Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 32 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Zonder geluid het filmpje bekeken. Ik vroeg me ook af wat wil deze man mij laten zien.
* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Om in het weekend regelmatig eens te gaan fietsen, vooral als het mooi weer is om eventueel eens een weekend te gaan fietsen, met / zonder overnachting. Ook zou ik af en toe eens een langere fietsvakantie maken. (1-2/jaar)

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?En wat verwacht je van de levensduur: wil je een fiets die je een paar jaar goed gebruikt of moet hij echt heel lang of heel veel kilometers mee?
Niet 100% zeker, heb enkel nog maar fietsvakanties gedaan vroeger (met AIT) maar dat was altijd met caravan en niet rondtrekkend met de fiets.
Ik verwacht wel degelijk materiaal aangezien ik deze fiets ook zou gebruiken om in het weekend een toertje te fietsen. Dus deze moet lang meegaan, mijn vorige fiets (MTB) had ik 9 jaar tot deze gestolen werd.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Vakantie is relaxen!

* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Rechtop? Beste voor de rug neem ik aan?

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Niet, maar kan gebeuren, maar zeker niet altijd.

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Eventueel, maar dat zullen dan meestel weggetjes als fietspaden aangegeven zijn. Dus niet in de modder zelf.

* Waar gaan de vakanties naar toe?
UK + Frankrijk + Nederland

* Je lichaamslengte
1,65m.

* Je gewicht
+/- 57kg

* Je lichaamsbouw.
Normaal neem ik aan.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Als ik zou rondtrekken zou het hetgene zijn dat je nodig hebt op een fiets. Ik heb geen idee hoeveel kg. Dat is

* Waar woon je?
Leuven, België.

* Wat is je budget?
1200 (MAX)

* Welke fietservaring heb je?
Ik fiets momenteel een sombere 4km./dag (maar daar zal deze fiets niet voor dienen [station, dieven,…]). Vroeger heb ik een aantal zomers mee gaan fietsen met organisatie AIT; in het buitenland voor een week + Heb ongeveer elk kanaal/rivier in Vlaanderen ook al eens afgereden vroeger.

Voor de rest (conditiegewijs) jog ik 2 a 3 x per week 5km.

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
50-75km.

* Welke fietsen heb je (gehad)?
Mongoose MTB

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Tijd heb ik, reparaties naar de fietsenmaker, zelf kan ik enkel een band plakken en de fiets kuisen.

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Liefst nieuw.

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Nee, en door meer en meer op internet te lezen ben ik de draad helemaal kwijtgeraakt. Ik ken persoonlijk niets over fietsen, en zou er de beste prijs/kwaliteit uit kunnen halen ivm modellen van shimano etc,… .


Ja de Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Nee, maar mooi meegenomen, maar zal er geen cent meer voor willen betalen.

Zelf denk ik dat het misschien handiger is om een trekfiets te huren, al zijn de modellen dan eerder beperkt en betaal je vrij veel (inverhouding met een nieuwe fiets) voor 10 dagen. En ik zou het zonde vinden om dit geld dan kwijt te zijn als ik daarna toch 1 zou willen kopen. Dus een trekfiets die ik heel goed ook kan gebruiken voor de weekendse fietstocht (zonder bagage) zou perfect zijn!

Alvast bedankt voor het lezen,
Ruben
Hallo allemaal,

Zojuist heb ik mij aangemeld voor dit forum. Korte introductie: Rik, 24 jaar, WO. Althans binnenkort, want ik ben aan het afstuderen.

Na mijn afstuderen wil ik een fietsreis maken, namelijk naar Parijs. Ik ben daarbij op zoek naar advies over een geschikte fiets. Eerder al had ik besloten dat ik op zoek zou gaan naar een nieuwe, maar mogelijk is mijn huidige fiets ook geschikt. Aangezien ik geen ervaring heb met fietsvakanties wil ik niet meteen fors investeren.

