat dikkere banden
> onder kunnen steken.
Idem dito.
> Ik ben 1m64 en weeg 51 kilo.
Dat gewicht is fijn. Wielen gaan dan nooit stuk en zo. Je moet echter niet de allerstijfste fiets uitkiezen, zeker in combinaite met die maat.
Zoals anderen al zeggen is een maatfiets dan wel een idee. Van een passend frame heb je elke seconde plezier en dat is met die specificaties niet voor de hand liggend. M-gineering heeft echter wel een onprettige levertijd. Avaghon is misschien haalbaarder.
> Budget: 3000 euro?
> graag S&S koppelingen
Dat budget is fraai maar die koppelingen nemer er een forse hap uit.
> Liefst een fiets met niet gigantisch veel onderhoud aan.
> Voor kleinere werkjes trek ik zelf mijn plan,
> maar voor problemen met versnellingen, trapas, etc
> moet ik naar de fietsenmaker.
Als je naar India en Kirgizië gaat is het toch zaak om sommige dingen zelf te kunnen. Ken je de sleutelcursussen van De Vakantiefietser vzw?
> Ik vind stalen fietsen mooier dan alu,
Staal ligt bij jouw lengte, gewicht en bij een maatfiets ook meer voor de hand.
Ik vind het geen criterium tussen de andere prioriteiten.
> Bandenmaat: maakt me niet echt uit.. 26 inch of 28.
Met jouw lengte is een fiets met 26" wielen meer in verhouding, mits goed gebouwd uiteraard.
Succes,
Leon
> Ik zoek een nieuwe fiets
> Wat doe ik ... Kirgizië, India, maar ook ... Eens snel van Antwerpen naar Gent rijden bijvoorbeeld.
Je hebt een probleem. In Kirgizië wil je een degelijke fiets, die degelijk is en vooral degelijk. Tussen Antwerpen en Gent wil je vooral weinig gewicht. Dat staat haaks op elkaar. Maak een keuze.
> Meestal fiets ik op asfalt ...... maar wil wel eens bikepacken in pakweg > Schotland en daar niet steeds voor asfalt moeten kiezen.
> Ik wil er graag zowel wat dunnere als wat dikkere banden
> onder kunnen steken.
Idem dito.
> Ik ben 1m64 en weeg 51 kilo.
Dat gewicht is fijn. Wielen gaan dan nooit stuk en zo. Je moet echter niet de allerstijfste fiets uitkiezen, zeker in combinaite met die maat.
Zoals anderen al zeggen is een maatfiets dan wel een idee. Van een passend frame heb je elke seconde plezier en dat is met die specificaties niet voor de hand liggend. M-gineering heeft echter wel een onprettige levertijd. Avaghon is misschien haalbaarder.
> Budget: 3000 euro?
> graag S&S koppelingen
Dat budget is fraai maar die koppelingen nemer er een forse hap uit.
> Liefst een fiets met niet gigantisch veel onderhoud aan.
> Voor kleinere werkjes trek ik zelf mijn plan,
> maar voor problemen met versnellingen, trapas, etc
> moet ik naar de fietsenmaker.
Als je naar India en Kirgizië gaat is het toch zaak om sommige dingen zelf te kunnen. Ken je de sleutelcursussen van De Vakantiefietser vzw?
> Ik vind stalen fietsen mooier dan alu,
Staal ligt bij jouw lengte, gewicht en bij een maatfiets ook meer voor de hand.
Ik vind het geen criterium tussen de andere prioriteiten.
> Bandenmaat: maakt me niet echt uit.. 26 inch of 28.
Met jouw lengte is een fiets met 26" wielen meer in verhouding, mits goed gebouwd uiteraard.
Succes,
Leon