door
groverr » vr 13 nov, 2020 15:13
Ik heb 1500 km afgedaald tijdens de 100 cols tocht met mijzelf en (lichte kampeer)bagage op een flinke fiets met Tektro Spyre mechanische remmen op STI shifters. Vanwege hitte vorming en slijtage bij slecht weer gebruik ik sinteren blokjes. Deze verglazen niet en slijten nauwelijks.
Ik heb geen last gehad van kromme schijven door temperatuurverschillen en dat waren er veel! Regelmatig stonken ze van de hitte en de verkleuringen op het staal is nog goed te zien. De remmen hebben zich bewezen en slechts een paar keer het gevoel gehad dat hydraulische remmen nodig waren, maar dan ging ik erg hard naar beneden en was het ook erg steil. Dan moet ook de weg helemaal schoon zijn om grip te houden bij zoveel remkracht. Geen last van kromme schijven door neerleggen o.i.d. en dat terwijl ik voorop zelfs een 203mm schijf heb, waardoor die heel snel aanloopt door zijn grote diameter.
Om antwoord te geven op de vraag van TS: In Nederland zijn mijn remmen een totale overkill en helemaal nergens voor nodig. Als ik in het dagelijks leven rem, met de sintered blokjes, gebeurt er de eerste 2 seconden niets, omdat ze nog warm moeten worden. Daarna sta ik binnen een fractie stil. Ik rem altijd met 1 rem, aangezien er anders mensen achterop kunnen komen. Als je over gewone wegen fietst en af en toe een klein heuveltje zijn schijven helemaal niet nodig en je het ook nauwelijks voor elkaar krijgt om een velg te verslijten. Je moet dan echt heeeeeel veel fietsen en remmen. Schijven worden algemeen, dus de verkrijgbaarheid en service bij fietsenmakers wordt ook prima. Ook kan je het onderhoud zelf doen en luchtbelletjes uit de hydraulische leidingen leren halen. Het is dus echt de vraag of je mee wil met deze ontwikkeling en regelmatig (met bagage) wil gaan dalen, het onderhoud wil doen en of je inschat dat de andere remsystemen en blokjes beschikbaar blijven.