Additionally, paste this code immediately after the opening tag: post eens een foto van je vakantiefiets - Pagina 31 - Forum Wereldfietser

post eens een foto van je vakantiefiets

3740 berichten
Ik denk dat de Giant ook heel wat minder zal zwabberen als je het achter wat minder hoog optast. Neem wat minder zooi mee.
Wim
een herverdeling na het moment van de foto
gaf ook al wat verbetering, tent volledig in de tas
en achterop alleen de stokken en lafuma stoeltjes

daarnaast de achterdrager zover mogelijk naar voren gezet

maar ja als je wilt kamperen heb je toch altijd wel wat spullen bij je
en zeker als je het niet op zijn allerspartaans wil doen
Tja wat is Spartaans? Zelf vind ik lichtgewicht juist wel luxe, al krijg ik daarbij in mijn gezin niet iedereen mee. Zoek maar eens op dit forum, er is vaker over geschreven. Zelf vind ik dat je in west Europa bij redelijk weer aan twee achtertassen eigenlijk genoeg moet hebben. Als je met twee of meer gaat wordt het al helemaal makkelijk, omdat je kaarten, camera, kookspul, gereedschap, verband etc over meer personen kunt verdelen. Een tweepersoonstent is ook lichter dan twee eenpersoonstenten, en hetzelfde geldt een beetje voor een tweepersoonsslaapzak.
Wim
Hoezo, lichtgewicht in Europa. http://www.flickr.com/photos/12186998@N00/3610907378/
De bestemming was maar 40 km. van huis, we waren met z'n vijven ik had inderdaad maar 2 fietstassen (PTT, massief leer) en 1 heel hoog opgetaste fietskar achter mijn Raleigh met 3 versnellingen. Ik schat dat ik verantwoordelijk was voor zeker 50 kilo bagage ...
in 1 tent slapen we al ;-)

een mooiweer garantie zou idd 1 achtertas goeddeels leeg maken
en de tent zou nog een stuk kleiner kunnen , maar een kruiptentje is mij iets te claustrofobisch. twee voortasjes zitten vol met slaapzakken en (lichtgewicht) luchtbedjes...

alleen twee achtertassen zou mij niet lukken
m.a.w. lichtgewicht is een keuze :D
(en zwabberen dus ook ;-) )
Welkom op het forum Henk en vriendin. Al aardig gegrepen door het fietsvirus merk ik. Ik voorzie dat de Giant volgend jaar heeft plaatsgemaakt voor een maatfiets. 8)
Dat die Giant zwabbert onder zoveel gewicht is niet zo gek. Als dit nog de Giant drager is, dan is die inderdaad niet erg stijf Verder lijkt me dit frame wat klein (gezien de plaats van stuur en zadel). Dat is dus een lange verende zadelpen met vast en zeker speling, en een lange en vermoedelijk verstelbare stuurpen. Tel uit je winst. Misschien helpt het de banden harder op te pompen en het stuur wat lager en meer naar voren te zetten. Verder kunje de tassen met riempjes vast zetten aan de dragers. Achter hoeft dit meestal niet als je bovenop ook al bagage hebt, maar voor stabiliseert het soms aardig.
En steviger fiets zoals een FahrradmanufakturT 400 zal je zeker van het gezwabber af kunnen helpen. Toch zou ik heus nog eens opnieuw naar je bagage kijken. Dit is echt veel. Ik wil je niet van je comfort beroven, maar de eerste (10?) kilo's en liters zijn meestal heel makkelijk te winnen zonder comfort verlies, en zonder een fortuin uit te geven. Daarna wordt het natuurlijk steeds een beetje lastiger, want duurder, en/of minder comfortabel. Voor veel uitrustingsonderdelen geldt echter dat er voor de helft van het gewicht vrijwel even functionele alternatieven zijn. Er zijn zaklampen van 250 gram en van 50 gram, er zijn "camping" borden van 200 gram, maar er zijn ook Ikea borden van 50 gram. Het ene shirt weegt 200-300 gram, en het andere 100-150. Een Tyvek ondergrondzeil scheelt al gauw 500 gram, en zal je de kop niet kosten. Ik heb soms ook een stoeltje bij me, maar dat weegt nog geen 300 gram. Andere oplossingen kosten veel meer geld, maar dan heb je ook wat: er zijn heel comfortabele slaapzak plus matjes combinaties van ruim 2 kilo voor 2 personen, en bruikbaar tot rond het vriespunt (heus). Haal er bij elk van jullie 5 kilo af, en je fietst een heel stuk lekkerder. En kijk eens of jij jouw stuurtas thuis kunt laten, of kunt volstaan met heel weinig gewicht erin. Ik weet natuurlijk niet wat voor uitrusting jullie hebben, maar ik zou iedere keer als ik iets verving kijken of er niet een heel veel lichter alternatief is (er is hier op het forum veel expertise - kijk bijvoorbeeld eens op de site van Jim vd Berg). Dan zal vermoedelijk blijken dat je nog best redelijk op pad kunt met die Giant.
Wim
arnob schreef:@ Iris: vwb Kale: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/membe ... ile&u=8669. Hij heet Henk.
Henk, welkom op het forum... Ik kon uit je profiel echt niet opmaken of je man of vrouw was en wat je werkelijke naam was.... Begrijp ook niet hoe Arno dat wel kan :oops: . En ik moet me nou eenmaal altijd even afzetten tegen de voor-veronderstelling dat je een man was. Al (b)lijkt het wel een feit, dat veel meer mannen op deze site schrijven (ook over hun parnters/vrouwen) dan vrouwen....

