Een ligfiets. Helaas een beetje offtopic, zeker nu er nog niet één tasje op kan. Niet dat ik er mee wil gaan reizen, maar één tasje moet toch wel mee.
Ga ik aan werken.
Ik was er al een tijdje een beetje naar op zoek en deze zag ik staan op marktplaats.
Wat ik wilde: een snelle en goed uitziende ligfiets die ik een paar jaar kan gebruiken om daarna zonodig weer te verkopen. Probleem was dat op MP bijna alleen topligfietsen staan voor veel geld en totaal afgeleefde gebruiksfietsen voor weinig; bovendien altijd ver weg. Dus dit was mijn kans. Laag en bovenstuur hoorde bij het idee. Hij was ingeruild, dus hij stond enorm in de weg tussen alle dure e-bikes in de mooie showroom in Midden-Limburg. 400 euro bleek genoeg.
Het is een Optima Stinger. Niet helemaal origineel qua voorblad denk ik. Hij ziet er uit altsof hij nooit één rit in de regen heeft meegemaakt. Er is ook duidelijk nooit aan geprutst. Wel is de ketting versleten, dus ik denk dat hij veel rechte zomerse kilometers heeft meegemaakt op de vlakke en goede wegen in Midden-Limburg. Aan de remschijven is geen slijtage te zien. Alle draaiende delen lopen mooi.
Omdat 1x9-speed voor mijn omgeving te weinig is overweeg ik om er een 3x9 van te maken. Dat ik dan een neuspijp mét derailleurbuis moet hebben heb ik inmiddels begrepen (OD=54 mm). Samen met nog een aantal andere wensen ga ik dus een bestellijst samenstellen. Vooralsnog naast de vereisten voor een triple: bredere banden, ketting, hoofdsteun, remblokjes?, noodzakelijke spullen voor de remmen (geen idee... moet ik me in verdiepen)|
Kortom: een projectje. Op de foto staat hij al vrijwel op mijn maat afgesteld en in de hoogste stand. Specs onder foto's.
Specificaties, zelf afgelezen van de onderdelen aan de fiets:
Basis:
Frame: Aluminium. Veerelement: Ballistic AOS. Vork: staal. Achterdrager geïntegreerd met stoelonderstel: aluminium. Zitje: Optima, M, met grof schuim. Stuur: aluminium. Balhoofdstel: Tecora.
Aandrijving:
Trapas: vierkant. Cranckstel: Ofmega 170mm. Pedalen Shimano PD-M515. Voorblad: TA 61-130 9/10sp, twee bladbeschermers. Ketting SRAM PC59 3 stuks. Derailleur: Deore 9 speed PD-M510. Cassette 9speed CS-HG50 12-25. Shifter: 9 speed Deore SL-M510.
Wielen:
Voornaaf: Shimano HB-M525. Achternaaf: FH-M525. Spaken: RVS, niet butted. Velgen: 20"(406), halfhoog, 36 spaaks, Rigida 19x406. Banden: Vredestein S-Licks 20-1.3 (Gemeten breedte 33 mm, hoogte boven velg 32, ruimte boven voorwiel 13 - dit is dus de beperking bij dikkere banden, afstand velg-vork 45, bandomtrek 168,5 cm). Remmen en hendels: Tektro Gemini (hydraulische schijfrem). RemschijvenL Tekstro 165.
Overige:
AXA reflector-batterijachterlicht op de drager. Bidonhouder onder zitje. Balhoofd Tecora. Pomp: Slim Jim. Standaard: ESGE Pletscher.