@ "CorneK"CorneK schreef: ↑do 07 mei, 2020 14:55
Bert, ben bang dat die 40% al ruimschoots gevuld gaat worden met werkenden, scholieren/studenten en andere mensen die met OV moeten/willen. Ik verwacht dat voor het OV in zijn algemeenheid geldt dat je dat de komende tijd beter kan mijden als het kan. Dus gewoon een rondje fietsen.
De maatregel past wel goed in het anti-fiets beleid dat NS al jaren voert, ondanks de uitdrukkelijke wensen van de 2e kamer.
Niet bang zijn.
Ik verwacht buiten de spits geen 40% van reizigers in de opsomming die jij aangeeft met uitzondering van "willen". Ik heb op mijn eerdere posting al onderbouwd waarom niet.
In de spits zal een ander verhaal zijn, maar dan mag je sowieso in normale omstandigheden al geen fiets meenemen. Spreiding van werktijden is niet gelukt, dus zal buiten de spitsen niet veel woon-werkverkeer zijn. Webinars gaan veel reizen vervangen. Is echt een trend die zich ook tijdens versoepelingen gaat voortzetten. Scheelt ontzettend veel reistijd. Conferentiecentra krijgen een geduchte concurrent, tenzij zich op deze markt gaan storten.
Studenten hoeven voorlopig niet naar college, maar zij kunnen wel reizen met hun kaart. Wat zijn hun reisdoelen? .
Vakken vullen is een vitaal beroep, maar er zitten praktisch geen vakkenvullers in de trein. Waarom zou iemand met de trein naar een Albert Heijn of Jumbo op 50 km afstand reizen om vakken te vullen, als deze supermarkten ook dichtbij huis zijn om te werken. Ik zie dat ze nog steeds op zoek zijn naar nieuw personeel.
Je heb het het over "........ andere mensen die met OV moeten/willen." Bij "moeten" denk ik aan een noodzakelijke groep, maar wat is "willen"? Lijkt mij erg vrijblijvend.
De praktijk zal zijn dat buiten de spitsen een groot deel van de reizigers zal vallen onder jouw categorie "willen".
Met het fietsverbod wordt alleen maar een zeer klein deeltje van jouw categorie "willen" uitgesloten.
Opmerkelijk is dat Arriva deze maatregel niet in hun treinen hanteert.
Ik zou het beleid van NS niet als anti-fiets willen betitelen, maar onder normale omstandigheden doet NS doet wel te weinig voor reizigers die en fiets mee willen nemen. Te weinig fietsplaatsen (zeker in de de koplopers), te onherkenbaar dat dit de fietsplaatsen in de trein en op de trein te onduidelijk aangegeven dat dit de deuren voor fietsen zijn.
Ik zou stellen dat de NS doet te weinig om van fiets en trein en dreamteam te maken in alle toenemende behoefte aan mobiliteits.
Goede voorbeelden zie ik in Luxemburg en in de S-Tog (regionale treinen) in en rond Kopenhagen https://nl.pinterest.com/pin/198299189814553047/