Op het moment fiets ik 6 maal per week 20-30 km op bijgevoegde fiets. Ik heb inmiddels begrepen dat dit een stadshybride is en dat de vakantiefietser geen trommelremmen en naafversnellingen adviseert.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties,

Rik

Afbeelding
Als je je route een beetje goed uitstippelt, kom je daar heus wel mee in Parijs, hoor.

.tsooJ
rikm schreef: Na mijn afstuderen wil ik een fietsreis maken, namelijk naar Parijs.
...
Op het moment fiets ik 6 maal per week 20-30 km op bijgevoegde fiets. Ik heb inmiddels begrepen dat dit een stadshybride is en dat de vakantiefietser geen trommelremmen en naafversnellingen adviseert.
Voor een eerste fietsvakantie naar Parijs lijkt me die fiets prima te kunnen voldoen. Trommelremmen vormen enkel een probleem bij lange afdalingen en de meeste naafversnellingen zijn niet ideaal om de wereld met rond te trekken, maar dat ben je (nog) niet van plan.

Renaat
Voor Ruben denk ik dat een VSF T300 een goede keuze zou kunnen zijn. Voor de zit zou je eens kunnen zoeken of die uit te proberen is.

Overigens is helemaal rechtop niet het beste voor de rug, want dan komen alle klappen door je rug heen. Ietsjes voorover lijkt het beste, daarbij kan het stuur wel een stukje hoger dan het zadel staan.
Wil je écht een fiets die de rug goed ontlast, dan kun je denken aan een ligfiets á la een M5 20/20 ECO: goedkoop, degelijk, je kijkt rechtdoor de wijde wereld in i.p.v. naar beneden naar het wegdek, ontlast de rug goed, ook voor kleinere mensen (ik ken de uitdaging, zelf 157cm).
Beste .tsooJ en Renaat,

Dank voor jullie reacties. Ik denk dat dit het laatste "zetje" was dat ik nodig had :).

Gr. Rik
Hoi fietskenners,

Ik heb ook een fietsvraag! Ik ga volgend jaar zomer naar Rome fietsen en kom er helemaal niet meer uit wat voor een fiets ik nou nodig heb? Is het nou een TREK fiets, een randonneur, een hybride of een mountainbike? We nemen uiteraard bagage mee en de fiets moet geschikt zijn voor bergen, bagage, verharde wegen en licht onverharde wegen. Waar koop je zo'n fiets tweedehands? Ik wil deze fiets aan gaan schaffen maar wil eerst het een en ander aan informatie inwinnen van ervaren fietsers!
denice schreef:... naar Rome fietsen en kom er helemaal niet meer uit wat voor een fiets ik nou nodig heb? Is het nou een TREK fiets, een randonneur, een hybride of een mountainbike?
...een vakantiefiets oftewel trekkersfiets!
Lees hier over een vakantiefiets: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... iets_kopen
Lees zeker ook het hier vermelde artikel 'de eerste keer'.
Leon
Voor de zomer van 2014 hebben mijn vriendin en ik besloten een fietsvakantie te willen doen, waarbij we via de route van de R1 tot aan Berlijn willen fietsen in een periode van 3 weken. Echter zal voor ons beiden dit onze eerste fietsvakantie, dus tips en advies m.b.t. een geschikte fiets welkom! En hoewel we niet vreemd zijn om langere afstanden te voet (30km+) of op skates (50km+) af te leggen, hebben we de afgelopen jaren bijna geen fiets aangeraakt.

Checklist:

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Fietstochtjes, Boodschappen, Woon-werk, Weekends, Vakanties/reizen?
Om hoeveel km per dag en hoeveel dagen per week gaat het?

De fietsen zullen gebruikt worden voor de benoemde trip naar Berlijn. Maar daarnaast ook voor fietsen binnen de eigen omgeving in weekenden / avonden. Waarbij fietsen in de omgeving alhier de verwachting variabel tussen de 20 - 60 km zal betreffen. En voor de fietsvakantie houden we rekening met 80 km per dag om in ruim 2 weken Berlijn te willen halen, en enkele dagen aldaar door te kunnen brengen.

