Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 37 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

34478 berichten

Rachel schreef:
Michael W schreef:Vast een Russisch-Orthodox kerkje :wink:
Ongetwijfeld, maar zulke kerkjes vind je all over the world. Neem nou deze:
Afbeelding
Hij is te vinden in Juneau, hoofdstad van Alaska.
Maar die staat niet in een suikerbietenveld :wink:

Ik dacht eerst aan sla, maar het zijn dus sukerpeeën :D!

#Rent naar beneden om te kijken welke herkomst er op de pot suiker staat.#

Michael W schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Hier een foto van een schattig lief kerkje, mijn fiets heeft twee uur lang tegen de muur geparkeerd gestaan. Maar waar? www.mijnalbum.nl/Album=QYVIW48M
Klik erop voor een vergroting.
Vast een Russisch-Orthodox kerkje :wink:
Niet in Rusland (Sovjet-Unie, toen de foto in 1981 was gemaakt) maar wel iets dichterbij.

Oekraïne! :D

Maar waar in dat land? :roll:

Robertjan schreef:Oekraïne! :D
Maar waar in dat land? :roll:
Als je eerst zoekt op "Martin E. van Doornik 1981" dan zie je waar hij toen gefietst heeft 8)

Duitsland?! Is niet het eerste wat in me op komt als ik zo'n kerk zie, maar goed.

Zou het een kerkje in de buurt van Alster zijn? :lol:

Robertjan schreef:Oekraïne! :D

Maar waar in dat land? :roll:
Nee, ik ben nooit in de Sovjet-Unie geweest, daar maakte Oekraïne toen nog deel van uit. Het was vóór 1991 verboden om in de Sovjet-Unie te fietsen. Dus nog westelijker, ergens in ČS.

Robertjan schreef:Duitsland?! Is niet het eerste wat in me op komt als ik zo'n kerk zie, maar goed.
Zou het een kerkje in de buurt van Alster zijn? :lol:
Zijn fiets is in 1981 ook gesignaleerd bij de jeugdherberg in Praha :wink:

Rachel schreef:
Michael W schreef:Vast een Russisch-Orthodox kerkje :wink:
Ongetwijfeld, maar zulke kerkjes vind je all over the world. Neem nou deze:
Hij is te vinden in Juneau, hoofdstad van Alaska.
Alaska was tot 1867 onderdeel van Rusland, maar werd voor de prijs van wat ze nu betalen voor een modale voetballer, verkocht aan de VS :wink:

Michael W schreef:Zijn fiets is in 1981 ook gesignaleerd bij de jeugdherberg in Praha :wink:
Als je hem googelt vind je inderdaad als eerste een plaatje met jeugdherberg, en als tweede link "Raad een plaatje" :lol:

Ik gok Oost-Slowakije.

De tovenaar schreef:
Rachel schreef:
Michael W schreef:Vast een Russisch-Orthodox kerkje :wink:
Ongetwijfeld, maar zulke kerkjes vind je all over the world. Neem nou deze:
Hij is te vinden in Juneau, hoofdstad van Alaska.
Alaska was tot 1867 onderdeel van Rusland, maar werd voor de prijs van wat ze nu betalen voor een modale voetballer, verkocht aan de VS :wink:
Ja, daar hebben ze nu wel erg veel spijt van :wink:
Ook in Japan staan ze trouwens
Afbeelding

De tovenaar schreef:Ik gok Oost-Slowakije.
Dan gok ik tussen Praag en de Duitse grens :wink:

Ik heb na de lange "stilte" nu de indruk gekregen dat de raadselfoto van het kerkje niet opgelost kan worden en ik verklap nu maar het antwoord:
Het is het Tsjechisch-Orthodoxe kerkje van Řimice in Tsjechoslowakije (nu Tsjechië). Ongeveer 25 km ten N.W. van de stad Olomouc en vlak ten zuiden van de autoweg E 442. Ik fietste over die snelweg, die toen nog niet in gebruik was genomen, en stuitte bij toeval bij dit schattige kerkje. Het is gebouwd in 1935 en er zitten overal cyrillische teksten op. Het interieur heeft prachtige fresco's. Merkwaardig zijn de engelen met zes vleugels!
Typ de naam Řimice, Tsjechië in de zoekfunctie van Google Maps en klik op Enter. De satellietopname inzoomen. Iets links van het dorp, langs een bochtige weg, zie je een blauw dak. Daar is het. Later ben ik met m'n vrouw per auto nog langs geweest. Je waande je zowat in Rusland!
Wie een fietstocht door het mooie Tsjechië gaat plannen, kan ik hem of haar een bezoek aan Řimice aanbevelen! Hier een andere foto van dit kerkje: www.mijnalbum.nl/Album=AWXQIMJ6

Martin E. van Doornik schreef:Hier een andere foto van dit kerkje: www.mijnalbum.nl/Album=AWXQIMJ6
Leuk kerkje Martin. :wink:

Afbeelding
Er staan er nog meer, helaas is mijn Tsjechies erg slecht.
http://www.pravoslav.gts.cz/dejiny/m_chramy.htm

Vooruit, weer een makkelijke. Hoe heet deze pas?
Afbeelding

Deze ? 8)

Afbeelding

De La Raya Pass

Hmm, dat 'ie zó makkelijk was had ik niet verwacht... :?

Robertjan schreef:Hmm, dat 'ie zó makkelijk was had ik niet verwacht... :?
Ach ja, er zijn in de wereld minder bergpassen van die hoogte dan Orthodoxe kerkjes moet je maar denken. :wink:

Deze moet ook gemakkelijk zijn. Waar staat dit standbeeld ?

Afbeelding

Michael W schreef:Deze moet ook gemakkelijk zijn. Waar staat dit standbeeld ?
Ik wist het meteen. Budapest vanaf de rustige Buda-kant met blik over de Donau. In dat deel heb ik een paar weken een appartement bewoond. Ik was er vlak voordat de Rode ster van het Parlementsgebouw werd getakeld.
Afbeelding
Hongaarse held Szent Gellert Szobor
:wink: