Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe licht kan een vakantiefiets eigenlijk zijn - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Hoe licht kan een vakantiefiets eigenlijk zijn

Dag Otto,

zondag 27 januari ga ik de Pioneer testen. Weer of geen weer. Van Amsterdam fiets ik naar het kopje van Bloemendaal. Gewoon fietstassen achter en voor, volgepakt met telefoonboeken, postcodegidsen en pakken A4-papier. Zo heb ik de Off Rohler ook getest en deze manier van testen werkt erg goed :lol:

Als hij bevalt, neem ik hem volgend weekeinde mee naar de Fiets- en Wandelbeurs. Als je wilt kun je hem wel uitproberen op het testparcours als je wilt. Als hij niet bevalt gaat hij terug naar de fabrikant. Dan zal Jan Willem Sintnicolaas hem gaan aanpassen en zal ik een volgende versie gaan testen.

Iedereen in de winkel heeft er vandaag al (zonder bagage) op gereden. Ze hebben mij gewaarschuwd de Pioneer niet te testen anders zou ik zo mijn aluminium Koga Signature inleveren :wink: Mwah, ik denk van niet, daarvoor rijd ik al te lang op mijn Koga. (Hieronder pakweg 22 jaar geleden)

Afbeelding

Hier heb je een MTB van 6,6 kilo, nog lichter dan de UCI-grens. Het dingetje kost nu zo'n 1700 euri. Een paar spatbordjes erop, bagagedragertje en dingetjes. Kan je zo mee op vakantie........

Als je geinteresseerd bent kan ook ook wel een nieuwe voor je krijgen.

http://www.sykkelplassen.no/?aid=1176&did=428128

Is wel extreem licht, maar ik zie ook een paar keer van dat enge "Karbon". Mij zie je er niet op, in elk geval.

Mwah,
heb dezlfde vork en krank op één van mijn fietsen, kunnen toch best wel wat hebben.

Maatchen schreef:Hier heb je een MTB van 6,6 kilo, nog lichter dan de UCI-grens. Het dingetje kost nu zo'n 1700 euri. Een paar spatbordjes erop, bagagedragertje en dingetjes. Kan je zo mee op vakantie........

Als je geinteresseerd bent kan ook ook wel een nieuwe voor je krijgen.

http://www.sykkelplassen.no/?aid=1176&did=428128
Het probleem met deze fiets is dat een lowrider bijna onmogelijk is op deze vork. Ik vraag me ook af of er wel nokjes zijn voorzien om een achterrek te plaatsen. Als dit niet zo is, vertrek ik er nog niet mee omdat ik geen kaderbreuk wil mee maken.

ottovds schreef:
Maatchen schreef:Hier heb je een MTB van 6,6 kilo, nog lichter dan de UCI-grens. Het dingetje kost nu zo'n 1700 euri. Een paar spatbordjes erop, bagagedragertje en dingetjes. Kan je zo mee op vakantie........

Als je geinteresseerd bent kan ook ook wel een nieuwe voor je krijgen.

http://www.sykkelplassen.no/?aid=1176&did=428128
Het probleem met deze fiets is dat een lowrider bijna onmogelijk is op deze vork. Ik vraag me ook af of er wel nokjes zijn voorzien om een achterrek te plaatsen. Als dit niet zo is, vertrek ik er nog niet mee omdat ik geen kaderbreuk wil mee maken.
Wel eens gehoord van een BoBkar!

groot41 schreef:
ottovds schreef:
Maatchen schreef:Hier heb je een MTB van 6,6 kilo, nog lichter dan de UCI-grens. Het dingetje kost nu zo'n 1700 euri. Een paar spatbordjes erop, bagagedragertje en dingetjes. Kan je zo mee op vakantie........
Het probleem met deze fiets is dat een lowrider bijna onmogelijk is op deze vork. Ik vraag me ook af of er wel nokjes zijn voorzien om een achterrek te plaatsen. Als dit niet zo is, vertrek ik er nog niet mee omdat ik geen kaderbreuk wil mee maken.
Wel eens gehoord van een BoBkar!
Ik kan niet uit ervaring spreken, maar mij lijkt dat je dan het voordeel van het lage gewicht volledig te niet doet. Een bobtail / bobkar weegt ook wat vrees ik. Ook kan een kader misschien niet tegen de niet alledaagse belasting van een bobkar in combinatie met heel wat andere factoren.

ottovds schreef:
Maatchen schreef:Hier heb je een MTB van 6,6 kilo, nog lichter dan de UCI-grens. Het dingetje kost nu zo'n 1700 euri. Een paar spatbordjes erop, bagagedragertje en dingetjes. Kan je zo mee op vakantie........