Als de fietsvakantie naar Berlijn goed bevalt, dan is Scandinavië een volgende mogelijke bestemming.

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?En wat verwacht je van de levensduur: wil je een fiets die je een paar jaar goed gebruikt of moet hij echt heel lang of heel veel kilometers mee?

Qua fietsvakanties om te kijken of deze bevallen, daarnaast zullen de fietsen nog wel gebruikt worden om in de regio te willen gaan fietsen. Daarbij het liefst een fiets welk met onderhoud toch zeker wel een jaar of 5 mee zal kunnen gaan.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?

De gulden middenweg.

en meerstal in combinatie daarmee:
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?

De voorkeur gaat uit naar een sportieve zit.

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?

Het kan voorkomen, met name wat betreft avonden hier in de omgeving.

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Variërend van gravel en schelpenpaadjes tot rotsachtige mountainbikepaden.

Het merendeel van onze ritten zullen we op verhard afleggen. Indien het toch onverhard is zal het zoveel mogelijk beperkt blijven tot bijv. de gravel en schelpenpaadjes.

* Waar gaan de vakanties naar toe?
Wees zo specifiek mogelijk en geef land en streek aan. Schroom niet: de Ardennen stellen eisen aan een fiets en streken als Toscane en Engeland hebben steilere hellingen dan menig land in verre werelddelen.


In 1e instantie zal het een vakantie langs de R1 richting Berlijn worden. Met in de toekomst mogelijk Zweden en/of Noorwegen als bestemming.

* Wat voor vakanties worden dat?

Hebben we het over tochten van hotel naar hotel of gaat het om kampeertochten waar je tent en alle kookspullen bij je hebt?

Kampeertochten.

* Je lichaamslengte
Zodra je afwijkt van de gemiddelde 170 cm kan dit consequenties hebben voor de keuze, zeker in combinatie met andere gegevens.

1.73 en 1.69.

* Je gewicht
Zowel licht als zwaar heeft consequenties. Te lichte mensen hebben baat bij een lichte en minder stijve fiets, zware mensen vooral bij een sterk achterwiel.

Ca. 75 en 60.

* Je lichaamsbouw.
Ben je normaal geproportioneerd of heb je bv kortere armen of benen? Fietsen hebben namelijk niet alleen een hoogtemaat, maar ook een lengtemaat. De filosofie daarachter verschilt per merk.

Redelijk normaal geproportioneerd.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Tel alles mee, dus ook de tassen zelf en gevulde bidons. Om een idee te geven:
- Dagbagage: 3 - 8 kilo.
- Voor op tochten van hotel naar hotel: 8 - 14 kilo.
- Voor kampeertochten: 12 - 30 kilo. Die 12 kilo geldt dan voor iemand die al geïnvesteerd heeft in lichtgewicht spullen. Dit is bij rugzakkampeerders vaak het geval. Mensen die nog niet geïnvesteerd hebben in mooie spullen hebben vaak zwaardere bagage. 30 kilo geldt voor iemand die alles bij zich wil hebben, hetzij voorluxe, hetzij als noodzaak vanwege het gebied.
- Voor kampeertochten waarbij de man meestal meer spullen meeneemt dan de dame tellen we 5 à 10 kilo extra voor de man. (andersom mag ook...)
- Voor kampeertochten waarbij er kinderen of honden meegaan kan het nog verder oplopen.

Moeilijk in te schatten. Qua kampeerartikelen proberen we wel met gewicht rekening te houden, en proberen ook zeker niet overmatig bepakt te gaan. Voor de gesuggereerde 12 - 30 zal ik dan ook ergens halverwege schatten, 20 - 22.

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Dit in verband met de te verwachten wegsituaties (hellingen, onverhard, kasseien) en de beschikbare gespecialiseerde fietsenmakers op reisbare afstand. Ben je bereid verder te reizen om je fiets te kopen?

Rotterdam.

