Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Negatieve ervaringen met Rohloff - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Negatieve ervaringen met Rohloff

Marco Meijerink schreef: Dat de naaf wat meer kost weten we allemaal wel.
Het prijskaartje, wat ik op het forum als (bijna voornamelijk) bezwaar lees, Tel ik niet mee. Oky. Ik moet misschien meer dan dubbel op mijn centen letten dan de gemiddelde fietser hier. En toch heb ik gekozen voor de Rohloff. Een dergelijke keuze / afweging mag niet afhangen van het prijskaartje.
Als ik de winkel inloop om [ongeacht wat] aan te schaffen wordt mij als eerste gevraagd wat mijn buget is. KOLDER. Ik wil weten wat een goede aanschaf is. En als dat vandaag niet in mijn buget past, moet ik door sparen. :roll: (En als dat niet in de tijd past moet ik mijn standpunt aanpassen.) :|
Over fietskettingen: volgens Bernhard Rohloff is de beste ketting de HG93 van Shimano of zijn eigen S-L-T 99 :lol: KMC vond hij niets, maar ik ben vergeten te vragen waarom.

Om terug te komen op de negatieve ervaringen: heeft iemand al eens een doorgesleten body gehad bij het gebruik van de Hebie Chainglider? De eerste exemplaren waren verkeerd gedimensioneerd zodat de Chainglider schuurde over de body totdat deze doorgesleten was. Ook bij de huidige Chaingliders kan dat gebeuren als je hem niet goed afstelt (na het spannen van de ketting). Maar ja, ik vond het sowieso al ondingen. :evil:

Weetje: in de eerstvolgende Wereldfietser (eind juni 2009) komt een interview van ondergetekende met Bernhard en Barbara Rohloff.
Ik heb zelf geen Rohoff. Vandaar enkele vragen:

Zijn er mensen die het missen dat ze niet met het verzet kunnen spelen? Dus afhankelijk van het gebied waar je fietst de tandwielverhoudingen aan kunnen passen?

Hoe gemakkelijk kun je een spaakbreuk repareren (aan de kant van het tandwiel). Met een derailleur kun je onderweg een NBT2 gebruiken. Bestaat iets vergelijkbaars voor de Rohoff of moet je dan zwaarder gereedschap meenemen?

Komt het voor dat de ketting eraf loopt wanneer je hebt nagelaten om de ketting te spannen. Zijn er mensen die na verloop van tijd het toch wel irritant zijn gaan vinden om steeds de excenter te moeten stellen?

Heeft iemand het meegemaakt dat de naaf uit het wiel geknipt is en dus gestolen is?
Eric Schuijt schreef:Om terug te komen op de negatieve ervaringen: heeft iemand al eens een doorgesleten body gehad bij het gebruik van de Hebie Chainglider? De eerste exemplaren waren verkeerd gedimensioneerd zodat de Chainglider schuurde over de body totdat deze doorgesleten was. Ook bij de huidige Chaingliders kan dat gebeuren als je hem niet goed afstelt (na het spannen van de ketting). Maar ja, ik vond het sowieso al ondingen. :evil:
Eric,

Waarom vind je het ondingen? Zie je nog meer nadelen naast het slijtageprobleem?

Ik heb nu zo'n Hebie en herken je punt van slijtage wel. Ik zie een plekje op mijn naaf maar ik zou verwachten dat het metaal van de naaf veel harder is dan het plastic van de Hebie en dat de laatste dus zou slijten.

Overigens vind ik de functie van het ding wel erg goed. We hebben de afgelopen week veel op zandpaden gereden en soms ook modder maar de ketting blijft op deze manier erg mooi schoon een gesmeerd. En geen vette vlekken op mijn broek. Voor *mij* is het ding wel een uitkomst.
Dag Hans,

ik vind de Chainglider een mooie vinding, maar technisch vind ik het niet chique dat hij rust op de ketting. Als de ketting wat slapper staat, ga je hem horen en voelen. Ik adviseer daarom meestal om de Chainglider vooral in de natte winter te gebruiken en in de droge zomer eraf te laten.

