gieltje schreef: Bij Ritsem ben ik afgehaakt ivm enkel problemen en tijdsgebrek.
In eerste instantie dacht ik al bij Fjallnas te moeten stoppen na een zware crash met naar later bleek 2 gebroken ribben (paracetamol deed wonderen). Toch ruim 1800km gereden (inclusief het zuidelijke deel, wat niet onder de GB valt), dus ik mag niet klagen
Nog 'n paar mooie plaatjes
Mooi Giel! prachtige foto's, wil gelijk weer op pad!
Enkelproblemen plus twee gebroken ribben!
en ik maar piepen over scherpe pedaalpennetjes.
Wat was er gebeurd? door wild water meegesleurd, van de fiets gelanceerd, op rotsblokken geknald, in een ravijn gedonderd, om een boom dubbelgeklapt, 't stuur in je ribbenkast, in een gletsjerspleet gegleden of waren het die kl*te loopplanken waar je zo leuk vanaf kunt vallen? Ja, je zou bijna gaan verlangen naar glad asfalt.
Is nu wel alles weer goed gekomen? want vooral enkels kunnen lang duren.
Wat voor schoenen had jij eigenlijk? Ik had zelf hoge schoenen, dikke zolen, veel grip, duurde alleen lang voor ze weer droog waren. Had geen extra paar 'waterschoenen' bij me, bij zoveel wateroversteekplaatsen, beken etc leek het mij ondoenlijk om iedere keer van schoenen te wisselen. Maar volgende zomer wil ik er weer heen en ik twijfel toch wel over een extra paar, tis ook waar laat je ze?
Had voor ik met bagage vertrok nog een paar opwarmdagjes in 't berggebied, met sneldrogende zomerschoenen, maar na een paar uurtjes lag bij de ene al snel de zool los. En 't was natuurlijk niks in glibberig sneeuw, ze gleden steeds weg, vooral op de steile stukken. Was waardeloos, goede schoenen is hier toch wel erg belangrijk. Heb er nog een (vage) foto van:
Al na een paar uurtjes duwen en sleuren met de fiets zit de schoenzool los en beginnen de scheenbenen door de scherpe pedalen te verkleuren. De eerste paar dagen bloedrood, daarna komt blauwpaars erbij en ook van die kleverige zwarte randen waar pleisters hebben gezeten. Erg charmant en sexy, tis soms zo fijn om een fatbiker te zijn.
En hieronder nog een foto dat (hoge) waterdichte schoenen toch wel erg fijn kunnen zijn. Er zijn nl niet alleen beken en rivieren die je moet oversteken maar soms is 't hele land bezaaid met water, overal waar je maar kijkt stroomt het. Je wandelt door beken, stapt van steen op steen, waadt door rivieren, sopt door moeras, glibbert door blubber, glijdt over ijs, ploegt door sneeuw en als het regent stroomt 't water over je voeten want je staat altijd op een rotshelling die geen water opneemt. Eén voordeel, je krijgt nooit dorst!
Eerst over het kleine beekje stappen, dan soppend over 't tweede watertje, daarna een weg vinden door zompig land met dikke blubber en nog meer beekjes. Het wandelpad is al lang overstroomd en onvindbaar, het enige dat je weet is dat je naar dat ene sneeuwveld in de verte moet, daarin loopt het pad verder omhoog.
gieltje schreef: Je zou ook de NATES 120tpi kunnen gebruiken, die zijn ongeveer een halve kilo lichter per band. Ik had die er bij mijn Zweden rit onder zitten en qua durzaamheid doen ze het prima. In combinatie met een latex vulling in de binnenband (Schwalbe 13j) zelfs niet eenmaal lek gereden deze zomer. Ter vegelijking, vorig jaar op Kungsleden gemiddeld elke 50km een lekke band.
Circa elke 50km een lekke band!
welke banden waren dat? misschien ook door te veel luchtdruk? Ik hoorde ook een verhaal over een groepje mtb'ers die zoveel lekken kregen dat ze niet meer te plakken waren, ook hadden ze veel kapotte spaken en kromme velgen, ze hebben daardoor de tocht moeten stoppen. Ja, geen fatbikes hè, was te verwachten.
Hoorde trouwens ook over een mtb'er die door een val niet meer kon lopen (oa lelijk op de knie terechtgekomen). Hij heeft toen lang op een toevallige wandelaar liggen wachten die vervolgens pas uren later bij een berghut de reddingshelicopter heeft kunnen waarschuwen. Er is daar geen gsm-bereik, erg lastig.
Zelf heb ik trouwens nog nooit een lekke band gehad, niet met de Nates 27tpi en ook niet met de 45Nrth spikes, maar ben niet zo zwaar en heb ook geen zware bagage, scheelt vast. Zat wel aan de veel lichtere 120tpi te denken maar dacht juist hoe hoger de TPI hoe lekgevoeliger en ook hoe sneller de slijtage? Maar als ik dan dit plaatje zie komt toch de twijfel: