Marco Meijerink schreef: ↑za 28 mar, 2020 12:38
Vergelijking met autobanden gaat niet op. Daar gaat het om slijtage van de banden aan een kant van de band en dan is omdraaien niet een heel goed idee.
Het klopt dat de vergelijking niet opgaat, maar niet om deze reden. Ook als de band netjes gelijkmatig opslijt krijg je uiteindelijk een soort zaagtand-effect: het profiel slijt schuin tgv de remkrachten. Is de autoband voorbij ± 2/3 versleten dan kan het soms lonen de links-rechts-wissel te doen om de laatste kilometers iets meer profijt van het rubber te hebben.
Het voor-achter wisselen bij gelijke rij/rolrichting loont eventueel om de sterkere rand-slijtage van de sturende voorwielen te compenseren. En ... slijten de autobanden echt éénzijdig dan is het wellicht tijd om de uitlijning (en eventueel de wielophanging en/of lagers) te checken.
nicolevelo schreef: ↑za 28 mar, 2020 12:47
Marco Meijerink schreef: ↑za 28 mar, 2020 12:43
Daar kan ik me wel (theoretisch) iets bij voorstellen. Maar ik denk dat het bij de meeste fietsers 'vanzelf' gaat. Als je je achterwiel eruit haalt (lekke band, fiets in de auto of vliegtuig) en daarna weer monteert is de kans erg klein dat je dat precies zo monteert als daarvoor.
Marco, volgens mij klopt dat slechts gedeeltelijk. Je tandwielen hebben een bepaalde positie tov je trapas en pedaalstand. Je trapt op sommige posities harder op je pedaal dan op andere. Dat kan je maar veranderen door het tandwiel los te schroeven en een kwartslag te draaien voor je ze er weer op zet. Dit heeft zoals je zegt geen invloed op de slijtage vd riem, maar wel op die van de tandwielen. Is dat juist?
Klopt, het voortandwiel zit bij een normale fiets vast aan de crank en wordt dus afhankelijk van de crank-positie meer of minder zwaar belast ... (bij een Pinion-fiets is dat anders).
Ik draaide bij mijn triple ook het kleinste kransje al wel eens, zo'n klein kransje verslijt relatief vlot (want weinig tanden).
De grotere kan je ook draaien maar dar zit veelal een of andere schakel-hulp op (in de vorm van rare tanden), en die schakelhulp is juist afgestemd op de crank-positie.