* Wat is je budget?
Houdt er rekening mee dat er ook een budget nodig is voor zaken als kleding, kampeerspullen en - als het om een goedkopere of tweedehands fiets gaat - voor aanpassingen zoals zadel of bagagedrager.

Het budget welk we hebben voor fietsen + accessoires 3000, ca. 1500 p.p.

Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:

* Welke fietservaring heb je?
Hoe ver fiets je gemiddeld per dag? Hoeveel jaar al?

Momenteel 0.

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Voor sommigen is 35 kilometer een flinke tocht, een ander noemt 75 km een klein stukje. Geef ons een idee. Welke gemiddelde snelheid heb je daarbij meestal op de fietscomputer of welke snelheid fiets je bij windstil en op het vlakke?

Over de afgelopen jaren hebben we een enkele keer de fietsen van mijn ouders gebruikt om bij hun in de omgeving wat te fietsen. Waarbij ca. 30 - 50 km in 1.5 - 2.5 uur zonder moeite op mooie zomerse dagen.

* Welke fietsen heb je (gehad)?
En wat was je ervaring met deze fietsen?

Dit waren gewoon standaard stadsfietsen, beperkte versnellingen. Weinig problemen om in de polders te fietsen.

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Alle fietsen hebben onderhoud nodig. Hoe slechter de omstandigheden hoe vaker en hoe lastiger. Goedkopere fietsen zijn meestal onderhoudsbehoeftiger dan dure, maar ze zijn daarbij wel eenvoudiger. Dure fietsen zijn daarentegen voorzien van allerlei speciale dingen waar de klant dan weer perfectie verwacht.

Dingen als banden plakken, buitenwiel vervangen, ketting smeren en/of vervangen, remblokken vervangen, e.d. kan ik. Dit soort vrij toegankelijke oplossingen op een fiets hebben dan ook mijn voorkeur, gezien ik minder afhankelijk ben van een fietsenmaker in geval van problemen.

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Afhankelijk van je andere gegevens is er soms veel aanbod dat bij je kan passen, soms ook niet.

Ja.

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Geef een directe link naar informatie en liefst ook een foto op internet.

De fiets welk ik momenteel op het oog heb is de VSF Fahrradmanufaktur TX 400,
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... bc90961c0e

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?

Ja.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?Hoe specialer en persoonlijker de fiets wordt hoe langer het in het algemeen duurt. Het kan tot vier maanden duren, dus samen met een tijdje dat je met de fiets wilt rijden voordat je een reis onderneemt zul je dan op tijd moeten beginnen.

De planning is om rondom de kerstdagen en nieuwe jaar ergens de fietsen aan te willen gaan schaffen. Om deze tijdig te hebben en regelmatig mee te kunnen rijden alvorens mee op reis te gaan.
Misschien heb je hier iets aan: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Wim schreef:Misschien heb je hier iets aan: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Dank voor de link, deze was ik via de wiki al tegengekomen en ook via welk mijn oog in eerste op de TX 400 is komen te vallen :).

Zeer zeker bijzonder veel nuttige info. Maar indien iemand anders nog een ander model fiets voor ogen heeft welk naar zijn of haar ogen uitermate geschikt zou zijn neem ik dat graag in overweging.
Hoi Stef,
Je plan ziet er al heel doordacht uit.
Misschien vallen me nog een paar dingen op.

> De voorkeur gaat uit naar een sportieve zit.
Die krijg je er bij een VSF vrijwel vanzelf bij, ze vallen meestal lang uit.

>Het kan voorkomen, met name wat betreft avonden hier in de omgeving.
Bedenk dat aan goede verlichting een prijskaartje hangt die je keuze kan beïnvloeden. €1500 per fiets zit nl net op de wip voor meer keuze in nieuwe fietsen.

>Kampeertochten.
>1.73 en 1.69. m
> Ca. 75 en 60. kg
> Redelijk normaal geproportioneerd.
Prijs je gelukkig gemiddeld te zijn. De keuze is groot en de problemen gering.