Enfin, te veel off topic so back to basics.
:lol:
@iris
dank je ,
arno heeft even mijn website bekeken denk ik ;-)

@55-er
hmmm , denk je? :D

@wim
dank voor de tips!
De zitpositie is wel goed naar zin op het moment (= geen rare pijntjes aan het eind van de dag) dus positie van zadel en stuur zal ik niet zo snel veranderen. De bagage is vanwege motor/wandel vakanties al voor een deel van de lichtgewichte soort , maar er zijn altijd verbeteringen te halen natuurlijk

mooie fiets die t400 zo op het eerste gezicht....
lijkt mij leuk om zelf iets op te bouwen.
Ik heb veel sleutelervaring alleen niet met fietsen zonder motor.

Is er een goed basiswerk op het gebied van fiets techniek in boek vorm?
(met veel exploded views etc...)
Iris-in-Zwolle schreef: Misschien is 'hij' zelf die partner wel, of ken je Kale persoonlijk? Kan toch ook een zij zijn. :wink:
Je hebt helemaal gelijk! Daarom staat er "zie ik goed" etc. Kwestie van me later elegant uit partner- en genderkwesties te kunnen praten 8) :D
Wim schreef:Het makkelijkste alternatief is gebruik te maken van de sinds kort leverbare Tektro racegrepen voor v brakes.
janwillemk schreef:Ik heb ze gekocht bij sjscycles in de UK. Verzendkosten vielen reuze mee. Ik heb geen ervaring met die Diacompe, maar bij mij werken ze prima, en ze houden lekker vast.
Bedankt voor de tips! Is nieuw voor mij, interessant, er moet een soort overbrenging inzitten
Kale schreef:Is er een goed basiswerk op het gebied van fiets techniek in boek vorm?(met veel exploded views etc...)
Als het over vakantiefietsen gaat, is er het boek "Vakantiefietsen" (linkje) van Marten aka M-gineering. Tip: je krijgt er een fiets bij :P (of was het omgekeerd?)
Hoi Kris,
Over die grepen: Nee er zit niet een speciale overbrenging in zoals bij die Travelagents van vroeger (gelukkig maar). Wel is het zo dat iedere remgreep van zichzelf natuurlijk een bepaalde overbrengingsverhouding heeft, en die is bij V brakes anders dan bij cantilevers en zijoptrekremmen.
Andersom is het dus zo dat als je bij een recht stuur nu dus nog grepen zoekt voor cantilevers je dus moet opletten dat je juist geen v brake grepen krijgt.
Henk/Kale: Dat boek van Marten Gerritsen is inderdaad erg leerzaam. Verder is er nog een boek van Eric Schuit, en het uitgebreid geillustreerde boek van Park Tools (via m-gineering te bestellen). Van mij mag je sleutelen zoveel je wilt, maar ik moet je wel waarschuwen dat een compleet gemonteerde fiets al snel goedkoper is dan wanneer je zelf alles los koopt en vervolgens monteert. En bij specialisten als Avaghon, Vittorio of M-gineering kun je sowieso de afmontage krijgen die je wilt.
Wim
Fietsje gekocht...:
Afbeelding

Met de berijder erop:
Afbeelding

Voor de Rohloff-schakelaar heeft de monteur in zijn eigen schuurtje een hulpstukje gemaakt... :D Die zit met een schroef vastgeklemd op/om het stuur. Ooit wisselen van stuur is daardoor een stuk makkelijker.
Nu alleen nog leuke zadeltassen (en het geld daarvoor... :roll:)
Mooie aanwinst, je gaat nu ongetwijfeld met plezier naar je werk :D :D
Robertjan schreef:Nu alleen nog leuke zadeltassen
Je hebt oogjes voor een voordrager, dus vroeg of laat ga je investeren in voortassen? Zo één tas aan je achterdrager is misschien ideaal voor je ww-verkeer.
Nóg liever fiets ik nu van mijn werk naar huis... :wink:

Een voortasje als achtertas kan altijd nog. Ik dacht eerder aan een Brooks Glenbrook of een Carradice Lowsaddle Longflap. Dat dan in combinatie met zo'n klassiek ogende chroomkleurige toeter en een Brooks wollen fietsshirt... 8)

Noem me raar, maar het past wel redelijk bij elkaar denk ik. :roll:
Vorige week mijn nieuwe fiets gaan ophalen in Brussel. Het is een VSF Fahrradmanufaktur T300 geworden met witte Ortlieb-tassen en een Brooks B17-zadel.

Afbeelding

Er komen normaal nog Ergon GR2-handgrepen op en een flessenhouder. Het ABUS-slot is er ondertussen al op vastgeschroefd ipv. met velcro zoals op de foto.
Mijn schatje:
Op de foto's is die wel helemaal kaal. (je moet er nog tassen, drinkbushouder, zadeltas e.d. bij denken)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Om te bewijzen dat je niet direct een peperdure fiets hoeft te kopen als je voor de eerste keer op fietsvakantie gaat, hier de fietsen waarmee mijn vriendin en ik in Noord Spanje gefietst hebben afgelopen maand. Haar fiets heeft de fietstas voorop en de mijne het mandje (uitkomst in dagelijks verkeer en op fietsvakantie).

Afbeelding

Overigens ook een voorbeeld van dat goedkope fietsen wel wat problemen kunnen geven en zo zorgen voor leuke gesprekken met lokale fietsenmakers. Mijn vriendins fiets bleek zeer goed bestand tegen alles, maar mijn achteras kon het een keer niet meer aan. Dit heb ik overigens al drie keer gehad bij deze fiets, zelfs bij onbeladen gebruik en is waarschijnlijk dus een constructiefout.

Voor een volgende reis orienteer ik me op een nieuwe fiets, hopelijk een heel bijzondere :wink:
Zie ik daar toch een Dawes?
Een Dawes Mojave inderdaad! (en een Ridgeback Velocity)
Santos Travelmaster in Spanje tijdens de beklimming van de Puerto del Viento
Afbeelding