De fiets kwam mooi op tijd uit Engeland aan en heeft nog even bij oma in de schuur gestaan zodat hij echt na het afzwemmen kon worden uitgepakt.
Hij zat netjes in een doos met een briefje erbij waarop met naam en toenam stond vermeld op welke punten hij door wie was gecontroleerd. Ik heb ook geen rare dingen kunnen vinden aan de fiets die niet goed waren. (Kan natuurlijk ook aan mij liggen).
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Aangepast na levering
- Handremmetjes afgesteld zodat zoonlief er met zijn handen bij kan. De grepen staan bij het afleveren in de verste stand en dat werkt echt niet goed.
- Standaardje erop. Deze van de Decathlon: https://www.decathlon.nl/p/fietsstandaa ... mc=8342475
Ik vind eigenlijk dat hij met deze standaard iets te ver overeind staat, maar op de standaard valt hij eigenlijk nooit om, dus misschien is dat juist wel goed.
- Spatbordje achter erop. Hadden we nog liggen van de crossfiets. Ik wilde zo'n mooi slank spatbordje toevoegen om wat meer een klassieke randonneurlook te krijgen, maar dat was echt niet de bedoeling!
- Bel. Het belletje dat er op zit klemt om het stuur met een soort tie-wrap en bungelde al snel onder het stuur. Hoe we ook hebben geprobeerd dat ding schoot steeds weer wat tandjes los als hij vast leek te zitten.
- Er zitten geen lampjes op de fiets, wel reflectoren voor en achter. Daarom is het fietsje nu voorzien van een voor en achterlichtje op batterijen. Inmiddels is de voorreflector helaas afgebroken na een ongelukkige val.
De banden die op de Vitus zitten zijn niet voorzien van een reflecterende strip. Er zitten wel twee witte reflectoren per wiel in de spaken. Niet alleen zijn deze reflectoren natuurlijk zwaarder dan een stripje, maar ik denk dat het ook niet helemaal volgens de Nederlandse wet is. Ik gok het er maar op dat het goed komt als oom agent de fiets controleert.
Rijgedrag
De fiets wordt jammergenoeg eigenlijk niet zo heel veel gebruikt. De school is om de hoek en daarheen gaat hij liever met zijn stepje of als het weer daar naar is lopen. Maar tochtjes van een km of 15 tot 20 gaan heel soepel. Ook ligt de 'kruissnelheid' een stuk hoger dan met zijn vorige fiets. Je kan nu eigenlijk gewoon fietsen als hij meerijdt, terwijl het met zijn 20 inch crossfietsje toch constant inhouden was. Het fietsje rijdt voor zover ik kan beoordelen lekker rechtuit. Remmen zijn uitstekend, als hij wil trekt mijn zoontje het fietsje zo in een slip. Ik heb hem verteld dat hij dat beter niet kan doen. Hij kan, als hij er aan denkt, ook goed doseren met de remmen. Je merkt dat de fiets zelf lekker licht is aan de manier waarmee hij er mee om kan gaan.
De zithouding van de Vitus is duidelijk meer voorover dan zijn voorganger het crossfietsje was. Dat is wel even wennen. Inmiddels is zijn berijder al weer zo veel gegroeid dat het zadel al drie keer hoger is gezet en dus ook de verhouding van armen/benen en romp wat veranderd. De zithouding is nu beter waar hij eerst redelijk gestrekt zat. Ik heb net gecontroleerd en eigenlijk zag ik net dat het zadel nog wel wat naar voren geschoven kan worden...
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Al met al ben ik erg tevreden over de Vitus Twentyfour, ik zou hem aan iedere ouder die zijn kind met plezier wil laten fietsen aanraden.
Sprekend was de uitspraak van mijn jongste zoontje (5 jaar): "Als hij er nou uitgegroeid is dan kunnen we hem natuurlijk bewaren zodat ik er later op kan fietsen." Toen ik vertelde dat we dat wel eens zouden doen begon hij helemaal te glunderen.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Pluspunten:
- Schappelijke prijs
- Licht van gewicht
Minpunten:
- Bel is echt knudde
- Is niet helemaal compleet. Spatborden missen, verlichting mist.