Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 38 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Als je Wim's stuk uit heb en ook vanalles gelezen hebt via http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen :

> woon-werkverkeer, fietskampeervakanties
WW-verkeer: naafdynamo
Fietsvakanties: veel versnellingen

> * Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
> Ik fiets langzaam vindt mijn vriend :-P
Tsja, en wat weten wij nu .... :?: :roll:

> Sportief, liefst wel met mogelijkheid om ook
> wat minder gewicht op de armen te hebben
> vanwege elleboog- en polsblessures
Dat is in tegenspraak.

> Kamperen met alle bagage mee op de fiets.
> Ik wil ook een kind op de bagagedrager
> kunnen hebben, dus daarvoor één die 40 kg kan dragen en niet 25 kg.
40 kilo is heel veel veel. Zeker gezien je lichaamsgewicht:
> 175 cm, 60 kg, lange benen.
Er zijn wel dragers die dat kunnen hebben.

>* Wat is je budget?
>1250 euro

> * Wat kun je van fietsonderhoud?
> Ik kan er niks van en laat onderhoud dus liever door iemand anders doen.
Dat kan die vriend dus alvast voorbereiden in de tijd dat hij op jou als langzaamfietser zit te wachten :D

> * Heb je bepaalde fietsen op het oog?
> VSF T500: hier moet ik een testrit op gaan maken
> om te kijken of de geometrie bevalt. Dit merk
> heeft een dealer in Wageningen wat ik wel belangrijk vind.
Goed idee.
VSF's vallen meestal lang uit omdat de dealers zich verkijken op de maataanduidigen van de fabrikant.
Vraag in de winkel of je ook een testrit kunt maken op een kleinere versie. Dit kan alles anders maken. Ik ben zelf 1,85 m en het een VSF met een framehoogte van 52 cm. Deze fiets is precies goed voor mij en ik heb geen rare wensen.
Er zijn overigens meerdere versies van de T-500: de Deore en de Alfine.

> Stevens fietsen: schijnen goede fietsen voor redelijke
> prijs te zijn
Klopt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal geschikt voor je zijn.

> tweedehands fietsen zijn een optie, voor mij hoeft het niet nieuw te zijn.
Dan is er voor je budget heel veel mogelijk maar wordt het kiezen en kopen daardoor ook veel lastiger.

> ik zou het leuk vinden als ik hem
> tijdens de meivakantie voor een fietsvakantie kan uitproberen.
Moet lukken.

> -nokjes voor 2 bidonhouders
Die VSF's hebben geloof ik altijd 4 sets :-)

> -achterdrager moet .... Liefst roestvrij
RVS past niet echt in je budget. De standaard dragers krijgen misschien wel bruine plekjes maar roesten echt niet door.

> -voordrager met dezelfde buisdiameter als de achterdrager
Dat lijkt me vrij normaal.

> -frame compatible met achterzitje voor kind (YEPP maxi,
> die gebruiken we vast nog een paar jaar)
Dat moet een kinderfietsenkenner beantwoorden. Ik heb geen idee.

> -geen naafdynamo
Bij woonwerkverkeer in de winter ga je een naafdynamo heel erg op prijs stellen.

>-Versnellingen: Deore of XT?
Gezien je budget is XT voor een nieuwe fiets geen optie. Voor je doel is Deore ruim voldoende.

> Nu ben ik niet zo heel blij met het gemak waarmee mijn Deore
> schakelt (Trek X500), maar de kwaliteit daarvan is wellicht ook verbeterd?
Niet alle dingen worden elk jaar beter. Tussen 1975 en 1992 zijn derailleursystemen fors verbeterd, daarna is er niet zo gek veel veranderd, vind ik dan.
Dank jullie wel voor de reacties. De pdf kende ik wel Wim, maar heb ik nu nogmaals goed doorgenomen. Dank ook voor de reactie op mijn specifieke vragen Leon.
Dag beste mensen - Ik hoop dat ik mijn vraag op de juiste plaats stel..

