Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 39 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Yopie schreef: mooi zeg die Brummserderheide, zou niet denken dat dat NL is. Mooi hoor.
Yopie toch FOEI!
nobbiomatic schreef:@yopie
Nu gaat iedereen in het forum zich met het topic bemoeien en krijg je adviezen over vierkante traplagers en blabla... :twisted:
Dat laten we hier in het grote FATBIKE topic niet gebeuren he :twisted: :roll:
nobbiomatic schreef:@yopie
...om nou drie uur met springende trollen bezig te zijn..... :shock: helvete of zo?
Stel je voor dat die trollen drie uur lang met Yopie bezig moeten zijn die niet kan fietsen en MOET lopen, volgens mij wil je daar dan niet bij in de buurt komen. :lol:
Ha die Jan! :D Je hebt gelijk hoor, Nederland is best mooi en vooral dus de Brunsummerheide. Als ik weer in NL ben ga ik daar zeker met de fatbike heen, als de lavendel bloeit!

En de trollen vonden het te koud en bleven in hun hol, wel zo fijn want in het donker is het soms echt griezelig om langs hun holen te sluipen, ze houden nl van blonde fatbikertjes. Dat wordt mij tenminste altijd verteld, ze grijpen slanke meisjes met lang blond haar en willen vette wielen om hun goud en zilver mee te vervoeren. :shock:

Ik heb net de trapas eruit gehaald, zo te zien geen schade, alleen een soort kras wat volgens mij voorbij het lager zit, begrijp niet goed hoe dat daar komt. En ik ben blij dat ik ben gaan lopen want het lager aan de kant van het tandwiel draait bijna niet meer, gaat heel stroef. Heb alleen nog geen sleutel om ze eruit te halen, die is nog onderweg met de post.
Vraag me wel af hoe erg het is als een paar tandjes van het grote tandwiel een beetje platter zijn, door rotsontmoetingen enzo. Er is ook een tandje van het kleine blad een beetje gekortwiekt maar verder ziet die er nog netjes uit. Ik merk niets van de kortere tandjes, de ketting doet niet raar, het schakelt ook normaal maar mss is het toch beter om een nieuw te bestellen? Of om te wachten tot na de winter omdat nu alles weer extra op zijn donder krijgt, door het ijs en die afgrijselijke kou. Wat is wijsheid, iemand een idee?
En wat ook is, is dat denk ik de ketting soms langs het grote blad heeft gelopen, iig is het daar wat kaalgeschaafd. Hoe komt dat nou weer? :? En de crank wordt ook steeds erger, lijkt alsof ik hem als hamer heb gebruikt, ik bedoel dan de bovenkant, niet bij het pedaal want daar heb ik nu mooie crankboots! Zitten als gegoten, ben daar echt blij mee, zal zo een foto opsporen waar ze toevallig opstaan.

En zal zo proberen foto's van de trapas te maken, ben alleen niet zo goed in close-up maken, die worden helaas altijd vaag.

Maar eerst een foto waar je als blonde fatbiker extra moet oppassen, namelijk één van de duizend gapende trollenholen, griezelig in het donker:

Afbeelding

Afbeelding
En nu ligt er sneeuw en als het donker is laat het licht van de fietslamp de trollen leven; ze kruipen langzaam op je af en hoe sneller je fietst hoe sneller ze met je meerollen. :shock:


Nog een foto van hoe pasgeleden de bospaden eruitzagen en als je goed kijkt zie je ook een crankboots.

Afbeelding

Er waren toen veel bevroren plassen die met grote ogen omhoog staarden, sommige bleek, andere heel donker, soms keken ze vrolijk en soms triest. Ze volgden me, zagen elke beweging die ik maakte en heel voorzichtig laveerde ik tussen ze door, wil nl niet graag over ze heen fietsen omdat de scherpe spijkerbanden krassen maken. Maar nu zijn ze bedekt met een laagje sneeuw en komen ze pas over 4 of 5 maanden weer tevoorschijn.
Yopie: if it ain't broke, don't fix it. Heb je je tandwielen wel eens bekeken toen ze nieuw waren? Dan zou je hebben kunnen zien dat niet alle tandjes altijd dezelfde vorm hebben. Dit helpt met het schakelen.

