Wat leuk! Ik kom hier voor het eerst weer in jaren en wat zie ik, een ligfiets topic.
Zelf ben ik begonnen met ligfietsen vooral omdat ik sneller en vooral minder afhankelijk wil zijn van weer/wind, niet zozeer omdat het comfortabeler zit. Ik heb nooit echt zadelpijn of pijn in de polsen oid gehad op de rechtopfiets. Op de ligfiets wordt je rug inderdaad nat, en dat is een nadeel. Daar doe je weinig aan, behalve er goed op kleden (fietsshirts en geen katoenen T-shirts), en dan valt er best mee te leven.
Eigenlijk vind ik vooral snelheid een vorm van comfort. Ik gebruik de fiets voornamelijk om binnen een beperkte tijd van a naar b te komen (dus niet voornamelijk voor fietsvakantie/toeren). Als er fietsen zijn waarmee je fluitend op eigen kracht gemiddeld 32km/h tegen windkracht 6 in kan rijden over 160km, waarom zou ik dan gaan ploeteren met een verhikel dat daar 2x zo lang over doet en volledig afgepeigerd aankomt? Toegegeven, deze omstandigheden zijn er niet zo vaak, en als je wind mee hebt zijn de verschillen minder extreem, en welke idioot wil er dan ook even in een middagje 160km tegen windkracht 6 in fietsen...
Maar als je fiets efficiënter is kan je ook stellen dat je dezelfde snelheid de afstand met minder moeite kan overbruggen. Mensen die hier zeggen dat snelheid er niet toe doet vind ik altijd wel grappig, vooral als ze vervolgens als tegenargument voor de ligfiets gebruiken dat je minder snel klimt
Wat overigens gewoon waar kan zijn als de ligfiets zwaarder is dan een verglijkbare rechtopfiets.
Ik zelf rijd nu een jaar of 5 rond in een velomobiel, en heb daar ook de nodige vakanties mee gedaan. Gewicht (ledig) zo tussen de 30 en 40kg. Dat klimt inderdaad minder snel dan een fietsje van 12kg. Naar beneden vind ik weer adembenemend als je lekker stabiel en relatief ontspannen met 80km/h naar beneden suist. Zie ter illustratie
http://www.welmers.net/~bastiaan/giesse ... v00066.mpg (klimmen) en
http://www.welmers.net/~bastiaan/giesse ... v00067.mpg (64MB, dalen)
Verder vind ik de bagagecapiciteit en gemak van spullen meenemen heerlijk, en ook dat je redelijk beschut zit met slecht weer.
2 weken stromende regen door Zweden is ook met een velomobiel vervelend, maar met een open fiets denk ik dat ik het nog veel vervelender zou hebben gevonden.
De veiligheid in het verkeer? Ja je zit lager, maar goed, men moet de strepen op de weg ook kunnen zien en die zijn nog veel lager. Zorgen dat je gezien wordt is het devies, en daar zeker van zijn. Achter heggetjes enz is nog wel eens link. Het is zaak je daarvan bewust te zijn. Verder vermijd ik ook dat soort fietspaden zoveel mogenlijk.
Kwetsbaarheid als het fout gaat? Als je valt dan val je niet zo ver, als je aangereden wordt denk ik dat je met een ligfiets toch best wel voordeliger uit kan vallen... Wat wil je als eerste in botsing, de benen die bij de ligfiets voor je uit steken, of je hoofd bij een rechtopfiets? Ik heb eens een frontale botsing met een auto gehad met een ligfiets die ik toch liefst niet met een rechtopfiets gehad zou willen hebben (dan was ik waarschijnlijk zo van de fiets gevlogen en door de voorruit bij de auto naar binnen). Ik ben ook wel eens van opzij aangereden en daar heb ik (gelukkig) niets aan over gehouden. Bij een velomobiel zal de bescherming van de carosserie nog extra voordelig zijn.
Maar elke situatie is anders en ik kan me best voorstellen dat er situaties zijn waarbij je bij rechtopfiets beter af bent. Maar dat je ten alle tijden kwetsbaarder bent is volgens mij meer een angstgevoel dan op concrete feiten gebaseerd.