Ik ga deze zomer een fietsreis maken van ong. 1500 km. Ik fiets jaarlijks 5000km op een racefiets (italiaan/carbon) en wil qua "fietsgevoel" hier in de buurt blijven. Ik ga met weinig bagage fietsen (geen tent) en denk aan twee zij achtertassen en een stuurtas.

Ik overweeg de volgende opties:
1) Een Santos TravelMAster frame afbouwen tot randonneur racer. Prachtige robuuste frame's. Omdat ik beslist een racestuur wil, heb ik hier een uitdaging met remmen (met de raceshifters om precies te zijn). Danwel Cantilevers danwel een "adapter" en dan v-brakes. Canti's zou ik Avid Shorty's kiezen (schijnt de beste Canti te zijn maar nog steeds een Canti...).
VRAAG: Heeft iemand ervaring met Canti's (en wellicht de AVIDnShorty's) op een vakantiefiets? Ik lees te vaak dat het niet optimaal is?
VRAAG: Heeft iemand ervaring met de "adapter"om v-brakes werkend te krijgen met raceshifters? Klinkt mij als "gehannes"...

2) een cyclocrosser; bijvoorbeeld deze:
https://www.12gobiking.nl/racefietsen/f ... -apex-2016
Deze heeft nokjes voor een drager. Een tubus drager erop, andere banden en gaan. Qua Geometrie komt deze zeer dicht bij mijn racer.
Bovendien hydraulische disc remmen.
VRAAG: Heeft iemand ervaring (of anderzijds een inzicht hierover) met het gebruiken van een cyclocrosser als vakantiefiets? Hoe gaat deze fiets zich gedragen bij afdalingen in de alpen?

Bij beide alternatieven heb ik het gevoel dat ik een fiets gebruik zoals ie niet bedoeld is....

Graag advies..
quote="CoureurAW"

> Een Santos TravelMAster frame afbouwen tot randonneur racer.
Dat klint als een Ferrari die je wilt opbouwen met het onderstel van een Nissan Patrol. Het kan, het is heel stevig, maar ik denk dat je het lichte gevoel van een racefiets kwijt bent.

> VRAAG: Heeft iemand ervaring met Canti's
Alleen met Shimano LX-cantis. Bij deze canti's moet je meer spierkracht gebruiken dan bij V-brakes die ik nu heb. Dat komt zuiver omdat de overbrenging van handgreep naar remblokje groter is. Als je heel lang sterk moet remmen kun je spierpijn krijgen.
Bij canti's moet je daarbij erg goed letten op de afstelling: de aan de canti-arm trekkende kabel moet onder een hoek van 90 graden staan met de effctieve arm en dat **tijdens** het remmen. Dat tijdens word vaak vergeten wat soms bijna de helft van de remkracht scheelt. Dan krijg je pas echt snel pierpijnin je handen en onderarmen.
Wat versta je onder een race randonneur? Een Travelmaster met racestuur? Dat kan makkelijk. Maar het gaat nooit aanvoelen als een klassieke old-school low-trail randonneur. Wat jij wil gaat je met een Santos qua gevoel nooit lukken.

Ik ben minder negatief als Leon omdat racefiets geometrien er in vele soorten zijn (en dat bepaald het lichtvoetige meer dan het gewicht/stijfheid). Ik zelf hou heel erg van superstabiel juist in mijn racefiets. Hoe harder je gaat, hoe minder stuuruitslag je maakt. Maar een Santos stuurt wel heel erg stabiel, zeker als je nog verder naar voren gaat door het racestuur. Dat gaat dus wel heel anders aanvoelen dan een racefiets.

Een crosser is een heel ander soort fiets, die zijn supersteil en wendbaar (nerveus) omdat je daarmee heel scherpe bochtjes in het bos moet volgen of snel uit een spoor moet springen. Ik vind ze daardoor niet heel relaxed rijden op de weg, maar dat is mijn mening.

Betreft de remmen: Als je voor race grepen gaat, zou ik direct kijken naar Schijfremmen. Dan heb je geen geklooi met overbrenging en goede remkracht.