En als de boel nog goed loopt, waarom zou je vervangen? Ik zou altijd wel aanraden om klein reservemateriaal mee te nemen (kettinglinkje, weet hoe-ie werkt en hoe je hem kunt verwijderen en vast kunt maken). Groter reservemateriaal thuis op voorraad hebben, zodat je niet op een bestelling hoeft te wachten als er plots wat kapot gaat.
Yopie,

Andere mogelijkheden zijn,
De uitgestrekte vochtige heide van het Dwingelderveld is de grootste en best ontwikkelde van West-Europa.
of
De Sallandse Heuvelrug heeft een van de grootste aaneengesloten droge heide gebieden van west Europa.

je moet natuurlijk wel in het juiste seizoen gaan :-)
Yopie schreef:Ik heb net de trapas eruit gehaald, zo te zien geen schade, alleen een soort kras wat volgens mij voorbij het lager zit, begrijp niet goed hoe dat daar komt. En ik ben blij dat ik ben gaan lopen want het lager aan de kant van het tandwiel draait bijna niet meer, gaat heel stroef. Heb alleen nog geen sleutel om ze eruit te halen, die is nog onderweg met de post.
Vuil in je frame? De trapas draait binnen de bracketpot, weliswaar binnen een omhulling die tussen de lagers zit, maar als daar iets tussen komt te zitten, heb je al gauw een kras. Zou me er niet druk om maken, zolang het geen kras is van het kaliber dat een mooie breuk in je as gaat veroorzaken.

Ik begin me wel af te vragen of er nou structureel iets mis is met die externe lagers (ontwerpfout), of dat het nogal kan verschillen welke kwaliteitsklasse je monteert. Op zich moet het mogelijk zijn een dergelijke constructie redelijk slijtvast te maken, maar als ik dan weer zoiets hoor over plastic tussenschijven die voor speling gaan zorgen… is dat bij alle externe lagers zo?
Vraag me wel af hoe erg het is als een paar tandjes van het grote tandwiel een beetje platter zijn, door rotsontmoetingen enzo. Er is ook een tandje van het kleine blad een beetje gekortwiekt maar verder ziet die er nog netjes uit. Ik merk niets van de kortere tandjes, de ketting doet niet raar, het schakelt ook normaal maar mss is het toch beter om een nieuw te bestellen? Of om te wachten tot na de winter omdat nu alles weer extra op zijn donder krijgt, door het ijs en die afgrijselijke kou. Wat is wijsheid, iemand een idee?
Ik wacht met zulke dingen inderdaad meestal tot het voorjaar, zolang het geen noodzakelijk onderhoud is. Ik weet niet hoe dat in Zweden gaat, maar hier wordt er in de winter lustig op losgepekeld, en dat laat ik liever op de ouwe spullen terechtkomen dan op glimmend nieuwe onderdelen. Als je tanden werkelijke platgestampt zijn, kun je eventueel met een fijne vijl de ergste bramen weghalen, dan loop je minder risico op "chainsuck". Weet je trouwens zeker dat het slijtage is? Een voorblad heeft ook vaak hogere en lagere tanden om de loop van de ketting te verbeteren en het schakelen te vergemakkelijken.
En wat ook is, is dat denk ik de ketting soms langs het grote blad heeft gelopen, iig is het daar wat kaalgeschaafd. Hoe komt dat nou weer? :?
Klein-voor-klein-achter geschakeld? (FOEI!)
En nu ligt er sneeuw en als het donker is laat het licht van de fietslamp de trollen leven; ze kruipen langzaam op je af en hoe sneller je fietst hoe sneller ze met je meerollen. :shock:
Een paar jaar geleden, tijdens een 400km brevet, reed ik midden in de nacht over het Duitse platteland, toen ik besloot dat het tijd werd voor een rustpauze. Ik vond een aardig grasveldje bij een boerderij in diepe rust, redelijk beschut achter een bomengroepje.
Na te zijn afgestapt, scheen ik even met m'n koplamp in het rond om te kijken of ik niet in een koeienvlaai zou gaan liggen, of dat er wellicht een waakhond vlak naast me aan een ketting lag. Toen mijn licht op de bomen viel, sloeg m'n hart drie keer over: Er hing een levensgroot kruisbeeld van lichtgekleurd hout tussen die bomen, dat plotseling pal voor m' neus werd uitgelicht!
@yopie