Dan de wendbaarheid enzo. Ja, de ligfietsen die ik rijd (die dus "sneller" zijn dan een rechtopfiets) hebben een lager zwaartepunt of zijn meersporig (drie wielen). Dat is op slecht terrein met mul zand zeker een nadeel. Ik vermijd echt slechte wegen op vakantie dan ook zoveel mogenlijk als het kan. Soms lukt dat niet, Ik heb in Zweden wel eens 50km onverhard door net-gestrooide mulle split/zandlaag moeten ploeteren. Dat is dan wel even afzien, zwoegend en zwetend met 23km/h met rammelend wasbord terwijl je relaxed 35km/h gewend bent. Maar het is vakantie dus wat maakt het uit, lekker genieten van dit stuk onbewoond ongerept gebied.
macdavid schreef:
zonder kracht te zetten rust er 2 kg op het pedaal van de ligfiets en is er 8 kg op het pedaal van de gewone fiets
dit is het eigengewicht van het been
dit verschil moet op de ligfiets gecompenseerd worden door extra spier-inzet
dit verklaart de natuurlijke neiging om op de ligfiets zware verzetten te draaien
ook verklaart dit de vaak tegenvallende ligfiets-snelheden in het begin
omdat de pedaaldruk in kg dezelfde is
voelt men deze extra spier-inzet niet goed aan
gevolg groter blessure risiko
( bovenop het blessure risiko van het intensere spiergebruik )
een aantal liggers haken in de beginfase voortijdig af
wegens -zogenoemde- kniepijn
vermogen is frequentie x gewicht-op-de-pedalen
bij kracht zetten ontstaat bij de ligfiets druk in het stoelje
die druk = "verlies"
bij kracht zetten op de gewone fiets duwt u het bekken omhoog
er is dan minder kg druk op het zadel
waar gaan die omhoog-geduwde kg's naar toe ?
dankzij de zwaartekracht > finaal , terug op de pedalen
opgelet , dit verschil is er niet bij kortstondige piekvermogens
Dit werkt mijns inziens net iets anders. Bij een rechtopfiets blijven je voeten redelijk vanzelf op de pedalen, bij een ligfiets moet je je voeten extra op de pedalen drukken omdat ze er anders afglijden. Dit is inderdaad vermoeiend. Verder is er geen verschil want de zwaartekracht is statisch dus heeft geen invloed op vermogen van het ronddraaiend geheel of wat dan ook.
Het probleem is verder te verhelpen door SPD (of dergelijk systeem) pedalen te nemen, zodat ze vast zitten aan de pedaal. Dan hebben je voeten niet de nijging van de pedalen te glijden en kan je heerlijk onstpannen rondpeddelen. Dit is echt een verschil in dag en nacht!
Dat je sneller knieblessures oploopt kan zeker waar zijn: hier ben je echt zelf bij.
De reden: je kan zonder dat je het doorhebt enorme piekkrachten vanuit de stoel zetten, bij een rechtopfiets zal dit afgevlakt worden want je moet dan aan je stuur trekken om die kracht op de pedalen te kunnen leveren.
De remedie: zeker als je gevoelig bent voor knieblessures, leer je kracht te limiteren! Terugschakelen naar een lichter verzet als je veel vermogen moet leveren, niet gaan "stoempen". Dit geldt trouwens eigenlijk ook voor rechtopfietsen, maar nog meer voor ligfietsen.
"Tip" om dit te leren: rij voor de lol eens je aandrijving volledig op tot pulp ipv deze tijdig te vervangen. Op het eind leer je heel goed je krachten te beperken om te voorkomen dat je ketting doorslaat of de ketting van het voorblad knalt
Mijn eigen ervaring: een ligfiets met minder dan 7 versnellingen is eigenlijk helemaal geen doen. Echter met een stadsfiets met 3 versnellingen kan (kon?) ik eigenlijk prima in de Ardennen terrecht. Waarschijnlijk ben ik de tussen tijd ook vreselijk verwend geraakt.