=> Heb je al gekeken naar de Trek 920? Hooggewaardeerd, niet superduur, dragers, racestuur en schijfremmen.

Helaas niet lichtvoetig, dus het is een stuk meer richting Santos dan racefiets, maar je bent wel in één keer klaar zonder al teveel ombouwen.
Deze lijkt me ook wel wat :
http://www.rosebikes.nl/bike/rose-team- ... aid:851610
Op het frame zijn voorzieningen voor :
-bagagedragers voor en achter
-spatborden
-montage van brede banden
Verder is de fiets voorzien van schijfremmen, en is hij met degelijk materiaal afgemonteerd.

Ik denk dat het mijn volgende fiets wordt.
Hallo iedereen,

Mogelijk kan iemand mij ondersteunen in de keuze tussen de aanschaf van een 2e hands hybride fiets of BOB Yak trailer voor kampeer vakanties. Onlangs heb ik op doorreis een aantal nieuwe kampeerspullen gekocht met het oog op toekomstige motor vakanties. Ik heb daarin wel rekening gehouden met gewicht, maar niet zozeer met de pakmaat. Deze spullen wil ik nog niet vervangen omdat ik er zeer tevreden mee ben (comfort, net nieuw) en geen budget heb voor een dure dons slaapzak of tent.

Totaal zal het onder de 15kg blijven excl. tas/kar. In het voorjaar gaat het vooral om weekendjes weg in de buurt, maar deze zomer zou ik graag 1-2 weken richting de Ardennen of Eifel willen fietsen. Ik hou wel van stevig doorfietsen en ben wel gecharmeerd van de BOB Yak waardoor mijn racefiets zelf 'clean' blijft.

Wat ik dus sowieso graag meeneem zijn het volgende:
- Slaapzak (LargeFit 1.16kg, pakmaat ca. 20cm * 40cm)
http://www.kathmandu.com.au/odyssey-sle ... -grey.html
- 38mm self-inflating slaapmat (0.95kg, pakmaat ca. 55 * 14cm)
http://www.kathmandu.com.au/ascent-self ... -teal.html
- Zephyros 2 tent + footprint (1.79kg, pakmaat ca. 55 * 14cm)
http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-s ... os-2-tent/
- Kookspullen
- Kleding en de rest

Nu zit ik dus met het dilemma om mijn huidige lichtgewicht racefiets te gebruiken i.c.m. een BOB Yak trailer of een aparte fiets aan te schaffen i.c.m. 2 fietstassen en een duffel voor de slaapspullen.

Naast de talloze voordelen van een BOB, maak ik me wel een beetje druk om de belasting van mijn racefiets met een volledig alu frame en carbon stuur, stuurpen, zadelpen. Mijn velgen zijn Fulcrum Racing 1's met slechts 20/24 spaken. In ieder geval zou ik rond kijken voor een handgespaakt achterwiel i.c.m. 25-28mm banden.

Ik zit daarom te kijken voor een 2e hands fietsje. Aangezien ik in Groningen woon in een studentenwijk, worden mijn fietsen elke maand keurig gestolen. Het zou een nadeel zijn om een 2e fiets binnen te hebben staan, al kan ik hier wel rekening mee houden als ik opzoek ga naar een nieuwe woonruimte. Mijn budget voor een fiets ligt echter op €200,- omdat er ook nog tassen en kookspullen bij moeten. Ook wil ik er nog niet teveel geld aan uitgeven, want wie weet vind ik fietskamperen helemaal niks. Of ik nou een 2e hands BOB Yak + nieuwe wielen koop of een goedkope hybride + achtertassen is prijstechnisch om het even. Mogelijk moeten er dan ook nog een lichtere casette, verlichting, standaard, spatbord, slot etc. bij om de racefiets 'vakantieproof' te maken waardoor de trailer waarschijnlijk de duurdere optie zal zijn.

