Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 35 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Leuk om hier wat over te lezen! En ik ben blij dat we onze reguliere training op Zandvoort hebben afgelast, want het lijkt me dan toch wat drukker dan anders. Op Noordwijk was het al een toeristendagje, je hoefde niet te gaan om je PR te verbeteren;).

Enne, volgens mij zit de voorband van de Bucksaw verkeerd om? Zo is het meer een schoepenrad.
Travelmaster schreef:Leuk om hier wat over te lezen! En ik ben blij dat we onze reguliere training op Zandvoort hebben afgelast, want het lijkt me dan toch wat drukker dan anders. Op Noordwijk was het al een toeristendagje, je hoefde niet te gaan om je PR te verbeteren;).

Enne, volgens mij zit de voorband van de Bucksaw verkeerd om? Zo is het meer een schoepenrad.
De band zit inderdaad verkeerd om. Goed gezien, soms draaien ze een band om voor meer grip, maar dat kan ik me niet voorstellen bij deze sowieso agressieve surly Nate banden.

Het was ook wat drukker op de mtb route, een paar keer wat spookrijders tegenkomen.
Pat schreef: Ik woon inderdaad dichtbij Zandvoort. Vorig jaar niet op dit evenement geweest. Vandaag wel, prachtig weer. Ik was al een tijdje niet meer geweest op de mtb route van Zandvoort. De route lag er perfect bij voor dikke banden. Af en toe wat los zand, veel hoogtemeters, lekkere snelle kombochten en de route is veranderd op sommige plekken en met een leuk brugje.
Lekker!
Ik wilde mijn pugsley vergelijken met de salsa bucksaw, een full-suspension fatbike, de Surly wednesday en een surly krampus. Er stonden ook veel gravel fietsen, en een enkele vakantie fiets zoals de salsa marrakech, zag er leuk uit.
Leuk initiatief inderdaad, en mooi weer.
Hier wat pics van de dag:


http://1drv.ms/1Mkpgfr
Thanks!
Travelmaster schreef: Enne, volgens mij zit de voorband van de Bucksaw verkeerd om? Zo is het meer een schoepenrad.
Dat wordt wel vaker gedaan: achterwiel volgens instructies om veel tractie te hebben. Voorband omgekeerd zodat profiel optimaal werkt bij het afremmen. Lijkt in dit geval inderdaad misschien wat overkill, maar een voorwiel kan enkel zijwaarts wegglijden of bij het remmen dus is het eigenlijk de meest logische manier om de band te monteren. (hoewel het qua geluid/rolweerstand misschien wel nadelig is)
Is allemaal bekend heren. Laat ik het zo zeggen: ík zou 'm omdraaien.
jasmon schreef:Yopie,

Voor Nederlandse omstandigheden zijn rubitec shira flessen perfect. zowel warm als koude omstandigheden.

niet alleen in drinklfles maar ook als foodcontainer te koop

en mischien zoiets als een pouch
andere site voorbeeld

en nog iets voor je fles
Mooi Jan, dat geeft ideeën. Ik ga eens op neopreen googlen, mss is een meter neopreen wel goedkoper, ook leuk om eens te plakken, lijmen, naaien enzo. Kijken wat dat gaat opleveren. :)

De Rubytec komt wel goed uit tests maar ik vind tot nu toe alleen maar testen bij temperaturen boven de nul, weet niet of ie ook voldoet bij -20°C en kouder. Geloof dat ik de Thermos light/compact ga proberen, in wintertests is hij vaak nummer 1. Hier een zweedse test, in -10°C en na 4 uur is de 100°C vloeistof naar 81°C gezakt. Klinkt hoopvol.
EnriceV schreef:
Travelmaster schreef: Enne, volgens mij zit de voorband van de Bucksaw verkeerd om? Zo is het meer een schoepenrad.
Dat wordt wel vaker gedaan: achterwiel volgens instructies om veel tractie te hebben. Voorband omgekeerd zodat profiel optimaal werkt bij het afremmen. Lijkt in dit geval inderdaad misschien wat overkill, maar een voorwiel kan enkel zijwaarts wegglijden of bij het remmen dus is het eigenlijk de meest logische manier om de band te monteren. (hoewel het qua geluid/rolweerstand misschien wel nadelig is)
Ik heb ook de Nates en ze rollen zonder enig probleem overal overheen, al vele mijlen lang. Denk dat als je ze verkeerd omzet de fiets zich snel de modder ingraaft en je erg moe wordt. Maar één voordeel (naast dikke kuiten): de vette noppen zullen er snel afknallen dus worden ze lichter en das mooi want 1730 gram voor een bandje is niet niks. Dan wordt het UL-fatbiken; ultralight en uiterst langzaam want 't zal zeker duwen worden. :D En ook een beetje duur want ze kosten al snel rond de 100 euro per stuk. Maar ieder z'n ding natuurlijk.

