door
Wim » wo 06 mei, 2009 09:38
Ik heb wel een Rohloff naaf, en ben er erg tevreden over. Hier een paar reacties op je vragen.
Je kunt de omvang van de stapjes niet veranderen, dat is waar, maar wat mij betreft is die omvang eigenlijk zowat altijd prima. Het totale bereik is net groot genoeg, en de stapjes zijn niet zo klein dat je steeds meer dan een stapje tegelijk moet doen. Soms wel natuurlijk, als je ineens van steil naar beneden naar steil omhoog moet, maar dan moet je bij elk systeem meer dan een stap schakelen. Het mooie van de Rohloff is dat je dat eigenlijk heel makkelijk kunt: het maximale aantal stappen dat je in een keer kunt schakelen hangt slechts af van de lenigheid van je pols. Kortom, hierbij wint de Rohloff duidelijk. Bovendien kun je de overbrengingsverhoudingen net als bij een derailleur fiets wel degelijk aan het terrein aanpassen: als je naar het Lake District gaat kun je er een groter achtertandwiel en/of een kleiner voortandwiel opzetten. Dat is even werk, maar niet anders dan bij een derailleur fiets. Mijn persoonlijke advies voor een beladen vakantiefiets zou zijn om de lichtste combinatie te kiezen die nog door Rohloff wordt toegestaan: 38x16 of 40x17. Zie
http://www.thorncycles.co.uk/thornpdf/T ... ohloff.pdf voor een mooi overzicht, en een directe vergelijking met derailleursystemen. Voor een racefiets zou ik de stappen van de Rohloff naaf natuurlijk wel te groot vinden, maar daar is de naaf ook niet voor bedoeld.
Ik heb nog geen spaakbreuk gehad, en ben dat ook niet van plan. Gelukkig is er ruimte zat om er van alle kanten spaken in te steken. Een ketting is er bij mij nog nooit afgelopen, en bij onze tandem met excenter is me dat ook nog nooit gelukt, ondanks een soms erg slappe ketting.
Nee, mijn naaf is er nog nooit uitgeknipt, maar ik geloof niet dat ik al veel mensen ben tegengekomen die weten wat voor naaf dit is. Om je de waarheid te zeggen: niemand heeft ooit veel interesse voor die somber zwarte fiets met 'ouderwets' racestuur en zonder voorvering, en dat houd ik maar zo. Je kunt een Pitlock systeem monteren tegen diefstal van dure onderdelen. Ik zou deze fiets overigens nooit hier in de stad neerzetten. Daarvoor heb ik een stadsbarrel (een stalen Gazelle damesfiets met terugtraprem).
Wim