Ik ben de volgende fiets tegengekomen die wel aan al mijn eisen voldoet:
- 36/36 gespaakte wielen en bredere banden
- Geen carbon onderdelen
- Nog steeds lichtgewicht aluminium met 14kg, maar bijna het dubbele van mijn racefiets
- Bagagedrager, verlichting, standaard, slot, spatbord etc. al gemonteerd
- Met €150 binnen budget en in de buurt
- Weer een fiets die ook voor boodschappen etc. gebruikt kan worden

Het zou dan gaan om een Merida Speeder T3 met Shimano Deore LX (3x9) afmontage.
Afbeelding

Lang verhaal kort: Goedkope fiets met tassen of vertrouwde racefiets met trailer.
Goedkope fiets met tassen. Marktplaats staat er vol mee, fietsen dan. Tassen is wat lastiger, maar zag ik niet een set Madden hier voorbij komen?
Een oude Giant Expedition of Koga Traveller moet te vinden zijn, zeker zeker nu bijna alle oudjes hun fiets inruilen voor een elektrieke.
Met zo'n budget zou ik een paar eisen van je lijstje toch wel laten varen:
* lichtere casette
* verlichting,
* standaard
* spatbord
* minder dan 15 kg
* geschikt als boodschappenfiets

Reden: licht van gewicht en veel extra dingen tegelijk kosten geld.
Geld heb je met 200 euro niet, dus spaar geld en gewicht tegelijk door de eisen te laten varen.

Wel over blijven de eisen:
- 36/36 gespaakte wielen (Maar dan in een normaal patroon)
- Geen carbon onderdelen
- Bagagedrager (Die op de foto wijst bepaald niet naar het noorden, maar dat is wel te verhelpen)

Maar er zijn natuurlijk meer fietsen te vinden.
Bedankt voor jullie reacties.

Marktplaats staat er inderdaad vol mee. Er staan wel een aantal leuke Koga's en goede deals op MP, maar iets boven budget (€400+). Mocht ik het bij eenmalig fietsvakantie laten dan is dat veel geld, waar een goedkopere fiets altijd wel weer dienst kan doen als stadsfiets.

Dan blijven er over:
- Een wielset met ca. 28mm banden ter comfort (ca. €100)
- Fiets met bagagedrager of BOB Yak a (ca. €135)
- Enigszins sportief rijden

Een aantal alternatieven die ik tegen kwam op MP. Het zijn niet zozeer concrete opties, maar kunnen mij mogelijk opweg helpen in het maken van een keuze. Een fiets incl. bagagedragers en wielset mag dus maximaal €250 kosten (gelijk aan een BOB + losse wielset). Het totale budget is ongeveer €350-400 waar ik ook nog kookspullen, handdoek en eventuele tassen voor wil kopen.

Sportief/hybride:
http://link.marktplaats.nl/m1019770476
http://link.marktplaats.nl/m1019774196

Betrouwbaar/normaal:
http://link.marktplaats.nl/m979894640
http://link.marktplaats.nl/m1014952679

Edit: Ik denk dat ik al een beter alternatief heb gevonden dan de Merida voor ongeveer dezelfde prijs. Deze Gazelle heeft deze een Shimano Alivio (3x8) groep waar de Merida een Deore LX afmontage (3x9) kent. Qua gewicht zal het ook wel behoorlijk schelen, maar de fiets lijkt wel iets betrouwbaarder.

Afbeelding
Een gebruikte mountainbike met bevestigingsmogelijkheid voor bagagedrager zou mijn keuze zijn voor dat budget. Als daar een verende voorvork opzit is deze vaak van minder dubieuze kwaliteit dan vaak op de reeds bovengenoemde fietsen zitten, met merk en type ook wat beter te identificeren. Ook een exemplaar met starre vork kopen zou nog een optie kunnen zijn.

Bagagedrager erop, een setje Big Apples oid, en eventueel spatborden. Twee achtertassen en tent bovenop de drager.
Ik zou je lichte racefiets thuis laten. Smalle bandjes zijn een bezoeking, tenzij je alleen op asfalt rijdt, en heel weinig mee neemt. Helaas heb je net niet goed genoeg opgelet bij de aanschaf van je slaapspul.
MTB's zijn inderdaad een goed idee. Die Gazelle Golfo v an 125 euro is ook niet verkeerd. De betrouwbaarheid van al deze fietsen hangt vooral af van de staat van onderhoud en van het achterwiel. Ga er maar van uit dat je behalve nieuwe remkabels en remblokjes een nieuwe cassette nodig hebt, net als een nieuwe ketting, en het middelste voortandwiel. 8 speed cassettes (25 euro?) en stalen voorbladen (10 euro?) kosten gelukkig bijna niets, en gaan lang mee. Je kunt ze simpel zelf monteren. Als het dan mee zit heb je geluk. Verder zijn de meeste achterwielen niet geweldig, en is dat een heel lastige en dure reparatie onderweg. Een echt goed handgebouwd achterwiel zal je iets van 125 euro kosten.
Let ook goed op de maat, want de fietsen waarvan je plaatjes laat zien zijn wat dat betreft wel erg verschillend.
Ypuh schreef:Er staan wel een aantal leuke Koga's en goede deals op MP, maar iets boven budget (€400+). Mocht ik het bij eenmalig fietsvakantie laten dan is dat veel geld, waar een goedkopere fiets altijd wel weer dienst kan doen als stadsfiets.
Als het bij een eenmalige vakantie blijft kun je de fiets ook weer verkopen. In dat geval is het altijd aan te raden een fiets te kopen die goed in de markt ligt. Een fiets van een onbekend merk zal heel wat slechter te verkopen zijn dan een merk als Koga. De Koga van de link heeft weliswaar een bloedmooi frame, maar bji de afmontage heb ik wel vragen en die is met 7-speed wel gedateerd om weer verder te verkopen.
Verder helemaal eens met Wim.
Wim schreef:8 speed cassettes (25 euro?)
Met een beetje zoeken nog niet de helft.
Een echt goed handgebouwd achterwiel zal je iets van 125 euro kosten.
Véél minder, als je zelf een goede naaf meebrengt. En laat je die nou nét gekocht hebben bij je "nieuwe" fiets!
Alien schreef:
Wim schreef:8 speed cassettes (25 euro?)
Met een beetje zoeken nog niet de helft.
Een echt goed handgebouwd achterwiel zal je iets van 125 euro kosten.
Véél minder, als je zelf een goede naaf meebrengt. En laat je die nou nét gekocht hebben bij je "nieuwe" fiets!
Of de naaf in de nieuwe fiets nog goed is, is nog te bezien. Een tweedehands fiets moet je helemaal nakijken en dan komen er uiteindelijk altijd wel wat extra redenen naar voren waarom de fiets verkocht werd.
Een nieuwe naaf + freewheel + uitvalas van behoorlijk aaceptabele kwaliteit kost twee tientjes:
https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:670682
Met het volgende in het achterhoofd kan ik jullie vertellen dat het is de Gazelle Medeo geworden!
Beoordeel een fiets niet in eerste instantie op het stuur, zadel of banden. Deze onderdelen zijn eenvoudig te vervangen en bovendien heel persoonlijk. Probeer een beetje door de looks heen te kijken en focus je op de gewenste kwaliteit. Een goede trekkingfiets behoort robuust, stabiel, veilig, duurzaam en comfortabel te zijn. En het liefst ook nog een beetje onderhoudsvriendelijk. Als een lage prijs belangrijk is, let er dan bij aankoop op dat je een goede degelijke basis kiest en laat je niet teveel verleiden door allerlei hippe luxe-items. Lichtgewicht en degelijkheid gaan moeilijk samen, dus met een beperkt budget geniet degelijkheid de voorkeur boven lichtgewicht.

http://www.sintchristophorus.nl/aankoop ... kingfiets/
Vandaag ben ik gaan kijken omdat de meneer vlakbij woonde. Om het cliche er direct maar even in te gooien is deze fiets altijd van een oud mannetje geweest die nu opzoek was naar een vrouwen fiets met lagere opstap.

