Zoals @Leon aan geeft, het enige "doel" dat brouter heeft is om de route te vinden met de laagste "gewogen afstanden" ook wel kosten genoemd.
De "gewogen afstand" is de echte afstand die wordt "verrijkt" met een factor die aan geeft hoe plezierig dat stuk route wordt ingeschat. Dat is de code die je in het profiel ziet staan, bijv.:
Als je over 100 meter over een N-weg fietst (
primary of seconday) dan zijn de "gewogen afstanden" of 160 meter of 300 meter. Als dat stukje N-weg onderdeel is van een fietsroute, of speciale fiets tags heeft dan gelden de factoren 1.1 en 1.2.
Als je rechts onderin de brouter web client kijkt en je hebt een route gepland, dan zie je de totale kosten en "mean cost factor". Dat is de "gewogen afstand" gedeeld door de echte afstand.
Waar ik normaal QMapShack/brouter lokaal gebruik wil ik nog wel eens de website gebruiken om dingen te debuggen. Dat kan met het derde icoontje rechts van boven, de spreadsheet. Daar kan je voor elke stuk route zien welke kosten worden aangerekend:
elev. -- is het hoogteverschil over het segment
dist -- is de echte afstand in meter
$/km -- zijn de kosten/km
elve$ -- zijn de kosten voor het hoogteverschil
turn$ -- zijn de kosten voor het maken van een bocht
node$ -- zijn de kosten voor het punt aan het eind van het segment, bijv. een verkeerslicht
initial$ -- is een moeilijker verhaal dat voor een pont wordt gebruikt
WayTags -- zijn alle OpenStreetMap attributen voor de weg, op basis hiervan worden de kosten berekend.
reversedirection=yes is geen OSM attribuut maar voor belang voor eenrichtingsverkeer
Zo kan je bijv. makkelijk zien voor waarom voor @Leon brouter zo moeilijk over de Tongerseweg wil. Dat komt omdat de weg als primary is aangemerkt en een groot deel een soort kruising heeft tussen fietsstroken en fietspaden die in OSM
cycleway=track wordt genoemd. cycleway=track wordt niet in het Trekking profiel gebruikt om de kosten van "primary" te verlagen.