leuk hoor die trollen, je ziet ze bijna bewegen op de foto :shock:

wat betreft de tandwielen en ketting...als de ketting niet versleten is lekker laten zitten. en de tandwielen...het is winter..lekker laten zitten. gewoon onderdelen bestellen en lekker monteren in het voorjaar...of beter gezegd...wanneer het in zweden beter weer wordt

wat betreft de trapaslagers...daar kun je dagen mee bezig zijn met wat er geschreven is op internet....mijn mening..grofweg twee/3 opties....hele goedkope en wat vaker vervangen...of wat duurder en minder vaak vervangen.. of 3 hele goedkope modificeren en nooit meer vervangen. de afdichting is en smering is niet altijd optimaal en daar kun je wat aan doen.
jasmon schreef:Yopie,

Andere mogelijkheden zijn,
De uitgestrekte vochtige heide van het Dwingelderveld is de grootste en best ontwikkelde van West-Europa.
of
De Sallandse Heuvelrug heeft een van de grootste aaneengesloten droge heide gebieden van west Europa.

je moet natuurlijk wel in het juiste seizoen gaan :-)
Dat zal ik zeker doen, zag net dat de Dwingelderveldse heide vlakbij de Sallandse heuvelrug ligt en dan is het nog maar een klein stukje naar de Brunsummerheide. Vond 't de vorige keer in die hoek Drenthe/Overijssel ook al mooi. Limburg ken ik nog niet, was toen tot Venlo gekomen dus dat is dan gelijk ook leuk om te verkennen. Mooi plan weer!
Alien schreef:Een paar jaar geleden, tijdens een 400km brevet, reed ik midden in de nacht over het Duitse platteland, toen ik besloot dat het tijd werd voor een rustpauze. Ik vond een aardig grasveldje bij een boerderij in diepe rust, redelijk beschut achter een bomengroepje.
Na te zijn afgestapt, scheen ik even met m'n koplamp in het rond om te kijken of ik niet in een koeienvlaai zou gaan liggen, of dat er wellicht een waakhond vlak naast me aan een ketting lag. Toen mijn licht op de bomen viel, sloeg m'n hart drie keer over: Er hing een levensgroot kruisbeeld van lichtgekleurd hout tussen die bomen, dat plotseling pal voor m' neus werd uitgelicht!
Geloof dat ik liever een trol zie dan een verlichte Jezus, zelfs liever een hele bende trollen! Vind ook dat ze je daarvoor moeten waarschuwen, met bv een Jezus-waarschuwingsbord zoals dit trollenbord, weet je tenminste wat je in het donker kan verwachten:

Afbeelding


Afbeelding

Heb wat foto's van de trapas/kettingblad gemaakt. Tis een Sram x5 truvativ crankstel, kan alleen niet zo goed ontdekken welke tandjes er nu origineel korter zijn. Wel die van het kleine tandblad, daar zitten precies tegenover elkaar twee kleinere. Mooi, want dan is die iig nog goed! En dan laat ik ze zitten, was eerst bang dat de ketting zou slijten en zo de cassette zou opvreten maar kan idd beter wachten tot 't voorjaar. Het beetje afgeschaafde langs het blad zelf komt dan wrs doordat ik niet goed schakel, wel maf dat m'n andere fietsen dit nooit hebben.