Ik heb een uurtje de tijd genomen om alles rustig bij langs te lopen (had vantevoren een checklist voor '2e hands fiets kopen' meegenomen) en de fiets bleek al snel uitstekend onderhouden. Remblokken en banden als nieuw, lagers, wielen en versnellingen liepen feilloos en verder van alle 'luxe' voorzien met spatborden, dragers, standaard, werkende halogeen verlichting etc. Het enige wat niet beviel is de geveerde zadelpen en ronde bagagedrager, maar dat lag in de lijn der verwachting.

Het is uiteindelijk dus geen 'sportief' of lichtgewicht model geworden (ca. 19kg incl accessoires). Het doel van deze fiets is vooral om een eerste keer op kampeervakantie te kunnen zonder de racefiets onnodig te belasten. Hier en daar zal ik wat dingen gaan vervangen zoals het zadel, de zadelpen en mogelijk ook de bagagedrager. De verkoper heeft er ook nog een nieuwe set AGU Quorum stuur- en voortassen bijgedaan en zo was het voor €200,- in mijn ogen een goede deal.

Bedankt voor de adviezen iedereen! Binnenkort wel even een paar foto's als hij bepakt en bezakt is.
Ik zoek een nieuwe fiets, ik heb nu een Koga Randonneur uit 2005.

Wat doe ik met de fiets: meerdaagse tochten op programma: Vennbahn, Kirgizië, India, maar ook dagtripjes die een beetje vlot mogen gaan. Eens snel van Antwerpen naar Gent rijden bijvoorbeeld. Ik kies vaak voor de snellere weg, merk ik, ik kijk graag rond, maar stop niet vlug om alles van dichterbij te zien. Meestal fiets ik op asfalt, vaak bospaadjes en kiezel, zelden (tenzij in Kirgizië) wat ruwers, ik wil geen trans-andalucia/pirenaica/... doen of op bergachtige mountainbikepaden fietsen, maar wil wel eens bikepacken in pakweg Schotland en daar niet steeds voor asfalt moeten kiezen. Ik wil er graag zowel wat dunnere als wat dikkere banden onder kunnen steken.
Ik ben slecht in hellingen in combinatie met bagage..grijp snel naar een licht verzet. Ik wil de fiets misschien ook gebruiken voor woon-werkverkeer, maar dit is niet noodzakelijk. Ik wil niet dat er bij elke kassei een schroef van mijn fiets dondert. In de stad neem ik vaak stoepjes enz.

Ik fiets tussen 65-150 km.
Ik fiets niet in het donker, tenzij ik hem dus in de stad gebruik, maar voor mij zijn losse lampjes dan wel ok.

Ik heb al wel wat lichter materiaal (tent, slaapzak,matje wegens samen geen drie kilo). Ik ben 1m64 en weeg 51 kilo. Ik hou van lichtgewicht materiaal, ging nog nooit langer dan 3 weken op fietsvakantie, maar plan dit wel (enkele maanden India) en veronderstel dat ik dan wel meer zal moeten meenemen dan ik nu doe (twee achtertassen en kanozak), al hoop ik dat ik dit kan blijven beperken. De mogelijkheid om alles (tent, kookmateriaal,..) mee te nemen moet aanwezig zijn)
Ik dénk dat ik redelijk korte armen heb. Ik heb nu een vlinderstuur en kies meestal voor het gedeelte dicht bij me en de zijkant, zelden voor het voorste gedeelte.

Ik dacht dat ik niet van racebochten hou, maar heb na enkele dagen fietsen op de Hase Pino last van dooie handen op mijn gewone stuur. De Pino heeft geen racebocht, maar de houding van de handen is ook eerder verticaal. Racebochten ken ik vooral van te grote stadsracertjes, misschien daarom het idee dat het niets voor mij is. De Jones-bar interesseert me ook wel. Moet je dit op voorhand echt weten? Ik veronderstel dat je fiets helemaal verandert als je het stuur verandert?