Catemaron (vreemde naam heb je overigens) juist met een Rohloff-naaf kun je makkelijk je spaken vervangen want je kunt er zo bij. Ga maar eens kijken bij een dealer bij jou in de buurt.
Ik heb wel een Rohloff naaf, en ben er erg tevreden over. Hier een paar reacties op je vragen.
Je kunt de omvang van de stapjes niet veranderen, dat is waar, maar wat mij betreft is die omvang eigenlijk zowat altijd prima. Het totale bereik is net groot genoeg, en de stapjes zijn niet zo klein dat je steeds meer dan een stapje tegelijk moet doen. Soms wel natuurlijk, als je ineens van steil naar beneden naar steil omhoog moet, maar dan moet je bij elk systeem meer dan een stap schakelen. Het mooie van de Rohloff is dat je dat eigenlijk heel makkelijk kunt: het maximale aantal stappen dat je in een keer kunt schakelen hangt slechts af van de lenigheid van je pols. Kortom, hierbij wint de Rohloff duidelijk. Bovendien kun je de overbrengingsverhoudingen net als bij een derailleur fiets wel degelijk aan het terrein aanpassen: als je naar het Lake District gaat kun je er een groter achtertandwiel en/of een kleiner voortandwiel opzetten. Dat is even werk, maar niet anders dan bij een derailleur fiets. Mijn persoonlijke advies voor een beladen vakantiefiets zou zijn om de lichtste combinatie te kiezen die nog door Rohloff wordt toegestaan: 38x16 of 40x17. Zie http://www.thorncycles.co.uk/thornpdf/T ... ohloff.pdf voor een mooi overzicht, en een directe vergelijking met derailleursystemen. Voor een racefiets zou ik de stappen van de Rohloff naaf natuurlijk wel te groot vinden, maar daar is de naaf ook niet voor bedoeld.
Ik heb nog geen spaakbreuk gehad, en ben dat ook niet van plan. Gelukkig is er ruimte zat om er van alle kanten spaken in te steken. Een ketting is er bij mij nog nooit afgelopen, en bij onze tandem met excenter is me dat ook nog nooit gelukt, ondanks een soms erg slappe ketting.
Nee, mijn naaf is er nog nooit uitgeknipt, maar ik geloof niet dat ik al veel mensen ben tegengekomen die weten wat voor naaf dit is. Om je de waarheid te zeggen: niemand heeft ooit veel interesse voor die somber zwarte fiets met 'ouderwets' racestuur en zonder voorvering, en dat houd ik maar zo. Je kunt een Pitlock systeem monteren tegen diefstal van dure onderdelen. Ik zou deze fiets overigens nooit hier in de stad neerzetten. Daarvoor heb ik een stadsbarrel (een stalen Gazelle damesfiets met terugtraprem).
Wim
@Wim,

Dank voor je antwoord.
Twee dingen:
1 ik denk dat ik ga sparen voor ook zo'n mooie naaf. :P
2 is er iemand in de vereniging die Bernard Rohoff durft te vragen om deze vereniging te sponsoren. Ik bedoel maar zelfs als we negatieve dingen over de R-naaf zoeken kunnen we niets vinden. Hoeveel reclame kan je nog meer krijgen? :wink:
@ catemaron

Bij mij is het al dikwijks gebeurd dat mijn (rohloff) ketting van mijn tandwielen is gevlogen, maar dat is enkel te wijten aan:

1. mijn luiheid (telkens veel te laat om mijn achterwiel een eindje op te schuiven elke paar duizend kilometer),
2. omdat ik geen spanner gebruik,
3. de erbarmelijke staat van vele Belgische fietspaden (waar men nog steeds van mening is dat een fietspad per sé in rode - snel verzakkende - klinkertjes moet worden aangelegd, terwijl het zware vrachtverkeer naast je over perfect glad asfalt mag zoeven).