Afbeelding
Het korte tandje op het kleine blad waarvan ik dacht dat ie heel netjes gekortwiekt was, weer wat geleerd dus. En waar de crank zit zijn de tandjes nog mooi hoog, die beschermt ze tegen de rotsen, denk ik hoor. :)

Afbeelding

Netjes toch die as? Ben ook blij dat ik ging lopen, de speling werd snel groter, vooral aan de rechter/tandwielkant kon je de as alle kanten op duwen, brr. Het plastic kapje, waar Patrick het over had, zat heel netjes, gewoon aan het eind van de as tegen het tandwiel aan zodat het mooi over het lager valt. De as was ook niet vuil of vochtig, had alleen geen vet meer, dat was overal weg. En dat kleine ingevreten plekje is idd vast niet erg, twijfelde eerst of het lager eroverheen gaat maar dat haalt het niet.

Ik ga denk ik nu alleen een nieuw bottom bracket bestellen, tis een Sram GXP 100mm en geloof dat ik maar dezelfde neem. Hij heeft tenslotte een dik jaar goed op de fatbike gewerkt, was niet altijd makkelijk voor hem, zo onder water (ook in zout water) en vooral in extreme kou waardoor vet keihard wordt lijkt me niet echt bevordelijk voor een lager. Wil ze nu ook eerder/preventief vervangen, vooral vlak voor een lange tocht, moet er niet aan denken dat zoiets gebeurd als je ergens in de wildernis met bv te weinig voedsel/water zit.
Iemand anders nog een suggestie voor een BB, goedkoop of duur zegt mij niet zoveel eigenlijk. Wil er graag eentje die tegen winters fatbiken kan en ook ondergedompeld in zout water kan liggen. Is er ook nog verschil in krachten/klappen opvangen in lagers, bedoel een mtb/fatbike is geen mooi-weer-trekkingfiets. Iemand die daar een idee over heeft?

Patrick, waarom zou je graag een Shell bb willen? is die beter denk je?

Nobbi, wat bedoel je precies met een goedkoop lager modificeren, door een andere afdichting of smering te gebruiken? En je had het een keer over een bepaald vet, dat ze ook bij motoren gebruiken, ben natuurlijk alleen de naam weer vergeten. Wat was dat ook alweer? :?

En ik wil een bashguard, ga die ook gelijk maar bestellen, lijkt mij iig goedkoper dan steeds een nieuw voorblad en/of ketting. Als er iemand nog een tip heeft, graag! want heb geen flauw benul welke geschikt is.

Afbeelding

Ik krijg weleens de vraag of ik de crank als hamer gebruik maar nee, komt gewoon door het 'fietsen'. Tis bar ja. Maar zolang hij niet scheurt heb ik er geen last van, hoop ik.

En bedankt weer voor alle snelle reacties!
Yopie, je kunt bv bel-ray waterproof grease nemen. Weet alleen niet of dat onder de -40 beweegbaar is. Maar dit ver spoelt niet weg door(zout) water.

Modificeren dmv afdichtingen te wijzigen. En de trapas vast te maken aan de lagers. Als je lagers onverhoopt kapot gaan, blijft de trapas toch heel...kun je langer doorfietsen :lol:

Met deze setting heb ik al 18000 km gedaan met ongeveer 25 procent off road en 15 procent mtb omstandigheden
Yopie schreef:Heb wat foto's van de trapas/kettingblad gemaakt. Tis een Sram x5 truvativ crankstel, kan alleen niet zo goed ontdekken welke tandjes er nu origineel korter zijn. Wel die van het kleine tandblad, daar zitten precies tegenover elkaar twee kleinere. Mooi, want dan is die iig nog goed! En dan laat ik ze zitten, was eerst bang dat de ketting zou slijten en zo de cassette zou opvreten maar kan idd beter wachten tot 't voorjaar. Het beetje afgeschaafde langs het blad zelf komt dan wrs doordat ik niet goed schakel, wel maf dat m'n andere fietsen dit nooit hebben.
Slijtage van je kettingblad schat je in aan de hand van de vorm tussen de tanden. De tanden zelf buig je voorzichtig recht als ze krom zijn, en vijl je mooi strak als ze braampjes hebben (net als je nagels, dus). Als je ketting er niet meer mooi over loopt, is het tijd voor nieuwe. Ketting over het blad, straktrekken, en kijken of de ketting omhoog wil. Als je tussen de ketting en het blad door kunt kijken, is het tijd voor een nieuw kettingblad. Maar dat is voor de lente, zolang de boel niet overslaat tijdens het fietsen.
Ik ga denk ik nu alleen een nieuw bottom bracket bestellen, tis een Sram GXP 100mm en geloof dat ik maar dezelfde neem.
Ik weinig ervaring met buitenboordlagers, en al helemaal niet met SRAM spul, maar zo op het oog is het enige verschil tussen een GPX fatbike BB en een MTB type de sok tussen de beide lagers die de trapas omhult binnen het bracket. Als dat een apart onderdeel is, ben je wellicht goedkoper uit met een "normaal" MTB BB lagerset. Wellicht is dan zelfs een lager uit een hogere klasse (betere afdichting?) voor hetzelfde of minder geld een optie?
Yopie,
Maar eerst een foto waar je als blonde fatbiker extra moet oppassen, namelijk één van de duizend gapende trollenholen, griezelig in het donker:
Afbeelding

En nu ligt er sneeuw en als het donker is laat het licht van de fietslamp de trollen leven; ze kruipen langzaam op je af en hoe sneller je fietst hoe sneller ze met je meerollen.
Afbeelding


Nog een foto van hoe pasgeleden de bospaden eruitzagen en als je goed kijkt zie je ook een crankboots.
Afbeelding
Er waren toen veel bevroren plassen die met grote ogen omhoog staarden, sommige bleek, andere heel donker, soms keken ze vrolijk en soms triest. Ze volgden me, zagen elke beweging die ik maakte en heel voorzichtig laveerde ik tussen ze door, wil nl niet graag over ze heen fietsen omdat de scherpe spijkerbanden krassen maken. Maar nu zijn ze bedekt met een laagje sneeuw en komen ze pas over 4 of 5 maanden weer tevoorschijn.
Ik ga geen technische tips geven. Daar zijn anderen veel beter in.
Ik wil je complimenteren met je prachtige foto's en vooral je commentaar op wat je ziet. Ik geniet ervan als ware het de reinste poëzie. Ga vooral zo door en laat ons mee genieten.

Gr. Leo Jansen
Yopie schreef:
Nog een foto van hoe pasgeleden de bospaden eruitzagen en als je goed kijkt zie je ook een crankboots.