> Rotterdam.
Ja dan komt bike4travel al snel in beeld.

> Momenteel 0.
Wordt dus wel wat leuke tochtjes doen om de spieren en pezen te verbeteren die je met je andere sporten toevalling wat minder belast.

> tweedehands overwegen?
> Ja.
Je hebt nog wat tijd.

> De fiets welk ik momenteel op het oog heb is de VSF Fahrradmanufaktur TX 400,
Past idd binnen je plan, voorkeuren en budget.

>Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
> Ja.
Dat is een vraag die iemand anders mag beantwoorden. Ik stop 1x per week de lader in het stopcontact en kom een uur later tereg ;-)

Leon
Dank voor de reactie Leon :).
Leon schreef: >Het kan voorkomen, met name wat betreft avonden hier in de omgeving.
Bedenk dat aan goede verlichting een prijskaartje hangt die je keuze kan beïnvloeden. €1500 per fiets zit nl net op de wip voor meer keuze in nieuwe fietsen.
Altijd lastig met een budget, voor een paar honderd extra zit je snel aan een fraai nieuw aanbod met meer keuze. Qua onderdelen lijkt er veelal de redelijke overlap in te zitten. Achteraf wat betere verlichting e.d. toevoegen houd ik dan ook open als optie indien nodig blijkt. Voor wat betreft hier in de buurt denk ik dat de standaard verlichting i.p. voldoende zal moeten zijn.
Leon schreef:> Momenteel 0.
Wordt dus wel wat leuke tochtjes doen om de spieren en pezen te verbeteren die je met je andere sporten toevalling wat minder belast.
Inderdaad :).
Leon schreef:>Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
> Ja.
Dat is een vraag die iemand anders mag beantwoorden. Ik stop 1x per week de lader in het stopcontact en kom een uur later tereg ;-)
Met name voor wat betreft mijn telefoon ben ik bang dat ik niet zonder zal kunnen, hehe. Standaard is dat ding al binnen een dag leeg, en met GPS aan houdt het amper 10 uur vol. E-werk of zzing lijken de 2 meest gebruikte opties, waarvan de 1e bij bike4travel ook beschikbaar is. Dus voor het gemak mogelijk dat ik daar mijn keus op zal laten vallen.

Ik blijf verder voorlopig i.i.g. ook tweede hands opties in de gaten houden, zowel marktplaats als hier. Misschien komt er nog iets leuks voorbij. En anders binnenkort bij bike4travel langs om te zien of de TX400 naast prima op papier ook daadwerkelijk goed zit en fietst.
Voor woon-werkverkeer, sportieve weekendtochten en credit cardtrekking zoek ik een snelle randonneur

Checklist:

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Woon-werkverkeer: 2x17 km per dag. Credit card-trekking; hopelijk komt het daar een keer van. Ik zal dan wel binnen Europa blijven.
IN de zomer elke weekend een dag erop uit.

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?En wat verwacht je van de levensduur: wil je een fiets die je een paar jaar goed gebruikt of moet hij echt heel lang of heel veel kilometers mee?

Ja, ik verwacht dat ik de fiets veel ga gebruiken. Moet lekker lang meegaan.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?

Graag lekker doorfietsen

en meerstal in combinatie daarmee:
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?


De voorkeur gaat uit naar een sportieve zit.

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?

Ja voor woon-werkverkeer zal de fiets ook in het donker worden gebruikt. Het betreffen vaak wel verlichte wegen.

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Variërend van gravel en schelpenpaadjes tot rotsachtige mountainbikepaden.


Ik verwacht de fiets voor 90% op verharde paden /wegen te gebruiken.

* Waar gaan de vakanties naar toe?

Nog niets gepland. Maar Schotland, Ierland en Engeland trekken mij zeer!

* Wat voor vakanties worden dat?

Tochten van hotel tot hotel.

* Je lichaamslengte

1.93 meter

* Je gewicht

CA 90 kg.

* Je lichaamsbouw.

Iets langere armen en benen.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?

Tussen de 8 en 14 kg.