Dus...eigenlijk geen Rohloff-probleem.
Wim schreef:het maximale aantal stappen dat je in een keer kunt schakelen hangt slechts af van de lenigheid van je pols. Kortom, hierbij wint de Rohloff duidelijk.
Volgens mij is het gewoon 1:1 :wink:
Rohloff naaf + schakelaar - Mijn derailleurs met SRAM Rocket schakelaars... 8) . Moet ik wél 2 handen gebruiken om in één keer van b.v. het grootste naar het kleinste verzet te schakelen... en ik kan alleen rijdend schakelen. Voordeel Rohloff dus, dat weer teniet gedaan wordt door het prijsverschil.
Op dit punt blijft het volgens mij dus een gelijkspel :lol:
Catemaron: ik zou er niet speciaal voor gaan sparen, tenzij je een nieuwe fiets nodig hebt. Ik ben er dan weliswaar erg tevreden over, maar als ik al een goede fiets had zou ik echt geen nieuwe kopen om een Rohloff naaf te hebben, en ik zou mijn bestaande fiets evenmin laten ombouwen. Ik gebruik oudere spullen gewoon op tot ze versleten zijn, maar als dat dan eenmaal zover is, dan wil ik ook weer iets echt goeds waar ik weer vele jaren geen omkijken naar heb. Voor mij betekende dat deze keer een Rohloff naaf. Als dit echter mijn eerste vakantiefiets zou zijn dan deed ik het echt niet. Dan kocht ik een leuke fiets van rond de 1000 euri, en ging eerst eens uitproberen of ik het wel echt leuk vond.
Wim
Catemaron, Rohloff produceert dertig procent onder de vraag. Zo voorkomen dat ze met een overschot zitten en tegen een lagere prijs moeten leveren. Dus ik denk niet dat Bernhard geneigd is om een vereniging te sponsoren :lol:

Maar niet geschoten is altijd mis. Stel het komende zondag voor op de ledenvergadering.
Eric Schuijt schreef:Catemaron, Rohloff produceert dertig procent onder de vraag. Zo voorkomen dat ze met een overschot zitten en tegen een lagere prijs moeten leveren. Dus ik denk niet dat Bernhard geneigd is om een vereniging te sponsoren :lol:

Maar niet geschoten is altijd mis. Stel het komende zondag voor op de ledenvergadering.

AHA, wereldfietserstax op een Rohloffnaaf! :idea:
Het lijkt me een hoger rendement hebben als alle wereldfietsers dat geld direkt naar de vereniging overmaken, dan wanneer dat via een U-bocht over Rohloff gaat ;)
Ik heb hier nu al veel over deze naaf gelezen, maar ik begrijp nog steeds niet wat de voordelen zijn? Zeker niet welke voordelen zo'n enorme prijs verantwoorden. Het is onderhoudsvriendelijker? Maar is dat zoveel geld waard? Wellicht wel als je een wereldreis gaat maken en geen pech of gedoe wilt krijgen (alhoewel dat vast ook nog wel zal kunnen met zo'n naaf). Maar voor normalere gebruik zie ik de voordelen niet helemaal.

Er zijn een hoop punten aan een fiets die soms irriteren (zadel(pijn), stuur (pijnlijke handen), lekke banden etc, maar mijn versnellingen doen meestal wel gewoon wat ze moeten doen.
Hoi Jessel,

ik zou er eens mee gaan fietsen en dan met name in de bergen. Of over steile Amsterdamse bruggetjes :wink:

Het grootste voordeel vind ik persoonlijk dat je vanuit stilstand (of heel langzaam bergop fietsend) kunt schakelen. Maar dan niet onder volle belasting maar door even kracht terug te nemen.
Dat klinkt best handig, maar is dat zo'n enorm prijsverschil waard? Het lijkt me dat je daar niet snel aan begint als je het geld niet voor het oprapen hebt, maar ja alles is relatief en ik heb er inderdaad niet zelf mee gefietst.

