leoprodeo schreef: Ik wil je complimenteren met je prachtige foto's en vooral je commentaar op wat je ziet. Ik geniet ervan als ware het de reinste poëzie. Ga vooral zo door en laat ons mee genieten.
Leo, dat zijn mooie woorden, werd er even stil van, dank je wel.
DouweFries schreef:Bizar!
Douwe, toen ik die foto nam stond ik tussen twee ogen in en ze keken me alletwee aan, de een nog indringender dan de ander. Heel bizar ja.
Het lukte me helaas niet om ze tegelijk op de foto te krijgen, wel van een afstandje maar die zijn mislukt. Het was toen bijna donker en ik weet nog niet zo goed hoe je dat dan doet. Wat ook erg mooi is, is als de volle maan precies in 't oog staat, das prachtig! het oog gaat dan leven, twinkelen en lachen. Soms zo mooi dat ik alleen nog maar als een verdwaasde terug kan staren. Hoop dat ooit nog eens op de foto te krijgen.
nobbiomatic schreef:Yopie, je kunt bv bel-ray waterproof grease nemen. Weet alleen niet of dat onder de -40 beweegbaar is. Maar dit vet spoelt niet weg door(zout) water.
Bedankt Nobbi, zal eens googlen op waterproof BelRay, moet nl ook vaak de wiellagers invetten, net als de pedalen. Op de een of andere manier vreten die vet, zal wel door de kou komen, 't bevriest en brokkelt dan af ofzo. Las ook op 't Alaska fatbikeforum over Loctite ViperLube, dat schijnt 't redelijk te doen. Zij kampen ook altijd met bevroren vet- en olieproblemen, net als op de ketting, die smeer je in en soms al na een paar minuten kun je 't als een film eraf pellen. Nog mazzel dat waar ik woon/fiets niet wordt gepekeld want dat vreet echt alles op, met lagers en al (heb het het dan wel over 5 maanden lang elke dag zout op/in de fiets).
Die Alaska-bikers vervangen trouwens ook na elke winter hun BB, daar ontkom je blijkbaar niet aan.
Alien schreef:Slijtage van je kettingblad schat je in aan de hand van de vorm tussen de tanden. De tanden zelf buig je voorzichtig recht als ze krom zijn, en vijl je mooi strak als ze braampjes hebben (net als je nagels, dus). Als je ketting er niet meer mooi over loopt, is het tijd voor nieuwe. Ketting over het blad, straktrekken, en kijken of de ketting omhoog wil. Als je tussen de ketting en het blad door kunt kijken, is het tijd voor een nieuw kettingblad. Maar dat is voor de lente, zolang de boel niet overslaat tijdens het fietsen.
Dat wordt dan driftig vijlen en van de lente een nieuw blad want de ketting ligt niet echt netjes meer, thanks voor de tip Alien, ga ik zeker doen!
KaWouter schreef:Met een Truvativ/SRAM crankstel zit je altijd aan GXP vast. Andere BB passen niet.
Je zou een BB van Chris King kunnen proberen, die hebben een goede naam maar kosten wel de hoofdprijs. Heb er zelf geen ervaring mee. Op mijn crossfiets monteer ik gewoon ieder jaar een nieuwe trapas van 3 tientjes.
Oh dat wist ik nog niet, thanks! scheelt weer zoekwerk. Er is ook weinig keus voor fatbikes dus 't wordt maar weer de GXP, hij heeft tenslotte ook goed werk geleverd. Kost wrs 30euro, das nog te overzien, zag nl ook BB's voor tegen de 200euro.
Was gisteren bij een fietsenmaker die bekend staat als een goede spakenspanner, gewoon om na al dat gebeuk de spaken eens te controleren. Maar dat werd gelijk koffie drinken want hij is een groot fatbike-fan, begon meteen te grijnzen toen ie de Pugs zag, leuk! En ook hij zei precies hetzelfde: als je veel fietst wordt 't elke lente een nieuw BB. Hij raadde ook gelijk een nieuw tandblad aan, 't komt nog wel de winter door maar omdat ik dan juist een barre tocht ga maken vond ie eigenlijk dat er een nieuw op moest. Tis dan nl erg koud en de zon komt niet meer op dus dan moet de fiets echt tiptop zijn, pech is dan erg onhandig. Maar ik neem denk ik toch het risico, als de ketting steeds één grote klomp ijs is en je op de cassette moet hameren om hem ijsvrij te maken, wacht ik toch liever de lente af. Twijfel wel want 't wordt ook veel op de weg fietsen en dat is op die donkere ijswegen toch wel levensgevaarlijk, om dan ook nog eens pech te hebben ..
Hij keek ook bedenkelijk naar de derailleur met de vele butsen en schaafplekken, die moet wrs voor een lange tocht ook vernieuwd worden. Maar verder is de fiets nog tiptop! Nou ja, een nieuwe versnelling- plus remkabel is eigenlijk ook nodig, die zijn beschadigd. Maar alles bij elkaar genomen is 't echt een beest van een fatbike, vooral als je bedenkt wat ie af en toe moet doorstaan.
Tis waarschijnlijk ook beter als ik gewoon normaal ga worden, maar er lijkt wel geen weg terug, dat fatbiken is een soort ziekte die de hersens aantast. Maar ook je hart vult!
Myrthe schreef:Wat een prachtige foto's van zowel Nederland als Zweden, tof hoor zo'n fatbike!
Ik ben zelf eigenlijk door de fatbike foto's gaan nemen, je komt nl met zo'n fiets op de prachtigste plekken waar je anders meestal alleen maar kunt lopen/klimmen. Of zoals bv nu in de winter, er zijn hier veel eilandjes waar je nooit kunt komen, ook niet met een kano omdat je die eerst over land moet zien te slepen, maar nu de meren bevroren raken knal ik er gewoon met de fatbike heen.

Zo ook de enorm grote moerasgebieden waar de muggen je zomers opeten, met wat wilskracht en veel gekte kom je daar nu doorheen. En bevroren watervallen, daar kun je soms achterlangs/onderdoor lopen, een ongelooflijk prachtige sprookjeswereld. Wil ook deze winter een soort waterval-fatbiketocht maken, van de ene waterval naar de andere.