Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Och, ik bedoelde eigenlijk niet dat frame, maar voor derailleur. Ze monteren de verschillende frames op verschillende manieren af.

Ik ga er een derailleurnaaf opzetten.
m-gineering schreef:
DriesBa schreef:..of is 16 inch ook mogelijk bij een randonneur?
(I'm an absolute beginner).
Afbeelding
Timboektoe had ik ook begrepen. :wink:
Maar daar was Colin Martin nu net niet naar onderweg. :wink:

Heinz Stücke rijdt trouwens rond op een Bike Friday Pocket Llama als ik me niet vergis. Touren met een vouwfiets is dus goed mogelijk, zeker nu er steeds meer asfalt komt.
Voor de echte avonturier die de minder bevolkte delen van de wereld bezoekt en dus ook over onverharde wegen ploetert is een 26" ATB achtige reisfiets een betere keuze.
In een dergelijke situatie zou ik gewoon een (hardtail) MTB kopen, dus niet ATB-achtig maar gewoon een betaalbare hardtail MTB met gangbare onderdelen en gaan met die banaan.

Als verkrijgbaarheid een argument is om voor 26 inch wieltjes te kiezen, dan zou je de complete fiets met dit argument mee moeten nemen: dus geen Rohloff-naaf, hydraulische remmen etc.

Een standaard MTB met gangbare onderdelen is overal te koop. Wat heb je aan een peperdure Rohloff en hydrauliek wanneer je het achterwiel naar de !#$@$ rijdt in een afgelegen stuk aarbol. Het dichtsbijzijnde dropje heeft vast nog wel ergens een MTBtje staan.
Robertjan schreef:Touren met een vouwfiets is dus goed mogelijk, zeker nu er steeds meer asfalt komt.
Dat argument vecht ik aan. In het begin van de fietsjaren kon je over hoofdwegen fietsen omdat er nog weinig auto's waren. Die wegen en andere wegen waren niet steil aangelegd omdat ze nog waren aangelegd voor paard en wagen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat het gebruikelijk was dat wegen voorzien waren van bomen erlangs.
Zeker de laatste 15 jaar zijn in zuidelijke landen in Europa vrijwel alle wegen ontdaan van bomen. Bovendien worden nieuwe wegen een stuk steiler aangelegd omdat de huidige voertuigen geen problemen hebben met hellingen.
Dat je op hoofdwegen ook vanwege het verkeer beter niet kunt fietsen hoef ik niet uit te leggen denk ik.
Daarom zijn wij als fietsers steeds op zoek naar mooie routes.
Leon
Juist ook de smallere weggetjes worden voorzien van asfalt. Dat zorgt er voor dat kleinere wielen ook prima gebruikt kunnen worden om te touren. Zie ook de voies vertes in Frankrijk (vaak geasfalteerd, toch?). Voorheen was het omfietsen over een drukkere weg of over een minder gladde ondergrond fietsen.
Goede middag,

Mijn vriendin en ik willen deze zomer heel graag op fietsvakantie. Wij zijn beide op zoek naar een geschikte fiets.

De fietsvakantie zal een willekeurige route worden door België/Luxemburg/Duitsland/Frankrijk (voornamelijk over verharde wegen door heuvelachtig gebied). Ook wil ik de fiets gebruiken voor dagelijks gebruik (naar station/universiteit).

Aangezien ik wat gespaard heb, ben ik bezig met het samenstellen van een Koga Signature:
> Frame: KS-TR 28 (aluminium, 28")
> Vork: Wide Bone vast (geen vering)
> Groep set: Shimano Deore XT
> Remmen: Magura hydraulische rem HS 33
> Banden: Schwalbe Marathon Kevlar Guard 37 mm
> Velgen en spaken: KM-21 Xstrong
> Pedalen: Koga standaard (zonder click-in)
> Zadel: Brooks, leder
> Zadelpen: Koga Signature (geen vering)
> Stuur: Pro MTB Riser 15, met Bar-ends en verstelbare stuurpen
> Verlichting: naafdynamo i.c.m. B&M voor- en achterlicht
> Bagagedragers: Koga achterdrager en Koga lowrider (incl. standaard)
> Extra's: Zijstandaard, bidonhouders en bidons, spatborden, pomp (met slangetje) en achtervork beschermer

Waar ik zelf lang over heb getwijfeld, en nog steeds doe, zijn de remmen, banden en het frame (staal vs. aluminium). En een wat algemenere vraag: Waarom heeft bijna niemand een kettingkast op de vakantiefiets zitten (verwijzend naar het fiets-showoff-topic)? Ziet dat niet mooi uit, of is het lastig met schoonmaken, waarom is dat toch?

