Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 38 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
 Dennis, mooi zeg die Brummserderheide, zou niet denken dat dat NL is. Mooi hoor.

En die 5 inch is een grapje toch? kan er nu zo snel niets over vinden. En wat een verschil 4 of 5", als ik 't optelsommetje van EnriceV erbij pak (dank! had geen flauw benul van deze som) dan kom ik op 559+2x5"=799,14 en dat is maar 4cm meer dan de 4". Klopt dit wel want op de foto ziet het er gigantisch groot uit, ook de breedte lijkt twee keer zo dik. 

Ik zit nu op de fatbike, nou ja drink ergens koffie en prop me vol met zoete lekkernijen, als een soort troost want ontdekte net speling in de trapas, behoorlijke speling. Vind dat eigenlijk wel bar snel, heb de fiets nu iets meer dan anderhalf jaar en zoveel km's trap je niet op een fatbike weg, nou ja heb iig zelf geen idee hoeveel 't ongeveer is. Trapas ziet er ook anders uit dan m'n andere fietsen, deze is hol, wordt wrs weer een nieuw gereedschapje aanschaffen. :? Stom zeg, hoop niet dat t lopen word, tis nog een eind, :shock: en koud ook en glad en zometeen ook nog donker. En om nog maar ff door te piepen, 't gaat vast ook nog zo weer sneeuwen. :D Wat een ellende als je fiets het niet meer doet.  :wink:

  
Oei wat een ellende zo te horen zeg :(
Hoe kun je nu speling in de trapas krijgen ? Is het echt zo erg dat je er niet meer mee durft te fietsen ?


Ja de Brunsummerheide is een van de mooiste plekken van limburg.
Overal staan wilde lavendel planten en als die in de bloei zijn is de hele heide paars. Dat is echt heel mooi om te zien. Ik zal kijken of ik daar een foto van kan vinden. Het is ook maar een half uurtje fietsen van mij vandaan dus nu ik een fatbike heb ben ik daar wekelijks te vinden.
Zo ziet het er uit als de heide in de bloei staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
@yopie

je heb waarschihjnlijk hollow tech lagers, nu gaat iedereen in het forum zich met het topic bemoeien en krijg je adviezen over vierkante traplagers en blabla... :twisted:

kort gezegd, je hebt een hollow tech sleutel nodig om de cups los te draaien, nieuwe cups erop en klaar...standaard lagers kosten een tientje....wil je wat langer ermee doen..dan moet je duurdere monteren...sky is the limit. maar als je handig bent, waarschijnlijk wel, dan kun je de standaard lagers ook modificeren en gaan ze nooit meer kapot. kun je meteen een bash guard monteren. 8)


je hebt pb
mooie fotos dennis,
waar fotografeer je mee?
@ nobbiomatic

Niet dat ik me ermee wil bemoeien, maar eh ... vierkante traplagers? Had er trouwens al iemand een trapas met vierkante aansluiting geadviseerd? Niet? Dan bij deze 8)
Die laatste 4 foto's komen van het internet. Ik had geen foto's daarvan op m'n telefoon.


Maar al mijn foto's van m'n fatbike en zo maak ik met mijn iphone 6+
Die maakt best mooie foto's. Ik heb geen pc en doe alles op m'n telefoon en ipads. De iphone maakt erg mooie fotos met een resolutie van 3072x2304. Ik heb een app op m'n telefoon waarmee ik de foto's kan verkleinen naar 850x630 zodat ik ze op dit forum kan zetten. De foto's zijn in werkelijkheid nog een stuk mooier dus.
@sandernl

de zin goed lezen sander, dan snap je waarom het er zo staat....

@dennis

wat weegt je fiets nu kompleet?
Ik heb geen idee wat hij weegt. Maar ik zal hem volgende week eens wegen. Het zadel weegt iig 1.6kg en de lampjes weet ik zo niet.
Dennis1987 schreef:Hoe kun je nu speling in de trapas krijgen ?
Door de lagers te verslijten.
Is het echt zo erg dat je er niet meer mee durft te fietsen ?
Vooral niet mee doorfietsen! Bij een HollowTech II crankstel zitten alleen de lagers in de bracketpot, de as is vast onderdeel van de crankset. Rij je (te lang) door met versleten lagers, dan sloop je de as en daarmee de hele (rechter)crank.