Surly Nate: modder, zand, sneeuw, rotsen, wild water .. ze brengen je overal naartoe. Denk zelfs naar de maan! :wink:
Afbeelding
Yopie,

Voor stoffen en meer kan je goed (koop) terecht bij
Extremtextil
Yopie schreef:
gieltje schreef: Ha Yopie, ik vraag me af of je misschien de lange franse ventielen gebruikt (je hebt ze in 40 en 60mm).

Ja denk dat ik de lange ventielen heb, zal ook zeker de korte gaan bestellen.
gieltje schreef:Ik ben er nog niet aan toe gekomen om m'n reisverhaal goed op te schrijven, maar mooie plaatjes zijn vast welkom. M'n project voor afgelopen zomer was de Grona Bandet fietsen, off-road de gehele lengte van de Zweedse bergketen in het grensgebied met Noorwegen van zuid naar noord, zo'n 1400km.
Giel, prachtig! Had je naam op de GrönaBandet lijst gezien maar zag dat je het niet hebt afgefietst? Er lag dit jaar trouwens lang sneeuw in de bergen, hoorde veel verhalen over wandelaars die vastzaten, niet meer verder konden door te diepe sneeuw/hoog water, daardoor tekort aan voedsel/benzine kregen, uitgeput raakten en met de helicopter zijn opgehaald enzo. Was dit jaar een lange winter. Heb je daar nog iets van meegemaakt
Ha Yopie, late reactie, beetje druk en weinig tijd voor fora :) De sneeuwsituatie was inderdaad pittig dit jaar. Voor mij was een reden om de route vanuit het zuiden te fietsen, startend in Hjo. Tegen de tijd dat ik in de bergen zat was de meeste sneeuw wel verdwenen. Vaak wat lopen en af en toe fietsend een sneeuwveldje doorkuisen, meestal op de top van de pas. Ik heb uiteindelijk niet de hele route kunnen fietsen. Bij Ritsem ben ik afgehaakt ivm enkel problemen en tijdsgebrek. Zonder enkel problemen had ik Abisko kunnen halen met de tijd die ik nog had, maar ook dan zou ik de laatste 240km gemist hebben. In eerste instantie dacht ik al bij Fjallnas te moeten stoppen na een zware crash met naar later bleek 2 gebroken ribben (paracetamol deed wonderen). Toch ruim 1800km gereden (inclusief het zuidelijke deel, wat niet onder de GB valt), dus ik mag niet klagen :)

Nog 'n paar mooie plaatjes :)

AfbeeldingIMG_2740 by Michiel Kuit, on Flickr

AfbeeldingIMG_2746 by Michiel Kuit, on Flickr

Een van m'n voorgangers heeft blijkbaar pech gehad :)
AfbeeldingIMG_2763 by Michiel Kuit, on Flickr

AfbeeldingIMG_2770 by Michiel Kuit, on Flickr

AfbeeldingIMG_2782 by Michiel Kuit, on Flickr

AfbeeldingIMG_2801 by Michiel Kuit, on Flickr

AfbeeldingIMG_2823 by Michiel Kuit, on Flickr

AfbeeldingIMG_2841 by Michiel Kuit, on Flickr

AfbeeldingIMG_2831 by Michiel Kuit, on Flickr

Kijkend naar de fotos begint het weer te kriebelen, denk volgend jaar weer eens naar IJsland te gaan voor een lange fatbike rit
Yopie schreef:Ik heb ook de Nates en ze rollen zonder enig probleem overal overheen, al vele mijlen lang. Denk dat als je ze verkeerd omzet de fiets zich snel de modder ingraaft en je erg moe wordt. Maar één voordeel (naast dikke kuiten): de vette noppen zullen er snel afknallen dus worden ze lichter en das mooi want 1730 gram voor een bandje is niet niks.
Je zou ook de NATES 120tpi kunnen gebruiken, die zijn ongeveer een halve kilo lichter per band. Ik had die er bij mijn Zweden rit onder zitten en qua durzaamheid doen ze het prima. In combinatie met een latex vulling in de binnenband (Schwalbe 13j) zelfs niet eenmaal lek gereden deze zomer. Ter vegelijking, vorig jaar op Kungsleden gemiddeld elke 50km een lekke band.
leuke fotos michiel..zijn de betere in hun soort....
die wielen zijn trouwens van een motor...das iets anders dan een fatbike..
:?
nobbiomatic schreef:leuke fotos michiel..zijn de betere in hun soort....
Sluit ik mij bij aan. De elephANT is daarbij de kers op de taart :D
gieltje schreef: Bij Ritsem ben ik afgehaakt ivm enkel problemen en tijdsgebrek.
In eerste instantie dacht ik al bij Fjallnas te moeten stoppen na een zware crash met naar later bleek 2 gebroken ribben (paracetamol deed wonderen). Toch ruim 1800km gereden (inclusief het zuidelijke deel, wat niet onder de GB valt), dus ik mag niet klagen :)