Wat betreft de banden, ben ik (denk ik) het beste af met een goede Allround band, vandaar de Schwalbe Marathon. Wat betreft remmen, heb ik twee eisen: super remkwaliteit en geen schijfremmen, dus kwam ik uit bij hydraulische remmen. Ik heb uiteindelijk voor een aluminium frame gekozen, omdat het ietwat sportiever uitziet dan een stalen frame. Bovendien, heb ik mij laten vertellen, zijn aluminium frames tegenwoordig sterk genoeg om veel gewicht te dragen/lange fietstochten.

De huidige samenstelling heeft een massa van 18,9 KG (incl. bidons, dragers, lowrider etc.). Daar komt nog eens 15 tot 20 KG bepakking bij (gok ik). Wordt mijn gewicht van 60 KG dan geen probleem?

Groetjes,

Bas
Hoi Bas,
Je gaat die mooie fiets toch niet in Weert buiten bij het station zetten hoop ik? Het is uiteindelijk bovendien goedkoper om voor de 12 km van Leveroy naar Weert in de winter toch een andere fiets te gebruiken. Derailleurfietsen zijn prachtig, maar als ze ergens van te lijden hebben is het wintergebruik; nattigheid en pekel richten in een paar maanden een ravage aan, tenzij je de fiets na elk gebruik afspoelt en bovendien in een relatief warme ruimte stalt, laat drogen en de ketting weer smeert.

Fietsen met derailleurs hebben geen kettingkast omdat de derailleurs moeten kunnen bewegen en de kettingjkast daardoor absurd groot zou moeten zijn.