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)

Regio Rotterdam.

* Wat is je budget?

Rond de 1700 euro.

* Welke fietservaring heb je?

De laatste 6 jaar fiets ik gemiddeld 3300 km per jaar.

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?

Ongeveer 50 kilometer

* Welke fietsen heb je (gehad)?
En wat was je ervaring met deze fietsen?


Gazelle Orange (Nexus naaf). Te zwaar voor woon-werk, het mag sneller.
Koga MTB; voorzien van Marathon Supremes om deze voor woon-werk te gebruiken. Prima fietsje, maar mag ook sneller.
Giant Speeder lite racefiets. Een stalen ros met 7 speed en commandeurs op de buizen. Lekkere fiets; ik overweeg deze te upgraden (later hier meer over)

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?

Ik kan de fietsen op het basisniveau onderhouden: banden vervangen, ketting smeren, remblokken vervangen. Het is echter niet mijn hobby. Ik wil zo onderhoudsvrij mogelijk door het leven gaan.

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?

Ja, maar ik kan ook gebruik maken van een fietsenplan op mijn werk. Dat scheelt me ongeveer 500 euro in de aankoop van een nieuwe fiets en accessoires.

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?

Thorn Audax MK3
http://www.cyclefar.com/wp-content/uplo ... ax_Mk3.jpg
Thorn Club Tour
http://www.thorncycles.co.uk/Images/bikeclubtour.jpg
Avaghon s28 randonneur
http://www.avaghon.nl/avaghon/cache/com ... 6986e7.jpg
Kona Rove
http://www.konaworld.com/images/bikes/hires/rove.jpg

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?

Ja.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?.

Geen probleem om te wachten

Overig:
Ik beschouw het opwaarderen van mijn Giant Speeder lite ook als een optie. Zaken die ik dan moet aanschaffen zijn:
*) nieuwe wielenset
*) up-to-date remmen en remgrepen
*) spatborden
*) achterdrager
Maar ik weet niet of het frame dit nog waard is.

Hebben jullie een advies?
omedunk schreef:Voor woon-werkverkeer, sportieve weekendtochten en credit cardtrekking zoek ik een snelle randonneur
Hebben jullie een advies?
Salsa Fargo of Surly Ogre (zie http://www.singlespeed.nl/catalog/index ... b7a0c4166f)
met Revelate Designs tassen
Schwalbe Kojaks + ligstuur voor de fiets in randonneursmodus
Schwalbe Racing Ralphs in atb-modus
Schwalbe Mondial/BigBens in allround modus
AB schreef:
omedunk schreef:Voor woon-werkverkeer, sportieve weekendtochten en credit cardtrekking zoek ik een snelle randonneur
Hebben jullie een advies?
Salsa Fargo of Surly Ogre (zie http://www.singlespeed.nl/catalog/index ... b7a0c4166f)
met Revelate Designs tassen
Schwalbe Kojaks + ligstuur voor de fiets in randonneursmodus
Schwalbe Racing Ralphs in atb-modus
Schwalbe Mondial/BigBens in allround modus
Gezien de 90 % verhard, en de opties die hij zelf al aanhaalt denk ik eerder dat de vsf TX randonneur ontbreekt in het lijstje en de Kona Sutra. Persoonlijk zou ik uit je lijstje de fietsen met gewone remklauwen schrappen. Voor gebruik in alle omstandigheden zijn canti's of mini v-brakes superieur, vind ik.

Je kan ook zelf bouwen op basis van een surly cross check (of eventueel LHT, maar die is meer bedoeld voor niet-creditkaart-trekken).
EnriceV schreef:
AB schreef:
omedunk schreef:Voor woon-werkverkeer, sportieve weekendtochten en credit cardtrekking zoek ik een snelle randonneur
Hebben jullie een advies?
Salsa Fargo of Surly Ogre (zie http://www.singlespeed.nl/catalog/index ... b7a0c4166f)
met Revelate Designs tassen
Schwalbe Kojaks + ligstuur voor de fiets in randonneursmodus
Schwalbe Racing Ralphs in atb-modus
Schwalbe Mondial/BigBens in allround modus
Gezien de 90 % verhard, en de opties die hij zelf al aanhaalt denk ik eerder dat de vsf TX randonneur ontbreekt in het lijstje en de Kona Sutra. Persoonlijk zou ik uit je lijstje de fietsen met gewone remklauwen schrappen. Voor gebruik in alle omstandigheden zijn canti's of mini v-brakes superieur, vind ik.