Afbeelding
Niet meer fietsen maar lopen?! fan, helvete en andere zweedse vloekwoorden! das minstens drie uur en dat haalt de batterij van de koplamp nooit. Tis al uren aardedonker en ook worden nu de bostrollen langzaam wakker, ze maken enge schaduwen die op me afspringen als ik te snel de hoofdlamp beweeg. :shock:

en kan de foto niet goed zien, heb nl geen iPhone 6+ maar een 60€ samsung die op het punt staat te bevriezen want hij begint weer raar te doen. Snel typen dan..

bedankt voor de reacties, zal gaan lopen en zodra ik thuis ben info, een hollowtech sleutel enzo zoeken, thanks!

en Dennis, prachtige fotoäs, je woont daar erg mooi!

hejdå!
Ik heb ook speling gehad op mijn gxp crank van mijn pugsley. Het rechter plastic afdekplaatje slijt snel en gaat dan over de as naar rechts schuivenwaardoor er een nogal onplezierige speling ontstaat. Ik heb een nieuw afdekplaatje erop gezet en extra vastgezet door twee tiewraps rechts van de crank op de as.

Op termijn wil ik graag een andere BB zoals deze, http://www.on-one.co.uk/i/q/BBOO100/on- ... om-bracket met middleburn RS7 cranks.

Verwijderen van crankarm bij SRAM x5 is makkelijk, met een dikke inbussleutel, 10 mm of meer dacht ik.

gr,
Patrick
@yopie
in jou geval zou ik gwoon dorffietsen..en het risico van slijtagesporen op de brakcet op de kkoop neme. daar zijn nl oplisiienigen voor

bedoel ...om nou drie uur met springende trollen bezig te zijn..... :shock: helvete of zo?
@pat
wat bedoel je precies met het plastic afdekplaatje? hoe kan er speling ontstaan?
Yopie schreef:Niet meer fietsen maar lopen?!
Pat schreef:Verwijderen van crankarm bij SRAM x5 is makkelijk, met een dikke inbussleutel, 10 mm of meer dacht ik.
Mea culpa, ik ken geen SRAM, alleen Shimano. Verzuimd even terug te bladeren om te zien wat voor cranks Yopie op d'r Pug heeft zitten.

Nu ja, dan kost het je (wellicht) een as, geen hele rechtercrank. Wel de speciale 100mm fatbike as, die zal ook niet goedkoop zijn, maar goed, het is dus een te vervangen onderdeel.

Yopie, als het niet te ver is zou ik lekker gaan fietsen, maar hou in je achterhoofd dat dingen die niet goed zijn afgesteld (zoals lagers die speling vertonen) in moordtempo grote (dure!) schade kunnen aanrichten.
nobbiomatic schreef:@pat
wat bedoel je precies met het plastic afdekplaatje? hoe kan er speling ontstaan?
Dit bedoel ik, zie foto. Door slijtage van het plastic schuift dit afdek plaatje verder naar rechts op de as richting de rechter crank. Zodra dat plaatje naar rechts schuift heb je speling van de as tov de rechter lagercup. Beide van metaal en als gevolg hiervan slijtage van de as.
Afbeelding
Op de pugsley zit een x5 crank van sram. Nieuw crankset x5 fatbike kost 99 euro excl gxp bb.
@pat
dan lijm je de crank toch vast aan de lagers? krijg je geen speling, dus ook geen slijtage. en meteen goed vet erindoen

ben benieuwd of yopie is gaan lopen.....met dei trollen daar
Okej, dan ga ik weer fietsen! tis nog 5km ofzo, ik gok het erop, thanks voor 't meedenken!

Heb nu drie uurtjes ofzo naast de fatbike gedraafd, heuveltje op duwend en heuveltje af op 't pedaal staand en soms flink meesteppend. Goed voor m'n conditie en heb ook geluk want tis een prachtige avond. Heldere hemel, mooie volle maan, duizenden sterren, windstil en als ik stil sta hoor ik het bos ademen. Hoor de beekjes kabbelen, takken kraken, bladeren ritselen en soms staan er plots wat herten op 't pad die me verbaasd aanstaren en dan snel wegspringen. Ik hou van het bos, ook van de trollen. :)

en heb mss nu ook 100euro bespaard! 8)
29+ rolt ook lekker op het strand, hoewel ik een zuidwester in mijn rug had. De 4 inch fatbanden lopen toch wat prettiger op het losse zand

Afbeelding

Afbeelding

gr,
Patrick