Met een eigen gewicht van 60 kilo heb je het voordeel dat een fiets het niet zwaar zal hebben. Bovendien kun je als je onder de 20 kilo bagage blijft ook toe zonder voortassen, wat ook weer scheelt in gewicht en bovendien lichter fietst omdat voortassen in de wind hangen.
Succes,
Leon
Bas1988 schreef:Aangezien ik wat gespaard heb, ben ik bezig met het samenstellen van een Koga Signature:
> Frame: KS-TR 28 (aluminium, 28")
> Vork: Wide Bone vast (geen vering)
> Groep set: Shimano Deore XT
> Remmen: Magura hydraulische rem HS 33
> Banden: Schwalbe Marathon Kevlar Guard 37 mm
> Velgen en spaken: KM-21 Xstrong
> Pedalen: Koga standaard (zonder click-in)
> Zadel: Brooks, leder
> Zadelpen: Koga Signature (geen vering)
> Stuur: Pro MTB Riser 15, met Bar-ends en verstelbare stuurpen
> Verlichting: naafdynamo i.c.m. B&M voor- en achterlicht
> Bagagedragers: Koga achterdrager en Koga lowrider (incl. standaard)
> Extra's: Zijstandaard, bidonhouders en bidons, spatborden, pomp (met slangetje) en achtervork beschermer
Ziet er uit als zo'n € 2050, mooie asfaltfiets (geen demping/vering) maar niet snel (geometrie) of robuust (26" etc.). Wat aanmerkingen (doe ermee wat je wilt):
* pomp: zou ik niet de RoadMorph (zonder drukmeter) gebruiken, maar de TurboMorph (mét drukmeter). Staat niet bij Koga in de lijst, maar je fietsenmaker wil die je vast wel leveren
* Naven: 2010 XT-naven schijnen weer minder duurzaam en dus lichter te zijn. Ik zou ook eens aan Deore- of SLX-naven denken.
* Zadel: met veren (Brooks Flyer-serie) wordt ook erg gewaardeerd.
* Bidonhouder: een houder voor een PET-fles i.c.m. een bidonhouder worden bij De Wereldfietser ook vaak gewaardeerd. Dan zit je niet vast aan een bidon en kun je bovendien vaak wat meer water op het frame meenemen (zomer, zonnige zuiden, etc.).
* Lowrider: echt nodig? Kan zijn dat je daardoor onnodig gewicht mee gaat nemen. Alleen bij een extreme woestijndoorsteek kan ik me voorstellen dat het noodzakelijk is. Prettig kan het wel zijn voor de boodschappen of andere extra spullen die je wilt meenemen, maar noodzakelijk zeker niet.
* Voor hetzelfde of minder geld zijn er fietsen verkrijgbaar die meer te bieden hebben. Denk dan aan merken als Fahrradmanufaktur, Stevens, Poison, Gudereit, Avaghon (Wageningen!), etc.
Bas1988 schreef:Waar ik zelf lang over heb getwijfeld, en nog steeds doe, zijn de remmen
Ligt er een beetje aan wat het budget is, en wat voor soort tochten je wilt fietsen. Persoonlijke voorkeur speelt ook een grote rol. :wink:
Bas1988 schreef:het frame (staal vs. aluminium).
Lopen de meningen nogal over uiteen op het forum. Gebruik de zoekfunctie maar eens...
Bas1988 schreef:En een wat algemenere vraag: Waarom heeft bijna niemand een kettingkast op de vakantiefiets zitten (verwijzend naar het fiets-showoff-topic)? Ziet dat niet mooi uit, of is het lastig met schoonmaken, waarom is dat toch?
Bandje wisselen, schoonmaken, smeren, kan relatief makkelijk kapot op keienpaden waarna het alleen maar in de weg zit. En inderdaad past het niet met derailleurs.
Bas1988 schreef:Wat betreft de banden, ben ik (denk ik) het beste af met een goede Allround band, vandaar de Schwalbe Marathon.
Allround is meestal Big Apples of Kojaks. Marathon is al meer geschikt voor diegenen die onverhard ook leuk vinden.
Bas1988 schreef:Wat betreft remmen, heb ik twee eisen: super remkwaliteit en geen schijfremmen, dus kwam ik uit bij hydraulische remmen.
Andere eisen kunnen bijv. ook budget en verkrijgbaarheid in de te befietsen gebieden zijn. Dan kan soms een v-brake met cantilever-remblokken ook geen verkeerde keus zijn.
Bas1988 schreef:Ik heb uiteindelijk voor een aluminium frame gekozen, omdat het ietwat sportiever uitziet dan een stalen frame. Bovendien, heb ik mij laten vertellen, zijn aluminium frames tegenwoordig sterk genoeg om veel gewicht te dragen/lange fietstochten.
Stevigheid is ook totaal geen probleem. Waar het in de discussie wél over gaat is fietscomfort. De één houdt van knetterhard (alu) evt. gecompenseerd met voorvering voor de grotere hobbels/obstakels/keien, en de ander houdt van demping van kleinere hobbels/obstakels door het frame en fietst om de grotere keien heen.
Bas1988 schreef:]De huidige samenstelling heeft een massa van 18,9 KG (incl. bidons, dragers, lowrider etc.). Daar komt nog eens 15 tot 20 KG bepakking bij (gok ik). Wordt mijn gewicht van 60 KG dan geen probleem?
Zeker niet. Zeker op de wegen die je met deze fiets zal gaan fietsen (het is niet echt een off-road fiets).
Leon schreef: Je gaat die mooie fiets toch niet in Weert buiten bij het station zetten hoop ik?
Bewaakte fietsenstalling is het plan :D . Nadat enkele fietsen (waaronder een hele mooie Rih) zijn weggehaald uit de openbare stallingen van station Eindhoven en Weert, heb ik m'n lesje wel geleerd. Alhoewel dit de omgedraaide wereld is, want je moet gewoon met je poten van andermans fiets (spullen) afblijven, maar goed.
Robertjan schreef: Ziet er uit als zo'n € 2050, mooie asfaltfiets (geen demping/vering) maar niet snel (geometrie) of robuust (26" etc.).
Wat zou je voorstellen wat betreft geometrie, om de fiets sneller te maken? Ik streef naar een snelle sportieve trekkingfiets (of bestaat die niet :P ).
Wellicht is het goed om te vermelden dat ik al 4 jaar op een Scott Voltage YZ2 mountainbike fiets. Ik vind die 'race' houding op de fiets erg prettig, vooral berg-op.
Vandaar dat ik had gekozen voor een verstelbare stuurpen, zodat ik de afstand tussen het stuur en zadel naar wens kan stellen. Of moet ik dan een ander frame kiezen?
Robertjan schreef: * Zadel: met veren (Brooks Flyer-serie) wordt ook erg gewaardeerd.
Mij is afgeraden om voor vering te kiezen, omdat dit ten koste zou gaan van de krachtoverbrenging.
Robertjan schreef: * Lowrider: echt nodig? Kan zijn dat je daardoor onnodig gewicht mee gaat nemen. Alleen bij een extreme woestijndoorsteek kan ik me voorstellen dat het noodzakelijk is. Prettig kan het wel zijn voor de boodschappen of andere extra spullen die je wilt meenemen, maar noodzakelijk zeker niet.
Mee eens, vond ik zelf ook een beetje overkill. Bovendien lijkt het mij niet zo prettig sturen, al dat gewicht aan je voorwielen.
Robertjan schreef: * Voor hetzelfde of minder geld zijn er fietsen verkrijgbaar die meer te bieden hebben. Denk dan aan merken als Fahrradmanufaktur, Stevens, Poison, Gudereit, Avaghon (Wageningen!), etc.
Leuk dat je Stevens noemt, ik heb de 2010 collectie van Stevens al uitgebreid bekeken. Ik neig toch naar Koga omdat deze met de hand worden gemaakt, dit komt ten goede van de kwaliteit van een fiets, lijk mij. Daarentegen is Stevens weer iets goedkoper.

Bedankt voor jullie reacties!
Een Koga Signature wordt niet met de hand in elkaar gelast (zoals bij maatbouwers), maar met de hand gemonteerd. Net als ieder ander bekend merk. Lijkt me ook lastig om dat monteren anders te doen... :roll:

Een stalen Avaghon Series Randonneur (gele vlak, á € 1849 (PDF)), een stalen vsf Fahrradmanufaktur T-Randonneur Shimano 105 (á € 1299), en een aluminium Stevens Gran Turismo (á € 1299) worden dat ook. Alleen zijn deze wat meer gericht op het met minder moeite dezelfde afstanden af te leggen, in een wat sportievere zithouding. Zelf heb ik zo'n soort model op maat met Rohloff-naaf en cantileverremmen, wat natuurlijk ietsje minder sportief schakelt.

De Stevens ontbeert overigens verlichting, maar de VSF heeft voor hetzelfde bedrag als de Stevens gewoon dezelfde verlichting als de Koga! Verder liggen er al Marathon Racer banden onder, welke iets meer op lichtlopendheid gericht zijn. En bovendien is het gewicht slechts 13,5kg. Dus waar Koga die 5 kg(!) extra vandaan haalt....?
De stalen Avaghon lijkt overigens ook nog geen verlichting inclusief te hebben. Tevens kunnen daar banden tot slechts 30mm op.
Ik heb ook een 28" Koga Signature, en de mijne weegt 14,3kg. Niet volgens het boekje (want ik wantrouw fabrikanten als het om opgegeven gewichten gaat) maar volgens mijn weegschaal :wink: .

Mijn configuratie verschilt op volgende punten van degene die bas1988 heeft aangegeven :
- Dali stuur (ietsje zwaarder dan de Pro MTB Riser, denk ik)
- Marathon Racer 35mm ipv Marathon Kevlar Guard 37mm
- Son naafdynamo (niet zeker of jij die ook hebt? )
- Deore LX V-brakes ipv Magura
- geen low riders vooraan
- pomp niet meegewogen
- zadel Selle Italia FLX leder
- verende zadelpen Airwings 360 (zwaarder !)

Alles bijeen is het dus onmogelijk dat de config van bas1988 18,9kg zou wegen !

Moest je nog twijfelen over de impact van het framemateriaal op het rijcomfort, dan moet maar eens dit hier lezen; een autoriteit die je alle ongerustheid op dat vlak zal wegnemen.

Qua gewicht en stevigheid moet je zoals robertjan aangeeft, zeker niets vrezen. Ik weeg zo'n 20% meer dan jij en nam vorige zomer 22kg mee op fietstocht door de Morvan, zonder problemen (voor de fiets :oops: ). Alles op de achterdrager en stuurtas; geen lowriders vooraan.

Mijn 35mm Marathon Racers zijn na bijna 9000km nog steeds in gebruik, wel al eens voor- en achterband van plaats gewisseld.

Met dezelfde fiets heb ik ook al enkele 200km brevetten gereden, maar bij dat gebruik bots ik wel op een limiet : de Koga velgen zijn 21mm breed, en daar kan je eigenlijk geen smallere banden op monteren dan 35mm; en ik realiseer me nu dat ik voor een brevet toch best iets smallere (= snellere) banden neem. Maar voor een trekkingfiets/woonwerkfiets zie ik geen enkel probleem.

De pomp : ik weet niet of de Koga configurator nu al de Roadmorph met drukmeter bevat, 2 jaar geleden alleszins niet, en dus kocht ik apart deze pomp met drukmeter

