Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke wereldfiets camera? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Welke wereldfiets camera?

Als je het hebt over degelijke analoge cameras i.c.m. wereldfietsen denk ik aan zoiets:

Afbeelding


Ik vraag me alleen hoe(vaak) en waar de fietsers met spiegelreflex onderhoud plegen aan hun sensor. Stofjes eraf halen enzo

:) Een hele echte oplossing voor wie nog geen BOB (o.i.d.) achter de fiets heeft...

koekeloe schreef: Ik vraag me alleen hoe(vaak) en waar de fietsers met spiegelreflex onderhoud plegen aan hun sensor. Stofjes eraf halen enzo
Een beetje afhankelijk van de situatie (hoeveelheid stof in de lucht) om de paar dagen met een blaasbalg (speciaal groter exemplaar) het stof van de sensor blazen. Is in een karweitje van een paar minuten.
Ik gebruik overigens een Pentax istDs, vooral met manuele lenzen (primes). Die is al door half Oost-Europa meegeweest. Doet 't prima, leeft een stuk langer dan m'n oude mechanische M42 camera's. Die moest ik al snel 1x per 2 of 3 reizen een keer laten repareren.
Werkt op AA's, is dus prima.

Ach, die paar stofjes... vaak zie je ze niet eens en anders zijn ze middels Photoshop in een tel weggewerkt...

fietsjunks schreef:Ach, die paar stofjes... vaak zie je ze niet eens en anders zijn ze middels Photoshop in een tel weggewerkt...
Ik probeer zo min mogelijk te shoppen aan m'n foto's. Oude gewoontes van de diafotografie slijten slecht ;)

sorry heb niet de tijd genomen om alle antwoorden door te lezen, shame on me.

ga je digitaal of niet.
en wat wil je

ik denk persoonlijk dat je iets eenvoudig nodig hebt op reis. Een point and shoot camera is heel deftig, als er een goede lens opzit. (dit is mijn persoonlijke mening, ik begrijp best dat je een meer all round SLR wil meenmen. een nikon FM2a is vrij impressive, maar ook het gewicht. maar zelf op zo"n nikon zou ik niets meer dan een 35 of 50 mm lens nemen. en slechts 1 van deze twee.

bijvoorbeeld: analoog
olympus XA, (heeeeel goede lens, superklein en licht

http://www.cameraquest.com/xa4.htm

http://www.photoethnography.com/Classic ... ~mainFrame

er zijn heel goede olympus camera's die minder legendarisch zijn dan de XA maar dezelfde lens hebben, op ebay voor 10 euro een goed werkend expemplaar. (hilford heeft goede zwart wit films)

nog een aantal beauties
Yashica T4
Nikon 35Ti
Contax T2's
de laatste twee zijn wel al iets zwaarder en groter.

bijvoorbeeld digitaal.
een olympus 720 SW: heel klein en compact en vooral all weather proof.
een goede site die een overzicht geeft van digitale toestellen, allerhande toestellen :
http://www.steves-digicams.com/

voila groetjes
En toen kwam ik deze site tegen, die dagelijks heel veel sites checkt op prijzen.
De laatste paar dagen houd ik de aanbiedingen (Polectro en Mediamarkt) in de gaten, maar http://print.tweakers.net/?pricewatch/cat/435// was meestal goedkoper.

Ook de info per camera is makkelijk toegangkelijk, alleen vergelijking van camera's is bij deze site lastig. Maar een fietstochtje naar Beuningen of Hellevoetsluis alleen voor de camera zie ik wel zitten.

Ik ben aan het kijken naar een van die waterdichte camera's, maar de Panasonic met 10 x digitale zoom vind ik ook erg aantrekkelijk. Maar een 5 Mpixel is er voor onder de € 100.-

(Na vorige week negen films weg te hebben gebracht en er ongeveer € 70.- voor het ontwikkelen en op 9*13 afdrukken zonder disk erbij wil ik voor de makkelijke foto's een andere camera naast mijn Nikon FM met 35; f2.8 en 105; f3.5 Daarmee nog steeds de mooiste vergrotingen)

Ik heb sinds kort die Panasonic TZ3 met 10x zoom en ik ben er wel een beetje verliefd op geworden. Om in zo'n klein toestel een 28-280mm zoom te hebben is niets anders dan een verrukking. De mogelijkheid om op verschillende formaten (3:4, 2:3 en 9:16) te fotograferen heb ik ook veel meer gebruikt dan ik dacht.
De afwerking en de lcd zijn geweldig, en de beeldkwaliteit is beter dan ik dacht, zelfs bij hogere iso's! (goed, die moet je niet gaan uitvergroten).

Eventueel alternatief is de Ricoh R6, nog kleiner en lichter (en goedkoper) en met een 28-200 mm lens. (ik heb ook de R4, maar vind de beeldruis bij 200+ asa te erg).

Ik ben net de trotse eigenaar geworden van een eos 30D met 17-85mm USM IS lens. Uiteraard is deze vrij zwaar, maar ik ga echt wel voor de fotografie op reis.

De oudere 100-300 Tamron Tele lens gaat natuurlijk ook mee, want dan heb ik geen verrekijker meer nodig.

En voor kiekjes of voor bij slecht weer heb ik nog mijn optio W10

@Marc: die KODAK was een zeer goede keuze voor jou. Alleen al een f2.8 zoom-lens is iets waar je bij reflextoestellen al snel over de 1000 euro zit. Ik volg je site al enige tijd via RSS, en je foto's mogen er zijn. Ik zou misschien wel iets meer wat andere posities durven aannemen. Vanuit kikker-pespectief lijkt alles bijvoorbeeld plots veel groter, en dus spectaculairder.