Budget: ik wil wel eens meer uitgeven aan een fiets. Ik was eventjes helemaal mee met het titanium/pinion/etcverhaal, maar dit is toch wel wat veel van het goede :) Ik wil niet rondstrooien met geld, noch een fiets die ik snel weer moet vervangen vanwege niet zo goede onderdelen. 3000 euro? (maar minder mag dus ook, meer mits argumenten ook)
Ik wil wel graag S&S koppelingen i.p.v. nog een extra vouwfiets. (zodat ik gewoon op elke trein kan stappen, ik niets moet reserveren). Ik twijfel nog wel omdat je dan snel aan 1000 euro extra zit.. Is dit het waard? Derailleur is ok, maar wat anders mag ook bij goede argumenten. (het lukte tot nu toe met derailleur)

Liefst een fiets met niet gigantisch veel onderhoud aan. Voor kleinere werkjes trek ik zelf mijn plan, maar voor problemen met versnellingen, trapas, etc moet ik naar de fietsenmaker.

Ik vind stalen fietsen mooier dan alu, maar heb onvoldoende ervaring om ook echt te zeggen of het nu beter is voor mij. Ik wil wel graag een voor mij mooie fiets.

Ik heb nu een Koga: die vind ik te zwaar, te log... Het is een damesmodel, ik wil nu graag een herenmodel. De Koga stuurt wel als een tank, stabiel..dat zijn dan weer voordelen. Ergens tussenin zou perfect zijn. Mijn stadsfietsje (oude Peugeot) voelt bijvoorbeeld absoluut niet stevig aan, maar fietst vlotter. Iets tussenin.


HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
De Surly Cross Check Travel, Surly World Troller (overkill voor wat ik zoek?), Salsa Vaya (dan geen S&S, tenzij ik de travel vind, maar die lijkt me wel heel duur), een maatfiets. Een frame kopen en rustig zelf opbouwen (met hulp van fietskeuken, vrienden) lijkt me ook wel wat.
Co-Motion Americano ...maar die lijkt me precies erg duur (voor wat je krijgt).
Ik zit voorlopig dus in Amerikaanse merken, andere suggesties zijn zeker welkom.
Je ziet dat ik er nog niet echt uit ben: de Cross Check en Troll verschillen al erg.
Ik hoor/lees soms kritiek op rechte vorken, maar heb zelf dit verschil nog niet goed kunnen testen. Fietst een rechte vork te vinnig?
Bandenmaat: maakt me niet echt uit.. 26 inch of 28.


WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Dat mag, moet niet.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
Als ik hem in augustus zou hebben: ideaal, dan kan ie mee naar Kirgizië, geen probleem als dat niet zo is.


Bedankt voor het lezen van de boterham en eventuele suggesties!
Juut schreef:Ik zoek een nieuwe fiets

Met een dergelijk budget, en wensen als staal en S&S koppelingen zou je inderdaad, zoals je zelf aangeeft, kunnen kijken naar een maatfiets. M-gineering doet beiden.

Site: http://www.m-gineering.nl/mindex.htm

Topic: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=26239
Dat was ook mijn gedachte.

Mijn Lamborghini is gebaseerd op het Salsa Fargo frame en rijd wat min betreft erg plezierig.

Als ik uit de voorgestelde fietsen een keuze moest maken dan werd het een Fargo of de Surle Ogre. Met een voorkeur voor de Ogre ivm het zijn van een 29er. Heb me laten vertellen door hen die het zouden kunnen/ moeten weten dat de 26er langzaam aan plaats aan het maken is voor 29ers.

Qua stuur zou ik er een Jones of een salsa woodchipper stuur opzetten. Dit ivm betere grip op off road stukken bij de woodchipper en het feit dat de drop minder diep is dan een racebocht.

Als je het geld hebt zou ik voor Rohloff gaan ipv derailleur omdat het minder poetsonderhoud vergt.
Thorn kan ook met S&S koppelingen worden geleverd, misschien is dat nog een optie?