Nog een bedenking bij 'snelle geometrie'. Ik zou me niet gek laten maken door de vermeende impact van geometrie op de snelheid. Ik zie maar 1 factor die moeilijk kan aangepast worden naderhand, en dat is de zitbuishoek. Die is enigszins anders (steiler) bij racey fietsen, maar daar gaat natuurlijk ook een stuk verlies van comfort mee gepaard. Andere factoren kunnen bijgepast worden (stuurpen, stuurhoogte, bandenkeuzen enz). De Koga Signature 28" heeft wat mij betreft een heel behoorlijke geometrie voor woonwerk en trekking.
jansenius schreef:De Koga Signature 28" heeft wat mij betreft een heel behoorlijke geometrie voor woonwerk en trekking.
Waarom is dit dan zo veel beter als een Stevens?
Leo van Lierop schreef:
jansenius schreef:De Koga Signature 28" heeft wat mij betreft een heel behoorlijke geometrie voor woonwerk en trekking.
Waarom is dit dan zo veel beter als een Stevens?
Ik heb mij toch nergens uitgesproken over de geometrie van een Stevens ? Ik zou het moeten nakijken, maar het zou mij niet verwonderen moest het grosso modo hetzelfde zijn.
Iemand die dit wel weet?

Het lijkt me dat de geometrie en rij-eigenschappen tussen Steven en Koga wezenlijk verschillen! Het geneuzel van de cijfertjes en de verschillende onderdelen geloof ik wel.
Koga-geometrie
Stevens-geometrie

Edit
'Tabel':
onderdeel - Koga 50cm hoogte - Stevens 51cm hoogte

Bovenbuislengte mm 549 - 555
Hoek stuurbuis º 70 - 70,5
Naloop mm 50 - 45
Lengte stuurbuis 95 - 140
Hoek zadelbuis º 72 - 73
Achtervorklengte mm 460 - 430

Lijkt me zo al met al dat de Stevens sportiever is ingericht, mede omdat je stuur behoorlijk verder van je af staat en je aldus dieper zit. Zeker met inachtneming dat daar een racestuur op zit, terwijl op de Koga een recht stuur zit.
Verder scheelt het nogal in de achtervorklengte, waardoor de Stevens wendbaarder en sportiever ingericht is. De Koga is daarin wat logger/rustiger.
Robertjan schreef:De Koga is daarin wat logger/rustiger.
Deze ervaring heb ik ook met Koga (8 jaar rijdend op een Traveller). Misschien heeft het daarom ook zo veel aanhangers . . . en ook tegenstanders. :P

@Robertjan, mooi antwoord! :wink:
Precies. Ik heb dan dus ook 2 fietsen van Vittorio:
een sneller, wendbaarder model met Rohloff, racestuur, cantilevers en 35mm Kojaks voor de goede wegen en het lichte bagagegewicht;
en een comfortabeler en rustiger, rechter-op model met 2004-XT, vlinderstuur, V-brakes met cantilever-blokken, en 50mm Big Apples of 47mm XR's (van 2004) voor keienpaden en flink onverhard.

Het sportieve model is ideaal voor de weekendjes met De Wereldfietser en andere tochten met veel asfalt en incidenteel een (hard) onverhard pad tussendoor.
Het rustige model is ideaal voor tochten zoals in Marokko (maar ook Spanje, USA - Mountain Divide, etc.) e.d. prachtig gemaakt kunnen worden (zie laatste tijdschrift). Die gaat ook mee naar Noorwegen in juli (met Big Apples).

(Dit even ter beeldvorming voor Bart.)
Wederom bedankt voor de reacties en tips, top!

Een goede kennis van mij liet de naam Stevens al eens vallen. Ik heb mijn Koga Signature heel even opzij gezet en ga van de week eens langs bij een Stevens dealer in Zuid Limburg.

Ik vind het wel prettig dat je de Koga Signature bijna helemaal naar wens kunt aanpassen. (Alleen jammer dat je niet kunt kiezen voor een klassiek race stuur)

Stevens heeft die mogelijkheid niet, helaas. Wellicht dat zo een dealer een bestaande Stevens configuratie naar mijn wens kan aanpassen.
Nog even over het frame. Want volgens mij denken de meeste dat alle aluminium frames gewoon het zelfde zijn, wat ik betwist.

Toen in een ver verleden het frame van mijn Koga Roadwinner kapot ging, kreeg ik er een beter frame voor terug, de 'Superwinner'. Ik was eerst teleurgesteld omdat de kleur minder mooi was . . . totdat ik er op ging rijden en ontdekte dat het frame strakker en prettiger reed. 8)
Had ik deze kennis eerder geweten dan zou ik zeker gelijk de duurdere fiets hebben aangeschaft. Dat betere frame was het extra geld zeker waard geweest.

Dit verschil in frames is denk ik ook bij vakantiefietsen aanwezig. Merk B mag dan wel goedkoper zijn en qua specificaties Merk A overtreffen. Maar rijdt het ook prettiger?
Een hele moeilijke vraag die je alleen kan beantwoorden door er op te rijden. :(