Ik heb er alleen zo'n bejaardenfiets gevoel bij, met van die dichte
kettingkasten en dichte 7 speed versnellingen en trommelremmen... Maar dat zal ongetwijfeld een heel verkeerd vooroordeel van mijn kant zijn. :lol:
Ergens in het najaar van 2002 heb ik de Rohloffnaaf aangeschaft. Van alles heb ik er met meegemaakt. Op `n gegeven moment had ik zelfs blaren op m`n handen van het schakelen. Het wiel, met naaf, heb ik nu 3 keer naar Rohloff gestuurd. De laatste keer 2 jaar geleden. Alles is steeds tot mijn volle tevredenheid opgelost mede dankzij de mensen van Elan. Voor het eerst heb ik nu het idee dat de naaf zijn werk doet zoals het moet. De afgelopen vakantie heb ik, 3000km, weer met een derailleurversnelling gedaan. Gaandeweg de vakantie miste ik sommige voordelen van de Rohloff. Of ik mijn volgende vakantie weer met de Rohloff op pad ga weet ik nog niet. Ik kan niet ontkennen dat het een schitterend product is. Wij kregen een naaf onderhanden waar in 3 jaar geen onderhoud aan gepleegd was en het tandwiel en ketting tot op de draad waren versleten. Schoonmaken, nieuwe ketting, tandwiel, spoelen, en verse olie er in en het loopt als nieuw.
Ik ben ontevreden over het ontbreken van service door Rohloff
Ze pretenderen goede kwaliteit te leveren maar willen je frame eerst testen als je een riem in plaats van een ketting wil gebruiken en weigeren vervolgens reservedelen te leveren. Geen vertrouwen dus in eigen product als het er op aan komt. Ik ga volgende keer kiezen voor Shimano en als je een grote versnellings range wil hebben aanvullen met een planetair voorversnelling op crank.
voor meer informatie zie http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 6&start=15
Zo te zien heb je problemen met g-boxx, ik vraag me af of je dit Rohloff kunt verwijten.
Bart Zwiep schreef:Ik ben ontevreden over het ontbreken van service door Rohloff
Ze pretenderen goede kwaliteit te leveren maar willen je frame eerst testen als je een riem in plaats van een ketting wil gebruiken en weigeren vervolgens reservedelen te leveren. Geen vertrouwen dus in eigen product als het er op aan komt.
Ik ken de details niet, maar het bovenstaande klinkt me maar flauw in de oren. Ze (Rohloff) hebben veel vertrouwen in hun eigen product, maar dan wel in combinatie met frames, fabrikanten die ook hun vertrouwen verdienen. (Vanuit de volgens mij terechte redenering: steek een goed product in een slechte fiets, en je product functioneert niet naar behoren.)

Alle noodzakelijke onderdelen zijn volgens mij trouwens vrij te bestellen en te krijgen hoor, dus weigeren te leveren?

Renaat
Revanho schreef:
Bart Zwiep schreef:Ik ben ontevreden over het ontbreken van service door Rohloff
Ze pretenderen goede kwaliteit te leveren maar willen je frame eerst testen als je een riem in plaats van een ketting wil gebruiken en weigeren vervolgens reservedelen te leveren. Geen vertrouwen dus in eigen product als het er op aan komt.
Ik ken de details niet, maar het bovenstaande klinkt me maar flauw in de oren. Ze (Rohloff) hebben veel vertrouwen in hun eigen product, maar dan wel in combinatie met frames, fabrikanten die ook hun vertrouwen verdienen. (Vanuit de volgens mij terechte redenering: steek een goed product in een slechte fiets, en je product functioneert niet naar behoren.)

Alle noodzakelijke onderdelen zijn volgens mij trouwens vrij te bestellen en te krijgen hoor, dus weigeren te leveren?

Renaat
Universal transmission had in het begin absoluut geen idee waar een installatie aan moest voldoen, nou zijn ze zo arrogant om te eisen dat je een frame opstuurt dat moet voldoen aan hun test voor je spullen krijgt.

Rohloff ziet zelf niet zoveel in zo'n riem en hebben geen zin in stapels garantiegevallen van mensen die de naaf de schuld geven als de riem weer eens een tandje overspringt, dus dat maakt ze een beetje voorzichtig.

De tandwielen van UT zijn een ongecoordineerd zootje, iedereen doet maar wat zo te zien.