Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaap comfort - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

slaap comfort

Is het mogelijk om een Exped matje te gebruiken in combinatie met een thermorest zitje? Ik zit naamelijk op het punt om een nieuwe slaapmat en een zitje te kopen, en ik ben nog niet helemaal uit met wat betreft het zitje....

Om met je eigen woorden te spreken....

Gewoon doen!!! :lol: :lol:

Nee serieuws ik weet het niet maar het lijkt me van wel.
Ken beide matjes maar heb geen ervaring.

het gaat niet perfect (je moet een beetje het matje erin proppen) maar het gaat wel.

senior schreef:Sorry hoor, maar ik slaap al 20 jaar op een NOMAD matje, nooit ergens last van of mee gehad, en het weegt niks. Hoofd op fleece trui, dat weer op de schoenen, ja dat stinkt en so what!, uitstekende arm gezellig over de fietstas waarin alleen maar de zachte dingen, en zo kan ik wel doorgaan. Ja, ik sliep vroeger (55 jaar geleden) bij de Padvinderij op stro, ging ook heel goed. Zou het soms aan mij liggen en de wat "verwatte" jeugd van tegenwoordig? Maf ze, mensen!
Welnee, dat ligt helemaal niet aan u. Al dat gedoe over het perfecte materiaal dat ook nog eens peperduur is. Het blijft natuurlijk gewoon kamperen in een tent en je ligt op iets dat comfortabeler is dan op de grond in je slaapzak. Ik zat even te denken om mijn bijna nieuwe, twee meter lange, 2de hands Nordisk matje in te wisselen voor een exped ding, maar dat ga ik pas doen als de huidige mat op is, bij nader inzien. Dan maar zo nu en dan bijblazen - who cares?

Kijk eens aan: erkenning! Precies zo bedoelde ik het! Niet zo zeiken lieve wereldfietsers, afzien, ontberen, kou lijden, kreunen van de spierstijfte etc. etc. Thats all in the game! Ja toch! :wink:

senior schreef:Kijk eens aan: erkenning! Precies zo bedoelde ik het! Niet zo zeiken lieve wereldfietsers, afzien, ontberen, kou lijden, kreunen van de spierstijfte etc. etc. Thats all in the game! Ja toch! :wink:
Grappig geformuleerd, maar je moet zelf ook niet zeiken, ouwe zak ;-) .
Ik heb zelf ook 2 decennia met een basic Ridgerest gedaan, en op 5300m hoogte in een zomerslaapzakje gecampeerd in een sneeuwstorm, onder een tent die eigenlijk een afgedankte parachute was van de Indische strijdkrachten enzovoort enzovoort en watzijnwetochgeweldigdatwezokunnenafzien 8) , maar vroeg of laat botst iedereen wel op de grenzen van zijn fysieke mogelijkheden. Of wordt met lichamelijke aftakeling geconfronteerd.
Dan helpt het wel dat er hier op het forum producttechnisch relevante informatie wordt uitgewisseld. Laat ieder maar voor zichzelf uitmaken hoe stoer hij/zij wil overkomen.
Goed dat je er een winkje ;-) bij hebt proberen te zetten, want anders... :twisted: :wink: .

Vroeger was ik o zo stoer. Tegenwoordig ben ik heel wat ouder, en ik heb gewoon gemerkt dat ik langzaamaan steeds wat stijver wordt, en steeds moeilijker slaap op van die dunne matjes. Dus heb ik om de paar jaar wat dikkers gekocht. Ik ben dus net zo stoer als vroeger, maar met een dikker matje. Het is jammer, maar ouderdom bestaat echt.
Wat ik me afvroeg is hoe het nu staat met de luchtdichtheid van de nieuwste generatie exped matjes. Er waren berichten dat de exped matjes toch wel erg snel leegliepen, en ze waren overal ineens in de aanbieding. Er leek een nieuwe generatie aan te komen.
Wim

Ik heb zojuist een oud matje ingeruild tegen een nieuw. Het lekprobleem blijkt in het merendeel van de gevallen te worden veroorzaakt door de ventielen, die na een aantal maal goed vastdraaien niet voldoende meer afsloten. De nieuwe matjes hebben andere, grotere ventielen. En een opblaasslangetje vast aan de zak, zodat we nu ook in kleine tentjes het matje binnen kunnen oppompen.

Met een beetje door-googelen zie ik dat exped ook zo'n zitje hebben. Dus dat maakt het wat makelijker, het is dus gewoon een questie van welke mat het lekkerste ligt. (allebij een stuk lekkerder dan mij 2.5cm thermarest denk ik :) )
arnob schreef:Ik heb zojuist een oud matje ingeruild tegen een nieuw. Het lekprobleem blijkt in het merendeel van de gevallen te worden veroorzaakt door de ventielen, die na een aantal maal goed vastdraaien niet voldoende meer afsloten. De nieuwe matjes hebben andere, grotere ventielen. En een opblaasslangetje vast aan de zak, zodat we nu ook in kleine tentjes het matje binnen kunnen oppompen.
Hoi Arnob,
Ging het gemakkelijk, dat inruilen van het matje? Het "lekprobleem" is immers niet direct aantoonbaar te maken, pas na 1/2 nachten is er merkbaar minder lucht in het matje. In welke winkel was dat en doen ze daar niet al te moeilijk over?
Mijn Exped heb ik gekocht bij Carl Denig, Den Haag,

jim

@Jim: De mijne kwam van Zwerfkei (Woerden). Daar werd absoluut niet moeilijk gedaan. Ze kenden het probleem: er zijn daar redelijk veel matjes geretourneerd. Overigens zijn er ook erg veel Exped-matjes verkocht, zodat het uitvalpercentage minder groot is dan het lijkt (ik citeer de helpdeskmedewerker).
Het matje wordt daar eerst door mensen van Zwerfkei getest (ze hebben daar een compressor, dat geeft meer druk dan een losschietende blaaszak) en als ze geen lek kunnen vinden gaat het naar de importeur. En die lijkt ruimhartig om te gaan met inruilen (hetgeen bij deze prijsstelling trouwens ook wel mag in mijn ogen: je slaapt toch in de Mercedes-klasse).