Nog 'n paar mooie plaatjes :)
Mooi Giel! prachtige foto's, wil gelijk weer op pad!

Enkelproblemen plus twee gebroken ribben! :shock: en ik maar piepen over scherpe pedaalpennetjes. :oops:
Wat was er gebeurd? door wild water meegesleurd, van de fiets gelanceerd, op rotsblokken geknald, in een ravijn gedonderd, om een boom dubbelgeklapt, 't stuur in je ribbenkast, in een gletsjerspleet gegleden of waren het die kl*te loopplanken waar je zo leuk vanaf kunt vallen? Ja, je zou bijna gaan verlangen naar glad asfalt. :wink:
Is nu wel alles weer goed gekomen? want vooral enkels kunnen lang duren.

Wat voor schoenen had jij eigenlijk? Ik had zelf hoge schoenen, dikke zolen, veel grip, duurde alleen lang voor ze weer droog waren. Had geen extra paar 'waterschoenen' bij me, bij zoveel wateroversteekplaatsen, beken etc leek het mij ondoenlijk om iedere keer van schoenen te wisselen. Maar volgende zomer wil ik er weer heen en ik twijfel toch wel over een extra paar, tis ook waar laat je ze? :?
Had voor ik met bagage vertrok nog een paar opwarmdagjes in 't berggebied, met sneldrogende zomerschoenen, maar na een paar uurtjes lag bij de ene al snel de zool los. En 't was natuurlijk niks in glibberig sneeuw, ze gleden steeds weg, vooral op de steile stukken. Was waardeloos, goede schoenen is hier toch wel erg belangrijk. Heb er nog een (vage) foto van:

Afbeelding
Al na een paar uurtjes duwen en sleuren met de fiets zit de schoenzool los en beginnen de scheenbenen door de scherpe pedalen te verkleuren. De eerste paar dagen bloedrood, daarna komt blauwpaars erbij en ook van die kleverige zwarte randen waar pleisters hebben gezeten. Erg charmant en sexy, tis soms zo fijn om een fatbiker te zijn. :)

En hieronder nog een foto dat (hoge) waterdichte schoenen toch wel erg fijn kunnen zijn. Er zijn nl niet alleen beken en rivieren die je moet oversteken maar soms is 't hele land bezaaid met water, overal waar je maar kijkt stroomt het. Je wandelt door beken, stapt van steen op steen, waadt door rivieren, sopt door moeras, glibbert door blubber, glijdt over ijs, ploegt door sneeuw en als het regent stroomt 't water over je voeten want je staat altijd op een rotshelling die geen water opneemt. Eén voordeel, je krijgt nooit dorst!

Afbeelding
Eerst over het kleine beekje stappen, dan soppend over 't tweede watertje, daarna een weg vinden door zompig land met dikke blubber en nog meer beekjes. Het wandelpad is al lang overstroomd en onvindbaar, het enige dat je weet is dat je naar dat ene sneeuwveld in de verte moet, daarin loopt het pad verder omhoog.
gieltje schreef: Je zou ook de NATES 120tpi kunnen gebruiken, die zijn ongeveer een halve kilo lichter per band. Ik had die er bij mijn Zweden rit onder zitten en qua durzaamheid doen ze het prima. In combinatie met een latex vulling in de binnenband (Schwalbe 13j) zelfs niet eenmaal lek gereden deze zomer. Ter vegelijking, vorig jaar op Kungsleden gemiddeld elke 50km een lekke band.
Circa elke 50km een lekke band! :shock: welke banden waren dat? misschien ook door te veel luchtdruk? Ik hoorde ook een verhaal over een groepje mtb'ers die zoveel lekken kregen dat ze niet meer te plakken waren, ook hadden ze veel kapotte spaken en kromme velgen, ze hebben daardoor de tocht moeten stoppen. Ja, geen fatbikes hè, was te verwachten. :wink:
Hoorde trouwens ook over een mtb'er die door een val niet meer kon lopen (oa lelijk op de knie terechtgekomen). Hij heeft toen lang op een toevallige wandelaar liggen wachten die vervolgens pas uren later bij een berghut de reddingshelicopter heeft kunnen waarschuwen. Er is daar geen gsm-bereik, erg lastig.