Afbeelding

Er waren toen veel bevroren plassen die met grote ogen omhoog staarden, sommige bleek, andere heel donker, soms keken ze vrolijk en soms triest. Ze volgden me, zagen elke beweging die ik maakte en heel voorzichtig laveerde ik tussen ze door, wil nl niet graag over ze heen fietsen omdat de scherpe spijkerbanden krassen maken. Maar nu zijn ze bedekt met een laagje sneeuw en komen ze pas over 4 of 5 maanden weer tevoorschijn.
Bizar! En je tekst laat het leven, prachtig Yopie! Je zou een lezing moeten houden, met je fatbike erbij. Ik kom zeker! 8)
Wat een prachtige foto's van zowel Nederland als Zweden, tof hoor zo'n fatbike!
Met een Truvativ/SRAM crankstel zit je altijd aan GXP vast. Andere BB passen niet.
Je zou een BB van Chris King kunnen proberen, die hebben een goede naam maar kosten wel de hoofdprijs. Heb er zelf geen ervaring mee. Op mijn crossfiets monteer ik gewoon ieder jaar een nieuwe trapas van 3 tientjes.
leoprodeo schreef: Ik wil je complimenteren met je prachtige foto's en vooral je commentaar op wat je ziet. Ik geniet ervan als ware het de reinste poëzie. Ga vooral zo door en laat ons mee genieten.
Leo, dat zijn mooie woorden, werd er even stil van, dank je wel.
DouweFries schreef:Bizar!
Douwe, toen ik die foto nam stond ik tussen twee ogen in en ze keken me alletwee aan, de een nog indringender dan de ander. Heel bizar ja.
Het lukte me helaas niet om ze tegelijk op de foto te krijgen, wel van een afstandje maar die zijn mislukt. Het was toen bijna donker en ik weet nog niet zo goed hoe je dat dan doet. Wat ook erg mooi is, is als de volle maan precies in 't oog staat, das prachtig! het oog gaat dan leven, twinkelen en lachen. Soms zo mooi dat ik alleen nog maar als een verdwaasde terug kan staren. Hoop dat ooit nog eens op de foto te krijgen.
nobbiomatic schreef:Yopie, je kunt bv bel-ray waterproof grease nemen. Weet alleen niet of dat onder de -40 beweegbaar is. Maar dit vet spoelt niet weg door(zout) water.
Bedankt Nobbi, zal eens googlen op waterproof BelRay, moet nl ook vaak de wiellagers invetten, net als de pedalen. Op de een of andere manier vreten die vet, zal wel door de kou komen, 't bevriest en brokkelt dan af ofzo. Las ook op 't Alaska fatbikeforum over Loctite ViperLube, dat schijnt 't redelijk te doen. Zij kampen ook altijd met bevroren vet- en olieproblemen, net als op de ketting, die smeer je in en soms al na een paar minuten kun je 't als een film eraf pellen. Nog mazzel dat waar ik woon/fiets niet wordt gepekeld want dat vreet echt alles op, met lagers en al (heb het het dan wel over 5 maanden lang elke dag zout op/in de fiets).
Die Alaska-bikers vervangen trouwens ook na elke winter hun BB, daar ontkom je blijkbaar niet aan.
Alien schreef:Slijtage van je kettingblad schat je in aan de hand van de vorm tussen de tanden. De tanden zelf buig je voorzichtig recht als ze krom zijn, en vijl je mooi strak als ze braampjes hebben (net als je nagels, dus). Als je ketting er niet meer mooi over loopt, is het tijd voor nieuwe. Ketting over het blad, straktrekken, en kijken of de ketting omhoog wil. Als je tussen de ketting en het blad door kunt kijken, is het tijd voor een nieuw kettingblad. Maar dat is voor de lente, zolang de boel niet overslaat tijdens het fietsen.
Dat wordt dan driftig vijlen en van de lente een nieuw blad want de ketting ligt niet echt netjes meer, thanks voor de tip Alien, ga ik zeker doen!
KaWouter schreef:Met een Truvativ/SRAM crankstel zit je altijd aan GXP vast. Andere BB passen niet.
Je zou een BB van Chris King kunnen proberen, die hebben een goede naam maar kosten wel de hoofdprijs. Heb er zelf geen ervaring mee. Op mijn crossfiets monteer ik gewoon ieder jaar een nieuwe trapas van 3 tientjes.
Oh dat wist ik nog niet, thanks! scheelt weer zoekwerk. Er is ook weinig keus voor fatbikes dus 't wordt maar weer de GXP, hij heeft tenslotte ook goed werk geleverd. Kost wrs 30euro, das nog te overzien, zag nl ook BB's voor tegen de 200euro. :shock:

