Voor de zomer van 2014 hebben mijn vriendin en ik besloten een fietsvakantie te willen doen, waarbij we via de route van de R1 tot aan Berlijn willen fietsen in een periode van 3 weken. Echter zal voor ons beiden dit onze eerste fietsvakantie, dus tips en advies m.b.t. een geschikte fiets welkom! En hoewel we niet vreemd zijn om langere afstanden te voet (30km+) of op skates (50km+) af te leggen, hebben we de afgelopen jaren bijna geen fiets aangeraakt.
Checklist:
* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Fietstochtjes, Boodschappen, Woon-werk, Weekends, Vakanties/reizen?
Om hoeveel km per dag en hoeveel dagen per week gaat het?
De fietsen zullen gebruikt worden voor de benoemde trip naar Berlijn. Maar daarnaast ook voor fietsen binnen de eigen omgeving in weekenden / avonden. Waarbij fietsen in de omgeving alhier de verwachting variabel tussen de 20 - 60 km zal betreffen. En voor de fietsvakantie houden we rekening met 80 km per dag om in ruim 2 weken Berlijn te willen halen, en enkele dagen aldaar door te kunnen brengen.
Als de fietsvakantie naar Berlijn goed bevalt, dan is Scandinavië een volgende mogelijke bestemming.
Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?En wat verwacht je van de levensduur: wil je een fiets die je een paar jaar goed gebruikt of moet hij echt heel lang of heel veel kilometers mee?
Qua fietsvakanties om te kijken of deze bevallen, daarnaast zullen de fietsen nog wel gebruikt worden om in de regio te willen gaan fietsen. Daarbij het liefst een fiets welk met onderhoud toch zeker wel een jaar of 5 mee zal kunnen gaan.
* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
De gulden middenweg.
en meerstal in combinatie daarmee:
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
De voorkeur gaat uit naar een sportieve zit.
* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Het kan voorkomen, met name wat betreft avonden hier in de omgeving.
* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Variërend van gravel en schelpenpaadjes tot rotsachtige mountainbikepaden.
Het merendeel van onze ritten zullen we op verhard afleggen. Indien het toch onverhard is zal het zoveel mogelijk beperkt blijven tot bijv. de gravel en schelpenpaadjes.
* Waar gaan de vakanties naar toe?
Wees zo specifiek mogelijk en geef land en streek aan. Schroom niet: de Ardennen stellen eisen aan een fiets en streken als Toscane en Engeland hebben steilere hellingen dan menig land in verre werelddelen.
In 1e instantie zal het een vakantie langs de R1 richting Berlijn worden. Met in de toekomst mogelijk Zweden en/of Noorwegen als bestemming.
* Wat voor vakanties worden dat?
Hebben we het over tochten van hotel naar hotel of gaat het om kampeertochten waar je tent en alle kookspullen bij je hebt?
Kampeertochten.
* Je lichaamslengte
Zodra je afwijkt van de gemiddelde 170 cm kan dit consequenties hebben voor de keuze, zeker in combinatie met andere gegevens.
1.73 en 1.69.
* Je gewicht
Zowel licht als zwaar heeft consequenties. Te lichte mensen hebben baat bij een lichte en minder stijve fiets, zware mensen vooral bij een sterk achterwiel.
Ca. 75 en 60.
* Je lichaamsbouw.
Ben je normaal geproportioneerd of heb je bv kortere armen of benen? Fietsen hebben namelijk niet alleen een hoogtemaat, maar ook een lengtemaat. De filosofie daarachter verschilt per merk.
Redelijk normaal geproportioneerd.
Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Tel alles mee, dus ook de tassen zelf en gevulde bidons. Om een idee te geven:
- Dagbagage: 3 - 8 kilo.
- Voor op tochten van hotel naar hotel: 8 - 14 kilo.
- Voor kampeertochten: 12 - 30 kilo. Die 12 kilo geldt dan voor iemand die al geïnvesteerd heeft in lichtgewicht spullen. Dit is bij rugzakkampeerders vaak het geval. Mensen die nog niet geïnvesteerd hebben in mooie spullen hebben vaak zwaardere bagage. 30 kilo geldt voor iemand die alles bij zich wil hebben, hetzij voorluxe, hetzij als noodzaak vanwege het gebied.
- Voor kampeertochten waarbij de man meestal meer spullen meeneemt dan de dame tellen we 5 à 10 kilo extra voor de man. (andersom mag ook...)
- Voor kampeertochten waarbij er kinderen of honden meegaan kan het nog verder oplopen.
Moeilijk in te schatten. Qua kampeerartikelen proberen we wel met gewicht rekening te houden, en proberen ook zeker niet overmatig bepakt te gaan. Voor de gesuggereerde 12 - 30 zal ik dan ook ergens halverwege schatten, 20 - 22.
* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Dit in verband met de te verwachten wegsituaties (hellingen, onverhard, kasseien) en de beschikbare gespecialiseerde fietsenmakers op reisbare afstand. Ben je bereid verder te reizen om je fiets te kopen?
Rotterdam.
* Wat is je budget?
Houdt er rekening mee dat er ook een budget nodig is voor zaken als kleding, kampeerspullen en - als het om een goedkopere of tweedehands fiets gaat - voor aanpassingen zoals zadel of bagagedrager.
Het budget welk we hebben voor fietsen + accessoires 3000, ca. 1500 p.p.
Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:
* Welke fietservaring heb je?
Hoe ver fiets je gemiddeld per dag? Hoeveel jaar al?
Momenteel 0.
* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Voor sommigen is 35 kilometer een flinke tocht, een ander noemt 75 km een klein stukje. Geef ons een idee. Welke gemiddelde snelheid heb je daarbij meestal op de fietscomputer of welke snelheid fiets je bij windstil en op het vlakke?
Over de afgelopen jaren hebben we een enkele keer de fietsen van mijn ouders gebruikt om bij hun in de omgeving wat te fietsen. Waarbij ca. 30 - 50 km in 1.5 - 2.5 uur zonder moeite op mooie zomerse dagen.
* Welke fietsen heb je (gehad)?
En wat was je ervaring met deze fietsen?
Dit waren gewoon standaard stadsfietsen, beperkte versnellingen. Weinig problemen om in de polders te fietsen.
* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Alle fietsen hebben onderhoud nodig. Hoe slechter de omstandigheden hoe vaker en hoe lastiger. Goedkopere fietsen zijn meestal onderhoudsbehoeftiger dan dure, maar ze zijn daarbij wel eenvoudiger. Dure fietsen zijn daarentegen voorzien van allerlei speciale dingen waar de klant dan weer perfectie verwacht.
Dingen als banden plakken, buitenwiel vervangen, ketting smeren en/of vervangen, remblokken vervangen, e.d. kan ik. Dit soort vrij toegankelijke oplossingen op een fiets hebben dan ook mijn voorkeur, gezien ik minder afhankelijk ben van een fietsenmaker in geval van problemen.
* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Afhankelijk van je andere gegevens is er soms veel aanbod dat bij je kan passen, soms ook niet.
Ja.
* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Geef een directe link naar informatie en liefst ook een foto op internet.
De fiets welk ik momenteel op het oog heb is de VSF Fahrradmanufaktur TX 400,
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... bc90961c0e
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Ja.
Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?Hoe specialer en persoonlijker de fiets wordt hoe langer het in het algemeen duurt. Het kan tot vier maanden duren, dus samen met een tijdje dat je met de fiets wilt rijden voordat je een reis onderneemt zul je dan op tijd moeten beginnen.
De planning is om rondom de kerstdagen en nieuwe jaar ergens de fietsen aan te willen gaan schaffen. Om deze tijdig te hebben en regelmatig mee te kunnen rijden alvorens mee op reis te gaan.