Als je geinteresseerd bent kan ook ook wel een nieuwe voor je krijgen.

http://www.sykkelplassen.no/?aid=1176&did=428128
Het probleem met deze fiets is dat een lowrider bijna onmogelijk is op deze vork. Ik vraag me ook af of er wel nokjes zijn voorzien om een achterrek te plaatsen. Als dit niet zo is, vertrek ik er nog niet mee omdat ik geen kaderbreuk wil mee maken.
"Kan je zo mee op vakantie......." was dan ook zeer ironisch bedoelt.
Voorvork, zadel, stuurpen, spacers, banden, naven, trapas, balhoofd zijn zaken bij dit model die ik zelf niet op een vakantiefiets zou willen hebben. Ga je dat vervangen met degelijke/comfortabel spul dan..........dan weegt die fiets bij lange na geen 6,6 kilo meer maar toch al gauw drie-vier kilo meer. Da's dan een kilo of anderhalf lichter dan mijn eigen fiets die kaal iets van 11,5 weegt, met stalen frame.

Voorvork- geen nokjes of bevestiging voor drager
zadel- carbonplaatje , ultralicht (60 g?) maar wie fietst daar 10-12 uur per dag comfortabel op?
banden- kenda klimax 345 met NoTubes, liever iets degelijkers
naven- am-classic licht maar bepaald niet duurzaam cnc-gelagerd
trapas- am-classic idem naven
balhoofd- ben niet helemaal zeker maar ik vermoed dat daar ook het gewicht ten koste van de duurzaamheid is gegaan.

Een aantal van de redenen waarom een 'UCI-gewicht'-fiets niet geschikt is om te gebruiken als vakantiefiets.

Valt daar nu wat aan te doen?
Tja, een deel is wel te vervangen door ander licht spul van Chris King, Tune en co. Licht en ook degelijk, dan kan er nog wel weer een beetje af....... en een beetje geld bij. Die Argyle kost nieuw zo'n 4000 euri, met duurzaam materiaal kan je er wel 1000 bij optellen (kaal). Ik ben bang dat de interesse voor ultra-lichte vakantiefietsen niet overhoudt.

Removed

Dag Leopard,

net zoals u de Koga Signature vergelijkt met de Easy Rohler (ander onderwerp), slaat u bij deze ook de plank mis.

De ER is met 28 inch banden, de Pioneer heeft 26 inch banden. Is dat verschil genoeg? Ik zal de rest dan niet vermelden. Ik vermoed dat u zo enthousiast bent over uw ER, dat u niet meer zuiver naar de andere fietsen kijkt. ERg mooi om dat zo te mERken. :wink:

Over drie weken neem ik de Pioneer en de EtiRohler wel mee naar de beurs in Retie, dan kunt u zelf vergelijken.

Removed

Leopard - Koga .... (trauma?)
Voor mij is het gewicht van de fiets niet relevant. het grote verschil wordt uiteindelijk gemaakt door de bagage die je meeneemt, of beter nog niet, meeneemt. Denk aan hoeveel bidons water, gereedschap,voedsel lichtgewicht kleding ,tent ect ect.
Ik kwam net dit "oude" topic tegen. "Oud", hoewel altijd actueel denk ik. Snel heb ik een Excel-sheet in elkaar geflanst met redelijk normale gewichten voor onderdelen. Hierbij zitten alle hoofd-onderdelen, maar nog niets zoals schroefjes, stuurbedekking, etc. Enfin, zie de link voor het Excel-document en trek zelf de conclusies. :wink:

Klik hierop voor het Excel-document.
Ook interessant is de Stevens Xenith

Afbeelding

http://www.stevensbikes.de/2009/index.p ... lang=nl_NL

Een trekking bike van Carbon van 9,8 kg.

Een kilozwaarder is de Stevens Gran Tourismo met nogal zware remmen.

Voor een test zie:
http://www.stevensbikes.de/2009/testber ... 1_2009.pdf
ook duur met carbon-bijna alles(door Parlee) ;)
Afbeelding
Hé Marten,

Hoe was de beurs?
Enne, hoe zwaar is dat fietsje nu?
catemaron schreef:Hé Marten,

Hoe was de beurs?
de beurs was leuker dan de '1e week weer thuis' ;)
Enne, hoe zwaar is dat fietsje nu?
kan mij dat schelen, maar ik gok <7500 gram en >7500€
Ik heb eens gekeken naar de excel sheet van Robert Jan. Het totaal gewicht van deze imaginaire fiets is 10,63 kg. Veel gewichten vind ik echter erg laag gekozen (400 gram voor een drager, 1,2 kg voor twee binnen en buitenbanden, 300 gram voor spatborden. heel lichte zadel en stuurpennen etc). Als je meer wilt meenemen, en over ruigere wegen gaat, dan zou ik voor de degelijkheid en inzetbaarheid zeker zwaardere spullen kiezen.
Voor zo'n gewicht kun je wel een lichte asfaltfiets krijgen zoals een audax/brevet fiets. Met degelijke wielen kun je dan vast wel 12-13 kg vervoeren, maar dat is het dan wel. En dan moet je niet van de weg af gaan.
Volgens mij kom je voor een goede volledig allround inzetbare en compleet afgemonteerde vakantiefiets ook met dure onderdelen niet echt goed onder de 16 kg.
Wim
luddo schreef:Een trekking bike van Carbon van 9,8 kg.
En dan komt de man van de bagage-afhandeling en die .... :roll: :evil: :cry:
Leon (die een prachtige custom-fiets heeft, maar de (ooit) volgende keer een fiets uit het rek koopt, dan durft hij ook eens met het vliegtuig op reis)