Was gisteren bij een fietsenmaker die bekend staat als een goede spakenspanner, gewoon om na al dat gebeuk de spaken eens te controleren. Maar dat werd gelijk koffie drinken want hij is een groot fatbike-fan, begon meteen te grijnzen toen ie de Pugs zag, leuk! En ook hij zei precies hetzelfde: als je veel fietst wordt 't elke lente een nieuw BB. Hij raadde ook gelijk een nieuw tandblad aan, 't komt nog wel de winter door maar omdat ik dan juist een barre tocht ga maken vond ie eigenlijk dat er een nieuw op moest. Tis dan nl erg koud en de zon komt niet meer op dus dan moet de fiets echt tiptop zijn, pech is dan erg onhandig. Maar ik neem denk ik toch het risico, als de ketting steeds één grote klomp ijs is en je op de cassette moet hameren om hem ijsvrij te maken, wacht ik toch liever de lente af. Twijfel wel want 't wordt ook veel op de weg fietsen en dat is op die donkere ijswegen toch wel levensgevaarlijk, om dan ook nog eens pech te hebben ..
Hij keek ook bedenkelijk naar de derailleur met de vele butsen en schaafplekken, die moet wrs voor een lange tocht ook vernieuwd worden. Maar verder is de fiets nog tiptop! Nou ja, een nieuwe versnelling- plus remkabel is eigenlijk ook nodig, die zijn beschadigd. Maar alles bij elkaar genomen is 't echt een beest van een fatbike, vooral als je bedenkt wat ie af en toe moet doorstaan.
Tis waarschijnlijk ook beter als ik gewoon normaal ga worden, maar er lijkt wel geen weg terug, dat fatbiken is een soort ziekte die de hersens aantast. Maar ook je hart vult! :)
Myrthe schreef:Wat een prachtige foto's van zowel Nederland als Zweden, tof hoor zo'n fatbike!
Ik ben zelf eigenlijk door de fatbike foto's gaan nemen, je komt nl met zo'n fiets op de prachtigste plekken waar je anders meestal alleen maar kunt lopen/klimmen. Of zoals bv nu in de winter, er zijn hier veel eilandjes waar je nooit kunt komen, ook niet met een kano omdat je die eerst over land moet zien te slepen, maar nu de meren bevroren raken knal ik er gewoon met de fatbike heen. :) Zo ook de enorm grote moerasgebieden waar de muggen je zomers opeten, met wat wilskracht en veel gekte kom je daar nu doorheen. En bevroren watervallen, daar kun je soms achterlangs/onderdoor lopen, een ongelooflijk prachtige sprookjeswereld. Wil ook deze winter een soort waterval-fatbiketocht maken, van de ene waterval naar de andere. 8)
Yopie,

zoek eens contact met Marten
Een speciaal project is een expeditiefiets voor Marco Geurts. Marco wil met deze fiets door Siberie fietsen, de Bering straat oversteken, Omdat ze in Siberie geen geveegd fietspad hebben is het idee over bevroren rivieren te fietsen. Ook stelt het met volle bepakking door de sneeuw fietsen natuurlijk speciale eisen aan het materiaal.
Hij heeft een paar jaar geleden een speciale winterfiets gebouwd om bij extreme temperaturen te fietsen
Hij heeft vst nog wel een paar tips :-)
Die man komt ook óveral om de hoek kijken he? :shock: .

Yopie, no need yet, denk ik. Volgens mij ben je prima bezig.
KaWouter schreef:Met een Truvativ/SRAM crankstel zit je altijd aan GXP vast. Andere BB passen niet.
Je zou een BB van Chris King kunnen proberen, die hebben een goede naam maar kosten wel de hoofdprijs. Heb er zelf geen ervaring mee. Op mijn crossfiets monteer ik gewoon ieder jaar een nieuwe trapas van 3 tientjes.
Ik zou geen BB van Chris King op een fatbike zetten. Het is en blijft toch een slijtage product, op een fatbike onder extreme omstandigheden veel meer dan op een fiets die vrijwel niets anders dan een glad wegdek ziet.