Zelf heb ik trouwens nog nooit een lekke band gehad, niet met de Nates 27tpi en ook niet met de 45Nrth spikes, maar ben niet zo zwaar en heb ook geen zware bagage, scheelt vast. Zat wel aan de veel lichtere 120tpi te denken maar dacht juist hoe hoger de TPI hoe lekgevoeliger en ook hoe sneller de slijtage? Maar als ik dan dit plaatje zie komt toch de twijfel:

Afbeelding
Yopie schreef: Mooi Giel! prachtige foto's, wil gelijk weer op pad!
Bedankt, jullie ook Frio en Nobbiomatic. Ja he, heb ik ook last van! Als ik de fotos zie begint het te kriebelen! Zou nog wel een korte winterrit van 1 week in maart/april willen doen. 'n deel van de Kungsleden of zo, maar moet eerst nog een sneeuwfiets maken :)
Yopie schreef:Wat was er gebeurd? door wild water meegesleurd, van de fiets gelanceerd, op rotsblokken geknald, in een ravijn gedonderd, om een boom dubbelgeklapt, 't stuur in je ribbenkast, in een gletsjerspleet gegleden of waren het die kl*te loopplanken waar je zo leuk vanaf kunt vallen? Ja, je zou bijna gaan verlangen naar glad asfalt. :wink:
Is nu wel alles weer goed gekomen? want vooral enkels kunnen lang duren.
Dankje Yopie, alles zit weer zoals het hoort. Ik maakte een remfoutje op een steile afdaling en ging over de kop. De helm deed het prima, maar ik was behoorlijk geschrokken, ik val eigenlijk bijna nooit.
Yopie schreef:Wat voor schoenen had jij eigenlijk? Ik had zelf hoge schoenen, dikke zolen, veel grip, duurde alleen lang voor ze weer droog waren. Had geen extra paar 'waterschoenen' bij me, bij zoveel wateroversteekplaatsen, beken etc leek het mij ondoenlijk om iedere keer van schoenen te wisselen. Maar volgende zomer wil ik er weer heen en ik twijfel toch wel over een extra paar, tis ook waar laat je ze? :?
Had voor ik met bagage vertrok nog een paar opwarmdagjes in 't berggebied, met sneldrogende zomerschoenen, maar na een paar uurtjes lag bij de ene al snel de zool los. En 't was natuurlijk niks in glibberig sneeuw, ze gleden steeds weg, vooral op de steile stukken. Was waardeloos, goede schoenen is hier toch wel erg belangrijk. Heb er nog een (vage) foto van:
Ik had van te voren lang nagedacht over schoenen. In het verleden in IJsland gebruikte ik sandalen voor de rivierdoorwadingen, maar dat is niet echt optimaal. Onvoldoende grip en vaak beurse tenen. Er zijn volgens mij twee scholen in deze: de ene zegt extra schoenen mee, zodat je een paar droog houdt. Zoals je zelf weet is dat nagenoeg onmogelijk, plus dat je regelmatig schoenen staat te wisselen. De andere school kiest lichte schoenen met een mesh-achtige bovenkant waar veel water inkomt maar die ook weer snel drogen. Ik had het laatste, kwam voor mij bij dat ik met spd pedalen rijd. De keuze is dan niet reuze, ik kwam uiteindelijk uit bij de Northwave Dolomite Evo. Op zich een fijne schoen, maar ook bij mij liet de zool al snel los, binnen 2 weken al. Ik ga ze laten repareren, want het concept zelf werkt voor mij erg fijn.
Yopie schreef:Circa elke 50km een lekke band! :shock: welke banden waren dat? misschien ook door te veel luchtdruk? Ik hoorde ook een verhaal over een groepje mtb'ers die zoveel lekken kregen dat ze niet meer te plakken waren, ook hadden ze veel kapotte spaken en kromme velgen, ze hebben daardoor de tocht moeten stoppen. Ja, geen fatbikes hè, was te verwachten. :wink:
Hoorde trouwens ook over een mtb'er die door een val niet meer kon lopen (oa lelijk op de knie terechtgekomen). Hij heeft toen lang op een toevallige wandelaar liggen wachten die vervolgens pas uren later bij een berghut de reddingshelicopter heeft kunnen waarschuwen. Er is daar geen gsm-bereik, erg lastig.
De banden die lek gingen vorig jaar waren ook Nates 120tpi, net als dit jaar. Ik had nu wel een betere gewichtsverdeling van bagage over de fiets en latex in de binnenbanden. Het liefst zou ik tubeless rijden, maar dat gaat niet echt met de velgen die ik er nu onder heb.