Je kan ook zelf bouwen op basis van een surly cross check (of eventueel LHT, maar die is meer bedoeld voor niet-creditkaart-trekken).
I know, maar gezien zijn gewicht en lengte, de wegen in Schotland, Ierland en Engeland, dacht ik eens een ander geluid en invalshoek te laten horen. Mijn eigen ervaring is dat die Ogre en Fargo ontzettend veelzijdig, betaalbaar en solide zijn. Beetje spelen met de banden en je kunt echt alle kanten op. 50mm Big Apples of 35mm Kojaks zijn gewoon rappe banden. Het enige voordeel van die slanke stalen randonneurtjes is dat ze ietsje lichter zijn en de "klassieke looks" hebben, maar dat je er gelijkertijd wel de nadelen bij krijgt (beperkte bandenbreedte, "ranke slappe buisjes" (gezien zijn gewicht/lengte)).

Kona levert ook mooi spul, maar zou dan wel voor de Kona Rove gaan.
http://www.konaworld.com/rove.cfm
http://vimeo.com/77090243
Een ander geluid mag altijd, maar zijn gewicht en lengte vind ik heel normaal en zou geen fietsen mogen uitsluiten. De genoemde fietsen hebben overigens geen van allen te soepele buisjes, de modellen zonder schijfremmen hebben hoogstens een gebogen vork wat, in mijn ervaring echt wel bijdraagt tot het comfort. (en dat is niet om de klassieke frame liefhebbers een plezier te doen).

(zelf vijf centimeter kleiner en even zwaar en heus niet buiten normale proporties :-) )
Ik denk dat de geometrie erg belangrijk is in dit geval. Verdere overweging is of je een recht(er) stuur wilt, een racestuur, of offroad racestuur (deze laatste zit tussen een recht en een racestuur in qua diepte). Daar kun je dan ook de geometrie op afstemmen.

Andere overwegingen:
  • de mogelijkheid brede banden te monteren kan erg prettig zijn voor de minder strakke asfaltweggetjes. In Groot-Brittannië lopen aangegeven fietsroutes soms ook behoorlijk offroad. Dan zijn brede banden helemaal prettig.
  • bij je lichaamslengte zou een redelijk stijf frame best prettig kunnen zijn, waardoor 'ie niet teveel gaat zwabberen.
  • bij credit card touring is 8 á 14 kg best veel gewicht. Ik zou mikken op zo'n 5kg als haalbaar. Doel kan bijv. 3kg zijn.
  • voor credit card touring heb je niet veel bagage nodig. Je kunt ook een racefiets overwegen. Iets comfortabeler als je ook wat makkelijker offroad wilt kunnen rijden zijn dan de cyclecrossfietsen. Met een zadeltas (~15 liter) kun je dan extra kleding, toiletspullen en reparatiemateriaal meenemen. (Meer heb je niet nodig, toch?)
  • gezien je woonplaats zou je eens bij Bike4Travel langs kunnen gaan. Die hebben de VSF Fahrradmanufaktur TX-Randonneur in het assortiment. VSF-fietsen zijn (van wat ik erover opvang) wat langer. Tevens heeft men daar enige ervaring met lange afstanden fietsen, ook 's nachts (het 'randonneuren'). Mochten individuele onderdelen niet bevallen op dat model, dan zal men die kunnen vervangen voor andere onderdelen. Als vooraf al gezien wordt dat het vele onderdelen zullen zijn, kan vanzelf overgestapt worden op een Avaghon.