Ook voor een Chris King is het dan onwaarschijnlijk dat ze veel langer dan een jaar mee zullen gaan. En sowieso niet de 4 - 5 jaar om het qua prijs interessant te maken om een Chris King te verkiezen boven goedkopere alternatieven.
@yopie.
Aerospec 200
Daarmee kun je fietsen tot -70
Je kan er zelfs mee uit de voeten op de maan......
Ben al een tijdje aan het kijken naar een (fat)bike waar naast hele dikke 26-ers ook 27.5+ of 29+ wielen/banden in passen. Orienteer me ook op onderdelen, banden, dragers, tassen, enz.

Dus ook een 100mm BB en cranckset, buitenboord lagers met Hollowtec of GPX, cartridge met square taper, Octalink of ISIS, enz, pfff... bomen... bos...

Als jullie blanco konden beginnen, welk 100mm systeem zouden jullie kiezen?

Bedankt alvast,
Maarten
Travelmaster schreef:Die man komt ook óveral om de hoek kijken he? :shock: .

Yopie, no need yet, denk ik. Volgens mij ben je prima bezig.
Met jullie hulp en alle links ja, thanks!
Smitty schreef: Dus ook een 100mm BB en cranckset, buitenboord lagers met Hollowtec of GPX, cartridge met square taper, Octalink of ISIS, enz, pfff... bomen... bos...

Als jullie blanco konden beginnen, welk 100mm systeem zouden jullie kiezen?
Aan mijn kennis heb je helaas niet veel, weet er nog te weinig van. Ja, ISIS wordt ook weleens CRISIS genoemd en Octalink heeft men geloof ik ook niet hoog liggen. En er zijn naar mijn weten ook drie 100mm vierkante assen; VP Components, Phil Wood die incl. cups en excl. verzendkosten circa $200 kost en de titanium Royce waarvan ik niet heb gekeken wat die kost, vond nl de naam al duur genoeg klinken.

Maar denk dat het vooral belangrijk is waar en in welk seizoen je fietst hoe snel de BB vervangen moet worden. En misschien ook hoe je fiets? Dus niet alleen modder, waterdoorwaden, strand, extreme kou, pekel etc maar ook als je veel op de pedalen stampt, zwaar bent en mss veel klimt in een traag tempo? Of zou dat niet uitmaken?

Ik vertrouw zelf maar op Surly, die zullen hopelijk wel weten waarom ze de fatbike een GXP buitenboordlager hebben gegeven. En ik mag niet klagen want hij heeft 't lang uitgehouden en vaak in extreme omstandigheden. Je kunt hem ook zeer eenvoudig vervangen, hebt alleen zo'n sleutel nodig:
Afbeelding

Heb nu dus ook weer een nieuwe GXP besteld, voor 25euro en als dat elk jaar vervangen moet worden vind ik dat nog prima te doen. Natuurlijk heb ik ook liever een meer duurzame maar betwijfel of die wel bestaat. Heb gelijk ook alvast een nieuw Truvativ tandblad van 18€ en een aluminium Truvativ bashguard besteld. Hopelijk kan die laatste de mishandelingen beter doorstaan. :?

Afbeelding
Een SRAM GXP buitenboordlager.

En een vierkante Royce:
Afbeelding

nobbiomatic schreef: Aerospec 200
Daarmee kun je fietsen tot -70
Je kan er zelfs mee uit de voeten op de maan......
Heb wat gegoogled maar ff een tubetje vet kopen lukt me niet zo snel. Maar dat BelRay vet wat je eerder zei klinkt ook goed, kan tegen zout en is onoplosbaar in water dus je zou denken dat er dan geen water in kan dringen (mocht het niet stijfbevriezen, krimpen en afbrokkelen). Ik ga die proberen, doe ik in elk pedaal een ander soort vet, kijken welke het beste houdt. :)

En de maan, das een eitje voor een fatbike, vooral natuurlijk voor de Mooonlander!
Afbeelding