Heeft 'ie nog mazzel gehad dat er uberhaupt iemand langs kwam! Ik had een spot satelliet baken bij me, gebruik jij die ook?
Yopie schreef:Zelf heb ik trouwens nog nooit een lekke band gehad, niet met de Nates 27tpi en ook niet met de 45Nrth spikes, maar ben niet zo zwaar en heb ook geen zware bagage, scheelt vast. Zat wel aan de veel lichtere 120tpi te denken maar dacht juist hoe hoger de TPI hoe lekgevoeliger en ook hoe sneller de slijtage? Maar als ik dan dit plaatje zie komt toch de twijfel:

Afbeelding
Qua slijtvastheid denk ik niet dat het veel uitmaakt. Het lijkt me dat de zelfde rubbercompound toepassen. De threads per inch (TPI) count van de 120 is hoger dan de 27 (duh), maakt het iets soepeler en dus flink lichter. Ik had hier wel overnagedacht voor vertrek en wat ronggevraagd op mtbr.com waar de consensus was dat je met de 120tpi een betere band hebt. Nu reed ik daar toch al op, dus die heb ik lekker laten zitten.
Zondag naar Sasuka dag in Uden geweest en een aantal fatbikes geprobeerd. Ben toch wel gecharmeerd geraakt van de Wednesday. 26" banden gaat tot 4.6 maar er kunnen ook makkelijk 29" of 27.5" wielen in. Dus voor asfaltwerk zou je er 29" met Big Apples in kunnen zetten.

Ik wel er meerdaagse tochten met bepakking mee gaan fietsen. Vind het alleen moeilijk om met name het stuurkarakter te vergelijken met andere fatbikes zoals de Ice Cream Truck en de Pugsly.

Is er iemand hier die ervaring heeft met de Wednesday en andere fatbikes?

Maarten
Bij Surly weten ze iig wel hoe je een mooie fatbike moet maken , de Wednesday ziet er ook erg mooi uit.




Vandaag ben ik voor het eerst met mijn Trek Farley het bos in gegaan om wat mooie foto's te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het rijd echt super comfortabel. Als je over wortels en stenen rijd dan voel je daar bijna niks van. Het Brooks B135 zadel veert ook erg fijn , het piept wel continu maar dat hoort er wel een beetje bij.
mooie fotos dennis...maar moet je niet in de sneeuw of zand rijden?
welke avid remmen zitten erop? en hoe breed zijn de banden?

kleuren van de fiets zijn leuk en het zadel maakt de fiets mooier en meer apart
Hij is eigenlijk wel bedoeld voor sneeuw en zand alleen gebruik ik hem niet daarvoor. Zand komt overal tussen en gaat knarsen en alles slijt sneller. En sneeuw is leuk alleen met al dat zout wat ze hier strooien roest je hele fiets onder je weg.
Ik blijf er liever mee op geasfalteerde paden dan heb ik er het langste plezier van.


De remmen zijn geloof ik Avid DB1 , de Banden zijn Bondrager 26" X 4.7
Dat zadel is echt belachelijk groot en zwaar. 1.6kg weegt het zadel , maar ik vond hem wel passen bij een fatbike en hij zit zo lekker dat ik hem nu ook op de Cannondale wil alleen de prijs houd me nog een beetje tegen want het is wel een vrij duur zadel.
Dennis1987 schreef: Ik blijf er liever mee op geasfalteerde paden dan heb ik er het langste plezier van.
Als dat je gelukkig maakt, prima. Maar bizar vindt ik het wel. Een fatbike is net gemaakt voor andere omstandigheden dan geasfalteerde paden. En er zijn andere fietsen die beter geoptimaliseerd zijn voor asfaltwegen.

Renaat
Geef ff een seintje als hij te koop komt, dan wil ik hem wel verder afraggen Dennis. :wink:
Ik gebruik een paraplu liever ook niet in de regen, daar wordt-ie zo nat van. 8) :wink: