Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 31 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Inge1 schreef:
marik48 schreef:
Hallo,
ik zie de foto's van de fatbikes voorbij komen, lees de verhalen en zou graag eens een ritje willen maken met een fatbike. Je kunt ze huren in bijv. Schoorl maar ik zou graag samen met een ervaren iemand willen gaan. Is er iemand die dit met mij aandurft?
Marik48

dijken63 schreef:
Ik wil dan ook wel mee Marik. Misschien wachten tot Yopie in Nederland komt?
woon geheel niet in de buurt van Schoorl maar een weekendje weg is ook leuk.
Anja
Ik sluit me bij jullie aan lijkt me leuk om het onder het oog van ervaren fatbike riders eens te proberen. Woon ook niet in de buurt van Schoorl maar die hebben vast een hostel of zo.

In Schoorl is recent de verhuur van fatbikes niet meer mogelijk. Volgens mij kan het wel nog in Den Haag bij lolabikesandcoffee op zondag ochtend.

Tevens de mogelijkheid om gratis verschillende fatbikes te testen (bijv in Zandvoort op 25 oktober).

Afbeelding

Mijn training op de fatbike is meestal rondje mtbroute zandvoort en daarna op het strand (met de wind mee). Jullie kunnen ook een keer op mijn pugs fietsen voor een gezamenlijk rondje, dan rij ik met mijn 29er. Ik woon in de buurt van Zandvoort.

gr,
Patrick
Yopie schreef:Afbeelding
:D :D


Hoi Yopie. Prachtige foto's en verhalen weer. Ik kan er niet genoeg van krijgen. Ga vooral zo door. Bedankt.
Groet.
mooie fotos..uren kijkplezief......eigenlijk het enige topic dat ik nog volg............... :?
Volgens mij moet jij wat vaker naar buiten Nobbi :lol: .
ik lees dit topic en ga naar buiten ifietsen
als ik buiten ben geweest lees ik dit topic.
werkt zeer stimulerend op body and soul :wink:
Je bent een bevoorrecht mens;)!
ja...alleen nog een fatbike scoren. maar ben er nog niet uit wat precies voor model het moet gaan worden....beetje oldschool pugs achtig of meer carbon en dat soort gein....tja...leven zit vol dilemmas en fietsen in schuren. en geen franse ventielen natuurlijk. :lol:

ontwikkelingen bij fatbike volgen elkaar ook snel op...veel sneller dan ik de rest van fiietsland...
Yopie schreef:vooral die mooie gekleurde dopjes, die wil ik wel ja. Mss raar op een zwarte fiets met zwarte tassen maar inderdaad handig in sneeuw. En mooi rood is niet lelijk, he Carl? :wink:
Natúúrlijk neem je rode ventieldopjes. Rood is bewezen sneller dan andere kleuren.

Carl
Wow, wat is dit een mooi topic! Zonder enige twijfel het mooiste van het forum!

Yopie, als je nog een fietsmaatje zoekt voor je volgende tochten, ik hou me graag aanbevolen, wil supergraag mee!!! Ik heb veel MTB ervaring maar moet alleen nog even doorsparen voor een fatbike (het wordt de Moonlander). En verder ben ik vrolijk, gek, een super romantische viking (haha) en al je avonturen, de prachtige foto's, je enthousiasme, je liefde voor het fietsen, voor je fatbike, voor het leven .. wil ze heel graag met je delen. Ik stuur je ook een PB, ik hoor graag van je.

Groetjes van Douwe.
Het lukt me niet om een PB naar Yopie te sturen. :? Eerst dacht ik dat het kwam doordat mijn eerste post door de moderators goedgekeurd moest worden? Maar nu blijft PB in postvak UIT hangen, heb er drie verstuurd en ze blijven alle drie hangen. Wat doe ik verkeerd? Of kan Yopie misschien geen PB ontvangen, ik las nl de optie dat je dat kunt uitschakelen?
Relax, Douwe. Yopie heeft nu drie PB-tjes vvan jou ontvangen, alleen heeft ze die nog niet gelezen. "Postvak UIT" gaat pas bij jou leeg als zij ze gelezen heeft.

Je mag nu stoppen met Yopie te spammen :wink: .
Thanks Travelmaster, ook voor de hint. :oops:

Het is de liefde voor de fiets, voor het landschap ..  de foto's, de verhalen .. het doorzettingsvermogen, de zelfspot, de humor .. wil graag de persoon hierachter leren kennen. En Zweden, Lapland, dat trekt me enorm aan, zou daar graag willen ronddwalen en het liefst met een Yopie. :D Ben alleen een onhandige kluns, want spammen was niet mijn bedoeling, ook al zijn het inmiddels al 4 PB's geworden. :oops: Ze staan alleen nog steeds in Postvak UIT. :?

Trouwens een prachtig topic dit! Heb het nu voor de tweede keer gelezen, vooral de foto's zijn om te smullen, zorgt dat de fatbike sneller komt. :P
Dat zeg ik: ze blíjven in postvak UIT staan, tot Yopie ze gelezen heeft. En ze is soms wel ff de hort op.
yopie heeft een lekke band, dus ze is nog niet thuis.. :wink:
Yopie schreef:
gieltje schreef: Ha Yopie, ik vraag me af of je misschien de lange franse ventielen gebruikt (je hebt ze in 40 en 60mm).

Ja denk dat ik de lange ventielen heb, zal ook zeker de korte gaan bestellen.
Franse ventielen (en andere ook, maar in mindere mate) bestaan in een veelheid aan lengtes. Van heel kort (32mm, misschien nog wel korter) tot heel lang (80mm, misschien nog wel langer), en dan heb je ook nog verlengstukken voor als het je allemaal niet lang genoeg kan zijn. Die hele lange ventielen zijn voor de hoge (carbon)velgen waar tijdrijders en triatleten op rijden; de kortere zijn voor de hele lage velgen van ouderwetse racefietsen. Koop ze zo kort mogelijk (afhankelijk van je velghoogte), dat is ook beter voor je binnenbanden. Maar op een fatbike met überbrede velgen zou ik sowieso voor (korte) autoventielen kiezen, indien mogelijk. Veel robuuster.

Op de racefiets sloop ik ook aan de lopende band (ha!) Franse ventielen, vooral dat pieleke waarmee je ze dichtdraait is een geliefd item om krom te geraken.

Duurdere binnenbanden (Conti, bijvoorbeeld, ongetwijfeld ook Schwalbe) hebben een uitneembaar ventiel. Als ik eraan denk, sloop ik het ventiel uit een versleten binnenband voordat ik 'm weggooi. Nu heb ik een aardig voorraadje, en voor de zekerheid gaan er altijd één of twee als reserve in de zadeltas bij de kettingschakeltjes en het schoenplaatje. Weegt bijna niks, en beter mee verlegen dan om verlegen. Vooral die minuscule framepompjes hebben namelijk nogal de neiging je ventielen te slopen. En: doppies erop. Niet van die lullige stukjes plastic die erop zitten als je ze koopt, die houden alleen maar het vuil uit je ventielen. Ook een goed idee, hoor, en op de racert vaak voldoende, maar als het wat ruiger wordt, wil je die aluminium gevalletjes erop hebben. Die bieden nog wat bescherming voor het kwetsbaarste deel van een Presta-ventiel. Verkrijgbaar in een veelheid aan kleuren:

Afbeelding

Dus kies een kleur die past bij je frame, bij je stuurlint, bij je ogen, bij je oorbellen of bij je lippenstift. Of een kleur die je makkelijk ziet liggen op de toendra, natuurlijk, want je raakt geheid een paar van die krengetjes kwijt als je lekrijdt.
DouweFries schreef: Yopie, als je nog een fietsmaatje zoekt voor je volgende tochten, ik hou me graag aanbevolen, wil supergraag mee!!! [..]
Douwe, dankje voor je aardige woorden, maar ik ben inderdaad nu onderweg, zal als ik weer terugben je pb'en, okee?
Ik fiets nu de Vasaloppet heen en terug, dat is eigenlijk een skiroute maar met de fatbike gaat 't ook prima (Vasaloppet is een jaarlijkse skiwedstrijd van Sälen naar Mora, circa 100km, geloof de langste in zijn soort). En ga zo nog even het gebergte in, voordat de winter losbarst. Zal later een klein verslagje schrijven, zijn hier nl prima mtb-routes (rondom Sälen) met mooie singeltracks, maar helaas ook met grote stenen, de fatbike knalt er niet altijd overheen, is ook lopen en duwen.


Alien, thanks weer voor je uitgebreide antwoord, en gelukkig ben ik niet de enige die ventielen aan de lopende band sloop. Ik ga later langs 't fietsenwinkeltje hier (nou ja tis eigenlijk meer een sneeuwscooterzaak), kijken of ie nog oude binnenbandjes heeft waar ik de ventielen uit mag draaien, goede tip!

En bij thuiskomst van alles bestellen: nieuwe bandjes met dikke korte autoventielen (hopelijkbestaan die), mooie gekleurde ventieldopjes (ik ga in stijl: zwarte voor in de zomer, rode voor achterop de auto, roze voor in de sneeuw, paarse voor bij mn paarse shirtje), denk ook een nieuw kettingblad (maar eigenlijk draait het nog prima), een bashguard (nog geen flauw idee welke: glasfiber, metaal, kunstof, groot, klein :? ), en nog meer dingen waar ik nu even niet aan wil denken. Oja rollen helicoptertape! prachtig spul! ga de hele fiets ermee inpakken.
Waar de fiets ook veel word gepakt is aan de voorkant van de rechtercrank, vaak knalt dat als eerste op rotsen, zitten nu heel wat wat hapjes in, alsof er ratten aan hebben geknaagd. Voor de duidelijkheid hieronder een foto, niet echt scherp maar heb nu ff geen betere bij de hand. Dit was na een weekje fietsen, dus na een paar zware weken is dat wel wat erger geworden. Denk dat er weinig crank overblijft als ik zo doorga, hij wordt steeds dunner, straks valt ie eraf. :shock: Dus weet waar je je fiets aan blootstelt, met dit soort tochten, hij komt er niet zonder kleerscheuren uit.
Maar nu weer lekker fietsen! Hejdå!

Afbeelding
Ik bedoel dus dat witte, daar waar de crank op de as zit (ja goed kijken :) ), nu is dat veel erger aangevroten, zitten echt happen in.
Dat is je linker crank, muts.
links is , waar je duim rechts zit

je kan volgens mij ook crankbeschermers erop zetten nen nog meer gein en plasti dip erop...is je fietset meteen geseieled tegen waterr enzoro en een mousse in je banden heb je meteen geen ventielen meer nodig

binnenbanden met autoventielen...kun je meteen je velgen uitboren..andere diameter
Alien schreef:Dat is je linker crank, muts.
:D :D
jasmon schreef:
Alien schreef:Dat is je linker crank, muts.
:D :D
Wat een lol, blij dat jullie vrolijk zijn, maar ik had gewoon geen foto van de rechtercrank, hoooor Alien. Maar dat neemt niet weg dat je wel gelijk hebt. :D
nobbiomatic schreef:
je kan volgens mij ook crankbeschermers erop zetten
binnenbanden met autoventielen...kun je meteen je velgen uitboren..andere diameter
Crankbeschermers? nooit van gehoord, leuk, mss is dat wat. Zag dat een crankarm best wel wat kost. En moet idd een groter ventielgat boren, kun je trouwens nog wel in een groot gat een dun raceventiel steken of is dat vragen om ellende? Mss met extra ringetjes?
Goh die fiets blijft me wel bezighouden zo.

En over mutsen, ben momenteel maar wat blij met m'n muts! Het vriest en zonder muts je slaapzak inkruipen is barkoud. En zometeen de berghelling afsjeesen, een warme muts is dan ook geen overbodige luxe, muts onder de helm gaat helaas niet dus die helm moet dan maar de rugzak beschermen. Maar kan toch niet så hard want de achterrem doet vervelend, hopelijk gaat straks de zon schijnen zodat ik zonder handschoenen de remmen kan openmaken, kijken wat 't is.
Groetjes uit de zweedse fjällen, hejdå!