@Blackbelt lees diteens.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Rij nu al een tijd met de Almotion, eerst 26"55mm en nu 28"55mm, ook veel onverhard en doen het daar verbazend goed, heel stabiel en voorspelbaar, heb ze nu tube-less en met 2 bar zonder en rond de 2.5bar achter met bagage rollen ze lekker licht en veel comfort, gaan ook lang meeBlackbelt schreef: ↑ma 21 sep, 2020 17:37Die Almotion is wel een stuk duurder, en is blijkbaar enkel als vouwband te krijgen, maar die zou de laagste rolweerstand hebben.Jurr schreef: ↑ma 21 sep, 2020 16:36Dan zou ik de Almotion eens overwegen.
Misschien dat iemand anders wel eens van dat merk wat er nu op ligt gehoord heeft, maar het lijkt me dat je er met alle genoemde mogelijkheden best eens op vooruit zou kunnen gaan.
Banden zijn best regelmatig wel eens 1 van de punten waarop makkelijk bespaard wordt door fietsfabrikanten.
Heeft een vouwband eigenlijk nadelen? Buiten dat die duurder is...
De keuze is zo enorm, en het enige wat jullie doen is er nog wat meer types aan toevoegen....
Zo geraken we er niet.... (toch bedankt voor de reactie).
En ja, ik besef zeker dat de banden op mijn fiets nu niet echt speciaal goed zijn. Op de weg heb ik er geen problemen mee, maar in wat gravel, of een veldweg met wat los zand gaan ze overal naar toe.
Aardig gevonden deze fantasie aanduiding. We meten al van vóór 1980 in mms. Dat luidt dan: 55-559 resp. 55-622.
Ik heb ook het Almotion topic hier eens doorspit.bdr schreef: ↑ma 21 sep, 2020 21:29Ik weet niet goed wat je van een band verwacht. Op los zand of gravel ga je altijd een beetje schuiven, dat is eigen aan het rijden op onverhard. Er is geen band die op asfalt licht rolt en onverhard door alles heen prikt, je moet een evenwicht zoeken. Banden als een Mud King rijden begrijpelijkerwijs niet goed op verharde weg.
Persoonlijk merk ik, als het droog is, weinig verschil tussen een Continental GP 5000 (raceslick) of een Continental Terraspeed (gravelband met kleine nopjes) op onverhard (hard pack of gravel). Bij gravel zit je toch steeds met zo'n laagje steentjes die wegglijden.
Ik zou voor 50mm Allmotion's gaan want die band gaat fijn rijden op asfalt en je kan er een bospaadje mee meepakken. Qua prijs snap ik niet dat je je daarover zorgen maakt, hoeveel maakt een band op het totale budget dat je aan je fiets spendeert?
Klopt allemaal denk ik, ook al heb je aerodynamisch ook al wel enig voordeel bij 20km/u volgens mij. Maar de doelgroep hier zal toch wel relatief rechtop zitten op een volgepakte fiets, dus dat verschil in aerodynamica zal niet zo groot, zo niet verwaarloosbaar, zijn.Bert van Sprang schreef: ↑ma 21 sep, 2020 23:04Dit is natuurlijk wel een reclamepraatje van Schwalbe. Bij gelijke druk is de oppervlaktespanning bij een brede band groter als bij een smalle band en is het comfort daarom minder. Daarom rijdt je een brede band met een lagere bandenspanning. Bij gelijke oppervlaktespanning heeft een brede band minder rolweerstand als een smalle band. Dat komt omdat het contactoppervlak bij een brede band meer in de breedte ligt waardoor de band minder hoeft te vervormen. Een bredere band is wel zwaarder waardoor je er minder makkelijk mee versnelt en van richting wisselt. Een bredere band heeft ook een hogere luchtweerstand, wat echter pas bij hogere (>30kmh?) snelheden merkbaar wordt. (corrigeer me maar als ik het fout heb!)